.

Beantwoord

Gefeliciteerd Simyo, jullie hebben mijn geld binnen.

  • 11 June 2013
  • 45 reacties
  • 3996 Bekeken

Ben na een week door 500 mb internet heen gegaan waarbij ik bij T-mobile dit niet in een maand op maakte. Naïf als ik was, ben ik niet naar de website gegaan om te bekijken hoeveel ik er over heen was.

Dit is een groote fout geweest. Simyo rekent namelijk niet twee keer zo veel, niet drie keer zo veel, niet vier keer zo veel, niet.. je begrijpt hem, nee Simyo rekent tien keer meer (!) voor een MB buiten de bundel dan een MB binnen de bundel. Buiten het feit dat ik (en vele andere, als ik het forum zo zie) grote vraagtekens zet bij de nauwkeurigheid van de metingen van Simyo, is dit een geval van onwetende klanten naaien. Natuurlijk had ik in het contract moeten kijken  wat de prijs buiten de bundel zou zijn, en had ik gelijk al mijn internetdiensten moeten uitschakelen, maar is het redelijk om 10 keer meer te moeten betalen voor dezelfde hoeveelheid data? Helemaal als er telecombedrijven te vinden zijn waarbij je nagenoeg evenveel buiten en binnen je bundel betaald.

Ik heb fouten gemaakt, de grootste was om voor Simyo te kiezen en dit bedrijf aan te bevelen bij vrienden (welke nu helaas ook klanten zijn van Simyo). Dit laatste zal uiteraard veranderen in negatieve mond tot mond reclame.

Mvg.
H
icon

Beste antwoord door Charlene 12 June 2013, 11:33

Bekijk originele reactie

45 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Volgens mij weten de meeste mensen überhaupt niet wat netneutraliteit inhoudt en wat DPI nu eigenlijk is.

Het heeft inderdaad twee kanten.

Laatst nog een artikel tegengekomen dat het College bescherming persoonsgegevens (CBP) pleit voor meer inzicht in dataverkeer.

Dit zou alleen mogen als klanten vooraf toestemming hebben gegeven. Op deze manier zou een provider toch antwoord kunnen geven waar het hoge internetverbruik door ontstaan is.
Badge
Volgens mij weten de meeste mensen überhaupt niet wat netneutraliteit inhoudt en wat DPI nu eigenlijk is.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi simonlebon, Zo kijken veel mensen er naar. Behalve als het ze niet uitkomt;)
Badge
Hoi ontevredenklant#100000,
....
Wij mogen dit helaas niet bijhouden van de wet
....

Helaas niet? Ik zou eerder zeggen gelukkig niet!

DPI (Deep Packet Inspection) is imo zeer ongewenst en zet de deur open naar tariefdifferentiatie, oftewel de mogelijkheid om bijvoorbeeld voor whatsapp-berichten of Skypen hogere bedragen in rekening te brengen.
Reputatie 5
Badge +11
De verbruikskosten zijn mij ondeuidelijk als ik totaal niks buiten de bundels heb verbruikt.

Hoi dinielos,

Wanneer er verbruikskosten worden berekend, heb je buiten je bundel verbruikt. Dit hoeft niet te zijn dat je meer minuten of MB's hebt verbruikt dan je bundel groot is. Als je bijvoorbeeld een betaald servicenummer belt zijn er ook verbruikskosten.

Ik zie dat de €0,93 waaraan je refereert eigenlijk een factuur eerder berekend hadden moeten worden. Op de specificatie die je kunt downloaden van Mijn Simyo, zie je ook staan dat ze van een gesprek zijn die vlak voor het einde van september is.
Dat had gewoon op de factuur van september moeten staan. Omdat dat niet goed is gegaan heb ik de €0,93 van de oktober factuur afgehaald, zodat deze gewoon weer €13,50 is.
Reputatie 5
Badge +11
Gisteren per abuis vergeten mijn wifi in te schakelen en begonnen met wat grote bestanden te downloaden waardoor ik 1200 mb buiten mijn bundel het verbruikt. Nu blijkt dat 195 euro te kosten! De kosten per mb in mijn bundel kost 1 cent terwijl het buiten de bundel 15 cent is, 15x meer! Het is gewoon te belachelijk voor woorden. Nu heb ik gecheckt wat andere providers hanteren, vodafone die hanteert 3 cent per mb! Youfone een vergelijkbare provider als simyo hanteert ook goedkoper met 10 cent per mb. Ik vind dit werkelijk belachelijk, na dit contractjaar voor mij geen simyo meer!

