.

Hoe zit het met 4G en je dataverbruik?

  • 20 January 2014
  • 70 reacties
  • 11382 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Beste 4G testers,

Week 3 van de 4G testweken is begonnen. Dat betekent dat er ook deze week een opdracht voor jullie klaar staat. Het onderwerp van deze week is: Hoe zit het met 4G en je dataverbruik?

We willen graag weten hoeveel extra verbruik jullie 4G oplevert. Om hierachter te komen willen we jullie vragen om in te loggen op jouw Mijn Simyo. Op je overzicht kun je zien hoeveel MB’s je de afgelopen 3 maanden hebt gebruikt met 3G. Je data verbruik met 4G kun je controleren via het tabblad verbruik. Als je dan op de maand januari klikt zie je het aantal verbruikte MB’s in januari tot nu toe. Zo kun je dus kijken hoe sterk het dataverbruik van de afgelopen weken is toegenomen sinds je 4G gebruikt.

We zijn heel benieuwd naar het volgende: Wat is jouw verbruik tot nu toe en welke databundel jij zou aanraden aan andere Simyo bellers?

Alle ervaringen van onze testers zijn te vinden op de 4 weken 4G pagina.

Meer informatie over 4G bij Simyo is te vinden op de 4G informatie pagina

70 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Het is echt helemaal afhankelijk van hoe iemand zijn 4G verbinding gaat gebruiken. Welke apps, welke telefoon etc.

Over conclusie 1 kan ik niets zeggen. Ik heb 4G aangelaten gedurende de hele testperiode.

Conclusie 2 is prima; maar ligt er ook net aan welk internetbundel iemand nu heeft. Wellicht is 1000 MB voor iemand die nu 500 heeft ook meer dan voldoende. Of 500 voor iemand die nu 200 heeft. Anyway. een bundeltje hoger is sowieso goedkoper dan buitenbundel-internet 🙂
Badge +2
We hebben al jullie reacties verzameld. Er zit super waardevolle feedback voor ons tussen, en we zijn er dus erg blij mee!
We gaan de suggesties voor bundels i.c.m. 4G zeker bespreken!

Uit jullie reacties concluderen we het volgende:

1. Het dataverbruik is bij de meeste 4G testers, door toenemend gebruik van de telefoon door 4G, ook toegenomen.

Afgezien van het feit dat iedereen speedtests heeft uitgevoerd, en nu bv. geen gebruik maakt van Wi-Fi waar dat beschikbaar is, pakken 4G gebruikers vaker hun telefoon om te internetten, omdat de snelheid als zeer comfortabel wordt ervaren.

2. Wij komen tot de conclusie dat testers zouden aanraden minimaal een bundel van 1,5 GB te nemen.

Per persoon verschilt het telefoongebruik bij 4G enorm. Sommige testers maken gebruik van Wi-Fi waar mogelijk, andere mensen vinden 4G zo comfortabel dat ze het dag in dag uit heel veel gebruiken. De meeste testers raden aan om te communiceren dat 1,5 GB aan te raden is bij 4G.

Zijn jullie het eens met conclusie 1 & 2?

Groet, Bas


Met betrekking tot conclusie 1 kan ik omdat ik van een ander platform kom (blackberry) inhoudelijk niets zeggen. Maar op basis van de praktische ervaring en invulling van het 4G gebruik is het gebruik van internet door de enorm comfortabele snelheid zeer laagdrempelig en op "openbare plaatsen" waar WIFI instabiel is, is 4G vele malen comfortabeler, waardoor hier sneller gebruik van gemaakt zal worden, wat zal bijdragen aan een hoger dataverbruik.

Met betrekking tot de bundel grote en het gebruik van 4G lijkt het mij dat dit vanaf 1,5GB een logische stap is. Omdat voor 200 MB 3G uitstekend werkt en om heel andere data gaat (en een andere intentie) die de gebruiker "verstookt".

Als ik een 200MB bundel zou nemen om te kunnen whatsappen, dan boeit het niet of dit op 3G of 4G netwerk gebeurd. Dus de keuze hangt vooral af van wat je mobiel wenst te doen en wat je mobiel van internet verwacht

@moderators -> waarom lijken er geen 100+10 actieve reacties te zijn van alle testers die op dit moment het 4G testen?

