.

FAQ: Hoe zit dat nou precies met die internet snelheden?

  • 25 July 2013
  • 24 reacties
  • 32060 Bekeken

Reputatie 3
Badge +9
In de telecomwereld kun je kiezen uit verschillende providers, met elk hun abonnementen, maar allemaal hanteren ze standaard download snelheden. Die snelheden zijn: 385Kbps, 1Mbps, 2Mbps, 3.6Mbps, 7.2Mbps en 14.4Mbps. Voor het merendeel van de consumenten zeggen die cijfers helemaal niks en het enige wat de meeste zien is een hoger cijfertje wat vaak beter is dan een lager cijfertje. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende download- en upload-snelheden. Om duidelijkheid te bieden maken we een opsomming van verschillende toepassingen waar je internet voor kunt gebruiken. Zo heb je een indicatie van hoelang iets duurt om te laden, downloaden of uploaden.

Geen megabyte per seconde, maar megabit  (1 byte is 8 bits)
De afkorting voor bit is een kleine b (bijvoorbeeld in kb/s), niet te verwarren met de afkorting voor byte, een hoofdletter B. In de praktijk worden b en B vaak verward.

b=bits
B=bytes


Ten eerste: waar staan de snelheden voor? Wat betekent 3.6Mbps? Hoewel de meeste mensen denken dat Mbps een afkorting is voor megabyte per seconde, betekent dit in werkelijkheid megabit per seconde. Maakt dit veel uit? Ja, want een byte is 8 keer zo groot als een bit, dus om te weten wat de daadwerkelijke snelheid is van 3.6Mbps moet je het delen door 8 en dan kom je uit op een snelheid van 450 kilobyte per seconde (afgekort tot KB/s). De snelheid wordt dus aangegeven in bits, maar wanneer we het hebben over de grootte van websites, foto’s, muziek of filmpjes, wordt alles juist berekend in bytes en niet in bits! 3.6Mbps kan daarom voor velen verwarrend overkomen. Hieronder een opsomming met de snelheden in zowel bits als bytes.

    - 386Kbps – 48.25 KB/s
    - 1Mbps – 125 KB/s
    - 2Mbps – 250 KB/s
    - 3.6Mbps – 450 KB/s
    - 7.2Mbps – 0.9 MB/s
    - 14.4Mbps – 1.8 MB/s

Nu is het zo dat ook die gecorrigeerde snelheden niet helemaal kloppen en in de werkelijkheid liggen de daadwerkelijke snelheden iets lager. Zo zal 3.6Mbps dichter bij de 350KB/s zitten. Hoe dat komt is niet helemaal te verklaren, maar het heeft onder meer te maken met bepaalde protocollen die gebruikt worden. Ook is het niet altijd even duidelijk hoe snelheden berekend worden. Dan heb je ook nog de invloed van je locatie, want niet elke locatie heeft dekking voor het snelste internet. Dus als je de Mbps snelheid deelt door 10 of 11 in plaats van 8 kom je al dichter bij de werkelijke snelheid.

24 reacties

Badge +1
Mooi verhaal, alleen ben je volgens mij nog vergeten om er rekening mee te houden dat er in 1 MegaByte 1024 KiloBytes zitten.

