.

Beantwoord

Hoe kan het dat ik zoveel internet verbruikt heb in de nacht?


Badge
Vanochtend kreeg ik een mailtje dat het mobiele nummer van mijn zoon afgelopen nacht geblokkeerd is vanwege hoog internetgebruik (285,- ten opzichte van normaal 0,=). Het is onmogelijk dat hij iets gedaan heeft want de telefoon lag beneden aan de lader. Tot mijn grote verbazing zag ik zojuist dat de rekening al opgelopen is tot 330,=, dit ondanks de vermelde blokkade. Ik kon zien dat er de afgelopen nacht constant datahoevelheden met abnormale tarieven voor datagebruik is afgeschreven.
Het is overduidelijk dat er hier sprake is van misbruik of een hack. Na een tweede controle kreeg ik de melding dat de pagina niet meer beschikbaar is.
Ik laat het er niet bij zitten, ik zal niet tot betaling over gaan voordat dit volledig uitgezocht is en ik de relevante informatie heb ontvangen. Het kan en mag niet zo zijn dat opbouw van kosten doorgaat terwijl er volgens een email een blokkade is ingevoerd.

Verder wil ik iedereen waarschuwen, kennelijk kunnen er zaken gebeuren waarop je geen invloed kan uitoefenen maar waarvoor je wel mag betalen.
icon

Beste antwoord door Jihane 27 June 2016, 15:53

Bekijk originele reactie

26 reacties

Omdat de standen op de app en je Mijn Simyo met vertraging worden bijgewerkt kan het helaas voor komen dat het uiteindelijke bedrag na de blokkade hoger kan worden. De blokkade word automatisch toegepast op het moment dat er een verbruik is van €100,- per dag of €250,- per week.

Dat de telefoon op de lader lag en dus niet actief gebruikt werd zegt helaas ook niet zoveel. Ook bij niet actief gebruik kan een telefoon gebruik maken van het internet, mits dit aan staat natuurlijk. Vaak denken mensen (ook weer helaas) dat als men op wifi zit er geen data verbruik kan zijn. Helaas als je data aanstaat tegelijk met je wifi en deze laatste valt om wat voor reden dan ook weg dan gaat je telefoon vrolijk verder met wat hij aan het doen was. Gezien het bedrag is er voor ruim 1GB buiten de bundel verbruikt. Dit doet mij denken aan een update van de telefoonsoftware (iOS / Android bijv.) en eventueel syncen en data updates.

Simyo kan en mag niet zien (privacy wetgeving) waar de MB's heen zijn gegaan, dat kunnen alleen de klanten zelf zien in de verbruiksmonitor van de telefoon (de meeste moderne hebben deze).

Simyo stuurt, want dat is ook verplicht, een bericht vanuit het netwerk als het verbruik van de bundel op 80 en 100% zit.

Lees op te beginnen dit topic eens door. Hierin staan tips om hoogverbruik te voorkomen (voor de toekomst).
https://forum.simyo.nl/internet-62/faq-mijn-internet-verbruik-hoog-zijn-2989

PS. er is geen sprake van fraude, oplichting of een hack (je tags) maar wel van geregistreerd verbruik.
Badge
Hoi Raytje,

Bedankt voor jouw snelle en uitvoerige reaktie.
Helaas ligt het in ons geval toch iets anders, mobiel internet stond uit!!!! Dit staat altijd uit, daarnaast kunnen wij het dataverbruik op de telefoon zien, dit komt totaal niet overeen met hetgeen Simyo aangeeft.
Er is geen telefoonupdate uitgevoerd, deze staat op handmatig.
Ik kon kort het verbruik zien, allemaal gelijke pakketjes (totaal 2,2 GB) midden in de nacht. Dit is geen update.
Echter, een 2e controle was niet mogelijk, wij krijgen nu melding dat de pagina en het overzicht onbeschikbaar is.

