.

Hoe zit het met 4G en je dataverbruik?

  • 20 January 2014
  • 70 reacties
  • 11382 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Beste 4G testers,

Week 3 van de 4G testweken is begonnen. Dat betekent dat er ook deze week een opdracht voor jullie klaar staat. Het onderwerp van deze week is: Hoe zit het met 4G en je dataverbruik?

We willen graag weten hoeveel extra verbruik jullie 4G oplevert. Om hierachter te komen willen we jullie vragen om in te loggen op jouw Mijn Simyo. Op je overzicht kun je zien hoeveel MBÂ’s je de afgelopen 3 maanden hebt gebruikt met 3G. Je data verbruik met 4G kun je controleren via het tabblad verbruik. Als je dan op de maand januari klikt zie je het aantal verbruikte MBÂ’s in januari tot nu toe. Zo kun je dus kijken hoe sterk het dataverbruik van de afgelopen weken is toegenomen sinds je 4G gebruikt.

We zijn heel benieuwd naar het volgende: Wat is jouw verbruik tot nu toe en welke databundel jij zou aanraden aan andere Simyo bellers?

Alle ervaringen van onze testers zijn te vinden op de 4 weken 4G pagina.

Meer informatie over 4G bij Simyo is te vinden op de 4G informatie pagina

70 reacties

Standaard tussen 500 en 700 MB per maand van de 1 GB bundel, nu na 21 dagen al 565 MB, en dan inderdaad voornamelijk door de speedtests.

Ikzelf heb juist mijn Wi-Fi aangelaten en heb dus thuis, op het werk en onderweg (Ziggo WifiSpots) veel internet via Wi-Fi. Nu is 4G natuurlijk een stuk sneller dan bijv WifiSpots (thuis haal ik op de 5S 35 Mbit via 2.4 Ghz en op het werk al de 75 aangetikt op 5 Ghz) maar qua verbruik zit ik ongeveer gelijk omdat ik niet de extra dingen zoals streamen etc getest heb.

Ben benieuwd of ik zondag in het stadion ook een goede (4G) dataverbinding heb met 20.000 anderen om me heen...
Normaal gesproken zit ik tussen de 300-400 MB per maand. Momenteel zit ik met 4G al op 750 MB. Dit komt voornamelijk door Speedtest (250 MB).
Nou het valt hartstikke mee na 20 dagen verbruik zit ik op  753 van de 1000 MB. Ik gebruik de telefoon zoals ik hem ook altijd gebruik, dus een beetje  whatappen emailen browsen. Ik heb niet het gevoel dat ik meer data gebruik..
Badge
Bundel: 1GB
Verbruik met 3G in de maand: 800MB

Ik gebruik internet voor:
Mail
Whatsapp
Facebook
Internetsites

Geen streaming van muziek of video's.

Verbruik met 4G: Na 14 dagen door mijn bundel heen.
Dit komt mogelijk door de opdrachten maar ik raad je aan om minimaal een bundel van 1,5GB te pakken.
Deze test geeft niet echt een neutraal beeld van mijn dataverbruik aangezien ik nu veel intensiever aan het testen ben natuurlijk. Ik was na de eerste week al door mijn bundel van 500 Mb heen. Ik merk wel dat ik nu sneller gebruik maak van de mobiele verbinding omdat deze gewoon lekker snappie en snel is. Ik denk dat een 4G abo minimaal met een 1Gb bundel moet worden aangeboden.

Ik hoop echter wel dat de kosten van 4G enigszins beperkt blijven. Eigenlijk vind ik dat het bij de grotere databundels standaard zou moeten zijn.
Wellicht is het nog wel een goede vraag voor de testers. Ben jij bereid extra te betalen voor een snelle 4G verbinding? Zo ja, wat vind je acceptabel? Maar misschien praat ik voor m'n beurt nu 😉
Badge
Ik ben het wel eens met pjbregman. normaal zit ik rond de 1 gb en door het testen ga je hier makkelijk ruim overheen. Vooral de speedtests vreet mb's.

Voor een 4G is inderdaad 1Gb toch wel een minimum. Echter zijn er altijd uitzonderingen 😉.
Wat al vaker is gezegd; door het vele testen heb ik niet echt een representatief beeld van mijn verbruik.

Heb normaal een 500mb bundel, maar voor 4G zou ik aanraden toch minimaal 1GB te pakken. Met name als je ook vaker filmpjes gaat streamen, wat met 4G veel sneller gaat en je dus eerder zal doen dan is 1GB ook aan de krappe kant.

Wat mijn eigen situatie betreft. Ik heb bijna overal WiFi. Dus in de situaties waarin ik dat niet heb voldoet 500mb 3G wel. Hangt ook af van de kosten van 4G, maar zou het zelf voorlopig nog niet aanzetten. Ben je echter een grootverbuiker qua mobiele data dan lijkt een paar euro meer voor 4G het mij wel waard, werkt veel vlotter. Vergelijkbaar met de WiFi snelheid op veel plekken.
Ook mijn verbruik is niet representatief door de speedtests.
Ik heb een bundel van 200MB, waar ik ongeveer 100-150MB van verbruik normaal (ben pas 2 maanden Simyo klant).