Hoi Siwi,

Je hebt je issue ook hier al uitgelegd, waar ik er verder op in ben gegaan.

Ik wil je vriendelijk verzoeken om dezelfde vraag of reactie niet op meerdere plaatsen op het forum te zetten. Dit maakt het onoverzichtelijk en onduidelijk voor andere gebruikers.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben geen moderator dus kan ik niet jouw facturen zien, maar onder verbruikskosten wordt verstaan alles wat niet binnen je bundels valt. Bijvoorbeeld een gesprek of sms naar of vanuit het buitenland. Of een gesprek dat je hebt gevoerd terwijl je belbunel al op was. Dit soort details horen op je factuur zichtbaar te zijn. Dat is in elk geval bij mij het geval. Staat er op jouw factuur helemaal niets onder Verbruikskosten? Die 0.93 moeten toch ergens gespecificeerd zijn als ze in rekening zijn gebracht. Bij mij staat keurig vermeld met welke buitenlandse nummers is gebeld en geSMSt en waarvoor dus verbruikskosten zijn berekend omdat die buiten mijn bundels vallen.

Maar goed, iemand van Simyo moet hier maar naar kijken.
De verbruikskosten zijn mij ondeuidelijk als ik totaal niks buiten de bundels heb verbruikt.
Ik heb dat al een paar keer uitgelegd. Op de factuur van oktober betaal ik meer dan mijn abo omdat er verbruikerskosten worden berekend, terwijl ik totaal niet buiten de bundels ben gegaan. De rekening zou dus 13,50 moeten zijn. Voor de zoveelste keer dus: wat zijn verbruikerskosten als je NIET buiten je bundels ben gegaan?

dank je, en oktober dan?

Hoi dinielos,

Kun je wellicht aangeven wat er voor jou onduidelijk is op je factuur? Een uitleg op het forum is handiger zodat ook andere bezoekers er wat aan hebben.

Je factuur bestaat uit vaste abonnementskosten en verbruikskosten:

- Simyo 200 - € 6.-
- Internetbundel 500 mb - € 7,50
- Gesprekken buiten de bundel - € 0,93

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Siwi, het is een kwestie van welk risiko vind je als klant aanvaardbaar.

Ik denk dat Simyo zich bewust of onbewust richt op klanten die bereid zijn om van lage tarieven te profiteren, maar die weten dat ze fiks in de buidel zullen moeten gaan tasten als er iets mis gaat door hun eigen schuld. Bijvoorbeeld door onbedoeld veel MBs buiten je bundel te verstoken, of als je prepaid hebt met een behoorlijk negatief "beltegoed" komt te zitten wanneer je maar blijft downloaden terwijl het nulpunt al is bereikt.

Een andere, waarschijnlijk grotere categorie klanten zijn meer risico-mijdend, en verwachten een relatief milde "straf" als ze buiten hun bundel raken, of gaan ervan uit dat de stekker door Simyo uit je prepaid aansluiting getrokken wordt zodra je saldo nul is. Maar daar zullen ze hogere tarieven voor moeten accepteren. Deze laatste categorie risicomijders horen volgens mij niet thuis bij Simyo. Ik ben al een tijdje weg uit Nederland, maar volgens mij speelt de gemiddelde Nederlandse consument nog steeds behoorlijk op "safe". 
Reputatie 7
Badge +9
Het zou Simyo sieren als ze ook naar bijvoorbeeld het knijpen van de verbinding gaan zoals KPN en HI ook al doen. Maar is het technisch/prijstechnisch mogelijk? Past dat bij Simyo's publiek? Vaart Simyo dan niet in het vaarwater van de andere merken?