 
Onderstaande zegt genoeg, moet ook wel zeggen dat er 500mb aan speedtest gebruikt zijn over mobiele data om te kijken hoe snel 4G is. Normaal gesproken doe ik dat nooit. Speedtest gebruikt toch veel data ben ik achter gekomen :P

http://tweakers.net/ext/f/gbf4Ytbw4HDjom3I7ZNvx8z9/full.png
http://tweakers.net/ext/f/hUwdQ9JJt7Quldrr1aGdaPmi/full.png
Mijn abonnement is gestart in november en ik kan dus niet heel lang terugkijken 🙂 HIerovoor heb ik ook niet een smartphone gehad, dus ik weet niet hoe het zit met m'n gemiddelde. Mijn bundel is nu 1,5 GB en als ik in het begin iets zuiniger was geweest (niet veel youtube en spotify) dan was ik nog niet door m'n bundel heen denk ik zo. 
Badge
@Bas ik denk dat het wat kort door de bocht is om "iedereen" een 1,5GB bundel aan te raden. Volgens mij had simyo deze waarde al lang in hun hoofd omdat op de allereerste publieke pagina werd 1,5GB ook al genoemd, lang voordat de testweken gestart waren. Hierdoor lijkt het niet objectief op basis van testen maar een vooraf genomen besluit van simyo

Ik hoop niet dat er alleen maar een 1,5 GB 4G bundel komt want mijn vrouw verbruikt nu 350MB en zij komt met 4G niet boven de 500MB omdat ik weet hoe ze haar toestel gebruikt. Een 1,5 GB bundel zou dan ook fors overkill zijn.

Kan je inzicht geven of er 1 flex 4G bundel komt of meerdere?
Badge +1
@Bas ik denk dat het wat kort door de bocht is om "iedereen" een 1,5GB bundel aan te raden. Volgens mij had simyo deze waarde al lang in hun hoofd omdat op de allereerste publieke pagina werd 1,5GB ook al genoemd, lang voordat de testweken gestart waren. Hierdoor lijkt het niet objectief op basis van testen maar een vooraf genomen besluit van simyo

Ik hoop niet dat er alleen maar een 1,5 GB 4G bundel komt want mijn vrouw verbruikt nu 350MB en zij komt met 4G niet boven de 500MB omdat ik weet hoe ze haar toestel gebruikt. Een 1,5 GB bundel zou dan ook fors overkill zijn.

Kan je inzicht geven of er 1 flex 4G bundel komt of meerdere?


Als het goed is kun je voor alle abonnementen een 4G bundel nemen, dus ook bij 500MB is 4G mogelijk.
Even kijken - ik ben nu 1.09GB over m'n bundel van 1.5GB heen volgens m'n telefoon. "Mijn Simyo" zegt 494x op internet a 114 euro :) 
Maar, daar zitten wel de nodige kanttekeningen bij. Thuis heb ik sowieso Wifi, op het station gebruik ik vaak ook de Wifi, en op m'n werk Wifi die ik niet gebruik. Deze testperiode heb ik wat makkelijker gedaan over m'n verbruik - af en toe een app downloaden, updates doorvoeren, en de speedtest vreet natuurlijk ook meteen zo'n 200 MB per keer lijkt het. Ook heb ik af en toe geprobeerd een filmpje te kijken in de trein, met weinig succes eigenlijk. Dat veroorzaakt veel verbruik uiteraard. 
Ik verbruik ook veel meer, ben al over de 2.5 gig heen. Moet wel zeggen dat ik regelmatig speedtests doe, en dat tikt aan. Dat zou ik niet doen als het niet vergoed zou worden. Belangrijkste extra datapost bij mij is het tetheren naar mn ipad of laptop onderweg, dat werkt heel fijn met 4g maar verbruikt natuurlijk wel veel data.
Badge
Mijn excuses voor de late reactie op opdracht 3 van de testmaand. Ook ik kom deze maand op een veel hoger verbruik uit dat dat ik normaal doe. Dit is natuurliijk ook niet vreemd.

Ik heb normaal een 500MB bundel waar ik op dit moment (27 januari) 2,81GB overheen zit. Mijn totale verbruik tot nu toe is 3,30GB. Nu is dat, ondanks dat ik met 4G altijd meer zal verbruiken een hogere waarde dan dat ik normaal zou doen. Zo moeten er 730MB's aan speedtesten afgetrokken worden. Dat maakt al 2,57GB. Verder heb ik om de verbinding in de trein goed te testen een aantal keer opnames van mijn HD recorder vanuit mijn NAS thuis gestreamed. Dat is weer 920MB, dan houd ik nog 1,65GB over. Dat komt dus al aardig in de buurt van de 1,5GB waar Simyo en veel medetesters het over hebben.