Na 2 weken zat ik over mijn bundel heen. Dit komt doordat ik 3x een speedtest heb uitgevoerd. Een antwoord of 4G meer verbruikt heb ik dus niet..
Ik zit ook altijd op wifi (thuis, werk). Op andere plekken gebruik ik mijn telefoon alleen voor whatsapp en email.
Zit je veel op internet en weinig toegang tot wifi, dan zou ik minimaal een 1GB bundel aanbevelen als je 4G gaat gebruiken.
Ik heb het idee dat ik niet veel meer data gebruik dan normaal. Behalve wat extra snelheidtesten die ik uitgevoerd heb.
Ik kan niet vinden hoeveel mb's ik gebruikt heb als ik de stappen volg.. doe ik iets fout? Ik zie wel dat ik 380 keer internet op m'n mobiel binnen nederland heb gebruikt. Dat alles was goed voor een buitenbundel rekening van €1372,81 o.O! Dat komt voornamelijk ook dat ik de hotspot aanzet en zo, dan gaat het hard. Ben ik ff blij dat het vergoed wordt ????. Als jullie nog even kunnen laten weten waar ik kan vinden hoeveel mb ik verbruikt heb zal ik daar ook nog even naar kijken! Bedankt alvast!
???? was een smiley alleen die pakt het forum blijkbaar niet...
Badge
Mijn ervaringen tot nu toe:

- In het begin had ik in Almere (woon) wel 4G maar in Lelystad (werk) geen 4G (daar alleen HSDPA oftewel 3,5 G). Wat mij direct opviel in vergelijking tussen die twee plekken was dat komende vanuit een Wifi-verbinding, het koppelen met 4G véél sneller gaat dan het koppelen met HSDPA ! Wanneer ik buiten bereik van een bekende Wifi verbinding loop dan ben ik met 3G gewend dat ik eerst een GPRS verbinding krijg, waarna de 3G / H verbinding wordt opgebouwd. Met 4G is de verbinding er vrijwel direct zodra ik buiten bereik van Wifi kom! Dat is erg prettig. 
- Sinds deze week zie ik ineens in Lelystad ook 4G verbinding op mijn mobiel. De 4G dekking van het KPN netwerk is dus onlangs uitgebreid. Leuk om dat te zien gebeuren!
- Mijn data verbruik is significant hoger dan normaal, maar dat komt vooral op rekening van enkele Speedtest.net testen die ik uitgevoerd heb. Ik heb een 1GB / maand databundel, dus ik zit nog wel binnen mijn bundel, maar ik kom veel dichter bij de grens dan ik normaliter kom. Voor een 4G abonnement is een 1GB / maand databundel denk ik wel de ondergrens. Minder moet Simyo gewoon niet aanbieden.
Mijn verbruik is wel gestegen. Zonder de test dingen zit ik nu op 1GB. Dus mijn bundel van 1,5 GB is toerijkend maar met deze snelheden is het wel makkelijker om het op te krijgen.
Reputatie 3
Badge +2
Bundel van 1500 MB
271 x Internet op je mobiel binnen Nederland € 312.48

Heb momenteel 3480 MB verbruikt hierbij wel 1000MB speedtest

Dus 2480MB verbruikt. Wel alles op 4G ipv wifi erbij om zo echt 4G te testen.

Als ik alles eraf tel kom ik op 900 MB uit op 4G de rest is dan via WIFI gegaan.

Verbruik zal voor mij niet meer zijn dan met 3G. Het 4G heeft 2 voordelen. Sneller laden pagina's, batterij tel gaat langer mee.
Hallo!

Ik was op de 3 de dag al door 1gb heen,
Heb op mijn simyo gekeken dat ik een verbruik heb van 400 euro over mijn data bundel heen.
Het gaat mij wat te snel, blijf toch maar bij 3G

Jelmer
4G zou een goede vervanger kunnen zijn van mijn wifi gebruik. Echter wordt het gebruik daardoor dermate hoog dat het met de huidige data prijzen niet verantwoord is om volledig over te stappen op 4G en geen wifi meer te gebruiken.
4G zou dus (en ik denk in veel gevallen) een vervanger worden van 3G gebruik en in ieder geval bij mij niet voor hoger data vergruik gaan zorgen.
Het wel of niet aanschaffen van een 4G bundel zal daarom sterk gaan afhangen van de prijs en om het gebruik voor mij te rechtvaardigen zou het eigenlijk alleen rendabel zijn als 4G standaard wordt gebundeld bij de wat hogere data bundels (zoals de concurenten nu dus ook doen).

Kortom, een leuke techniek maar alles valt of staat met de prijzen van de data bundels en/of 4G bundel opties.
4G biedt (voor mij) te weinig voordelen om een maandelijkse meerpijs van 20/30 euro te verantwoorden. En als ik dan toch de helft van de tijd alles via wifi moet doen dan volstaat een 3G bundel prima.
Badge
Moet ik trouwens aangeven als ik over de bundel ga of wordt dit automatisch vergoed?

