.

Beantwoord

Hoe komt het dat ik vreemd en onbekend dataverbruik heb op mijn iPhone?


Beste,

Sinds een paar maanden ben ik van een Android telefoon overgestapt naar een iPhone en ik merk bij de iPhone een vreemd internet verbruik.
Bijna dagelijks wordt er op de achtergrond in 1 sessie ±60mb verbruikt zonder dat er bij mijn weten een app veel informatie uitwisselt.
Er is ook geen vast tijdstip aan gekoppeld, soms gebeurt het in de nacht (terwijl ik wifi ingeschakeld heb? een bekend iOS probleem wellicht?)

ik heb 'My Data Manager' geinstalleerd om te proberen te achterhalen waar deze data heen gaat maar ook hier wordt het weggeschreven onder 'Other' en het verbruik van vandaag is al meer dan het internet verbruik van het systeem dus ook dit is het niet.

Is dit een probleem waar meer mensen last van hebben, en hoe is dit eventueel op te lossen?
Het betreft hier een iPhone 7 met de meest recente iOS versie.

Gegroet!
icon

Beste antwoord door Anonymous 6 April 2017, 22:10

Bekijk originele reactie

33 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jacco,

Wat fijn dat je nu duidelijkheid hebt gekregen 🙂 Ga het de aankomende tijd gewoon nog even in de gaten houden, valt je toch iets op wat je niet kunt verklaren, dan heb je veel tips en middelen gekregen om dit uit te vinden. Geeft dit je geen inzicht, laat het dan gerust weten. We denken dan graag met je mee.

@Friesian, ook jij nog bedankt voor je hulp!

Groetjes,
Angela
Welke synchronisatie?
WhatsApp, mail. Worden media gedownload via uitsluitend Wi-Fi?
Hoi Samantha,

Dat is exact waar ik op doelde met onderstaande vraag!

....
Kan het zijn dat dit een soort 'verzamelverbruik' over een bepaalde periode van de dag is of wordt dit echt per sessie dat er internet wordt verbruikt geregistreerd?

Groeten, Jacco


Dat verklaard zeker een boel, want gedurende zo'n periode is het een stuk reëler dat daar zo'n verbruik aan hangt.

Het lijkt me daarmee opgelost, mocht er nog gekkigheid voorkomen laat ik het horen maar daar ga ik niet vanuit.

Een fijn weekend gewenst!
Groet, Jacco
Badge +7
Hoi Jaccovk,

Wat fijn om te horen dat je verbruik bijna altijd minder is dan 60 MB is nu. Toch al een kleine vooruitgang.

Dat het verbruik vaak plaatsvindt nadat je de wifi verbinding hebt verbroken, is op zich niet zo vreemd. De tijdstippen die je in je verbruik ziet, is namelijk de begintijd van een sessie. Een sessie begint onder andere als er dataverbruik op het netwerk wordt geregistreerd. Als je geen verbinding meer hebt met wifi, en je gaat internetten, wordt er dus nieuw dataverbruik geregistreerd. Dat betekent niet dat je al die MB's precies op dat moment hebt verbruikt. De eindtijd van de sessie zie je namelijk niet.

Ik heb even je verbruik van de 26e erbij gepakt. Ik zie dat er op 26-4-2017 om 7.27 uur een sessie begonnen is van 24.62 MB. Aan de tijdstip van van deze sessie (07:27:06), het tijdstip van de sessie ervoor (23:27:06) en de sessie erna (15:27:06) kan ik zien dat in werkelijkheid één lange verbinding is geweest. Het netwerk geeft om een bepaald aantal uur de gegevens aan ons door. Ze stoppen dan een sessie en beginnen dan een nieuwe, zodat wij je verbruik in rekening kunnen brengen. Je kunt er dus vanuit gaan dat deze datasessie heeft geduurd van 7.27 uur tot 15.27 uur. Over deze tijdsperiode heb je 24.62 MB verbruikt.

Kan dit een en ander verklaren?

Groetjes,
Samantha

@Friesian, bedankt voor het meedenken 🙂
Welke synchronisatie?
Hoe vaak gebeurt synchronisatie?
Nog een toevoeging op bovenstaande: het verbruik is (bijna altijd) minder dan 60 mb sinds ik alle automatische updates heb uitgeschakeld.
Wederom bedankt voor de reacties!