Nou moet ik er ook bij vermelden dat ik ook nog redelijk veel YouTube op HD kwaliteit gekeken heb (320MB), maar dat zal ik door het toegenomen gemak waarmee dit gaat sowieso meer gaan doen. Ook WiFi heb ik in veel gevallen bewust uitgelaten om 4G op verschillende locaties te testen. Zo zit ik normaal op school op Eduroam WiFi en mijn hele familie heeft een gezamelijke guest-SSID zodat ik bij alle familieleden automatisch WiFi heb. Dit scheelt natuurlijk al snel een paar honderd MB's.

Als ik dit zo samenvat denk ik Bas (van Simyo) inderdaad goed zit met het advies aan klanten om met 1,5GB te beginnen. Ik zelf zal mijn bunden denk ik verdubbelen naar 1GB en ik zal dit advies ook aan mijn moeder geven, want door mijn ervaring met 4G is de kans groot dat ik het ook aan haar aan zal raden (zij werkt in een gebied met een zwaar overbelaste 3G verbinding).
Badge
Per definitie is het verbruik gelijk, alleen gaat het sneller.
Op wat speedtests na zit ik dan ook gewoon op mijn normale volume.

Leuk hoor dat een filmpje in 2 seconden geladen is, maar hij duurt toch 60 seconden.
Mag 'ie in 20 seconden ook wel laden.
Of 60 eigenlijk. :D

Ook lees ik niet sneller door 4g, wat ik wel had verwacht.
🆒
Badge

@moderators -> waarom lijken er geen 100+10 actieve reacties te zijn van alle testers die op dit moment het 4G testen?


Dat komt omdat niet iedereen van de 100 users deelneemt op het forum.
We hebben deze inactieve gebruikers vorige week opnieuw een mail gestuurd, en gevraagd mee te praten op het forum over 4G.
Badge
Ik heb deze maand 750mb verbruikt. Omdat ik normaal geen databundel heb kan ik niet zeggen of dit normaal is of niet. Ik moet wel zeggen dat het verbruik wel ongemerkt snel gaat. Een paar keer skypen (wat ontzettend goed gaat over 4G) en wat foto's sturen en je bent er zo door heen. 
Mijn datalimiet (1GB) was er spontaan binnen 2 weken doorheen.... :)
Standaard heb ik een limiet van 1GB bij simyo, wat ruimschoots voldoende is voor 3G gebruik. Ik kom van 500MB bij tmobile af en ook dat voldeed meestal, bij mijn overstap naar simyo heb ik voor 1GB gekozen als puur gemak.(13 euro in de maand zijn de kosten ook niet) Voor 4G is een veelvoud aan data wenselijk, zeker omdat ik dus wifi uit heb gezet in de testperiode.... 🙂
Badge +2

@moderators -> waarom lijken er geen 100+10 actieve reacties te zijn van alle testers die op dit moment het 4G testen?


Dat komt omdat niet iedereen van de 100 users deelneemt op het forum.
We hebben deze inactieve gebruikers vorige week opnieuw een mail gestuurd, en gevraagd mee te praten op het forum over 4G.


Toch ontzettend zonde, missschien iets voor een toekomstige actie, geen actieve test deelname betekent............... :p
Ik had de vragen nog niet beantwoord, dus bij deze:

Mijn data verbruik voor normale zaken is niet of nauwelijks toegenomen. Uiteraard heb ik de snelheid van 4G wel optimaal willen testen en heb ik dus een kleine 20 minunten van een Premier League wedstrijd gekeken via 4G.. dit betekende direct een verbruik van 400-500mb.

Aangezien mijn bundel 1GB/maand betreft ben ik al enkele dagen door mijn bundel heen. Mijn conclusie is dat 4G voor "normaal" gebruik, d.w.z. whatsapp, e-mail, beetje browsen en een paar apps nauwelijks iets toevoegd. Wanneer je de snelheid wilt benutten om films, series, sports, youtube, etc.. te bekeken. Iets waar deze snelheid wel een pré voor is dan kom je met een bundel van 1 a 2 GB /maand niet weg. Althans niet als je het kijken van filmpjes als vanzelfsprekend ziet.

