.

Hoe zit het met 4G en je dataverbruik?

  • 20 January 2014
  • 70 reacties
  • 11382 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Beste 4G testers,

Week 3 van de 4G testweken is begonnen. Dat betekent dat er ook deze week een opdracht voor jullie klaar staat. Het onderwerp van deze week is: Hoe zit het met 4G en je dataverbruik?

We willen graag weten hoeveel extra verbruik jullie 4G oplevert. Om hierachter te komen willen we jullie vragen om in te loggen op jouw Mijn Simyo. Op je overzicht kun je zien hoeveel MB’s je de afgelopen 3 maanden hebt gebruikt met 3G. Je data verbruik met 4G kun je controleren via het tabblad verbruik. Als je dan op de maand januari klikt zie je het aantal verbruikte MB’s in januari tot nu toe. Zo kun je dus kijken hoe sterk het dataverbruik van de afgelopen weken is toegenomen sinds je 4G gebruikt.

We zijn heel benieuwd naar het volgende: Wat is jouw verbruik tot nu toe en welke databundel jij zou aanraden aan andere Simyo bellers?

Alle ervaringen van onze testers zijn te vinden op de 4 weken 4G pagina.

Meer informatie over 4G bij Simyo is te vinden op de 4G informatie pagina

70 reacties

Hallo, ik ben een proefpersoon van het 4G Internet en ben na 20 dagen al Door 1 GB Internet heen.. omdat het zo snel is zit ik ook veel meer op Internet. Dat deed ik voorheen nog niet. Heel vervelend dat het Internet al op is want hierdoor kan ik mijn proefperiode niet afmaken..

Mvg
Ik ben nu al door mijn 1GB die ik normaal heb. Met 3G verbruik ik deze niet eens. Ik neem aan dat alle buiten de bundel data worden vergoed in deze proefperiode? 
Het internet is snel, super snel maar je data bundel gaat er ook zó doorheen. Ik merk echt dat je meer gaat internettten en sneller websites bezoekt en soms zelfs 4G verkiest boven wifi waardoor de datakosten toenemen. Ik raad dus een grote bundel aan. 

Graag krijg ik nog even antwoord op de vraag of inderdaad al mijn data buiten de bundel worden vergoed. 

4G is top! 
Reputatie 4
Badge +4
Als tester wordt je extra data gewoon vergoedt.
Badge
Ik heb een bundel van 1,5 GB en heb nu nog 237mb over.. Meestal heb ik zoiets aan het eind van de maand over maar nu al halverwege! Gaat wel lekker snel 😉
Reputatie 4
Badge +4
Haha, ik zit al op de +6 GB van de normaal 1024 MB. Maar ik heb m'n wifi nooit aangezet sinds de testperiode.
Er is al meerdere keren aangegeven door Simyo (en vermeld tijdens het aanmelden voor deze test) dat je tegoed buiten je bundel wordt vergoed/de teller op 0 wordt gezet voordat je de factuur te zien krijgt. Wel is het handig even te seinen naar webcare/moderators als je op het randje van afsluiten van internet staat door je overmatige gebruik ;)

---

3G vs 4G: de meesten hebben natuurlijk zich suf lopen testen en veelvuldig lopen speedtesten, video's en audio lopen streamen, dus een 1 op 1 vergelijk met 3G is daardoor lastig. Daarvoor zou je een tijdje lang precies hetzelfde moeten doen met 4G als met 3G en tussendoor je tellers van je telefoon moeten resetten. De personen die echter 4G willen nemen, gaan het ook benutten en dus zijn die ook bereid om meer te betalen en dus de hogere (1GB+ databundels) te nemen.
Niet dat je met 500 MB het niet prima kunt redden, maar ik las hier en daar al wel dat bepaalde mensen het idee hadden dat ook bij normaal verbruik 4G meer data verstookt. Aangezien je niet steeds tellertjes in de gaten wilt houden, lijkt me dat niet zo relaxed en zou 1 GB het minimum kunnen zijn. Zelf gaf mijn teller 750 MB aan, en heb ook bewust wat zitten spelen en speedtesten. Als ik dat niet had gedaan, had ik m'n bundel niet overschreden.

Als ik voor mezelf mag spreken: 4G-snelheid is zeker leuk, maar gebruik nu ook al nauwelijks 3G (werk en thuis wifi). Stel 4G aanzetten kost niets, dan zou ik het doen en mijn 500 MB bundel houden, met een eventuele "veiligheidsupgrade" naar 1GB als ik merk dat ik te snel m'n limiet aantik.

