.

Beantwoord

Hoe kan ik ineens zo veel meer verbruiken?


Badge
  • Startend Simyaan
  • 7 reacties
Sinds mei is ineens mijn internetverbruik op mijn mobiel drastisch gestegen. Zelfs zo erg, dat ik 5 dagen na ingang nieuwe abonnement al op 190 van de 200 Mb zit! :mad:
Ik doe NIKS anders dan voorheen, ik whatsapp, ik email en ik check dingen op het internet. Geen Youtube, geen filmpjes oid. 
Afgelopen maand heb ik in de instellingen (na een medewerkster te hebben gesproken) aangepast dat apps op de achtergrond automatisch ververst worden omdat dat op 3G nogal veel MBs kost. Oke. Dat heb ik nu gedaan en volgens haar moest ik ook als ik thuis kwam het mobiele netwerk uitzetten omdat de telefoon de snelste verbinding zal kiezen en dan voor 3G kiest indien het niet uit staat. Dat heb ik niet meer gedaan want dat doe ik al sinds het begin van mijn abonnement bij Simyo niet en ik snap niet waarom ik dat nu ineens wel moet doen.

Nu zit ik echt met het gevoel dat ik wil gaan opzeggen, want ik doe niks anders dan normaal maar ik ga fors buiten mijn bundel op deze manier en moest al veel bijbetalen. Ik baal hier ontzettend van!!

Weet iemand of het te maken kan hebben met de laatste IOS update, is er iets veranderd waardoor het komt? Ik denk van niet want mijn vriend heeft hetzelfde abonnement, en hetzelfde soort verbruik en hij heeft helemaal niets wat meer is geworden.

Het is toch van de zotte dat je niks doet en dat je verbruik sky high is?

De derde maand op rij, ik ga denk ik overstappen tenzij er een logische verklaring is.

Iemand input? Simyo input? Want dit gaat nergens over!
icon

Beste antwoord door Scotsman 7 July 2014, 08:31

Bekijk originele reactie

26 reacties

Badge
Ps net even de gegevens van mijn vriend ingekeken en ook zijn verbruik is de laatste drie maanden buiten de bundel, precies hetzelfde als ik, dus dat is geen toeval.

Wie herkent dit? Waar komt dit door?
ik heb hier ook behoorlijk veel last van.
mijn mb's gaan behoorlijk snel op terwijl ik alleen maar op WhatsApp zit. heb simyo pas 3 maanden maar als dit zo door gaat spring ik graag over. is toch niet normaal!
Reputatie 7
Badge +9
Op een iPhone kan je onder Instellingen, Mobiel netwerk zien wat er zoal is gedownload en door welke apps. Als je de teller regelmatig weer op nul zet krijg je een idee wat de recente "boosdoeners" zijn geweest. Zo'n datamonitor is er vast ook voor andere OS'sen. Simyo registreert alleen je verbruik en net als elke andere provider kunnen ze je niet vertellen waardoor je dataverbruik is veroorzaakt.
Badge
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb een verbruik teller die meedraait op de achtergrond. Na de eerste maand dat ik fors buiten de bundel ging was dat door het automatisch verversen v apps op de achtergrond. Dat staat nu uit. Mijn app die de verbruikte MBs bijhoudt geeft iets anders asn dan simyo! En daarbij, zegt mijn app ook dat ik 390 min gebeld zou hebben al binnen een week. Ook iets wat volgens mij niet klopt. 500 belminuten en nu al 390 min gebeld? O en nu het grappigste: eergisteren had ik 190 mb verbruikt vandaag is dat 189? Hoe kun je minder MBs gaan verbruiken?
Simyo, graag reactie!
Badge
Ps: ik heb ook geen berichten ontvangen dat ik 50% van m'n bundel zou hebben verbruikt.
Reputatie 7
Badge +9
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb een verbruik teller die meedraait op de achtergrond. Na de eerste maand dat ik fors buiten de bundel ging was dat door het automatisch verversen v apps op de achtergrond. Dat staat nu uit. Mijn app die de verbruikte MBs bijhoudt geeft iets anders asn dan simyo! En daarbij, zegt mijn app ook dat ik 390 min gebeld zou hebben al binnen een week. Ook iets wat volgens mij niet klopt. 500 belminuten en nu al 390 min gebeld? O en nu het grappigste: eergisteren had ik 190 mb verbruikt vandaag is dat 189? Hoe kun je minder MBs gaan verbruiken? Simyo, graag reactie!

