.

Beantwoord

Extreem hoog dataverbruik, hoe kan dat?

  • 9 December 2014
  • 41 reacties
  • 2709 Bekeken

Badge
Beste Simyo,

Ik constateer dat er extreem hoog dataverbruik heeft plaatsgevonden vorige week.
Ik heb een databundel van 1 GB waar ik altijd onder blijf, maar ik zie dat er op een bepaald tijdstip vorige week erg veel data verbruikt is met ook bijzondere aantallen qua verbruik:

2014-12-03 17:24:41Internet gebruik (60002 kB)00:00:00€0.00
2014-12-03 17:35:08Internet gebruik (60002 kB)00:00:00€0.00
2014-12-03 17:52:54Internet gebruik (60001 kB)00:00:00€0.00
2014-12-03 18:11:25Internet gebruik (60001 kB)00:00:00€0.00
2014-12-03 18:25:26Internet gebruik (49537 kB)00:00:00€0.00
2014-12-03 18:36:40Internet gebruik (60002 kB)00:00:00€0.00

Bovenstaande aantallen zijn 3 keer exact gelijk (60002) en ook nog eens 2 keer 60001 kb. Dit vind ik erg vreemd, want normaal is het verbruik natuurlijk wisselend qua kb's.
Tevens heeft dit verbruik ook plaatsgevonden op tijdstippen waarop ik zelf thuis op de wifi zat.

Nu weet ik dat jullie geen inzicht hebben in waar de data aan verbruikt is ivm de privacy wet, maar ik weet zelf zeker dat ik deze data niet verbruikt heb. Helaas heb ik geen datameter geïnstalleerd, want dan kon ik het aantonen.

Nu zit ik nog aan het begin van de maand en dus ga ik niet direct over mijn bundel heen. Maar mocht dit aan het eind van de maand voorvallen, dan ga ik over mijn bundel en zit ik met hoge kosten te kijken, waar ik niet voor verantwoordelijk ben.

Graag zou ik zien dat bovenstaande verbruikte MB's deze maand nog terug gebracht worden naar mijn internetbundel.

Ik verneem graag iets van jullie.

Met vriendelijke groet,

Tim van der Velden
icon

Beste antwoord door Ali 10 December 2014, 13:26

Bekijk originele reactie

41 reacties

Reputatie 7
Oei oei oei, heb exact heztelfde ondervonden..... toen ik nog een Android telefoon had..... Op een avond probeerde Google+ al mijn foto's over te zetten. Dat resulteerde in meerdere sessies, exact zoals jij die hebt qua data en tijdstippen, van 60 MB. In een avond mijn hele bundel voor die maand er doorheen gejaagd.

Check eens je datamonitor in je (Android?)telefoon. Dan kun je zien welke app voor deze acties verantwoordelijk is geweest.

NB Ik ben bang dat dit wél jouw verantwoordelijkheid is......
Reputatie 7
Badge +9
Het kan ook slechts 1 sessie zijn geweest waarbij een paar honderd MBs zijn gedownload, zo'n sessie wordt door het mobiele netwerk onderverdeeld en geregistreerd in stukken van 60MB. Vandaar dat je blokken van 60MB terugziet in de verbruiksgegevens. Misschien was het een update van het OS dat toen is opgehaald op een moment dat de WiFi verbinding even was weggevallen. Ook al komt de Wifi verbinding even later weer terug, dan trekt een smartphone zich daar niets van aan en gaat gewoon verder met de download via 3G (of 4G als je dat hebt).
Badge
Bedankt voor jullie reacties!!
De update van de IOS is het niet geweest, dat kan ik met zekerheid zeggen. Want deze heb ik enkel op de Wifi gedownloadt.

@RicoK, uiteindelijk kan Simyo niets hard maken en ik ook niet, dus blijft het een grijs gebied. Maar ik zou het erg klantvriendelijk vinden als deze sessies terug gezet worden in mijn bundel. Uit het verleden kan Simyo zien dat mijn verbruik nooit zo hoog is.
Reputatie 7
Timmeh, toch is in heel erg veel gevallen de gebruiker van de telefoon (onbewust) de oorzaak van ho(o)g(er) dataverbruik.......:(

Heb je al eens in je telefoon gekeken om te zien welke app deze hoeveelheid data heeft verstookt? Op die wijze was ik ook achter Google+ gekomen, nadat ik eerst enigszins onstemd de Klantenservice had gebeld om te vragen hoe dit nu kon..........:p
Badge
Ik heb een iPhone, maar in het dataverbruik is niets geks van 400 MB te zien. Dus dat maakt het ook vreemd.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Timmeh,

Ik kan me goed voorstellen dat je verrast bent door het hoge verbruik.

