Ik ben me rot geschrokken van een enorm data verbruik in december en januari. Normaal gesproken gebruik ik ongeveer tussen de 500 en 800 MB per maand, met een abonnement van 1,5 GB. Voor december heb ik een rekening ontvangen van 200,66 euro. Daarvan zijn mijn abonnements kosten 14 euro, en de buiten bundel kosten 186,66. Ik heb inderdaad van jullie halvewege december een melding ontvangen dat mijn data verbruik bijna op was, en daarna nog een dat mijn bundel op is. Daarop heb ik besloten een aantal apps niet meer te gebruiken tijdens mobiel data verkeer, zoals facebook, en de instellingen van whatsapp veranderd zodat foto's niet meer automatisch gedownload worden. Met mijn gebruikelijke data verkeer dacht ik dat dit wel voldoende zou zijn. Nee dus. Inmiddels heb ik uitgevonden dat de standaard email app die op mijn telefoon zit, in december een totaal van 2,25 GB heeft gebruikt, en in januari 1,79 GB!! Dit is duidelijk een fout in de app, normaal gesproken gebruikt deze app nog geen 100 MB per maand. Ik heb geen instellingen veranderd en krijg niet ineens 100 keer zo veel emails. Inmiddels heb ik deze app uitgeschakeld, maar het kwaad is al geschied voor december en januari.
Dat er iets mis is met die app is niet jullie schuld. Dat ik niet eerder heb uitgezocht wat er precies zo veel data gebruikte, en hoe veel dat was, is ook niet jullie schuld. Jullie hebben me een waarschuwing gestuurd. Dus officieel kan ik jullie waarschijnlijk niets kwalijk nemen. Maar een rekening van 15 keer zo hoog dan normaal vind ik echt een groot probleem, en ik verwijt jullie een aantal dingen:
1. Ik vind de abonnements kosten totaal niet in verhouding staan met de kosten voor buiten bundel gebruik. Normaal gesproken heb ik 1500 MB voor 9 euro, dus 0.006 euro per MB. Ik heb in december 1244 MB gebruikt buiten mijn bundel, voor 186,66, dus dat is 0,15 euro per MB. Dat betekent dat buiten de bundel een MB 25 keer zo duur is. Dat is belachelijk! Ik vind zo'n enorm verschil in prijs niet acceptabel, dit moet aangepast worden. Hiermee verdienen jullie bakken met geld over de rug van jullie klanten, die door een foutje zich vaak geen kwaad bewust zijn.
2. Daarnaast vind ik dat trouwe klanten zoals ik, die normaal gesproken nooit buiten hun bundel komen, niet ineens zo'n gigantische rekening zouden mogen ontvangen, dat is alles behalve klantvriendelijk. Ik vind dat jullie verplicht zijn ons beter te beschermen. Dat kan op de volgende manieren:
a. stel een limiet in van het buiten bundel gebruik, en sluit daarboven het internet af. Zo worden gebruikers gedwongen uit te zoeken wat er aan de hand is, en worden we niet met zulke belachelijke rekeningen verrast.
b. stuur ook waarschuwingen NA het bericht dat de bundel op is, bijvoorbeeld bij elke 250 MB die buiten de bundel is gebruikt. Op die manieren zijn klanten zich beter bewust van hun (per ongeluk) buiten bundel gebruik.
Ik heb al toe gegeven dat de schuld van dit probleem deels bij de app ligt, aangezien deze een fout heeft, en deels bij mij ligt, aangezien ik niet op tijd heb uitgezocht wat er aan de hand is. Toch hoop ik dat jullie ook een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen, dat jullie prijzen buitensporig hoog zijn, en dat jullie niet genoeg verantwoordelijkheid hebben genomen om mij hier tegen te beschermen. Ik hoop dat jullie iets met mijn suggesties doen, en hoop dat jullie me (deels) tegemoet komen in de kosten van december en januari, bij elkaar zo'n 300 euro. Ik krijg het gevoel dat Simyo graag schandalig profiteert van vergissingen van de klant, en kan me niet voorstellen dat dat de boodschap is die jullie willen uitdragen. Ik hoop dat we hier op een volwassen manier uitkomen, met een oplossing die voor ons allemaal bevredigend is.
Vriendelijke groeten,
Prisca.
Beste antwoord door Caspar
Bekijk originele reactie