.

Beantwoord

Exorbitant DATA verbruik in 1 nacht iPhone 4

  • 19 October 2012
  • 17 reacties
  • 3947 Bekeken

Badge
In de nacht van 26 september is mijn iphone4 ineens heel veel data gaan downloaden (stipt vanaf 0:00u tot 1:33u), kunnen jullie zien wat hier gedownload is? Ik lag op dat moment te slapen en heb over het algemeen een wifi verbinding in huis beschikbaar, dus zou ik in huis niet op 3G moeten zitten. Ik realiseer me dat het probleem in mijn apparatuur zit, wil alleen graag weten hoe dit komt aangezien het anders weer kan gebeuren.
Via de app mydatamanager zie ik dat er daadwerkelijk die nacht 632 mb is gedownload over het mobiele netwerk.
Ik wil eigenlijk vermijden dat ik altijd mijn 3G verbinding moet gaan uitzetten al ik die even niet actief gebruik (ivm whatsapp email etc). Normaal gesproken verbruik ik rond de 200MB, heb een abo van 500MB en gebruikte de maand september ineens 854MB. 

Graag hoor ik van jullie,
icon

Beste antwoord door Arie 22 October 2012, 11:11

Bekijk originele reactie

17 reacties

Badge +2
Beste arjannijland,

Het netwerk registreert enkel waarvoor vanaf jouw simkaart opdracht toe is gegeven. Deze verbinding heeft plaatsgevonden. Het lijkt er op dat het toestel automatisch updates heeft binnen gehaald. Om dit te voorkomen kan je de mobiele dataverbinding uitschakelen op het moment dat je op Wifi zit. Je kan dan alsnog gewoon WhatsApp berichten en mail ontvangen. Ik ben niet zo bekend met de iPhone. Misschien is het ook mogelijk om automatisch upates uit te schakelen. Wij adviseren je dit ook even na te gaan.

Groetjes,

Arie
Badge
Beste arjannijland,

Het netwerk registreert enkel waarvoor vanaf jouw simkaart opdracht toe is gegeven. Deze verbinding heeft plaatsgevonden. Het lijkt er op dat het toestel automatisch updates heeft binnen gehaald. Om dit te voorkomen kan je de mobiele dataverbinding uitschakelen op het moment dat je op Wifi zit. Je kan dan alsnog gewoon WhatsApp berichten en mail ontvangen. Ik ben niet zo bekend met de iPhone. Misschien is het ook mogelijk om automatisch upates uit te schakelen. Wij adviseren je dit ook even na te gaan.

Groetjes,

Arie


Dat is toch geen oplossing? Wie gaat er nu elke keer als hij op WIFI zit zijn dataverbinding uitzetten? Volgens mij is er niemand die dit doet? Misschien is dit nodig als je een of ander goedkoop Chinees namaakding hebt gekocht, maar met een iphone of degelijk samsung android geval zou dat niet nodig moeten zijn. Updates haalt een iphone enkel binnen als je daar opdracht toe geeft (dit geldt zowel voor de App Store als voor de updates van het besturingssysteem). 
Is er niet toevallig een moderator die wel bekend is met iOS? Of moet ik deze vraag bij Apple neerleggen? Ergens moet toch geregistreerd worden vanaf welk ip adres mijn telefoon iets heeft gedownload, dit moet dan toch aan een bepaalde app toe te schrijven zijn?
Reputatie 7
Badge +9
arjannijland,

Zoals de simyo moderator al zegt, zei hebben geen toegang om te zien WAT je mobiel die tijd deed. Ze weten enkel hoeveel gebruik gemaakt is van 3G. Is op zich ook een goed iets, want iedereen zou klagen dat ze geen privacy zouden hebben als Simyo zou kunnen zien wat je doet met je internet verbinding.