De datarekening voor buiten bundel verbruik van alle 4G testers wordt kwijt gescholden.

Groet, Bas
Badge
Apex986, mmatheeuwsen, Faaabbb, RobbyTown, jelmo2:

Jullie zien een hoge telefoonrekening via Mijn Simyo. Deze kosten zijn zo hoog vanwege het feit dat er een forse dataoverschrijding wordt genoteerd over jullie huidige bundel.
Waarschijnlijk zijn een aantal van jullie al wegens hoogverbruik afgesloten, en later weer opnieuw aangesloten.
Maak je geen zorgen, want als 4G tester hoef je deze bedragen niet te betalen.

Als jullie nog even kunnen laten weten waar ik kan vinden hoeveel mb ik verbruikt heb zal ik daar ook nog even naar kijken! Bedankt alvast!

Je kunt je verbruik vinden bij Mijn Simyo>Verbruik>Januari>klik op internetsymbool.

Vervolgens zou je kunnen optellen hoeveel MB er is verbruikt.

Bij mij zelf zag ik bijvoorbeeld dat ik op een dag 240MB heb verbruikt. Dit was de dag waarop ik speedtests heb uitgevoerd. Wellicht kan iedereen (die dat nog niet heeft gedaan) een schatting maken van zijn verbruik zonder de speedtests.

Groet, Bas
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb zelf ruim 800MB twee weken geleden op Maandag daar gezien. Ging hard tussen 20:00 uur en 21:00.
Van de 1500MB waar ik deze maand mee begon, heb ik er nu nog +- 400 van over. En ik heb nog eventjes te gaan.
Ik merk vooral dat ik makkelijker ben. 4G is zeer gemakkelijk, en omdat het niet de batterij van mijn iPhone leegtrekt zoals 3G wel eens wil doen; laat ik 4G veel vaker aanstaan.

Ik merk aan mijzelf dat ik vaker tussendoor check of ik nog updates binnen heb en dat is gewoon een pluspunt, hoewel ik niet altijd online wil zijn. Maarja, dat is ook zo weer uitgezet 😉.
Ik ben ook reeds door mijn bundel heen. Maar dat heeft alles te maken met het proberen van 4g. Dus onderweg een aantal zaken open laten staan, welke ik normaal gesproken zou sluiten en alleen met wifi gebruik.

Bundel 500 mb

okt:  476 MB
nov: 333 MB
dec: 280 MB

jan: € 37.56 in de plus 🙂
Ik merk ook dat ik alles net even wat makkelijker of meer gebruik doordat ik niet echt over mijn bundel heen kan. Natuurlijk loopt het verbruik ook flink op door de verschillende speedtestjes etc. 

okt:  237 MB
nov: 358 MB
dec: 398 MB

Momenteel zit ik op 820 MB.
Badge
Wat mij opvalt is dat ik veel meer data verbruik met 4G. Ik heb wel wat extra dingen gedaan zoals speedtest maar dan nog. Ik luister veel naar spotify en ik had aan 1000 MB bundel genoeg, ik gebruikte niet meer dan 600 MB per maand aan spotify. Ik zit nu al op 1500 MB voor alleen spotify en we zijn nog niet eens halverwege de maand. Hebben meer mensen hier last van.

Totaal zit ik al aan de 3000MB, veel meer dan dat ik ooit daarvoor had, ik doe niet heel veel gekke dingen extra en zit veel op WiFi.

511 x Internet op je mobiel binnen Nederland€ 414.19
Badge +1
Ik gebruik wel iets meer MB's, maar dat komt voornamelijk door de SpeedTests.
Verder merk ik geen verschil in mijn eerdere verbuik en het huidige. Vrijwel gelijk.
Badge
We hebben al jullie reacties verzameld. Er zit super waardevolle feedback voor ons tussen, en we zijn er dus erg blij mee!
We gaan de suggesties voor bundels i.c.m. 4G zeker bespreken!

Uit jullie reacties concluderen we het volgende:

1. Het dataverbruik is bij de meeste 4G testers, door toenemend gebruik van de telefoon door 4G, ook toegenomen.

Afgezien van het feit dat iedereen speedtests heeft uitgevoerd, en nu bv. geen gebruik maakt van Wi-Fi waar dat beschikbaar is, pakken 4G gebruikers vaker hun telefoon om te internetten, omdat de snelheid als zeer comfortabel wordt ervaren.

2. Wij komen tot de conclusie dat testers zouden aanraden minimaal een bundel van 1,5 GB te nemen.

Per persoon verschilt het telefoongebruik bij 4G enorm. Sommige testers maken gebruik van Wi-Fi waar mogelijk, andere mensen vinden 4G zo comfortabel dat ze het dag in dag uit heel veel gebruiken. De meeste testers raden aan om te communiceren dat 1,5 GB aan te raden is bij 4G.

Zijn jullie het eens met conclusie 1 & 2?

Groet, Bas

Reageer