Je geeft aan dat je op Wifi zat. Het kan zijn, zoals Scotsman het aangaf, dat je (eerst) op Wifi zat maar later toch overgeschakeld bent naar het 3G netwerk.

Wanneer je gebruik maakt van de simkaart wordt het verbruik bijgehouden, we kunnen (met zekerheid) vaststellen dat er verbinding was met het internet via je simkaart. Je verzoek om het verbruik met je bundel te verrekenen kan helaas niet.

Ik kan wel aangeven waarom je het getal 60002 (kB) telkens terugkomt op uw factuur. Dit komt omdat internetsessies op je factuur gebundeld worden tot sessies van maximaal 60003 kB (omgerekend zo'n 60 MB). Elke sessie die meer verbruikt dan 60 MB wordt dan opgesplitst in meerdere sessie van 60 MB. De tijdstippen kunnen dus afwijken omdat de sessies (later) gebundeld worden.

Wij houden niet bij welke websites een klant bezoekt of welke informatie gedownload is. Heb je aan de hand van RicoK's tip kunnen nagaan waar het verbruik voor is geweest?

Andere handige tips kan je vinden in dit artikel voor het nagaan van dataverbruik op je toestel.

Heb ik je vragen hiermee beantwoord?
Badge
Beste Ali,

Mag ik vragen waarom het niet mogelijk is om het verbruik opnieuw in de bundel te plaatsen? Dit lijkt me toch wel een optie die beschikbaar is voor een provider?

Ik heb niet na kunnen gaan waar de data aan verbruikt is, omdat dit ook niet geregistreerd is in mijn iPhone (kom niks geks tegen) en ik geen datameter heb,.

Naast het feit dat ik op de Wifi zat, heb ik ook geen bestanden gedownloadt/gestreamt o.i.d. van die grootte. Dus vandaar dat ik ook zeker kan zeggen dat dit verbruik niet afkomstig is van mijn gebruik.

Graag zou ik nogmaals het verzoek in willen dienen om het verbruik terug te plaatsen in de bundel.

Met vriendelijke groet,
Een al jaren tevreden klant en hopelijk blijft dit ook zo 🙂
Reputatie 5
Badge +11
Hi Timmeh,

Eerlijk gezegd is het geen optie om geconstateerd dataverbruik 'opnieuw in de bundel te plaatsen'. Het valt niet buiten je bundel, dus kan het ook niet teruggeplaatst worden.
Als we het zwart-wit zouden bekijken zo ik moeten zeggen dat wij dit verbruik hebben geconstateerd en als jij als klant het daar niet mee eens bent, je dit dient te bewijzen. Zo ver hoeven we natuurlijk niet te gaan, maar binnenbundel verbruik kunnen we niets aan doen.
Badge
Beste Ernst,

Ik heb hier (helaas) 1 keer eerder 'discussie' met jullie over gehad. Destijds was het op het eind van de maand en had ik bijzonder hoge kosten buiten mijn bundel. Ook toen werd er gezegd dat ík dit dien te bewijzen. Maar dit werkt natuurlijk in omgekeerde richting ook.
Sterker nog; ik heb destijds de geschillencommissie ingeschakeld en zij zeggen dat de provider de bewijslast aan dient te leveren. Uiteindelijk is het bedrag ook terug gestort op mijn rekening.
Gelukkig komt het deze keer niet zo ver, maar ik wilde deze klacht wel aangekaart hebben omdat als dit aan het eind van de maand gebeurd, ik wél met hoge verbruikskosten zit waar ik niet voor verantwoordelijk ben.

Nogmaals, ik begrijp dat jullie dit verbruik constateren, maar het blijven natuurlijk systemen waar ook fouten in kunnen sluipen en het verbruik niet altijd bij de klant hoeft te liggen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Timmeh,

Aan de hand van het eerdere contact kan ik terugzien dat je destijds een tegemoetkoming gekregen omdat "het vervelend is om te worden geconfronteerd met dergelijke kosten".
Dit is niet anders dan nu nog steeds af en toe gebeurt. Over waar de bewijslast ligt wordt in de schikking waar je mee akkoord bent gegaan is niet gesproken.