Dus stel Simyo vraagt 2,50 euro voor 4G maar zet dan de bundel op 1GB, dat zou een mooie start zijn 🙂
Gezien ik NET 2 maanden bij simyo zit met een 200MB bundel waarvan ik normaal 115MB per maand verstook en ik met 4G 200MB in 1 week heb verstookt 😛 ga ik wel een bundel van minimaal 1GB adviseren. Simpelweg om zeker te weten binnen een bundel te blijven. Daarbij heb ik ook redelijk wat gespeedtest en is het dus niet verhouding tot wat ik normaal doe.

Ik denk dat met normaal gebruik voor mij, ik kan toekomen met een 500MB bundel. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Reputatie 5
Badge +10
Hallo, ik ben een proefpersoon van het 4G Internet en ben na 20 dagen al Door 1 GB Internet heen.. omdat het zo snel is zit ik ook veel meer op Internet. Dat deed ik voorheen nog niet. Heel vervelend dat het Internet al op is want hierdoor kan ik mijn proefperiode niet afmaken..

Mvg


Zoals al door de andere 4G testers is aangegeven, mag je gewoon internet blijven gebruiken. De kosten worden vergoed.

@allemaal. Bedankt voor het meedenken en het delen van jullie bevindingen tot nu toe :)

Groetjes,

Alex
hmm ik heb een bundel van 500
In het verbruik van januari zie ik alleen 405x staan (619 Euro :rolleyes:)
Ik heb nu nog 50 mb over van de 1GB. Normaal heb ik aan 1GB genoeg voor een maand, maar nu dus niet. Maar dat komt ook omdat ik nu vaker op 4G zit dan op de Wifi, omdat dat in de meeste gevallen sneller is dan Wifi.

Moet ik trouwens aangeven als ik over de bundel ga of wordt dit automatisch vergoed?
Badge +1
Ik heb inmiddels 1,5GB verbruikt en dan heb ik het nog rustig aan gedaan. 4G verbruikt tov 3G niet meer data, maar je pakt wel sneller je mobiel dan dat je met 3G zou doen. Zoals andere al aangeven, dat ze wifi niet meer aanzetten dan gaat het heel hard. Voor 4G is 1GB of 1,5GB naar mijn mening niet toereikend. Bij andere providers heb je na verbruik een cap erop, maar bij simyo ga je per mb betalen buiten de bundel. Dus ik pleit voor hogere bundels (lees: hoger dan 2,5GB) en eventueel een cap erop nadat je bundel op is.
Ik heb inmiddels 1,5GB verbruikt en dan heb ik het nog rustig aan gedaan. 4G verbruikt tov 3G niet meer data, maar je pakt wel sneller je mobiel dan dat je met 3G zou doen. Zoals andere al aangeven, dat ze wifi niet meer aanzetten dan gaat het heel hard. Voor 4G is 1GB of 1,5GB naar mijn mening niet toereikend. Bij andere providers heb je na verbruik een cap erop, maar bij simyo ga je per mb betalen buiten de bundel. Dus ik pleit voor hogere bundels (lees: hoger dan 2,5GB) en eventueel een cap erop nadat je bundel op is.


Overigens ben ik ook een voorstander van een cap in plaats van de extra kosten buiten de bundel (maar een aanbieder moet ergens z'n geld mee verdienen en je betaalt standaard voor je bel/databundel niet veel bij Simyo), maar 4G aan ipv wifi is natuurlijk vragen om data verstoken.  Als je thuis een flinke verbinding hebt met een nette wifi-speed is 4G als het goed is niet sneller, maar onderweg is het natuurlijk wel fijn.

Waar je sowieso op moet letten: laat je telefoon niet overal 3G/4G data voor pakken: omdat het kan is het nog niet verstandig om maar lukraak alles te updaten en whatnot via 3G/4G. Ga jij echt iets missen als je notitie-app thuis pas een update krijgt? Gebruik de data liever om even wat reisinfo op te snorren.