In Nederland heb je echt BERGEN met keuzes. Slechts 3 netwerken, maar op ieder meerdere providers. Om er maar een paar te noemen:
KPN, Hi, Simyo, Telfort, Tele2, T-mobile, Ben, Vodafone, Simpel, Hollandse Nieuwe, MTV Mobile, Youfone, bliep, Robin Mobile, Sizz en Ziggo!

Genoeg keus. Ik hoop dan ook dat jij veel tijd neemt om te kijken welke provider je beste past. Kijk dan niet alleen naar de Minuten/SMS/MBs en bijbehorende prijs, maar ook naar de daarbijhorende voorwaarden. Niet iedere provider rekent extra voor de extra MBs, sommige sluiten de internetverbinding af en andere knijpen de verbinding.

PS. In de huisregels staat:
Plaats je bericht maar op één plek binnen het forum

Als jij zoals jij al doet, op 3 of meer plekken hetzelfde plaatst is dat voor ons als Forum experts irritant en ook voor de Moderators.
Oh is dat zo? Wat als u 1 mb over uw bundel heen zou gaan en er werd 100 euro per mb gerekend? Ik denk dat u dan wel anders praat. Het gaat er niet om dat ik er onder mijn eigen blunders uit wil. Maar om 15x de prijs per mb te hanteren is gewoon belachelijk. Dit soort prijzen moeten binnen redelijke normen vallen.


Het staat bedrijven vrij hun prijzen vast te stellen. Ter illustratie: mijn bank brengt mij 6 Euro per dag in rekening wanneer ik 1 cent of meer over mijn afgesproken limiet ga. Dat is 180 Euro per maand. Sommige mensen vinden dit belachelijk. Ik ook, dus ik doe er alles voor om dit te voorkomen...


Ja dus het is belachelijk dit soort prijzen. Ik heb niet gezegd dat het illegaal is. Ik geef hier mijn mening over simyo. En in uw voorbeeld heeft u er niet bij vermeld wat andere banken hanteren. Wat ik hier aankaart is dat simyo veel hogere bedragen rekent dan de concurrenten! En simyo beweert zo goedkoop te zijn terwijl ze op deze manier hun klanten beroven! Ik ben in ieder geval weg als dit contract verlopen is en ik weet zeker als simyo dit soort belachelijke prijzen aanhoudt meerderen zullen volgen! Ik zal in ieder geval mijn verhaal op zoveel mogelijk sites verspreiden om andere mensen ervan te behoeden!
Reputatie 7
Badge +9
Oh is dat zo? Wat als u 1 mb over uw bundel heen zou gaan en er werd 100 euro per mb gerekend? Ik denk dat u dan wel anders praat. Het gaat er niet om dat ik er onder mijn eigen blunders uit wil. Maar om 15x de prijs per mb te hanteren is gewoon belachelijk. Dit soort prijzen moeten binnen redelijke normen vallen.


Het staat bedrijven vrij hun prijzen vast te stellen. Ter illustratie: mijn bank brengt mij 6 Euro per dag in rekening wanneer ik 1 cent of meer over mijn afgesproken limiet ga. Dat is 180 Euro per maand. Sommige mensen vinden dit belachelijk. Ik ook, dus ik doe er alles voor om dit te voorkomen...
Elke klant is verantwoordelijk voor zijn eigen blunders. Ook ik heb wel eens iets gekocht of gedaan waar ik later spijt van had. Maar daar leer je van. Such is life.


Oh is dat zo? Wat als u 1 mb over uw bundel heen zou gaan en er werd 100 euro per mb gerekend? Ik denk dat u dan wel anders praat. Het gaat er niet om dat ik er onder mijn eigen blunders uit wil. Maar om 15x de prijs per mb te hanteren is gewoon belachelijk. Dit soort prijzen moeten binnen redelijke normen vallen.

