.

Beantwoord

Hoe kan een mp3 bestand van 83mb via streaming >2000 mb vragen?

  • 23 January 2021
  • 10 reacties
  • 835 Bekeken

Badge

Vandaag luisterde ik, zoals vrijwel dagelijks, naar een podcast. Tot mijn grote schrik bleek die podcast >2000 mb gevraagd te hebben. Nog nooit ben ik boven mijn kleine bundeltje van 2 mb uitgekomen.

Ik ben op onderzoek uitgegaan. Lag het dan aan de podcastaanbieder? Hebben zij een gigantisch high-res podcast online geplaatst?

Nee, als ik daar de mp3 download is deze 83 mb. 

Ik heb net contact met de klantenservice gehad via Whatsapp. Daarin werd gezegd dat ‘’streaming meer mb’s kan vragen’’.

Als iets 83 mb is, hoe kan het dan >2000 mb vragen qua streaming? Kan iemand dit uitleggen?

 

 

icon

Beste antwoord door Bas 23 January 2021, 16:00

Bekijk originele reactie

10 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Anna, 

Bedankt voor de toelichting!

Wij registreren je internetverbruik rechtstreeks vanaf je toestel en die registratie klopt altijd. Het is wel vervelend dat we niet goed kunnen achterhalen waar het precies mis is gegaan, maar wij kunnen helaas niet meer inzien dan jijzelf. Misschien is er iets verkeerd gegaan bij het streamen of bufferen van de podcast via Google Chrome? Dat is voor ons echter niet met zekerheid te zeggen 😥 Als je die MB-meter van je toestel nu een reset geeft, dan heb je in ieder geval meer inzicht in je toekomstige verbruik! 

Je zal van ons na het weekend een e-mail ontvangen met meer informatie over je tegemoetkoming in deze kosten.

Heb je hier nog vragen over of kan ik je nog ergens anders mee helpen? Reageer dan even op dit bericht 😇

Groetjes, 
Bas

Badge

De video is van vorig jaar. Verder heb ik 4 foto’s in m’n telefoon staan. Dat kan het helaas niet zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Zou Foto's niet een backup zijn gaan maken van zowel dat filmpje als een hoop andere foto's? 2,2GB is namelijk ook vrij veel!

Badge

Het buitenproportionele verbruik houdt me nog behoorlijk bezig. Ik snap nog steeds niet hoe het kan. Dit zijn alle gegevens die ik kan vinden.

 

De situatie:

  • Volgens Google Chrome heb ik om 8.44 de mp3 van de podcast aangezet (https://nivoz.nl/podcast/?name=femke_keeren_-_12-01-2021_17.36.mp3) en ben ik op de fiets gestapt richting de AH. Deze podcast is als ik ‘m op de desktop download 83 mb.
  • Toen ik aankwam bij de AH zag ik de appjes dat ik over m’n verbruik heen zat. Ik schrok en ben toen direct naar de Simyo app gegaan en heb een screenshot gemaakt, om 9.32. Omdat de app nog niet was bijgewerkt was daar de stand voor m’n fietstocht zichtbaar: nog 1.354 mb over van mijn bundeltje van 2 mb. Dus voor het fietsritje had ik 646 verbruikt in 23 dagen
  • Ik heb dus van 8.44 tot 9.32 naar de podcast geluisterd.
  • Na het podcast beluisteren zit ik op een verbruik van 2.662. Minus het verbruik van de 23 dagen daarvoor (646) betekent dat er dus zo’n 2.000 mb naar het beluisteren van de podcast is gegaan.
  • Dus 48 minuten podcast luisteren van 83mb = 2.000 mb verbruik. Hoe kan dit?
  • Ik luister ook regelmatig podcasts on the go via Soundcloud. Die heeft over een jaar tijd 210 mb mobiele data gevraagd.
  • De gegevens van mijn mobiele netwerk (vanaf 16 feb 2020) toont dat Chrome de grootgebruiker is. Die toont 3gb. Is Chrome op hol geslagen?
  • Foto’s scoort ook hoog met 2,2 gb. M’n laatste foto/video is een screenshot van vrijdag 17:35, dit kan het dus ook niet zijn.
  • Ik heb geen YouTube of Spotify.
  • Mijn automatische downloads en ververs op achtergrond staan al jaren uit. Aan het begin van de maand update ik alle apps handmatig.  
  • Mijn iOs is 14.2. Er staat een update klaar voor 14.3 maar die heb ik nog niet aangezet.
  • Van de afgelopen 12 maanden is mijn gemiddelde verbruik 650 mb.