Er is toen ook uitgebreid onderzoek gedaan om eventuele fouten in ons systeem te achterhalen. Hiervan is geen sprake geweest."
Simyo blijft van tijd tot tijd checks uitvoeren om na te gaan of er fouten kunnen optreden en mochten er ergens verbeteringen mogelijk zijn, dan worden die uitgevoerd.

Het blijft dus zo dat we verbruik niet opnieuw in de bundel kunnen plaatsen.
Als er vragen of klachten zijn over onverklaarbaar hoge facturen dan worden deze individueel behandeld en beoordeeld.
Badge
Beste Ernst,

Ik ben het hier nog steeds niet mee eens en constateer nu van gisteren wederom een sessie van 60 MB. Gezien het tijdstip zie ik dat dit het moment is dat ik het huis verlaat en van de Wifi overschakel naar Mobiel internet. Ik heb verder geen zaken streamen, downloaden of iets dergelijks.
Heb jij enig idee waar dit verbruik vandaan kan komen op het punt dat er overgeschakeld wordt van Wifi naar mobiel internet?
Reputatie 3
Badge +7
Timmeh,


We kunnen niet nagaan waar het verbruik voor is geweest.

Wij kunnen namelijk niet inzien welke websites je hebt bezocht of van welke diensten je gebruik maakt op het internet.

Dit soort gegevens mogen providers, bij wet, niet bijhouden. Je simkaart registreert enkel hoeveel u verbruikt. Dit wordt vervolgens weergeven in aantallen Kb's.

Gezien het tijdstip (8:00 uur) maakt je gebruik van een iPhone, klopt dat?

In de iOS is iets ingesteld waardoor er rond 00.00, 08.00 en 20.00 uur lopende datasessie worden afgekapt, om lange datasessies te voorkomen. Mocht het nodig zijn dan wordt opnieuw een verbinding opgezet.

Dit is iets van Apple en Simyo heeft er geen invloed op. Dit verklaart waarom je op gezette tijden (ook 's ochtends en 's nachts) verbruik kan zien.

Overigens komt het ook voor bij de latere versies van de Samsung Galaxy's.

Is je vraag hiermee beantwoord?
Reputatie 7
En dit is zo ontzettend irritant. Het heeft mij ook hoofdbrekens gekost. 

Overigens is het niet altijd stipt op de genoemde tijdstippen hoor. Meestal is het net na die tijdstippen met een 'uitloop' van maximaal een half uur.

Blijkbaar maakt mijn iPhone 5 met inmiddels iOS 8.1.2 iedere nacht tussen 00:00 en 08:00 gebruik van 3G terwijl de telefoon gewoon thuis ligt en gebruik zou moeten maken van de WiFi getuige het dataverbruik tussen 08:00 en 08:30 van zo'n 1,5MB tot zelfs 5 of 6 MB!

Inmiddels heb ik mij erbij neergelegd, maar irritant is het wel.
Badge
Beste Ali,

Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik heb inderaad een iPhone en wat betreft de datasessie van 8uur, is dit te verklaren. De andere sessies blijven daarmee natuurlijk nog steeds een raadsel.
Maargoed, deze klacht blijft toch 'dweilen met de kraan open', want het blijft natuurlijk jullie woord tegen mijn woord.

Tot dusverre zit ik nog binnen mijn bundel. Mocht ik uiteindelijk deze maand over mijn bundel heen gaan, door nog meer onverklaarbare datasessies, dan zal ik wederom mijn beklag doen en wellicht andere instanties inschakelen.

Zover hoeft het hopelijk deze keer niet te komen.

Toch bedankt voor alle reacties!
Reputatie 7
Badge +9
Kijk even in de ingebouwde datamonitor in iOS, als je vandaag de teller even weer op nul zet en je kijkt 24 en 48 uur later weer, dan zie je precies hoeveel mobiele data door de diverse apps en iOS functies ("System Services" op mijn Engelstalige iPhone) zijn verbruikt sinds de reset. Heel verhelderend want het kan een slok op een borrel schelen als je de grootste mobiele dataslurper anders instelt of helemaal van het mobiele internet afsluit.
Reputatie 7
Mocht ik uiteindelijk deze maand over mijn bundel heen gaan, door nog meer onverklaarbare datasessies, dan zal ik wederom mijn beklag doen en wellicht andere instanties inschakelen.

