.

Hoe hou jij bij hoeveel mb's jij verbruikt?

  • 2 December 2011
  • 32 reacties
  • 10895 Bekeken

Reputatie 3
Badge +5
Ik zelf hou het via een app bij, zo weet je precies hoeveel data jou toestel verbruikt en blijf je onder je datalimiet.
Heb zelf een HTC sensation met Android. Ik gebruik de app my data manager free om mijn data bij te houden.
Je kunt daar precies instellen hoeveel MB's erin je internetbundel zit en dan krijg je automatisch notificaties als je bijv er boven uit komt.
Er zijn ook widgets beschikbaar die je dan op je homescreen kunt zetten, je kunt het dan in 1 opslag zien.
Tips:

-gebruik wat vaker wifi om zo minder data te verstoken op het mobiele netwerk
-zet het synchroniseren van bijv. je e-mail uit of stel het in dat het minder vaak gebeurd

32 reacties

Badge
Hoi Niels, dank voor je tips! Ik let er nooit op, denk ook niet dat ik heel veel data gebruik. Weet jij toevallig ook een goede app voor de iPhone? Is daarvoor ook data manager free beschikbaar?
Reputatie 3
Badge +5
Graag gedaan :)
Nee, die app is niet voor het iOS platform beschikbaar, wel andere apps. Hieronder een paar voorbeelden.Een gratis app zoals DataMan Free. Betaalde versie met ook iets meer functies is bijv. Data Usage voor 0,79 euro.
Daarnaast heb je naar mijn weten ook een interne data meter op de iphone alleen die is niet erg uitgebreid, die schijnt alleen de data vanaf een bepaald moment te tellen dus niet per maand ed.

Wat voor dingen doe je vooral op je iphone? Als je het bij wat internetten, twitteren, whatsappen ed houdt heb je niet veel dataverbruik. Maar als je bijv. veel op Skype (voip) zit, of streamt (youtube-spotify) dan moet je oppassen.
Fijne avond!
Badge
Ik gebruik inderdaad eigenlijk alleen internet, e-mail en whats app, ik stream bijna niet. En als er een wifi verbinding is maak ik daar gebruik van. Heb ook de gegevens mobiele netwerk op mn iPhone gevonden:

instellingen - algemeen - gebruik - gebruik mobiele netwerk

Dit is voor mij inderdaad voldoende!
Reputatie 3
Badge +5
Graag gedaan! Mocht je nog een andere vraag/probleem hebben, dan help ik je graag.
Badge +2
Ik gebruik hiervoor 3G Watchdog voor Android. Ik kan instellen op welke datum ik hem in wil laten gaan. Zowieso de eerste van de maand.

Badge +1
Voor Android: My Data Manager[img]https://forum.simyo.nl/images/smilies/cool.png[/img]

Als je op de 11e begint of zo, kun je ook instellen dat je al op 78MB zit bv, en dat hij iedere 1e vd maand opnieuw moet beginnen. Ook houdt hij je WiFi verbruik bij, zodat je een totaal overzicht hebt.
Bovendien splitst hij het verbruik uit naar applicatie. Dus je ziet precies welke apps data vreten en dan kun je bijstellen/uitzetten.


Goede tip niels! FF link naar market toegevoegd.
Badge +2
Voor Android: My Data Manager[img]https://forum.simyo.nl/images/smilies/cool.png[/img]

Als je op de 11e begint of zo, kun je ook instellen dat je al op 78MB zit bv, en dat hij iedere 1e vd maand opnieuw moet beginnen. Ook houdt hij je WiFi verbruik bij, zodat je een totaal overzicht hebt.
Bovendien splitst hij het verbruik uit naar applicatie. Dus je ziet precies welke apps data vreten en dan kun je bijstellen/uitzetten.


Goede tip niels! FF link naar market toegevoegd.


