.

Beantwoord

Hoe kan het dat mijn internet extreem snel verbruikt is?

  • 13 October 2016
  • 22 reacties
  • 364 Bekeken

Beste klantenservice,

Ik ben ruim 4 jaar abonnee van Simyo en heb nooit hele hoge internetbundels gehad en anders was het altijd te verklaren. Ik heb 2000MB per maand en heb deze maand al 4x 500MB bij moeten kopen zonder dat ik mijn telefoon anders gebruik. Kunnen jullie checken hoe dit komt? Alvast bedankt!

Mvg,
Paul
icon

Beste antwoord door Caspar 14 October 2016, 09:50

Bekijk originele reactie

22 reacties

Reputatie 5
Badge +9
Hoi pwllmsn,

Leuk je weer terug te zien op 't forum.

Wat vervelend dat je veel MB's verbruikt hebt en dat je niet weet hoe het komt! Vanwege privacyredenen kan ik helaas niet voor je nakijken waar je MB's aan op zijn gegaan. Dit is alleen in jouw telefoon na te kijken. Lees daarvoor eens deze blog. Hier staan verschillende tips in over je internetverbruik en hoe je ervoor kan zorgen dat je binnen je bundel blijft. Ik raad je verder aan om de app Onavo te downloaden. Dit is een datameter waardoor je veel beter op de hoogte bent over waar je MB's aan op gaan en de app bespaart ook data voor je. Kom je hier verder mee?

Groetjes,
Caspar
Reputatie 1
Hier idemdito,al tig keer mb's bijgekocht,terwijl mijn dochter gewoon thuis op de wifi zit!!
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Tante Soesa,

Leuk je weer terug te zien op het forum.

Wat vervelend dat je dochter veel MB's hebt verbruikt, terwijl het lijkt alsof ze op de WiFi zit.

Heeft ze een iPhone? Dan raad ik aan om WiFi assistentie uit te schakelen. Dit zorgt ervoor dat je toestel niet het sterkste netwerk zoekt, maar echt op de WiFi blijft, ook al is het signaal even zwak. Het schakelt dan dus niet over op 3G. Wanneer de WiFi assistentie aanstaat, gebeurt dit wel.

Verder raad ik je aan om de app Onavo te downloaden. Deze datameter app zorgt ervoor dat je weet waar de MB's aan op gaan. Zo weet je dus wat veel MB's kost en wat niet! Verder is het ook handig om de blog te lezen die ik mee heb gestuurd in het bovenstaande bericht. Hier staan nog meer goede tips in!

Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Caspar
Reputatie 1
Dit is echt te gek voor woorden!!! 56 euro buiten bundel
Er zijn hier talloze mensen op het forum die je kunnen helpen om dit te voorkomen.
Reputatie 1
Nog vreemder is dat de rest van mijn verhaal niet geplaatst is!!


Mobielinternet staat uit,dus alleen maar wifi!
Wifi assistentie zet mobiel internet aan als het Wifi signaal zwak is of helemaal wegvalt. Daarom is het ook belangrijk dit uit te zetten. Bij Android heet dit slimme netwerkwissel maar niet handig voor mensen met een data bundel zoals bij Simyo.

Dus de vraag is, staat deze aan? Indien ja, zet het dan uit.
Reputatie 1
Staat uit!
En geen berichten ontvangen bij 80 en 100% van het verbruik? Deze worden namelijk standaard verstuurd van het netwerk in de vorm van een sms.
Gaat het om een Android of IOS (Iphone) toestel? Is de Onavo data manager geïnstalleerd?
Wat geeft die aan, welke apps geven dataverbruik?

Zet de limiet op 70% op die app.

Nog wat voorbeelden.
Synchronisatie mail e.d. handmatig.
Controleer instellingen WhatsApp, media download uitsluitend via Wi-Fi.
Ja, het ligt toch echt niet aan onze telefoons. Ik moet nu ook al 50 euro betalen omdat mijn databundel op is. Ik heb de afgelopen 5 dagen iedere keer een notificatie gekregen dat mijn beltegoed is opgewaardeerd. Ik heb zelf een keer mijn databundel opgewaardeerd. daarna blijft hij het zelf doen. Ik heb nu nog 999 mb over tot 16 december. Net gecheckt op jullie MijnSimyo site. Ik houd iedere maand normaal veel te veel belminuten over. En toch gebeurt het dat ie automatisch opgewaardeerd wordt. Oh ja ik heb een Lumia 550 van Microsoft (Windows Phone).