@Jihane ik gebruik niet bijzonder veel internet, muziek/video's streamen doe ik niet of nauwelijks. Het nieuws lezen, whatsappen, af en toe Facebook en Snapchat; daar houdt het vaak wel mee op.

Ik heb Facebook er eens af geknikkerd om te kijken welk verschil dat maakt: 2 dagen lang geen vreemd verbruik maar vandaag was dat verbruik er wel weer. Wat mij nu op valt: dit verbruik vind plaats ongeveer een half uur nadat ik geen WiFi meer heb. Ik heb mijn geschiedenis er even op nageslagen en de grotere dataverbruiken vinden opvallend plaats kort nadat ik geen WiFi verbinding meer heb (omdat ik van huis ga).

Werpt dit een ander licht op het verbruik?
Reputatie 7
Badge +10
Bedankt voor je extra aanvulling, Friesian! Goed om te zien dat we zo met z'n alle een steentje kunnen bijdragen en Jaccovk kunnen helpen.

Groetjes,
Angela
@Jaccovk
In je reacties komt Facebook naar voren als de grote data slurper. Probeer eens Facebook Lite. Die zou minder data gebruiken. Franswon gaf al aan dat simyo de gegevens in blokjes van 59 MB verwerkt. Deze blokjes kunnen 1 data sessie zijn. De sessie bestaat uit een start en einde, bij gegevensgebruik op je telefoon zou een indicatie zichtbaar moeten zijn van wat er actief is - geldt ook voor een data monitor.

Achtergrondprocessen, synchronisatie, updaten kunnen spelen. Vooral de updaten kunnen wel een 50 MB geven. Maar het gros van de Achtergrondprocessen op een dag zouden toch wel in kb kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Hi Jacco,

Wat goed dat je je verbruik zo monitort 🙂 Hoe ziet je dataverbruik eruit elke dag? Als in, wat voor online activiteit vertoon je ongeveer per dag? Hoeveel data zou je graag willen verbruiken elke dag? Ik denk dat het moeilijk te peilen is - zo heb ik net mijn eigen verbruik bekeken ter vergelijking, en ik zie dat ik minstens 100 MB per dag verbruik, terwijl ik niet de hele dag vastgekluisterd zit aan mijn mobiel. Ik stream muziek als ik in de trein zit, ik check Facebook soms, ik controleer mijn e-mails en berichtjes, en stuur/ontvang soms wat foto's of video's via Snapchat. Ook lees ik graag online artikelen op de website van de NRC of de Correspondent. Ik vertel je dit zodat we samen naar jouw verbruik kunnen kijken. Wat voor mobiele internetter ben jij? 🙂

Ik heb hier ook een interessant artikel over gevonden. Dit zal natuurlijk niet één op één samenhangen, maar het kan wel een ruwe maatstaf zijn.

Laat je me weten hoe jouw verbruik eruit ziet?

Groetjes,
Jihane
Goedemorgen,

Het automatisch afspelen van filmpjes op Facebook had ik al uitgezet, was ook al een paar keer genoemd.

Het komt ondertussen niet meer dagelijks voor maar zo'n beetje om de dag, ik heb alle automatische updates en dergelijk uitgeschakeld. De grootte verschilt nu ook, rond de 40 à 50 mb.

Het is dus al wel beter geworden maar ik wordt er nog niet vrolijk van aangezien het nog steeds meer dan de helft van mijn dagelijkse verbruik is. Kan het zijn dat dit een soort 'verzamelverbruik' over een bepaalde periode van de dag is of wordt dit echt per sessie dat er internet wordt verbruikt geregistreerd?

Groeten, Jacco
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Jaccovk,

Ondanks dat je er niet gelukkiger van wordt, ben ik blij dat er toch wel licht op je verbruik geworpen wordt. Hoe meer je weet, hoe beter je met je verbruik om kunt gaan. Facebook kan inderdaad veel MB's opslokken, omdat er regelmatig bijvoorbeeld foto's en video's geladen worden.

Wist je trouwens dat Facebook graag video's meteen al afspeelt als je ze ziet, zonder nog op 'Play' te drukken? Dat kan ook data verbruiken. Hier lees je hoe je dat uitschakelt.