Thanks! Ga ik ff installeren! 🙂
Reputatie 3
Badge +5
Graag gedaan Christian! 😉
Badge
KPN Mb meter in de Appstore voor een iPhone 🙂
Reputatie 3
Badge +5
KPN Mb meter is op Android niet erg accuraat en niet erg uitgebreid. Weet niet of dat ook voor de iphone versie geldt.
Badge
eigenlijk op de telefoon helemaal niet

ik kijk soms op simyo onder mijn simyo, da's alles
Badge
Vreemd:
Volgens ' My Data Usage Pro version 1.2 heb ik deze maand 185.7 mb verbruikt (cellulair). Volgens Simyo is mijn limiet echter al bereikt van 500 mb.


Zoizo maar wat upgraden denk ik, maar waar komt dit verschil vandaan?


Groetjes
Badge
Nu maar ' internetbundel altijd' aangevinkt. Vervangt dat dan ' internet regelmatig' of moet je dat dan bij elkaar optellen?


En dit gaat dus pas 1 maart in.. Hoe kan ik nu nog voor een redelijke prijs de rest van de maand internetten?


Groetjes
Badge +2
Hi Raoul,

Een applicatie registreert slechts wat de programmeur heeft ingesteld om te registreren. Uit onze ervaring blijkt dat veel apps bij hetzelfde verbruik verschillende aantal MB's registreren. Het netwerk registreert echter al het verbruik. Je kan helaas geen rechten te ontlenen aan applicaties van derden. Op het moment dat wij onze app aanbieden zal dit een specifieke weergave van uw verbruik weergeven. Momenteel zijn we nog bezig met de ontwikkeling deze applicatie.

Groetjes,

Arie
Badge
Bedankt voor je reactie Arie.


Ik snap dat je geen rechten kan ontlenen aan die applicaties (en dat hoeft ook niet), maar het is toch wel interessant waar een verschil van meer dan 100% vandaan komt..
Ronden jullie bijvoorbeeld gebruikte mb's altijd af naar boven? Of waar denk je anders dat dit aan kan liggen?


Heeft verder iemand een overzicht van de opties hoe ik nu toch nog op 3G kan? Kan je losse dagen onbeperkt internet kopen? Of is de enige optie per MB betalen die je nu nog gebruikt?


Groetjes,
Raoul
Badge
Iemand een reactie?
Badge +2
Hi Raoul,

Wellicht zijn er applicaties die op je toestel op de achtergrond doorlopen zonder dat je doorhebt dat deze doorlopen. Deze worden dan ook niet geregistreerd door de app.
Het internetverbruik wordt niet afgerond bij Simyo.
Helaas is het niet mogelijk om een los aantal MB's bij ons aan te schaffen.

Groetjes,

Arie
Badge
ok, cool.
En zou je nog antwoord kunnen geven op de vraag hoeveel een mb kost die je gewoon gebruikt als je bundel op is? Dan ben ik helemaal geholpen :)


Groetjes,


Raoul
Mijn eerste internetbundel van 200 MB is binnen 4 dagen verdwenen, hoe kan dat?


Ik heb een HTC sensation XE en gebruik nagenoeg uitsluitend Wifi.
Een enkele keer heb ik Twitter en Facebook gebruikt via mijn internet bundel.
Kan het zijn dat die aanblijven staan, ook als ze niet gebruik worden, of heeft het te maken met de instelling van de HTC?
Wie weet raad!!


http://www.zoominto.com/zoomapi/ZoomButt.gif
Reputatie 2
Badge +4
Beste Leergeld,

Uit je verbruiksoverzicht kunnen we opmaken dat er regelmatig verbinding is geweest met het datanetwerk van Simyo. Vanwege privacyredenen wordt de inhoud van het dataverbruik niet geregistreerd, wij kunnen dus niet aangeven waar het door komt. Het is wel zo dat als je verbinding maakt via het WIFI netwerk er automatisch wordt overgeschakeld naar het Simyo datanetwerk als de WIFI verbinding minder sterk wordt of wegvalt. Tevens raden wij je aan om na te gaan welke apps allemaal actief zijn op het toestel en niet gebruikte apps af te sluiten.

Groetjes,

Manisha
Reputatie 3
Badge +5
Mijn eerste internetbundel van 200 MB is binnen 4 dagen verdwenen, hoe kan dat?


