.

Vraag

Extreem datagebruik

  • 21 September 2012
  • 10 reacties
  • 724 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 4 reacties
Hoewel we voor het nieuwe abonnement van onze dochter het datagebruik heel goed in de gaten houden, zijn we op 20-9 opeens geconfronteerd met een extreem datagebruik van 674 MB. Navraag levert op dat dit is gebeurd in 32 (!) minuten tussen 6.30 en 7.02 op donderdagmorgen 20 september. Dit terwijl mijn dochter haar toestel niet gebruikte. Verklaring van Simyo is heel onbevredigend. Dit verbruik zou echt hebben plaatsgevonden, wifi zou uitgevallen moeten zijn (geen storing gehad, toestel ligt vlak bij de router), en in die 32 minuten zouden apps zelfstandig dus bijna 700Mb gedownload hebben met het toestel in standby. Ik vind dit bijzonder ongeloofwaardig, maar als het zo zou zijn, dan zou ik heel graag willen begrijpen hoe dit kan gebeuren en nog belangrijker, hoe ik het kan voorkomen. Als het in zo'n korte tijd kan gebeuren, dan is het ook niet te voorkomen. Weet iemand of nog verder te achterhalen is wat er gebeurd is?

10 reacties

Reputatie 7
Zo, dat is wel een heel best dataverbruik in zo'n korte tijd.
Zulk dataverbruik is mijn inziens alleen realiseerbaar bij het streamen van beeld- en geluidsmateriaal, zoals Youtube en dergelijke. Kan misschien een huisgenoot gebruik hebben gemaakt van de telefoon gedurende dit tijdsbestek?
Mijn idee was ook dat het alleen met dit soort applicaties zou kunnen, maar de telefoon is van mijn oudste dochter van 12, die op dat moment nog sliep. Net als mijn andere twee kinderen en wijzelf. Het toestel lag in standby op het bureau van mijn dochter. Ook is het zowiezo heel vreemd omdat ze thuis op wifi aangesloten is en een draadloze router in haar kamer heeft staan. Dan moet het eigenlijk helemaal al niet kunnen. Ook staat 'persoonlijke hotspot' uit. Ik heb ook nog eens gekeken naar hoeveel data er in het verbruiksscherm van haar toestel staat. Sinds ze het toestel heeft (vanaf eind juni), is er in totaal (wifi/3G)  maar 713 MB gedownload over bijna drie maanden. Dat klopt ook al niet met deze 674Mb in een half uur....
Reputatie 7
Ik denk dat iemand van het Simyo Webcareteam hier naar zal kunnen kijken. Ik vermoed wel dat dit op zijn vroegst aanstaande maandag zal zijn. 

Succes!
Dit is mijn eerste kennismaking met het Simyo forum. Wordt mijn vraag automatisch opgepakt, of moet ik daar nog wat voor doen? Dank voor je reacties in ieder geval
Reputatie 7
Mijn ervaring is dat hier verschillende Simyo Webcareleden aanwezig en actief zijn op werkdagen en dat vragen erg snel worden opgepakt.

Dus, ja, je vraag zal automatisch worden opgepakt.
Badge +6
Beste Nico,

Ik heb het internetverbruik van je dochter bekeken. Aan het aantal KB's te zien dat er is verbruikt lijkt het er op dat het toestel een software update heeft gedaan of dat bepaalde apps op het toestel zich hebben geupdate. Helaas mag Simyo van de OPTA en de wet op de privacy niet bijhouden wat iemand op het internet doet. Ik raad je wel aan wanneer je dochter gebruik maakt van WIFI dat ze dan haar mobiele netwerk uitzet. Het gebeurd namelijk dat wanneer het WIFI weg valt dat het toestel dan overschakelt naar het mobiele netwerk.
Beste Natascha,

Ik begrijp dat dit de eerste, wellicht logische, aanname is. Maar eea is in mijn ogen nog steeds bijzonder onwaarschijnlijk vanwege een paar zaken:
- Het wifi netwerk stond gewoon aan, heeft de avond ervoor gewerkt en was de dag erna ook gewoon in de lucht. Dat deze net uit zou vallen in de nacht en daarna weer zou werken, kan natuurlijk, maar kans is bijzonder klein.
- Als dat dan gebeurt zou zijn, moeten net in die periode apps updates zijn gaan ophalen. Nu weet ik niet exact hoe vaak apps zelfstandig dataverkeer kunnen genereren en hoeveel dat is, maar de grote updates gaan via de app store en dus niet automatisch. Ook vraag ik me af of ze dat kunnen doen als de Iphone in standby staat. Maar goed als dat wel zo zou zijn, is bijna 700 MB in een half uur bijzonder onwaarschijnlijk. Dit is nooit eerder gebeurd en ik heb het ook met onze ander Iphone op de facturen bekeken, 10 - 20 MB zie je wel langskomen op dagen van veel verkeer, maar dit soort aantallen zijn extreem. Ook heb ik hiervoor aangegeven dat het toestel in zijn geheel (dus wifi en 3G) slechts 713 MB heeft gedownload sinds juni. Volgens de Simyo factuur, zou mijn dochter dat aantal dus nu in minder dan een week via alleen 3G al hebben gehaald. Dat kan dus niet.