Ik weet niet of "mydatamanager" misschien instaat is/was om meer details te geven. Maar zo niet, denk ik dat het zeer lastig wordt om te zien wat er gezorgt heeft voor zoveel verkeer. Simyo mag niets met de gegevens die over het netwerk gaan, en je eigen toestel slaat dit soort gegevens zelf niet op (voor zover ik weet).

Verder vraag ik mij af of zo'n budget provider als simyo hier iets mee zou kunnen doen. Ze leverde wat je toestel aan simyo vroeg. Dat je toestel dat via wifi had moeten doen kan simyo niet weten, en dat je sliep weten ze ook niet. Simyo deed gewoon wat elke provider doet. 3G op je toestel mogelijk maken. Verkeer mag geen enkele provider loggen en iets wat niet opgeslagen wordt kan geen provider tevoorschijn toveren. Het is veel spijtig dat je iphone je op onnodig op kosten jaagt, maar helaas kan simyo daar vrij weinig aan doen.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi arjannijland,

Wij registreren deze gegevens inderdaad niet. Voor zover ik weet kun je via 'my data manager' niet zien welke app of site hoeveel mb verbruikt. Ik heb deze app. zelf op mijn Ipad, maar het wordt niet opgeslagen. Wellicht dat er een andere app beschikbaar is.

Groetjes,

Alex
Badge +1
Er zit een zeer ernstige bug in iOS 6 (het nieuwe iPhone OS) waarbij er gebruik wordt gemaakt van het mobiele netwerk zelfs als er wifi dekking aanwezig is.
(Alle woorden verwijzen naar een andere wegpagina met achtergrondinformatie.)

NB: Veel rapporten vermelden dat het dataverbruik 's nachts was (dat was bij mij ook het geval). Een verklaring die geopperd is, is dat als de telefoon in standby modus komt, hij wifi uitzet om energie te besparen, en juist dan het mobiele netwerk gaat gebruiken. Ik vraag me alleen af waarom het dan alleen 's nachts is. Wellicht zijn er andere oorzaken. Hoe dan ook zou 's nachts voorlopig ""Mobiel Datanetwerk"" uitzetten in Instellingen > Algemeen > Mobiel netwerk (Settings > General > Cellular > Cellular Data)
Reputatie 5
Badge +10
Bedankt voor de tip macfreek.

Groetjes,

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Mijn iPhone en iPad maken 's nachts automatisch een kopie op iCloud. In principe kan dat alleen als er sprake is van een werkende wifi. Maar aangezien er een bug in iOS 6 zit, zou dat mogelijk een boosdoener kunnen zijn. Automatische Reservekopie op iCloud voorlopig maar even uitzetten dus. Kan je zelf ook handmatig doen.
Badge +1
@de leon -- heb je wellicht referenties naar achtergrondinformatie? Ik zou verwachten dat bij een backup er vooral veel uploadverkeer is. Bij was er vrijwel alleen downloadverkeer.

Mocht iemand trouwens een tip hebben voor een goede app om het verbruik te beperken, dan hoor ik het heel graag. Ik heb wel wat programma's gevonden die een melding geven bij overscheiding van een limiet, maar liever heb ik een app dat mobiel dataverkeer ook uit kan zetten. Bestaat dat?
Reputatie 7
Badge +9
Upload / download. Het is allemaal dataverkeer.. En voor dataverkeer betaal je. Bij jou is er sprake van download. I cloud zal dus niet direct de boosdoener zijn bij jou. iTunes match wordt ook genoemd als mogelijke boosdoener. Ook uitzetten dus, als iemand dat gebruikt.
Verder mogen we hopen dat Apple spoedig met een bugfix komt. Want dit is best ernstig.
En even een beetje offtopic: persoonlijk word ik niet echt koud of warm van iOS 6. Jammer, dat ik het op mijn iPhone heb. Mijn iPad blijft mooi op 5.1.1.
Badge +1
Beste Simyo, ook ik sta ineens op een verbruik van een halve gigabyte in november. Er klopt echt iets niet. Ik wil graag weten hoe Simyo met dit probleem zal omgaan, want ik schat in dat dit vele mensen gaat treffen, volledig buiten hun medeweten (laat staan schuld). En informeer svp je klanten hierover!
Badge +1
Apple heeft donderdag een update voor iOS uitgebracht, waaronder bug fixes voor:
* Resolves an issue that prevents iPhone from using the cellular network in some instances
* Consolidated the Use Cellular Data switch for iTunes Match