Er is wel degelijk sprake van een hack. Als ik er met Simyo niet uitkom laat ik het voorkomen en zal ik de media zoeken. Ik heb in mijn werk veel te maken met alle soorten van hacks, ik herken patronen.
Badge
Ik heb zojuist even rondgekeken op het forum en las dat ik niet de enige ben met dergelijke klachten / onbekend dataverbruik.
Ik zal Simyo eerst in de gelegenheid stellen zaken op te lossen of om een voorstel te doen, mocht dit niet goed geregeld worden staat het mij volledig vrij om mijn ervaringen te delen via de nationale media. Het is voor mij geen enkel probleem om een onderzoek te laten doen door anti hackspecialisten van ons bedrijf of eventueel door FOX IT.
Badge
Zoals duidelijk zal zijn: dit is mijn vakgebied.
Er is geen sprake van een upload, update, synchro aktie. Mobiel internet stond en staat altijd uit op de telefoon met het betreffende simkaartje. Ik heb het bewijs vanaf de telefoon inmiddels veiliggesteld dus ik ben erg benieuwd naar de reaktie die ik vanuit Simyo ga ontvangen. De data is niet binnengekomen op de telefoon en ook niet geuploaded.
Dit betreft 100% zeker een hack het een account!!!
Badge
Raytje: de verbruiksmonitor is na een eerste check helaas niet meer beschikbaar, ik krijg een foutmelding hierop.
Ik wil niet liever zien dan achterhalen welke partij hierbij betrokken is. Informatie als een ipnummer kan ons ook al een aanknopingspunt geven.
Ik ben klaar om het onderzoek te starten.
Toch nog een vraag.. Staat Wifi assistentie aan? (mits dit aanwezig is uiteraard)
http://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie-uitschakelen-iphone-ipad/
Badge
Nee, die staat uit want dat zou kunnen resulteren in het ongecontroleerd gebruik van data.
Maar de korte blik op het datagebruik toonde mij al meer dan genoeg aan. Gelijke pakketjes (groot aantal) van gelijke omvang gedurende de nacht, dit is een klassiek geval van een hack.
Gezien het feit dat ik echt 100% overtuigd ben van het feit dat dit een hack is wil ik, indien we dit niet kunnen regelen, hier bekendheid aan geven. Ook laat ik deze zaak met plezier voorkomen.
Die kleine pakketjes data kan ik als mede klant heel goed verklaren. Simyo kan om technische redenen het totale pakket niet ineens tonen op het verbruik, daarom zie je dit in kleine pakketjes data (meestal rond de 60 MB). Wat je dus zou moeten doen is die MB's optellen en dat krijg je het totaal.

En daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.. 100%..
Badge
Ik neem het graag van je aan, dat is goed mogelijk.
Kosten voor deze pakketjes zijn wel erg hoog 26 juni 2016, 01:07:46
26-06-2016, Internet gebruik 58,60 MB € 8,79 (op overige abonnementen heb ik 16GB data)

Blijft nog altijd onverklaard het gebruik op momenten dat de telefoon aan de lader ligt, mobiel datagebruik uit staat en de telefoon ook aantoonbaar geen data import/export heeft uitgevoerd.

Misschien moet ik mij er maar niet over opwinden en dit gewoon voor laten komen. Kan ik gelijk om vrijgave van aanvullende info verzoeken zodat ik een onderzoek kan laten uitvoeren op het werk. Ik blijf wel bij mijn standpunt dat ik zonder een 100% waterdichte en valide verklaring voor het datagebruik of een goede oplossing vanuit Simyo ik er absoluut voor zal zorgen dat deze zaak voldoende aandacht krijgt in de media, zojuist heb ik al een eerste toezegging ontvangen.
Badge
Maar Raytje, daarvoor moet ik niet bij jou zijn maar bij een medewerker.