Geven die getallen niet het omgekeerde weer, namelijk wat je nog over hebt?
Badge
Mm lekker stom v mij Scottsman. Je hebt gelijk het is mijn tegoed! Door die enorme oranje balk dacht ik dat ik dat ik te veel had opgemaakt! Sorry sorry ik neem voor nu mijn verhaal weer terug! Ik wacht even af hoe het loopt als ik mijn 3G weer inschakel....
Badge
Ik ging van mei 2014 naar drie keer zoveel betalen door buiten bundel internet verbruik zonder ander internet gedrag dus denk na vele berichten afspeuren dat het daarna door de laatste ios update is geweest. Wel iets om in de gaten te houden....,
Reputatie 7
Badge +9
Mm lekker stom v mij Scottsman. Je hebt gelijk het is mijn tegoed! Door die enorme oranje balk dacht ik dat ik dat ik te veel had opgemaakt! Sorry sorry ik neem voor nu mijn verhaal weer terug! Ik wacht even af hoe het loopt als ik mijn 3G weer inschakel....

Geeft niet, deze vergissing wordt wel vaker gemaakt. Mischien dat Simyo nog een kan kijken of de grafische weergave nog wat verbeterd of verduidelijkt kan worden.
Ik maak hetzelfde mee. DE MB's vliegen eruit terwijl ik normaal altijd MB overhoud. Er is duidelijk iets veranderd 
SIMYO wat hebben jullie veranderd om de kosten omhoog te drijven!
Reputatie 7
Badge +9
Je bent gewoon meer van het mobiele internet gebruik gaan maken, ook al heb je dat zelf niet in de gaten. Steeds meer mensen gebruiken voor het eerst een smartphone, en het kost even tijd voordat men er achter komt dat door de verbeterde technologie en het steeds sneller wordende mobiele internet het dataverbruik eerder de neiging heeft om omhoog te gaan dan omlaag. Simyo heeft geen invloed op je dataverbruik, dat hebben alleen je smartphone (met name de instellingen van het OS en geinstalleerde apps) en jijzelf..... :p Het enige dat is veranderd aan de kant van Simyo is een verhoging af en toe van de downloadsnelheid, en bij veel klanten leidt dat tot hoger MB verbruik.

Zoals eerder gezegd zijn er mogelijkheden om je dataverbruik in de gaten te houden, zelfs per app, zodat je eventueel maatregelen kunt nemen om je verbruik een beetje binnen de perken te houden.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Nab,

Wat ben ik blij met een forumgebruiker als Scotsman! Gelukkig ben je er achter hoe het zit nu.
In je gegevens zie ik wel dat je 3 van de laatste 4 maanden niet meer genoeg had aan je databundel.
Is het niet een goed idee om een stapje hoger te gaan? Je betaalt dan een paar Euro meer, maar dat gaat je aanzienlijk schelen in buiten bundel kosten.

Hoi inkietgm en Fvbokhorst, welkom op het Simyo forum!

Zoals je niet alleen in dit topic kunt lezen, maar op meer plekken op het forum kunnen wij niet zien waaraan jullie je data verbruiken.
Ook kunnen wij niets aanpassen waardoor je meer zou gaan verbruiken.
Ik hoop dat jullie iets met de tips van Scotsman kunnen.
Hallo Nab en  anderen.

Ik wil enkele voorbeelden geven voor wat jij verderop beschrijft.

Nab in je 1e tekst staat dat je apps automatisch bijwerkt, verander deze instelling in apps niet automatisch bijwerken.
Dat heb je verderop gedaan.....

Indien mogelijk installeer call meter 3G (app) met linkertoets voorkeuren instellen.
Deze app registreert rechtstreek op je mobiel afzonderlijk calls, sms, mms, en data.
Ook een data manager zou ik adviseren. Voorbeelden zijn 
3G Watchdog, Onavo, My datamanager.

Verder is het zo dat op internet iets opzoeken ook mb verbruik geeft evenals het bijwerken van apps.
Gebruik daarom zoveel mogelijk wifi.

Groet,
Friesian
Badge
Hoi Ernst,

Dank voor je reactie. Kun je uitleggen hoe het komt dat sinds de laatste drie maanden dat ineens zo veel meer is geworden, het verbruik? Want mijn vriend, ook bij Simyo heeft hetzelfde probleem sinds die drie maanden. We vermoeden door de nieuwe IOs update waarbij beapalde instellingen anders waren geworden en we dit handmatig moesten aanpassen. Dat hebben we nu gedaan en ik zet mijn 3G nu toch ook maar thuis uit- voor de zekerheid 😉. Ik zit nu, op dag 8 van de maand op nog niet eens 20 mb verbruikt van de 200. Dit omdat mijn surfgedrag niet anders is dan normaal en ik dus niet kon bedenken dat het daardoor kon komen. Ook mijn vriend is niet ineens meer gaan internetten op zijn telefoon.  We konden aan een data manager zien dat inderdaad de apps verversen op de achtergrond ontzettend veel MBs kostten en dat staat nu uit. Ook heb ik iets bij Facebook zo ingesteld dat het alleen op Wifi gebeurt, schijnt ook van grote invloed te zijn. De ICloud heb ik ook aangepast tot een minimum aantal dingen wat ik die kant op stuur. We wachten daarom deze maand af. Ik vermoed en hoop dat ik niet meer MBs hoef te kopen want ik ben veel thuis op ons Wifi netwerk dus het zou zonde zijn wat mij betreft daarvoor meer te betalen.
Dus dat sluit helemaal aan bij jouw verhaal Friesian, jij ook dank voor je input!