 

Mocht iemand weten hoe dit verbruik ineens compleet uit de hand is gelopen, dan hoor ik het graag. Ik wil niet nogmaals in deze situatie belanden.

 

Bas, een tegemoetkoming is heel fijn. Ik plaats hieronder nog wat extra screenshots over bovenstaande punten.

 

 

 

 

 

Reputatie 7

@hallo-anna Het is natuurlijk niet alleen de webbrowser die verbruikt. Deze verbruikt zelfs relatief weinig. Grote dataverbruikers zijn bijvoorbeeld Youtube, Spotify, maar vergeet zeker de app updates niet. Of wellicht een update van het OS. Heb je bijvoorbeeld misschien recentelijk het OS geüpdatet en zijn hierna de apps gaan updaten? Zoals je ziet, hier kan erg veel aan ten grondslag liggen. Daarom moet je in je telefooninstellingen op zoek naar de dataverbruikers.

Badge

Ik weet niet of het iets helpt, maar hier is m’n browsegeschiedenis. Vanaf 8:44 startte ik de podcast (2e van onder is de mp3 link).

 

Normaliter luister ik podcasts bv via de Apple Podcast app of Soundcloud. Zoals je misschien in m’n datahistorie van de afgelopen jaren hebt kunnen zien heeft dat nooit tot >2mb in een maand geleid. Het enige wat ik kan bedenken is dat de Google Chrome app op hol is geslagen, en de turbo stand op het mp3’tje van 83 mb heeft gegooid. 

 

 

 

 

Badge

Ha Bas,

Ja, vervelende situatie he? Ik ben nog steeds niet bekomen van de schrik.

In de Simyo app zie ik de gegevens van de data, en die verschillen kennelijk van wat jij ziet?

Ik zie een kort verbruik om 8:04. Het echte verbruik start om 8:50, als ik op de fiets stap en de podcast ga beluisteren. Dit gaat door tot 9.30. Da’s dus 40 minuten. Ik heb de laatste 10 minuten van de podcast van schrik gemist :zipper_mouth:

Zie de screenshots. Nee, naast het fietsen en podcast beluisteren was ik niks anders mobiel aan het doen. Twee dingen tegelijk lijkt me wel genoeg :stuck_out_tongue_winking_eye:

Waar zie jij ‘’1,5 uur dataverbruik achter mekaar’’?

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Anna, 

Welkom op ons forum! 😃

Wat vervelend dat je zo verrast bent door de in rekening gebrachte kosten! Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen maar data is verbruikt voor het beluisteren van de podcast. Zo te zien ben je namelijk al een hoop data gaan verbruiken vanaf 08:00 uur 's ochtends en dat is vervolgens anderhalf uur achter mekaar doorgegaan (terwijl de podcast nog geen uur duurt). Heb je hier geen enkele andere verklaring voor? 

Wij kunnen niet nagaan waar je internetbundel precies aan is opgegaan in verband met privacywetgeving. We helpen je wel graag op weg met het onderzoeken en voorkomen van dit probleem! Daarvoor kun je gebruikmaken van dit blog

Ik zie dat je ook al contact hebt gehad met een collega van mij over de in rekening gebrachte kosten. We komen je ook graag eenmalig tegemoet, want wij snappen natuurlijk ook wel dat het niet je bedoeling was om deze kosten te maken!

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht zodat we je verder kunnen helpen 😊

Groetjes, 
Bas

Badge

Ha Rico, dank voor je reactie. Ik beluisterde de podcast in Google Chrome. Die heeft inderdaad de meeste mobiele data verbruikt.

 

Het was deze podcast, waarbij ik op het knopje boven de foto klikte: https://nivoz.nl/podcast/?name=femke_keeren_-_12-01-2021_17.36.mp3

 

Als ik ‘m via m’n desktop download is ie 83 mb. 

Reputatie 7

@hallo-anna Nee, dat is niet mogelijk.
Wat je eens zou moeten doen is onderzoeken in je telefoon, bij instellingen en dan dataverbruik o.i.d., e.e.a. afhankelijk van je telefoon en dus OS, of je een app kunt vinden die extreem veel data heeft verbruikt.

Reageer