Zover hoeft het hopelijk deze keer niet te komen.


Wat een vervelend klinkend dreigement wordt hier toch geuit!

Mijn ervaring met Simyo is dat zij een zeer redelijke provider is en het belang van de klant voorop staat! Ik ben ervan overtuigd dat het juiste zal worden gedaan indien nodig.
Ik heb exact hetzelfde probleem: per 1 december tot afgelopen zaterdag al mijn 1000MB's weg!
Heb het daarom zaterdag mijn 3G knop uitgezet, maar nu blijkt dat hij gister en vandaag toch MB'S heeft verbruikt!! Hoe kan dit? En al €60 over mijn maandbedrag kom! Dus hoop dat het niet verder gaa, anders ga ik mijn mobiel compleet uitzetten.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi DianaT, welkom op ons forum!

In je gegevens kan ik zien dat je gelukkig al de optie 'Internet op je mobiel - Nederland' hebt uitgezet.
Dat is namelijk de enige manier voor ons om te garanderen dat er bij jou geen data meer verbruikt wordt. 3G uit zetten is namelijk niet genoeg. Dat is slechts één van de mobiele netwerken.
Pas als je 'Mobiele data' of iets dergelijks uit zet, zet je het echt uit. Maar dan nog is dat niet door je provider na te gaan.

Hopelijk heb je iets aan de tips die in dit topic gegevens worden door alle andere gebruikers om na te gaan wat de oorzaak is geweest.


Timmeh,

Je hebt een internetbundel, en daar kun je 'overheen' komen. Het is heel jammer als je dat als reden ziet om stappen te willen ondernemen, maar ik zou niet weten wat je hiermee wenst te bereiken.
Zoals gezegd, je kunt nu eenmaal buiten je bundel komen.
Neem alle tips die hier gegevens worden alsjeblieft ter harte, daar kom je denk ik het verste mee.
Ook hier precies hetzelfde probleem met de foon van mijn dochter. Midden in de nacht 3 x 60000 kb onverklaarbaar op de factuur en ook nog 4 keer op een avond. Al met al
100 euro meer dan normaal verbruikt wat niet te verklaren is....
Hebben Diana T en Timmeh onlangs ook Google+ gebruikt of daar een account aangemaakt? Dat is de enige verklaring die ik heb....
Reputatie 3
Badge +9
Er zijn veel meer redenen die kunnen leiden tot een hoog data verbruik. Apps,  je OS update, WiFi die wegvalt of slechte verbinding heeft etc etc. Wat al eerder hierboven is geschreven dat de simkaart het verbruik registreerd wat weer door de telefoon wordt doorgegeven.
Ook hier precies hetzelfde probleem met de foon van mijn dochter. Midden in de nacht 3 x 60000 kb onverklaarbaar op de factuur en ook nog 4 keer op een avond. Al met al
100 euro meer dan normaal verbruikt wat niet te verklaren is....

Wat Martijn schrijft, maar is het een nieuwe telefoon, is de telefoon onlangs gereset?
Een hoop kan worden toegeschreven aan instellingen,en ook het besturingssysteem.
Reputatie 6
Badge +10
Vergeten jullie cloud opslag of andere synchronisaties niet? Dropbox heeft mij ook wel eens in de problemen gebracht een poos terug. Die heeft al mijn foto's en video's in een keer gesynchroniseerd met mijn telefoon. Dit resulteerde in 10 gigabyte verbruik, zonder dat ik dit destijds door had.

Met behulp van deze tips kun je erachter komen wat het nou precies is geweest.
Geachte Simyo,

Ik ben al jaren klant bij u, maar sta nu op het punt om mijn abonnement op te zeggen.

Klacht I

Ik betaal al jaren 35 euro per maand voor onbeperkt bellen & internetten.
Nu gebruik ik mijn internet amper, maar ik kreeg een melding dat ik op de helft van mijn data verbruik zat?! Vreemd want ik had naar mijn weten onbeperkt internetten.