Hopelijk zijn nkietgm en Fvbokhorst hiermee ook geholpen en kunnen zij deze tips toepassen!

Groet,
Nab
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Nab,

Er is een update geweest van Facebook waarbij filmpjes direct afgespeeld worden. Zo kun je dus heel veel extra data verbruiken. Kijk in dit topic wat je daaraan kunt doen.

Ik wijs je ook graag naar dit artikel op onze blogpagina. Lees hier hoe je je internetinstellingen zo instelt dat je niet ongewenst data verbruikt.

Heb je wat aan deze informatie?
Badge
Zeker! Dank!
Badge +6
Top, graag gedaan namens Dries, Nab! 🙂
Badge
Hoe zet je 3G uit????
Badge
Werkt het om 'm dan alleen op 2G netwerken te zetten? Want bij mijn vorige telefoon had ik volgens mij niet eens 3G?
Reputatie 5
Badge +11
Hoi CosmicDancer,

Of je 3G apart van 2G uit kunt zetten hangt af van het merk en type telefoon dat je hebt. Als je ons laat weten welke je hebt kunnen we je daarbij helpen.
Verwar 2G en 3G niet met 'geen' en 'wel' internet/dataverbruik. Met 2G kun je namelijk prima op internet, zij het wat langzamer.
Je kunt via 2G nog op 3 manieren op internet.
Met het GSM netwerk dat als snelheid 9,6 kbps heeft, of een veelvouden hiervan met HSCSD
Met GPRS dat tot 52 kbps gaat, met als mogelijke uitbreiding EDGE.
En EDGE gaat tot 384 kbps, met als mogelijke uitbreiding EDGE Evolution of Evolved EDGE tot 1.3 Mbps.

In dit topic leg ik je al uit hoe je op Mijn Simyo ook heel je internet uit kunt zetten.
Badge
Ik heb nu 2G aan staan en heb een paar maatregelen genomen waardoor er nu helemaal geen MB's meer uit de bundel gaan. Oa. automatisch updaten van diverse zaken uitgezet, lokatiebepaling uitgezet, diverse synchronisaties van mail en Google+ uitgezet, alleen maar via WIFI fotoos en videos upladen en back ups maken ed. Het scheelt nogal!
Reputatie 6
Badge +10
Hoi CosmicDancer,

Uit ervaring weet ik dat Google+ synchronisaties en het foto's/video's uploaden vooral data vreet! Heb je een Android telefoon? Daar kun je als het goed is een datalimiet instellen! Safer dan hoe je het nu hebt ingesteld, kan het haast niet worden 🙂
Reputatie 7
....Uit ervaring weet ik dat Google+ synchronisaties en het foto's/video's uploaden vooral data vreet! Heb je een Android telefoon? .......

Dramatisch!!!! Ik had deze ervaring ook (toen ik nog een Androidfoon had.....). In een avond had m'n Google+ app 3 x 60 MB aan foto's geprobeerd up te loaden wat niet lukte vandaar de 3 pogingen......... Toen ik daar achter kwam had ik direct Google+ aan banden gelegd op mijn Android.
Reputatie 2
Badge +6
Hey RicoK,

Ik vind het erg vreemd dat Google+ dit doet... Zo kom je wel door je bundel heen 😉 Gebruik je Google+ vaak? Anders is het wel jammer dat je het aan banden hebt gelegd.
Reputatie 7
Nee, ik gebruik Google+ eigenlijk nooit.

Destijds, alweer een jaar of wat geleden, maakte ik hiervan 'gebruik' doordat de app gewoon op mijn telefoon stond. En deze app was geheel zelfstandig, omdat ik er toen nog niet bij stilstond, de foto's op mijn telefoon gaan synchroniseren. Omdat dit niet lukte, waren er meerdere pogingen gedaan hetgeen resulteerde in een wel heel erg hoge piek in mijn dataverbruik.

Ik had destijds de app stil gezet (= het aan banden gelegd) en heb tot op de dag van vandaag niet meer naar Google+ gekeken...:p

Reageer