Als ik bij vodafone zou hebben gezeten dan zou het me maar 4 tientjes gekost hebben ipv 195 EURO! Ik zal dan ook simyo verlaten en overstappen naar een iets duurdere providers die zijn klanten tenminste met respect behandeld!
Reputatie 7
Badge +9
Elke klant is verantwoordelijk voor zijn eigen blunders. Ook ik heb wel eens iets gekocht of gedaan waar ik later spijt van had. Maar daar leer je van. Such is life.
Hoi ontevredenklant,

Door het hanteren van deze tarieven, kan Simyo goedkopere bundelprijzen aanbieden.


Dus dat betekend dus simyo de winsten behaald op de blunders van klanten?? Hopen dat de klanten buiten hun bundel gaan verbruiken? Zeer klantvriendelijk!
Gisteren per abuis vergeten mijn wifi in te schakelen en begonnen met wat grote bestanden te downloaden waardoor ik 1200 mb buiten mijn bundel het verbruikt. Nu blijkt dat 195 euro te kosten! De kosten per mb in mijn bundel kost 1 cent terwijl het buiten de bundel 15 cent is, 15x meer! Het is gewoon te belachelijk voor woorden. Nu heb ik gecheckt wat andere providers hanteren, vodafone die hanteert 3 cent per mb! Youfone een vergelijkbare provider als simyo hanteert ook goedkoper met 10 cent per mb. Ik vind dit werkelijk belachelijk, na dit contractjaar voor mij geen simyo meer!
Reputatie 5
Badge +10
dank je, en oktober dan?

Hoi dinielos,

Kun je wellicht aangeven wat er voor jou onduidelijk is op je factuur? Een uitleg op het forum is handiger zodat ook andere bezoekers er wat aan hebben.

Je factuur bestaat uit vaste abonnementskosten en verbruikskosten:

- Simyo 200 - € 6.-
- Internetbundel 500 mb - € 7,50
- Gesprekken buiten de bundel - € 0,93

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Ik vind de Simyo facturen ook zeer helder, maar niet iedereen is dezelfde menig toegedaan.....🆒
Reputatie 7
Badge +9
Ik vind de facturen van Simyo zeer duidelijk, eenmaal een uitleg kan misschien nodig zijn, maar de volgende factuur weer?
Reputatie 7
dank je, en oktober dan?

Misschien had je beter eerder kunnen aangeven dat je naast de factuur van september ook die van oktober wilt laten checken......:p
dank je, en oktober dan?
ja, dus gewoon die 13,50 en niet nog eens verbruikerskosten toch?
Ik moest dus ongeveer 15 euro betalen???!!!!!!!!!!


Hi dinielos,

Ik heb je een privébericht gestuurd met een uitgebreide uitleg van je factuur over september.
Reputatie 5
Badge +11
ja, dus gewoon die 13,50 en niet nog eens verbruikerskosten toch?
Ik moest dus ongeveer 15 euro betalen???!!!!!!!!!!


Hi dinielos,

Ik heb je een privébericht gestuurd met een uitgebreide uitleg van je factuur over september.
Reputatie 3
Badge +9
Zoals moderator -Ernst in een eerder bericht aangeeft, is dat je helaas buiten je bundel bent gaan bellen op 19 september.
Als je bijvoorbeeld 300 belminuten hebt en je belt 400 minuten, dan betaal je die 100 minuten tegen het buiten de bundel tarief.
Dit is een voorbeeld, want ik ken jou bundel niet.
Vandaar dat ik eerder aangaf dat je beter een grotere bundel kan kopen, mits je nu niet meer buiten je bundel komt.
Want buiten de bundel bellen is vele malen duurder.
Die € 13,50 betaal je ongeacht je de belminuten opmaakt of niet, maar kom je buiten je bundel tja!

p.s. heb je een smartphone dit  ivm een Simyo app waarmee je je beltegoed zo nu en dan kan checken, heel handig.
Ja, als je binnen je bundel blijft en dus nog minuten/sms'jes/data over hebt betaal je wel de volledige abonnementskosten.


ja, dus gewoon die 13,50 en niet nog eens verbruikerskosten toch?
Ik moest dus ongeveer 15 euro betalen?

Reageer