Een beetje bewust verbruiken scheelt ook in de bundel die je kiest. Bij een verbinding die  wordt gecapped als je over je limiet raakt geldt dit niet, maar goed dat is hier niet van toepassing. Zou het overigens niet verkeerd vinden als er een 4GB bundel komt, want als de grootverbruikers geen passende bundel krijgen, stappen ze over naar een andere aanbieder...
Ik was op de helft van deze maand ook al door mn bundel van 1GB heen. Nu 5 dagen later ben ik ook nog eens 500 mb verder.
Gaat dus behoorlijk rap zo met 4G. Komt in mijn geval voornamelijk ook omdat ik Wifi veel minder gebruik, omdat het (afhankelijk van de regio) vaak nog eens sneller is dan WiFi.
Badge
Zit nu in een vakantie huis met gprs only dus het gaat niet zo hard meer :)

Maar ik ben wel buiten de bundel gegaan 1gb, maar dat komt omdat ik 4G getest heb zonder wifi aan. Dus ik denk dat de verbruikte bundel waardes hier wat vertekend zijn als ik naar mijn eigen testen kijk. Heb nu film en video bekeken wat ik normaal niet doe vanaf mijn bundel, dit was om te testen of de stream doorging terwijl onderweg was.

Denk wel dat je sneller doorklikt op 4g waardoor je zon 10-25% meer data gebruikt dan normaal op 3G.
Badge
Ik zit momenteel op zo'n 900MB van mijn 1GB bundel. Ik gebruik normaal gesproken tussen de 600 en 800MB in een maand maar heb deze maand net wat vaker extern gestreamd en speedtests gedaan. Ik denk eerlijk gezegd dat ik niet veel meer ga internetten wanneer ik voor 4G zou kiezen ipv 3G, de snelheidswinst zou voor mij wel doorslaggevend kunnen zijn. Pas wanneer bundels écht zo goedkoop worden dat je niet meer op data hoeft te letten zou ik bijvoorbeeld via mijn telefoon streaming audio of video veel meer gaan gebruiken. Denk dan aan 10GB voor 15-20 euro, dus echt tarieven die nu nog buiten handbereik zijn. 

Wanneer 4G me straks voor dezelfde bundel 10 euro per maand meer gaat kosten dan zou dat voor mij een reden zijn om voorlopig nog voor 3G te kiezen. 
Badge +2
Op basis van de vraag over inzicht in het verbruik is het voor mij als nieuwe klant zonder een data bundel bijzonder lastig om te gaan
vergelijken met het verleden.

Echter het kijken naar wat er "verstookt" is en hier wat nuttigs mee doen moet absoluut tot de mogelijkheden behoren.

Wat ik kan waarnemen is dat er tot nu toe is verbruikt: 2,21 GB

In dit verbruik zit:
Youtube 787 MB -> gekeken hoe het is om streaming video te kijken. Dit werkt uitstekend, geeft geen haperingen bij 4G
maar hiermee verbruik je dus wel heel veel als je dit structureel wil gaan doen.
Speedtest 714 MB -> dit is geen normaal verbruik en is puur gebasseerd op het uitvoeren van diverse speedtest als gevolg
van de test weken. Hier hoeft normaliter dus geen rekening mee gehouden te worden.

Overige apps 709 MB verbruikt, waarbij dit er zoveel zijn zonder grote uitschieters dat dit als "standaard" verbruik gezien moet
worden. Als we dit extrapoleren naar een volle maand, dan is het maand verbruik ongeveer 1,1 GB. Een data bundel van 1,5 GB
zou in deze dus aan te raden zijn en is het meest logisch.

Ik denk dat ik een redelijk groot verbruiker ben, alhoewel uiteraard de meeste data via WIFI is verbruikt, ter informatie.

WIFI verbruik vanaf 1 januari: 7,6 GB

In dit verbruik zit:
Youtube 2,1 GB
Streaming video 1,54 GB
Google+ 1,47GB
Android OS 782 MB

De rest van het verbruik (1,7 GB) is veel kleiner en is over alle andere APPS verspreid.

Alles samenvattend denk ik dat voor mij 1,5 GB 4G een reëele bundel zou zijn. Waarbij het
mijn voorkeur zou hebben om na het gebruik van de 4G bundel in snelheid terug te vallen
zonder dat je direct wordt geconfronteerd met heel veel extra kosten. Het bij kopen van een
blok van 500 MB per maand zou dan wel een interessante optie kunnen zijn. Terug val hoeft
niet perse op 3G te zijn, het gaat er dan om dat voornamelijk de berichten APPS het blijven
doen.