Enfin, want erg sneaky is, is dat Simyo even vergeet te vertellen in de SMS, dat dit ontzettend duur is, ik heb slechts 1000 MB verbruikt, maar werd met een rekening van +/- 160 Euro geconfronteerd.

Als je bij Simyo los 1000 MB extra wilt hebben, betaal je slechts 18 Euro per maand, en nu willen jullie van mij 160 Euro hebben i.p.v. 18 Euro. Ja dan bel je naar de klanten service en dan wordt er gekoketteerd met de algemene voorwaarden en bla bla bla. Algemene voorwaarden die niemand doorleest en als je ze doorleest en vaak geen touw aan vast te knopen is. Zo ga je niet met trouwe klanten om! Waarom moeten jullie op deze manier je geld verdienen en waarom breng je gewoon niet de normale kosten van 18 Euro voor een jaren lange trouwe klant in rekening?!

Klacht II

Ik kreeg ook via de klanten service te horen, dat ik al jaren 20 Euro teveel betaal, het huidige maand bedrag is tegenwoordig 15 Euro bij jullie! Maar dat vergeten jullie aan vaste en trouwe klanten te melden zodat ik dus onnodig, meer dan 50% teveel betaal bij jullie?!

Klacht III

Ik ben onverwacht bij jullie afgesloten, jullie communiceren alleen dat ik op de helft van mijn data ben?! Niet wat het er overheen gaan kost en wat de gevolgen zijn, wel de gevolgen zijn:

1) Onverwacht afgesloten voor internet (data)
2) Onverwacht niet meer kunnen bellen (vreemd want ik heb niet teveel gebeld?!)
3) Ook niet meer gebeld kunnen worden?

Al mijn diensten lopen via mijn telefoon, zoals bankrekening, email etc. Als je dus niet meer gebeld kunt worden, niet meer kunt bellen en of SMS kunt ontvangen, dan kun je dus niets meer, kan iemand mij uitleggen, waarom als je wel of niet terecht wordt afgesloten, waarom je dan niet meer gebeld kunt worden en of SMS kunt ontvangen, Heel vreemd!

Klacht IV

Afgelopen maandag heb ik een dame van de service afdeling van jullie gesproken, die zei dat ik eerst een aanbetaling van 100 Euro moest doen, voordat ik werd aangesloten, moet dan wel even een screenshot van mijn betaling er bij doen. Ja hallo, als je bij julie wordt afgesloten kun je dus niet meer gebeld worden, of SMS ontvangen, dus ik kon mijn email en bank niet in / geld overmaken.

Na hoge uitzondering werd ik een paar uur aangesloten om alsnog mijn email in te kunnen en mijn bank betaling te doen. De service medewerker vertelde mij, dat als ik een screenshot betaling erbij deed, ik direct werd aangesloten. Ik heb niet alleen de aanbetaling gedaan van 100 Euro, nee ik heb zelfs het totale bedrag van 203 Euro met zware tegenzin betaald, om elke kans op niet bereikbaar te zijn tijdens de feest dagen te voorkomen en gewoon mijn bank zaken te kunnen blijven regelen. (afgezien ik 25-12) jarig ben, is het supper irritant als je tijdens je feestdagen niet over geld en email kunt beschikken.

Ondertussen is het 27-12 en ben ik nog steedfs niet aangesloten, echt van alle telecom provider die ik de afgelopen 15 jaar heb meegemaakt, gaan jullie het meest asociaal om met vaste & trouwe klanten.

Ik hoop dat jullie niet alleen mij teveel betaalde geld terug gaan storten, maar ook willen inzien dat als iemand 1000 MB, buiten zijn bundel gaat dat het netjes is om tussen tijds de kosten te communiceren en natuurlijk niet 160 EURO in rekening te brengen, terwijl dit normaal 18 Euro kost.

En dat als je iemand afsluit, dat hij nog wel gebeld kan worden en dat als jullie beloven om iemand direct weer aan te sluiten dit ook echt doen.

Mvg.

Gijs
Reputatie 3
Badge +7
Hoi GijsBoos,

Ik heb je bericht behandeld in dit topic. Zou je in het vervolg zo vriendelijk willen zijn je verhaal maar op één plek op het forum te willen delen. Anders wordt het zo onoverzichtelijk. 😉

Reageer