En, zoals ik aangaf, vanuit mijn werk is er team fulltime bezig met fraudebestrijding. Binnen dit team is een dedicated (anti) hack team operationeel.
Het gaat in dit geval om de telefoon van mijn zoon waarvoor ik de kosten betaal.

Het mag duidelijk zijn dat kosten bij een eventuele juridische gang en een eventueel onderzoek vele malen hoger zullen zijn dan de 330,-. Echter, indien er geen oplossing komt heb ik het er graag voor over, dan zorg ik er voor dat de onderste steen bovenkomt.
Je betaald wel het buiten de bundel de bundel tarief a 0,31 cent per MB op het moment dat je bundel op is. Daarom stijgen de kosten ook zo ineens.

Zelf zet ik, als ik ga slapen, het internet helemaal uit. Zie het nut er ook niet van om het aan te laten. Maak dit dan ook (nooit) mee.
Badge
Meestal staat de betreffende telefoon uit, maar ik weet niet of deze afgelopen nacht uit stond. Ik heb gezien dat het niet alleen afgelopen nacht maar een paar keer deze maand heeft plaatsgevonden. Vanuit mijn werkzaamheden bij een grote telecomprovider in het verleden weet ik dat aktivitieiten waar ik melding van maak wel degelijk voorkomen.

Het heeft niet mijn voorkeur maar misschien moet ik hier maar eens een "showcase" van maken, waarbij ik alle informatie beschikbaar stel aan experts (en de media).

Maar goed, ik heb al te veel op het forum hierover geschreven, ik kan dit beter naar andere kanalen doen.

Ik wens jou in ieder geval een prettige zondag.
Reputatie 7
Badge +9
Interessant topic. Ben benieuwd naar de reactie van Simyo. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden: 1. de smartphone is gehackt - dat schijnt een enkele keer voor te komen en je merkt dit als er gesprekken, sms'jes en dataverbruik geregistreerd wordt waar de eigenaar niets van weet, of wanneer er rare onbegrijpelijke sms'jes worden ontvangen. In dit geval is de provider niet verantwoordelijk voor de "hack" en de daaruit voortvloeiende schade. 2. Het account bij de provider is "gehackt". Dit lijkt me technisch een stuk lastiger, en is voor zover ik weet nog nooit bij Simyo voorgekomen. Het feit dat Simyo slechts 1 actieve simkaart per account levert lijkt me een extra beveiliging tegen account hacking. Maar goed, als aangetoond kan worden dat het account van Semh inderdaad is gehackt lijkt het voor de hand liggend dat Simyo voor de schade verantwoordelijk is. Maar hoe je als klant kunt bewijzen dat een account is gehackt weet ik niet (ik ben geen jurist).

Tenslotte blijft altijd nog de mogelijkheid dat het dataverbruik er wel degelijk is geweest. De enige waterdichte bescherming tegen ongewenst dataverbruik is het uitzetten van de internetoptie op Mijn Simyo.

Wordt vervolgd...
Badge
Ik ben ook benieuwd, mijn eerste reactie was erg negatief. Ik zie hacking erg vaak voorkomen en wanneer het jezelf raakt reageer je automatisch emotioneel, ik wel. Ik sluit uit dat de iphone gehackt is aangezien het datagebruik bijgehouden wordt, het datagebruik over de afgelopen 2 jaar (inclusief wifi) is iets lager dan het gebruik in 1 a 2 nachten. Het betreft uitsluitend data, geen sms. Mijn vermoeden is dat het account bij Simyo gehackt is, zeker gezien de momenten waarop er sprake is van het gebruik van een grote hoeveelheid datagebruik.
Wifi is bij ons altijd aktief, het gebruik heeft plaatsgevonden in de nacht op een locatie waarop WIFI beschikbaar is, daarnaast staat datagebruik via de provider uitgeschakeld op de betreffende telefoon. Zojuist een check gedaan, de logs geven aan dat Wifi afgelopen nacht operationeel en beschikbaar was.