Ik vind je reactie logisch als eerste reactie, maar te gemakkelijk als je bovenstaande in ogenschouw neemt. Ik wil dan ook vragen hier nog eens heel goed naar te kijken. Ik ga dit anders intern ook neerleggen. Als dit kan gebeuren, ben je soort van vogelvrij zolang je geen onbeperkt data afsluit. Met mijn dochter juist goed overlegt wel abonnement ze zou nemen en ze was heel nauwgezet aan het opletten dat ze binnen haar bundels bleef (en dus onder de EUR 10 per rmaand). Nu dan opeens meer dan EUR 50 extra factureren is niet acceptabel.
In de europese wetgeving is geregeld dat elke provider indien erom gevraagd een data limiet moet hanteren waarbij niet meer dan 50 euro (over)verbruik wordt toegestaan. (sinds 2010) Natuurlijk zullen ze daar moeilijk over doen denk ik.
 
Beste Simyo,

Graag zou ik nog een reactie krijgen op mijn vraag en de daaropvolgende discussie. Ik heb nog geen bevredigend antwoord ontvangen helaas.
Reputatie 5
Badge +10
Beste Natascha,

Ik begrijp dat dit de eerste, wellicht logische, aanname is. Maar eea is in mijn ogen nog steeds bijzonder onwaarschijnlijk vanwege een paar zaken:
- Het wifi netwerk stond gewoon aan, heeft de avond ervoor gewerkt en was de dag erna ook gewoon in de lucht. Dat deze net uit zou vallen in de nacht en daarna weer zou werken, kan natuurlijk, maar kans is bijzonder klein.
- Als dat dan gebeurt zou zijn, moeten net in die periode apps updates zijn gaan ophalen. Nu weet ik niet exact hoe vaak apps zelfstandig dataverkeer kunnen genereren en hoeveel dat is, maar de grote updates gaan via de app store en dus niet automatisch. Ook vraag ik me af of ze dat kunnen doen als de Iphone in standby staat. Maar goed als dat wel zo zou zijn, is bijna 700 MB in een half uur bijzonder onwaarschijnlijk. Dit is nooit eerder gebeurd en ik heb het ook met onze ander Iphone op de facturen bekeken, 10 - 20 MB zie je wel langskomen op dagen van veel verkeer, maar dit soort aantallen zijn extreem. Ook heb ik hiervoor aangegeven dat het toestel in zijn geheel (dus wifi en 3G) slechts 713 MB heeft gedownload sinds juni. Volgens de Simyo factuur, zou mijn dochter dat aantal dus nu in minder dan een week via alleen 3G al hebben gehaald. Dat kan dus niet.

Ik vind je reactie logisch als eerste reactie, maar te gemakkelijk als je bovenstaande in ogenschouw neemt. Ik wil dan ook vragen hier nog eens heel goed naar te kijken. Ik ga dit anders intern ook neerleggen. Als dit kan gebeuren, ben je soort van vogelvrij zolang je geen onbeperkt data afsluit. Met mijn dochter juist goed overlegt wel abonnement ze zou nemen en ze was heel nauwgezet aan het opletten dat ze binnen haar bundels bleef (en dus onder de EUR 10 per rmaand). Nu dan opeens meer dan EUR 50 extra factureren is niet acceptabel.


Hoi Nico,

Omdat wij geen gegevens opslaan is de reactie van Natascha slechts een aangedragen mogelijkheid. In dit topic kun je meer vinden over hoe je veel data kunt verbruiken. Ons systeem registreert alleen op welke datum + tijdstip er data verbruik plaats vindt en hoeveel data er wordt verbruikt.

In de europese wetgeving is geregeld dat elke provider indien erom gevraagd een data limiet moet hanteren waarbij niet meer dan 50 euro (over)verbruik wordt toegestaan. (sinds 2010) Natuurlijk zullen ze daar moeilijk over doen denk ik.
 


Deze regelgeving is geldig voor internet verbruik in het buitenland. In Nederland mogen providers zelf bepalen of en wanneer zij een limiet instellen.

Groetjes,

Alex

Reageer