2 Megabit / 8 = 0.25 Megabyte

0.25 Megabyte * 1024 = 256 KiloByte.

Scheelt dus een factor 1.024
Reputatie 7
Badge +9
brvandoorn: Nee, officieel is dat niet zo. Kilo staat voor 1000. 1000 gram is 1 kilogram. Er bestaat ook kibibyte, mebibyte, gibibyte enzovoort. 1 kibibyte is wel weer 1024 byte en word afgerond als KiB.
Dit gaat veel fout, maar een harde schrijf is vaak inderdaad 500GB alleen windows doet het fout en toon GiB vaak als GB. Geheugen koop je vaak dan wel weer in GiB, ondanks dat daar ook heeft een aantal GB op de verpakking staat. Zoals je ziet worden deze prefixes vaak verwisseld, maar het is echt zo!
Reputatie 5
Badge +10
Leuk topic. Goed initiatief. Voor veel mensen zeer bruikbare info. Daarom heb ik er een 'sticky' topic van gemaakt. Dat betekent dat het topic altijd bovenaan staat in het internet forum.
Badge +1
@Groentjuh: Bedankt voor de info. Het systeem dat Windows hanteert is idd anders.
Daar was ik mee in de war.
Badge +6
Dit is zeker informatie waar veel klanten iets aan hebben. Bedankt voor het plaatsen Martijn®
Reputatie 1
Badge +1
Helder en mooi topic. Overigens ook gezien dat Simyo nu ook sneller mobiel internet in Nederland levert over 3G.

Niet verkeerd! Ik heb zelf geen 3G op dit moment, maar dit maakt het wel extra interessant. Ik ben wel erg benieuwd naar gebruikers hoe de werkelijke snelheid gemiddels is qua up/downtime?

"Simyo biedt standaard een downloadsnelheid van maximaal 14,4 Mbps en een uploadsnelheid van 2,0 Mbps.* De snelheid van mobiel internet worden door Simyo niet beperkt wanneer de bundel verbruikt is. Wel gelden dan de buiten-bundel datatarieven.

*Simyo biedt klanten die zijn overgestapt van Tringg naar Simyo (mei 2011) een downloadsnelheid van maximaal 7,2 Mbps en een uploadsnelheid van 1,4 Mbps, conform de algemene voorwaarden.

Voor prepaid is de downloadsnelheid 1,0 Mbps en uploadsnelheid 0,386 Mbps."

Goed bezig Simyo voor sim-only klanten en Tringg klanten. Dit zou best over de e-mai gecommuniceerd mogen worden en op de website helder gezet mogen worden als pluspunt.
Reputatie 7
Badge +9
"Goed bezig Simyo voor sim-only klanten en Tringg klanten."

Nee, tringg klanten zijn niet zo blij hiermee. Laat ik het even zo zetten:

Simyo sim-only: Van 2.0Mbps down en 0.386Mbps up naar 14,4Mbps(7.2 keer zo snel) down en 2Mbps up (5.2 keer zo snel)
Simyo prepaid: Van 0.386Mbps down en 0,128Mbps up naar 2Mbps (5.2 keer zo snel) down en 0.386Mbps (3 keer zo snel)
Tringg: Van 7.2Mbps down en 1.4Mbps up naar 7.2Mbps down(niet sneller) en 1.4Mbps(niet sneller)
Badge +8
"Goed bezig Simyo voor sim-only klanten en Tringg klanten."

Nee, tringg klanten zijn niet zo blij hiermee. Laat ik het even zo zetten:

Simyo sim-only: Van 2.0Mbps down en 0.386Mbps up naar 14,4Mbps(7.2 keer zo snel) down en 2Mbps up (5.2 keer zo snel)
Simyo prepaid: Van 0.386Mbps down en 0,128Mbps up naar 2Mbps (5.2 keer zo snel) down en 0.386Mbps (3 keer zo snel)
Tringg: Van 7.2Mbps down en 1.4Mbps up naar 7.2Mbps down(niet sneller) en 1.4Mbps(niet sneller)


Hoi groentjuh,

Ja Tringg-klanten hadden die snelheid al, volgens de voorwaarden die zij hadden. Het is natuurlijk wel mogelijk voor Tringg-klanten om over te stappen op een Simyo sim only. Dan genieten zij ook van de hogere snelheid.