Ik heb een HTC sensation XE en gebruik nagenoeg uitsluitend Wifi.
Een enkele keer heb ik Twitter en Facebook gebruikt via mijn internet bundel.
Kan het zijn dat die aanblijven staan, ook als ze niet gebruik worden, of heeft het te maken met de instelling van de HTC?
Wie weet raad!!


http://www.zoominto.com/zoomapi/ZoomButt.gif


Grote kans dat er apps op de achtergrond data verstoken.
Installeer my data manager free en je ziet het binnen een paar dagen wat er op de achtergrond gebeurd.
Mijn advies is altijd om even te kijken wat een app als je die net installeert even te controleren wat er allemaal gesynchroniseerd wordt en hoe vaak.
Dus niet install & forget 😉
My data manager free is nu geinstalleerd, Nielsiejj92 bedankt voor de reactie.
Reputatie 7
Badge +9
Graag gedaan :)
Nee, die app is niet voor het iOS platform beschikbaar, wel andere apps.!


(inmiddels) is My Data Manager app voor IOS wel beschikbaar. Ik gebruik hem op mijn iphone 4s.  Ik heb de betaalde versie en deze is zeer uitgebreid. Je krijgt een heel goed overzicht van je dataverbruik. Bijna van minuut tot minuut. Zo is te merken dat er ook (ongemerkt) dataverbruik is. Ook al zit je op WiFi. Of ben je daarbuiten en doe je niks met je mobiel. Allemaal kilobytjes. Dit samen kan oplopen tot 1-2 MB per dag. In deze App krijg je er een uitgebreid overzicht van. Ik las op internet dat je mobiel in 'ruststand' van WiFi overschakelt naar 3G. Dat heb ik ook zelf kunnen constateren. Als ik de telefoon uit ruststand haal, zie ik regelmatig het 3G symbool overspringen naar het WiFi symbool.
Als 2e App gebruik ik Data Usage. Geeft ook goed overzicht en dataverbruikaangave komt min of meer overeen met bovenstaande App. Ik zie ook dat het verbruik aardig overeenkomt met wat in Mijn Simyo wordt aangegeven. Dus de Apps kloppen wel. Ook al heb ik een maandbundel van 500 MB, het is toch 30-60 MB wat hiervan per maand ongemerkt 'wegsluipt'. ;-)
Beide Apps krijgen goede beoordelingen.
Vanwege het ongemerkte dataverbruik zet ik 'Mobiele data' en '3G' uit. Heb je toch niet nodig als je geen gebruik maakt van  mobiel internet. 3G uitzetten spaart ook nog eens wat op je batterijverbruik.
En als ik dan eens ergens wil internetten, dan schakelt de mobiel automatisch over naar de instellingen waar je het aan kan zetten. Eventjes mobiel internetten en de MB's vliegen om je oren. Daar vergissen mensen zich wel eens in. Als je even stevig wil internetten, kan je beter zorgen dat je binnen je (een) WiFi omgeving bent. Ik denk dat je een mobiel sowieso niet moet gebruiken om er maar wat op los mobiel te internetten. Of je moet een grote bundel nemen. Maar dan nog. ;-)
Mijn tip is; het is goed mogelijk om je dataverbruik in de gaten te houden. Maak daar gebruik van. Het voorkomt problemen. Zet zelf 'Mobiele data' uit op je mobiel als je merkt dat je de limit van je databundel gaat bereiken.
Gewoon je verstand gebruiken dus. Pa heeft gesproken...;-)
Reputatie 5
Badge +10
Bedankt voor de tip de leon. Zelf zet ik ook altijd m'n 3G uit als ik m'n telefoon op de stand bye modus zet.

Ik ga eens kijken of ik My Data Manager ook kan installeren op mijn Ipad.

Edit: ja, hij is dus ook beschikbaar voor de Ipad.

Groetjes,

Alex
Badge
ik gebruik vooral google talk en whatsapp en zo heel soms kijk ik op you tube. mijn wifi staat uit en van de 500 mb die tot m'n beschikking staat gebruik ik er zo'n 200 en hou dus flink over. een app om het één en ander in't oog te houden heb ik niet , ik check regelmatig op internet hoe het ervoor staat.

Reageer