Ik zal direct de tip opvolgen en het gebruik van data op mijn Simyo uitzetten, hier was ik niet van op de hoogte.

Voordat ik het verder laat uitzoeken of bekendheid hieraan geef moet ik eerst Simyo in de gelegenheid stellen te reageren en een oplossing te bieden.

Wordt vervolgd maar ik hoop wel op een positieve afronding.
Badge
T.a.v. de gebruikskosten.

Op dit abonnement zijn vanaf het begin met 1 uitzondering de maandbedragen tussen de 3 en de 10 euro, 1 uitzondering betrof een bedrag van circa 18,=. Het mag duidelijk zijn dat een faktuur van 330,= nogal afwijkt van het gebruikelijke patroon.
Helaas heb ik net niet de mogelijkheid gezien om internet uit te zetten op mijn Simyo,
Ik zal het abonnement aanpassen of per direct weg naar een andere provider.
Badge
De onderstaande melding krijg ik bij het controleren van het verbruik (ik heb het de eerste keer wel kunnen zien)
Hé, hier gaat wat mis …
De pagina laadt niet, probeer het later nog eens.
Kijk op ons Forum of op Twitter of dit probleem al gemeld is.
Error code: 1.1
De site van Simyo werkt het beste met Chrome.. wissen van cookies / geschiedenis helpt vaak..
Reputatie 7
Badge +7
Stel dat je toestel gehackt is, waarom zou dat dan de schuld (en dus financiele verantwoording) zijn van Simyo?
Reputatie 7
Badge +7
Nog een algemene tip. Voordat je deze hele draad gaat volschrijven met allerlei dreigementen is het wellicht verstandig om even de reactie van Simyo af te wachten.

Dus zet FOX, Radar, de rijdende rechter, je advocaat en wie je nog meer in stelling heb gebracht even in de wacht en ga iets leuks doen. En zet die telefoon uit. Dan weet je 100% zeker dat er geen dataverkeer is.
Badge
Even voor de goede orde wimj12, ik schrijf de boel hier niet vol met allerlei dreigementen, verder heb ik duidelijk aangegeven dat ik de reaktie van Simyo netjes afwacht.

Ik ga er van uit dat we zaken in goed overleg kunnen oplossen.

Mocht dit niet lukken dan laat ik de zaak gewoon tot op de bodem uitzoeken, thats all. Dan gaat het niet meer om die paar honderd euro maar om een principe.
Ik beschuldig Simyo absoluut niet van frauduleus handelen, wel heb ik een vermoeden dat er iets anders aan de hand is. Het toestel heb ik ondertussen al gecontroleerd,er is geen sprake van een hack op het toestel.

Maar nogmaals, ik maak mij niet druk en wacht de oplossing netjes af.
Ik heb de prepaidvorm van Simyo en ik ben daar heel tevreden over. Weer een goede zaak om bij Prepaid te blijven en het internet achter een laptop of PC te doen. Lekker ouderwets blijven. Een virus in een mobiel apparaat krijg je er heel moeilijk uit en de hackers kunnen hun slag slaan.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Semh,

Wederom: welkom op het Simyo Forum!

Jeetje! Wat vervelend dat je hoge kosten gemaakt hebt! Ik kan me heel goed voorstellen dat je daarvan schrikt. Raytje heeft al het één en ander uitgelegd, maar ik zal nog wat toelichting geven over internet, MB-verbruik en Simyo. Op het moment dat data verbruikt wordt, registreert de simkaart dit. De simkaart stuurt deze gegevens vervolgens naar ons door, en op die manier worden de kosten berekend. Simpel als dat! Wij hebben verder geen enkele invloed op hoeveel data er geregistreerd wordt. Data wordt binnengehaald met enige vertraging, waardoor de tijden die erbij staan niet altijd kloppen. Stel je voor dat je 's avonds rond 20:00 even aan het internetten bent. Je luistert wat muziek, kijkt twee YouTube-filmpjes, en leest de krant online. Het kan dan zo zijn dat dit verbruik pas om 03:00 geregistreerd wordt. Is er dan sprake van een hack door een mysterieuze derde partij? Nee, gelukkig niet 🙂 Deze vertraging verklaart ook waarom je vertraagd geblokkeerd bent. In jouw geval zie ik dat het dataverbruik begon rond 19:30 en doorliep tot 1:15 ongeveer. Het kan zo zijn dat je eerder gewoon aan het internetten was.