Ik durf niet in te schatten hoeveel data je nodig hebt om met enige regelmaat streams te kunnen volgen. Maar ik schat zo in dat het kijken van een live wedstrijd van 90 minuten al snel 1,5 tot 2 GB in beslag gaat nemen.
Badge
Ahaa Simyo gaat testen en wij betalen de rekening???
Nooit geen problemen gehad met Simyo, we hebben hier alle 4 een abonnement in ons gezin, maar deze maand zijn de internetbundels van mijn kinderen ineens over de data. (anders altijd rond de 500 mb aan het eind van de maand met een abonnement van 1 gb)
Gisteren kreeg ik bericht dat het verbruik net over de 50% was en vandaag dat ie over de 100% is. Thuis en op school zitten ze op wifi. En laten ze nou vandaag de hele dag op school en thuis geweest zijn, dus hoe kan dat?

Dat kan en mag toch niet?

Wij hebben niet om 4G gevraagd en willen het niet eens als we daar zoveel voor moeten betalen! :mad:
Deze maand heb ik veel meer verbruikt dan ik normaal via 3G doe.

Maar.... dit komt uiteraard ook door de vele speedtest die ik gedraaid heb en andere applicaties waarmee ik getest heb. Normaal gebruik ik bijvoorbeeld nooit Spotify streaming over een mobiele verbinding (enkel over wifi en dan gelijk syncen voor offline gebruik). Hetzelfde geldt voor Youtube. 

Indien je precies hetzelfde doet zal je dataverbruik niet zo veel veranderen lijkt me (misschien op videostreams na die automatisch in hogere kwaliteit starten vanwege een hogere bandbreedte). 

Mijn dataverbruik pakt dus wel iets hoger uit. Dat ligt niet aan 4G, maar aan mij 😉
Reputatie 5
Badge +10
Ahaa Simyo gaat testen en wij betalen de rekening???
Nooit geen problemen gehad met Simyo, we hebben hier alle 4 een abonnement in ons gezin, maar deze maand zijn de internetbundels van mijn kinderen ineens over de data. (anders altijd rond de 500 mb aan het eind van de maand met een abonnement van 1 gb)
Gisteren kreeg ik bericht dat het verbruik net over de 50% was en vandaag dat ie over de 100% is. Thuis en op school zitten ze op wifi. En laten ze nou vandaag de hele dag op school en thuis geweest zijn, dus hoe kan dat?

Dat kan en mag toch niet?

Wij hebben niet om 4G gevraagd en willen het niet eens als we daar zoveel voor moeten betalen! :mad:


Hoi ons-cor,

Alle internet verbruikskosten worden bij alle 4G testers worden vergoed. Een tijdje geleden konden klanten zich aanmelden om 4G te testen. Alleen 100 geselecteerde klanten testen deze maand de 4G verbinding. Ik heb even naar je aansluiting gekeken en zie dat je niet 1 van de 4G testers bent. We hebben dus bij jou niet ineens de snelheid verhoogd. Als de 4G optie straks echt beschikbaar is voor iedereen, kies je er als klant helemaal zelf voor om het aan/uit te zetten. Het staat dus standaard uit. Net als bij jou en alle andere aansluitingen binnen je gezin 🙂.

Mocht je het idee hebben dat we het voor 1 van je aansluitingen toch hebben aangezet, wil je mij dan een privé bericht sturen met het betreffende nummer? Dan kan ik dit voor je nakijken.

Heb ik zo het misverstand uit de wereld geholpen?

Groetjes,

Alex
Badge
Vanaf januari 2014 is het data verbruik VERDUBBELD van mijn beide kinderen, ligt natuurlijk aan mijn kinderen en niet aan SIMYO hè.  Ze hebben hun mobiele data uitgezet omdat ze bang zijn voor de hoge rekeningen, dus ik kan dat internet-abonnement net zo goed opzeggen.... scheel me weer 2x 10 euro p.m. 
Voorheen kwamen ze niet over de 500 mb met een bundel van 1000 mb, dus waarom vanaf 2014 wel ineens? Vreemd hoor!!!
Badge +6
Hoi ons-cor,

Zoals Alex al aangaf, zouden we graag even meekijken naar het dataverbruik.

Zou je daarvoor in een privébericht naar mij of naar Alex de 06-nummers kunnen sturen waar het over gaat? 🙂

Reageer