Nog iets ik kan mijn factuur van 9-11- 2016 wel downloaden en bekijken met een PDF viewer. Maar de overige datums na de 9e niet. Wel downloaden maar niet openen. Dit begint te gek voor woorden te worden.
Je hebt het over automatisch opwaarderen, over belminuten. Volgens mij haal je sim only en prepaid door elkaar. Op een WP kun je je gegevensverbruik instellen (data sense o.I. d.).
ja sorry dat ik die door elkaar haal, maar internetbundels zijn volgens mij het zelfde en die verdwijnen. dat begrijp je toch wel. Of kost het me nu ook al Mb achter mijn PC?

Sorry dat ik bot uit de hoek kom. Maar ik hoop dat je het begrijpt het gaat hier wel over geld wat op een mysterieuze manier van ons wordt ontnomen. En als een bijstands uitkering hebt, is 50 euro best wel een hoog bedrag. daar moet ik ongeveer een week mijn eten van betalen. Als ik het nog zou hebben.
Hoi,

Wij begrijpen je heel goed hoor. Maar als jij wilt dat je goed geholpen word door hetzij Simyo of door de bijv. forum experts (die ook klant zijn ) dan is juiste informatie vanuit jouw kant natuurlijk ook van belang, vind je niet? :)

Het feit is dat de MB's zijn verbruikt en geregistreerd. Vaak ligt het aan instellingen om het toestel waardoor ongewenst hoogverbruik voorkomt.

De internet bundels bij prepaid en abonnementen zijn niet helemaal hetzelfde. Die van prepaid zijn 30 dagen geldig vanaf het moment dat ze zijn geactiveerd. Bundels bij een abonnement lopen altijd van de eerste dag van de maand tot de laatste dag van de maand.

Dus wil jij goed geholpen worden, prima, geef ons de mogelijkheden dit te doen door ons goeie info te verstrekken. Want waar die MB's naar toe gaan kunnen wij en ook Simyo niet zien. Dat kan alleen jij zien in je toestel.
Reputatie 1
Andriod,en alles staat op wifi!!
Reputatie 1
Simyo zwijgt en ik maar weer betalen
Hummm......onmogelijke mogelijkheid, lijkt me.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi allemaal!

Als eerste wil ik mijn excuses aanbieden voor de late reactie. Omdat het topic zo actief bleef door jullie berichtjes, bleef dit topic zich verschuiven naar de to-do-list van de volgende dag. Sorry daarvoor!

@ Tante Soesa, ik snap heel goed dat je niet blij bent met het feit dat je buiten je bundel zat 😞 Je geeft aan dat de mobiele data uit stond en dat alles via wifi verliep. Wist je dat wifi-verbindingen niet zo stabiel zijn als men graag wilt denken? Zodra een mobiele telefoon merkt dat de wifi-verbinding wat afzwakt, wordt er overgeschakeld naar mobiele data. Je kunt dit het beste bestrijden door je mobiele data-optie geheel uit te zetten als je op een plek bent waar je ook wifi hebt. Dat doe ik ook altijd als ik thuis, op studie of op werk ben. Zo weet ik zeker dat mijn internetgebruik via het wifi-netwerk zal verlopen. Ik kan je garanderen dat al het verbruik dat je op Mijn Simyo ziet staan daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Het is dus geen kwestie van of het verbruik plaatsvond, maar alleen van hoe.

Wil je dit blog lezen? Je vindt hier allerlei tips om je dataverbruik zo laag mogelijk te houden. Ook dit artikel is erg handig, omdat je daar leest hoe je kunt achterhalen door welke apps jouw MB's op zijn gegaan.

Ook zie ik dat je met enige regelmaat 500 extra MB's bijkoopt. Is het niet handiger om je internetbundel te verhogen? Je hebt nu 2000 MB's per maand, maar als je merkt dat je structureel meer MB's verbruikt kun je je bundel aanpassen. Zo verklein je de kans dat je buiten je bundel internet.

Je ontvangt ook altijd sms'jes als je op 80% en 100% van je bundel zit, om je op tijd te waarschuwen. Ik zie dat jij op 12 november om 10:18 het sms'je hebt gekregen dat je op 80% van de bundel zit, en op 15 november dat je op 100% zit. Je gaf aan dat je dochter gebruik maakt van de aansluiting. Wil je haar eraan herinneren dat het belangrijk is om te letten op deze sms-berichten? 🙂 Als je dan meteen 500 MB's bijkoopt óf het internet uit zet (het liefst via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen) weet je zeker dat er geen buitenbundelkosten plaatsvinden.