Je geeft aan dat je internet uit stond. Ik wil je graag vragen hoe je dit uit hebt gezet. Heb je echt de mobiele data uit gevinkt op je toestel? Of heb je slechts de wifi aan gezet, en ging je ervan uit dat hiermee de mobiele data ook uit was? Ik ben heel benieuwd! Laat je me even weten hoe dit in z'n werk is gegaan?

Er kunnen verschillende dingen gebeurd zijn. Het kan zo zijn dat de tijdstippen simpelweg niet kloppen omwille wat ik net uitgelegd heb, maar dat de data dus wel echt verbruikt is. Ook kan het dat er een update (vanuit je toestel) plaatsvond. Ook dit zou inhouden dat de data wel echt verbruikt is. Je schreef in één van je berichten dat het onmogelijk is dat er updates plaatsvonden, omdat het gaat om zoveel MB's. Dit sluit uiteraard niets uit! Een grote systeem-update die via het mobiele netwerk ge-download wordt, kan zomaar heel groot zijn. Ook schrijf je dat je toestel écht geen dataverbruik bij heeft gehouden van die dag. Waar check je dit precies? Welk toestel heb je? Dan kan ik je vertellen waar je dit beste kunt controleren, en kun jij het nog rustig nakijken.

Je geeft aan dat je niet op de website kunt kijken naar je verbruik. Wat voor foutmelding krijg je? Als je de een up-to-date versie hebt van Google Chrome, en je cookies verwijderd hebt (Instellingen > Geavanceerde instellingen weergeven > Browsergegevens wissen > Cookies en andere site- en plug-in gegevens aanvinken > Browsergegevens wissen) hoort 'ie gewoon te werken! Hou je me even op de hoogte van of dit zo gaat lukken?

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen, Semh. Er zijn geen interessante complotten aan de gang. Geen samenzweringen of hacks ;)

@ Raytje: Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Echt super!
@ Scotsman: Dank voor het meedenken!
@ Wimj12: Hahaha, ik moest lachen om je laatste berichtje. Gelukkig had Semh al aangegeven dat hij zou wachten op reactie voordat hij over zou gaan op eventuele verdere stappen ;)
@ Jupiter1963: Fijn om te horen dat je tevreden bent over je Prepaid-aansluiting! Het is wel heel duidelijk voor jezelf natuurlijk, als je slechts internet op een PC/laptop, en je telefoon bewaart voor bellen en SMS'en.

Groetjes,
Jihane

PS: Jullie zullen merken dat ik het bericht van A. Grootes verplaatst heb naar een nieuw topic. Dit heb ik gedaan omdat ze een geheel nieuw onderwerp aansneed. Ik zal haar in het nieuwe topic wel linken naar dit topic, zodat ze dit nog allemaal kan volgen.
Reputatie 7
Badge +7
Zomaar uit nieuwsgierigheid: wat is nu de status van deze draad?
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Wimj12,

Dit topic was inderdaad wel heel interessant 😉 Ik ga ervan uit dat mijn bericht zodanig duidelijk en helder was, dat het niet meer nodig geacht werd om erop te reageren. Prettig, toch?

Groetjes,
Jihane
Badge
Zeker Jihane,

Jouw antwoord was duidelijk genoeg. Maar Wimj12 en ik zijn nog wel benieuwd of Semh zijn hacker te pakken heeft gekregen!

Groet,
Alfred

Reageer