Groetjes,
Charlene
Hoeveel bite kost het om b.v. 1 of 2 keer per dag je email te checken, of om even een trein of vlucht vertrektijd op te vragen?
Thuis WiFi, en wil m'n SMARTfone alleen kunnen gebruiken als ik m'n notebook niet bij me heb, b.v. de trein. 
Ik gebruik geen Farcebook en Twitter ook niet. 
Omdat ik vaak het land uit ben moet ik de mogelijkheid hebben per maand stop te zetten. Waarom kan ik m'n Internet tegoed niet gewoon behouden zoals ik dit ook met mijn telefoon tegoed kan?
Reputatie 3
Badge +9
Je kunt dit het beste meten met een app die je verbruik bijhoudt. Zet de teller op 0 en open alleen de app waarvan je het verbruik wil meten.
Met whatchdog 3G gaat dit aardig goed.
Welke type OS heb je op je telefoon?
@ Martijn®

Bedankt voor de snelle reactie.
Een NOKIA LUMIA 520.
M'n eerste SMARTphone.
Ik heb altijd zo'n ding van een tientje gehad, met 20 Euri spreekgeld.
Helemaal wennen, voor zo'n oude dame ...

Maria, R.B.*

* Registered Blonde
Reputatie 7
Badge +9
met 20 Euri spreekgfeld.

Maria, R.B.*

* Registered Blonde


.......................:D
Reputatie 3
Badge +9
Ohh jee windows...moet ik morgen ff naar zoeken.
Badge +1
Op Windows Phone heb je niet van die data monitoring tools.
Microsoft heeft zelf een app, genaamd Data Sense.
Alleen schijnt die niet op alle toestellen geïnstalleerd te zijn.
Ik heb nu ook tijdelijk een Nokia Lumia 520, maar ik heb de Data Sense app niet op mn telefoon staan.
Het enige wat je op dit moment kan doen is af en toe de mijn simyo pagina checken.
En wachten op de Windows Simyo app.
Badge +8
Hoeveel bite kost het om b.v. 1 of 2 keer per dag je email te checken, of om even een trein of vlucht vertrektijd op te vragen?
Thuis WiFi, en wil m'n SMARTfone alleen kunnen gebruiken als ik m'n notebook niet bij me heb, b.v. de trein. 
Ik gebruik geen Farcebook en Twitter ook niet. 
Omdat ik vaak het land uit ben moet ik de mogelijkheid hebben per maand stop te zetten. Waarom kan ik m'n Internet tegoed niet gewoon behouden zoals ik dit ook met mijn telefoon tegoed kan?


@ Martijn®

Bedankt voor de snelle reactie.
Een NOKIA LUMIA 520.
M'n eerste SMARTphone.
Ik heb altijd zo'n ding van een tientje gehad, met 20 Euri spreekgeld.
Helemaal wennen, voor zo'n oude dame ...

Maria, R.B.*

* Registered Blonde


Hoi OMG,

Welkom op het forum :)

Dat is heel moeilijk in te schatten hoeveel je daarvoor verbruikt. De dingen die je noemt verbruiken niet veel data. Maar als dit je eerste Smartphone is, is het belangrijk om even wat instellingen na te gaan, zodat je toestel geen updates en dergelijke doet zonder dat jij ergens op hebt gedrukt. Lees dit topic eens door. En aan deze kun je ook veel hebben.
De prepaid internet maandbundel heeft een bepaalde duur (30 dagen). Je koopt eigenlijk 30 dagen internet met een maximum van zoveel MB's, afhankelijk van de bundel die je kiest. Dat zit dus iets anders in elkaar dan een hoeveelheid beltegoed die je op kunt gebruiken.

Heel veel plezier met je nieuwe toestel! 🆒

Groetjes,
Charlene
Goedendag,

Sinds kort ben ik Simyo sim only klant. Voorheen zat ik bij een andere provider en had ik ook een sim only. Het overstappen ging gemakkelijk en mijn maandlasten pakken daardoor ook lager uit. 

Nu is mijn internet wel opmerkelijk langzamer geworden. Ik heb een Iphone 4s. Hoe kan dit? Kan er voor gezorgd worden dat ik mijn ''oude'' snelheden weer behaal?

Gr,

Maurice
Badge +6
Goedendag,

Sinds kort ben ik Simyo sim only klant. Voorheen zat ik bij een andere provider en had ik ook een sim only. Het overstappen ging gemakkelijk en mijn maandlasten pakken daardoor ook lager uit. 