Tot zover mijn inzicht en bevindingen!
Na ongeveer een halve maand was ik al door mijn 1GB heen. Dat komt omdat ik nauwelijks op de WiFi zat maar alleen op de 4G omdat dat op sommige plekken in huis sneller/beter was dan de WiFi zelf. Maar ik denk dat ik nog binnen de 1GB zou hebben gezeten als ik al die tijd op WiFi zou hebben gezeten.
Zeer tevreden met de snelheid en de dekking van 4G!
Aangezien ik veel in wifi omgevingen ben, heb ik normaal gesproken aan 500MB genoeg. Nu ik 4G heb, ben ik het mobiele netwerk niet meer gaan gebruiken. Mijn verbruik is normaal gebleven. Anderen in algemene zin adviseren heeft niet veel zin. Je moet voor jezelf gewoon goed in de Simyo App in de gaten houden hoeveel je verbruikt en je bundel aanpassen indien nodig.  Als je met 4G andere dingen gaat doen die je eerst niet deed (bijvoorbeeld veel video kijken), dan loopt het uiteraard snel op.
Ik heb zelf een 500 mb bundel waarvan ik ongeveer maandelijks 300-400 mb verbuik en dan moet ik echt mijn best doen.

Met 4G ben ik inmiddels al ruim boven die hoeveelheid. De teller staat nu op 1760 mb. Waarvan 722 mb gebruikt is door de speedtest en 674 mb door tethering. Wat ik dus normaal nooit zal doen met 3G 😉. Kortom als ik geen speedtest en tethering had gedaan zat ik nog binnen mijn bundel van 500 mb en had ik de maand makkelijk gehaald.

Mijn advies is dan ook, kijk eerst wat je gebruikt en wat je wilt doen met je mobiel. Ik denk dat een bundel van 1000 mb genoeg is voor de meeste gebruikers. Af en toe youtubes filmpjes bekijken en facebook foto's uploaden kan dan makkelijk.
Badge
Normaal gebruik ik maar een paar honderd Mb van de 1Gb databundel die ik heb.
Hoewel ik naar mijn idee niet veel op het internet geweest ben zit ik nu al rond de 750 Mb.
Daar kom ik normaal gesproken nooit aan.
Ik merk wel dat de speedtest een enorme dataslurper is.

Maar.... deze snelheid is wel heel erg prettig.
Ik denk dat een databundel van 1,5Gb wel aan te bevelen is.
Badge
Normaal gebruik ik maar een paar honderd Mb van de 1Gb databundel die ik heb.
Hoewel ik naar mijn idee niet veel op het internet geweest ben zit ik nu al rond de 750 Mb.
Daar kom ik normaal gesproken nooit aan.
Ik merk wel dat de speedtest een enorme dataslurper is.

Maar.... deze snelheid is wel heel erg prettig.
Ik denk dat een databundel van 1,5Gb wel aan te bevelen is.
Ik heb tot nu toe 555MB gebruikt deze maand, hiervan is echter 277MB(!!!!) verstookt door de Speedtest app. Als ik deze dus niet zou meerekenen zit ik eigenlijk onder mijn normale niveau, wat ongeveer 750MB aan de einde van maand is. Misschien heeft het feit dat ik de laatste tijd iets vaker een boek lees in de bus er iets mee te maken 😉. Overigens probeer ik behalve de Speedtests dan, echt normaal gebruik te simuleren. Oftewel thuis en op werk gewoon WiFi en geen 4G aan.
Normaal gesproken red ik een maand net aan met mijn internetbundel van 1GB. Alleen nu was ik er binnen een week doorheen. Merk idd dat omdat het sneller is, ik ook vaker mn wifi laat staan en kies voor het 4G netwerk
Verbruik is veel hoger in januari
Verbruik tot 20 januari is 1575 MB
Normaal gemiddeld verbruik 550 MB
Badge +1
Nou, ik zit dik over mijn 500mb bundeltje heen! Heb hem al direct verhoogd naar 1000mb voor volgende maand, als 4G beschikbaar komt. Dan niet teveel speedtests uitvoeren. Zit nu al op de €469,96 euro over mijn internetbundel heen. Inmiddels ook al 3x afgesloten, gelukkig werd ik snel weer aangesloten op het beste netwerk van Nederland!

Wordt nog wat, afkicken van 4G. Nou ja, onbeperkt 4G dan! Ben benieuwd naar de prijzen!

Reageer