Laat je me weten wat je nog meer te weten komt?

Groetjes,
Jihane
Het lijkt er ondertussen sterk op dat toch Facebook de grootgebruiker was. Vreemd blijft het wel dat er soms redelijke hoeveelheden data (30-40mb) worden gebruikt terwijl ik thuis ben maar dat zal een ander probleem zijn.

Als ik over een paar dagen meer weet laat ik het horen.
Badge +7
Hoi Jaccovk,

Wat jammer dat er nog steeds onduidelijkheid is over je verbruik! Laat je me één ding voorop stellen: als je telefoon verbonden is met wifi, kan je telefoon geen verbinding maken met mobiel internet. Je geeft aan dat je wifi-assistentie uit hebt staan. De enige mogelijkheid is dan dat je telefoon geen verbinding heeft gehad met wifi op dat moment.

Ik raad je aan om in je telefoon bij Instellingen > Mobiele data, je gegevens opnieuw in te stellen. Je telefoon gaat hiermee vanaf dat moment de gebruikte MB's weer bijhouden. Geeft dit meer duidelijkheid waaraan de MB's op gaan?

Groetjes,
Samantha

@Friesian en franswon, heel erg bedankt voor jullie hulp! 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Jacco,

Als een update gestart is wil die verder... ik ben geen iPhone kenner, ik ben meer gespecialiseerd in Android.

Voor mij is het nu ongeveer bedtijd, dus vandaag kan ik niet verder meer reageren.
Hoi Franswon,

Dat is toch juist het idee van de WiFi assistentie? Deze heb ik uit staan.

Over welke updates hebben we het hier precies dan? Kleine systeem updates of app updates? Ik heb alle automatische updates die ik kon vinden uitgeschakeld namelijk, als er iets ongevraagd gaat updaten zou dat wel een bekender probleem zijn.
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Jacco,

Als het mobiel internet ook aanstaat dan kan deze de Wi-Fi verbinding overnemen als die te zwak is en de download voortzetten. Dus thuis of op een vertrouwde Wi-Fi je mobiel internet uitzetten op je mobiel of vliegtuigstand aan zoals Friesian aangeeft.

Het updaten is en systeem-app, deze zie je niet zomaar staan om in of uit te schakelen.
Ga ik eens een paar dagen proberen, thanks. We jammer dat ik tegen dit probleem aanloop, verder bijzonder tevreden met de overstap naar een iPhone. Wederom bedankt voor de hulp en ik ga het weer een paar dagen aankijken.
Zet, wanneer mogelijk, vluegtuigstand aan en daarna Wi-Fi.
Ah ja, check. Maar als ik de automatische downloads heb uitgeschakeld en ik ben verbonden met de WiFi (tenzij deze verbinding verbroken was zonder mijn weten?) dan zou dat toch niet mogen kunnen?

Ik heb nu voor bijna alle apps het internet verbruik uitgeschakeld, deze hadden sowieso bijna niets verbruikt maar wie weet helpt dit wel…

Andere suggesties zijn uiteraard welkom!
Reputatie 7
Badge +9
Als de datastream groter is dan ong. 60 MB wordt de hoeveelheid opgesplitst in blokjes van ong. 60 MB in de weergave van het verbruik, zie ook mijn eerste reactie!
Ook dit heb ik al gedaan. Het is ook vreemd dat er data wordt verbruikt terwijl ik met de WiFi verbonden ben. Aangezien het altijd rond de 60 mb is twijfel ik er aan of dit iets met updates te maken heeft, dan zou de grootte wel meer variëren lijkt me.
Het lijkt alsof er bij FB instellingen veranderd moeten worden. Lees onderstaande eens door, in het verleden is al eens geadviseerd om bij FB het automatisch afspelen van filmpjes (mobiel) uit te schakelen.
https://www.appletips.nl/facebook-het-automatisch-afspelen-van-videos-in-ios-uitschakelen/
Hoi Franswon,

Dan moet dit toch ergens uitgeschakeld kunnen worden? Voor zover ik weet en kan vinden heb ik alle automatische updates uitgezet. Of kan ik ergens iets over het hoofd hebben gezien?

Reageer