Nu is mijn internet wel opmerkelijk langzamer geworden. Ik heb een Iphone 4s. Hoe kan dit? Kan er voor gezorgd worden dat ik mijn ''oude'' snelheden weer behaal?

Gr,

Maurice


Hoi M.B.,

Welkom op het forum!
Ik weet niet welke snelheden je haalde bij je vorige provider. De snelheid van Simyo is: 14,4 Mbps.
Of je deze snelheid kan halen ligt aan meerdere factoren. Hier lees je alles over de mobiele snelheid van Simyo.
Reputatie 3
Badge +9
Ik heb gisteren een snelheidstest gedaan op postcode 6901 EL (Zevenaar) welke 6,34Mb was. Volgend de website zou hier 14,4Mbps haalbaar moeten zijn.
Het zelfde geld nu ook voor 6983GA volgens mij...klopt het dat?

Ik heb dit opgezocht op:

Overzicht dekking
Overzich masten

p.s. en welke mast is verantwoordelijk voor de 14,4Mb. Is dat de UMTS mast?
Badge +6
Hoi Martijn®,

De maximaal haalbare snelheid van 14,4Mb/s geldt voor 3G, oftewel via de UMTS mast inderdaad.

Echter, dit is de theoretisch maximaal haalbare snelheid, de daadwerkelijke snelheid die wordt gehaald, wordt beïnvloed door o.a. de volgende factoren:
Het type mobiele apparaat dat je gebruikt
De drukte op het internet of de internetpagina
Het aantal gebruikers dat gelijktijdig gebruik maakt van het mobiele netwerk
De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast
Obstakels, zoals muren en gebouwen, tussen uw mobiele apparaat en de zendmast
Reputatie 3
Badge +9
Ik heb zitten zoeken, maar ik weet totaal niet hoe snel mijn download op mijn S3 is?
Er is inmiddels wel deels 4G op mijn poscode beschikbaar, nu de telefoon nog 😮
Badge +6
Ik heb zitten zoeken, maar ik weet totaal niet hoe snel mijn download op mijn S3 is?
Er is inmiddels wel deels 4G op mijn poscode beschikbaar, nu de telefoon nog :o


Kan je met je toestel geen gebruik maken van 4G? Misschien is er wel een update van je software waardoor dit wel mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +9
Software gaat niet zorgen dat je toestel 4G gaat ondersteunen. De ontvanger/zender en antennes in het toestel moet het ondersteunen. Doet hij dat niet, dan heb je pech en kun je alleen een nieuw toestel kopen. De Samsung Galaxy heeft meerdere versies, waarvan een enkele inderdaad 4G ondersteunt. Die van Martijn® helaas niet.
Reputatie 3
Badge +9
Nee ik kan met de standaard Samsung Galaxy S3 geen gebruik maken van 4G. De LTE versie heeft dit wel. Welke versie heb jij gekregen Charlene?
Ik weet inmiddels wel dat ik 14,4Mb download heb, want in de praktijk is dit ongeveer 8,2Mb en dat haal ik wel.
Badge +8
Software gaat niet zorgen dat je toestel 4G gaat ondersteunen. De ontvanger/zender en antennes in het toestel moet het ondersteunen. Doet hij dat niet, dan heb je pech en kun je alleen een nieuw toestel kopen. De Samsung Galaxy heeft meerdere versies, waarvan een enkele inderdaad 4G ondersteunt. Die van Martijn® helaas niet.

Nee ik kan met de standaard Samsung Galaxy S3 geen gebruik maken van 4G. De LTE versie heeft dit wel. Welke versie heb jij gekregen Charlene?
Ik weet inmiddels wel dat ik 14,4Mb download heb, want in de praktijk is dit ongeveer 8,2Mb en dat haal ik wel.


Ik ga het bekijken.. Ik heb geen idee, eigenlijk.
Hij is wit. Dat weet ik ;)
Ja, ik ben een meisje 😛

Reageer