In één van je berichten zei je overigens het volgende: "Nog vreemder is dat de rest van mijn verhaal niet geplaatst is!!" Wat bedoel je precies? Is er iets mis gegaan met het plaatsen van een bericht?

Omdat ik het heel begrijpelijk vind dat jij baalt van de gemaakte kosten, wil ik de internetkosten van november (€ 56,83) uit coulance eenmalig voor je vergoeden. De verbruikte MB's worden dan verrekend tegen extra MB-bundels. In jouw geval betekent dit dat je niet € 56,83 buiten je bundel betaalt, maar slechts € 5,-. Ik ga dit meteen voor je in orde maken! Laat je het weten als je hier nog vragen over hebt?

@ Mart13, ik kan me ook in jouw situatie goed voorstellen dat je dit vervelend vindt! Ik zie dat jij een Prepaid aansluiting hebt, waarbij je regelmatig gebruik maakt van de internetbundels. Jij hebt dus geen X aantal belminuten, maar je waardeert telkens je tegoed op. Jij hebt ook het automatisch opwaarderen aan staan, waardoor het beltegoed aan wordt gevuld zodra je onder de € 2,- zit.

De afgelopen maand (november) hebben wij € 19,94 aan jouw beltegoed toegevoegd, omdat je soms een negatief saldo had. Dit was een eenmalige tegemoetkoming. Heb je dat gemerkt? 🙂 Deze tegemoetkoming is gemakkelijk over het hoofd te zien, omdat je hier geen notitie van kreeg. Wist je ook dat je tussen 3 november en 17 november geen internetbundel had? In die tijd heb je wel gebruik gemaakt van het internet, waardoor de kosten van je beltegoed af werden getrokken. Eigenlijk is het helemaal niet zo mysterieus. Sterker nog, je kunt letterlijk al je verbruik en alle bijbehorende kosten op Mijn Simyo terugvinden.

Merk je dat je toch veel meer internet verbruikt dan je dacht? Je kunt altijd overstappen op een Sim Only abonnement! Bij een Sim Only abonnement, zou je bijvoorbeeld € 19,- per maand betalen voor 100 belminuten en 2000 MB's. Ik zie namelijk dat je relatief weinig belt en sms't, maar dat je wel van internetten houdt 🙂 Is dit geen optie voor je? Je kunt overstappen via Mijn Simyo > Instellingen > Beltegoed & tarieven > Overstappen naar Sim Only.

Heb je nog andere vragen?

@ Friesian en Raytje, dank voor de reacties mannen!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 1
Jihane,hartig woordje met dochterlief gesproken!
Kloppen de tijden op het overzicht?

Betaal ik nou 5 euro ipv 56,83??
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Tante Soesa,

Het kan helaas gebeuren dat er ongemerkt dataverbruik plaatsvindt. Als jullie de tips van mijn collega doorlezen, moet het helemaal goed komen met het juist instellen van haar mobiele telefoon.

De buitenbundelkosten van € 56,83 zijn inderdaad verrekend met een databundel van € 5,-. Dat scheelt :D

De tijden die je ziet op je overzichtspagina en op je factuur zijn de tijden waarop het verbruik heeft plaatsgevonden. Heb je hier nog vragen over?

Groetjes,
Sean
Reputatie 1
Dat is helemasl SUPER!! Staat nog wel bij eindbedrag...
omdat er s'nachts ook wel eens mb's af gaan en dan word de mobiel niet gebruikt...
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Tante Soesa,

Dat kan kloppen. Het coulanceverzoek is ingediend door mijn collega en is nu in behandeling. Zodra dit is verwerkt, zul jij dit ook terugzien.

Helaas kunnen wij niet zien wat er precies op de telefoon is gebeurd. Wij mogen van de wet enkel registreren hoeveel data er op een bepaald tijdstip is gebruikt. Als er MB's zijn verbruikt op een onverklaarbaar moment, dan is de kans groot dat er een automatische download of update heeft plaatsgevonden. Waar je MB's aan op zijn gegaan kun je zelf achterhalen aan de hand van dit artikel.

Als je hier nog vragen over hebt, dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Sean

Reageer