Wellicht dat dit niet alles oplost, maar het moge duidelijk zijn dat Apple op de hoogte is en dit beschouwd als bugs, of in elk geval ongewenst gedrag.

Meer informatie: http://support.apple.com/kb/DL1606
Badge +1
Ik weet niet of het echt waar is, maar er zijn ook berichten dat het met iOS 6.0.1 nog niet helemaal is opgelost, en dat het dataverbruik over mobiel internet nog steeds optreedt als je de mobiele data uitschakelt op je iPhone.

http://tidbits.com/article/13367

tidbits.com/article/13354
Reputatie 5
Badge +10
Hoi SjoerdK,

Ik heb je vraag inmiddels in dit topic beantwoord.

Groetjes,

Alex
Badge
Het probleem is bij mij niet toe te wijzen aan ios 6 want ik heb 5.1.1 nog op de telefoon staan. Het is echt erg vreemd, gelukkig vielen de kosten mee, maar ik wil het natuurlijk liever niet nog eens meemaken. Icloud copy gebruik ik overigens niet. Maar dank voor de reacties in ieder geval. Als er ooit uitsluitsel komt hoor ik het graag.
Beste Arjan,

Ik lees nu dit probleem en heb geheel hetzelfde! Dacht eerst opgelicht te zijn door Simyo, nu blijkt het mijn eigen iphone. 
Plots in 2 dagen een mega verbruik van bijna 1 gigabyte. Simyo sluit mijn telefoon af. Heel gedoe, heel geda. 
Om het verbruik te minimaliseren en omdat ik afgesloten was, daarvoor eerst een rekening moest betalen van ruim 100euro, een prepaid kaartje van Vodafone aangeschaft, binnen  dagen mijn bundel erdoorheen.
Rara hoe kan dat?? Ook nog geen ios 6, en mijn dataverbruik op de Iphone geeft het niet aan! 
Wat te doen? technische mensen? Ik wil graag gewoon normaal gebruik maken van mijn iPhone! 

Alvast bedankt,
Badge +1
Ik zou het zeker aan Apple melden. Op de Apple website is ook een gebruikersforum, daar zou  ik ook eens rondneuzen. Het probleem wordt volgens mij door een fout in de software van de iPhone veroorzaakt. Het lastige is dat je de rekeningen van je provider (Simyo voor ons) krijgt. Ik heb zelf van Apple een tegemoetkoming ontvangen in de vorm van een kadootje uit de Apple store. Ik was daar matig tevreden over.
Ik zou het zeker aan Apple melden. Op de Apple website is ook een gebruikersforum, daar zou  ik ook eens rondneuzen. Het probleem wordt volgens mij door een fout in de software van de iPhone veroorzaakt. Het lastige is dat je de rekeningen van je provider (Simyo voor ons) krijgt. Ik heb zelf van Apple een tegemoetkoming ontvangen in de vorm van een kadootje uit de Apple store. Ik was daar matig tevreden over.


Kan ik me voorstellen! Ik weet niet hoe hoog jouw kosten waren? En hoe heb je dit aan Apple vermeld? Ik was van plan zometeen naar de Applestore te gaan en even mijn beklag met bevragingen te doen, als het iets helpt?! 90ct per minuut voor de appleservice is ook weer geldklopperij! 
Maargoed ik kan nu waasrchijnlijk niets met mijn telefoon want elke x heb ik zo een dataverkeer op mijn rekening erbij 😕 eerst me simyo-rekening betalen, kan ik weer bellen :) 

Reageer