.

Beantwoord

Erg hoge factuur door internet buiten bundel, wat nu?

  • 28 November 2022
  • 8 reacties
  • 159 Bekeken

  • Beginner
  • 2 reacties

Ik zag zojuist dat ik in een paar minuten een aantal sms'jes heb gekregen dat mijn bundel bijna op was, daarna helemaal op en niet veel later dat mijn nummer is geblokkeerd door de hoge kosten. Op mijn Simyo staat nu dat ik een factuur heb van meer dan €1300!!! Hoe kan dit ineens het geval zijn in zo'n korte tijd?! Ik ben vergeten mijn 4G uit te zetten, maar dit was maar voor niet meer dan een half uur. Blijkbaar zijn de kosten voor internetgebruik buiten de bundel erg hoog opgelopen zonder dat ik dit wist. Kan hier iets aan gedaan worden?

Ik ben een student en kan dit bedrag niet zomaar betalen. Hopelijk is er een oplossing voor bovenstaand probleem.

 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 29 November 2022, 11:17

Bekijk originele reactie

8 reacties

Ik heb mijn 4G niet langer dan een half uur per ongeluk aan laten staan, dus ik snap niet waar dit hoge bedrag vandaan komt. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @L03,

Bedankt voor je bericht. Jeetje, wat erg dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt buiten de bundel! Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan geschrokken bent.

Zodra je internetbundel op is, sturen wij 2 waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je bundel. Ik raad aan om in het vervolg goed op deze sms’jes te letten! Hierin vermelden wij dat je €0,15 cent per MB betaald zodra je internetbundel op is en dat je het best verder via wifi kunt internetten of MB's bijkopen via Mijn Simyo. Wij kunnen niet zien waar je MB's aan zijn verbruikt vanwege de privacywetging, maar dit kun je soms wel terugvinden in je telefoon zelf. Afhankelijk van welk toestel je hebt.

Op onze website hebben wij eventueel een blog met databesparingstips, misschien komt dit van pas in de toekomst.

Uit je bericht begrijp ik dat je de kosten niet bewust hebt gemaakt. Ik kan begrijpen dat het een keer mis kan gaan en wil daarom graag met je meekijken wat er mogelijk is. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Dan pak ik je aansluiting erbij en overleg ik meteen even met de financiële afdeling of wij je éénmalig tegemoet kunnen komen. Wij willen je namelijk niet met zulke hoge kosten laten zitten!

Ik hoor graag van je.

Groetjes,
Roeqajja

Hoi Roeqajja,

Gelukkig is het vandaag telefonisch opgelost.

Toch heel erg bedankt!

Groetjes

Reputatie 7
Badge +6

Hi @L03,

Bedankt voor je reactie. Wat goed om te lezen dat je dit inmiddels telefonisch hebt kunnen oplossen met één van mijn collega's! Natuurlijk graag gedaan 😊.

Ik wens je een fijne dag!

Groetjes,
Roeqajja

“Hierin vermelden wij dat je €0,15 cent per MB betaald zodra je internetbundel op is “

Dit zijn natuurlijk ook wel belachelijk hoge kosten per MB als je je bedenkt dat 1MB -binnen de bundel-  (bijv 10GB voor 8 euro, Black friday korting even niet meegerekend) je slechts 0,0008 euro kost. Dit is niet een factor 1,2 of 5, maar een factor 187(!) duurder. (Heb je KPN thuis en krijg je dubbele data, dan zelfs een factor 374 duurder)

De enige reden die ik me hiervoor kan bedenken is dat dit onderdeel is van het business model van Simyo. Je hebt maar een heel klein percentage van je klanten nodig die over hun maandelijkse limiet heen gaan en je verdient enorme bedragen.

Ik lees ook op diverse plaatsen op dit forum dat er bij Simyo zelf ook geen enkele plannen zijn om de klant te voorzien van een verbruiksplafond (zelfs niet tegen betaling zoals bij bijvoorbeeld bij Hollands Nieuwe het geval is). 

Als volwassene kan ik hier wel mee omgaan (ik zet mobile data wel uit als ik de 80% SMS zou krijgen), maar vooral bij kinderen zal het ongemerkt toch erg fout kunnen gaan.  Een paar Youtube filmpjes kijk je dan niet gratis meer, maar voor al snel meer dan 100 euro. Hierboven zelfs een rekening van 1300(!) euro. 

Bij Android telefoons kan je gelukkig nog een maandelijkse limiet instellen, voor iPhones kan dit echter niet.

Wij zaten hiervoor bij KPN, waar data op simpelweg betekende dat je niet (of nauwelijks/heel traag) meer kon internetten. Maar je ging tenminste niet meteen 100-en euro’s extra betalen. Eerlijk is eerlijk, KPN zelf is natuurlijk veel duurder, dus zij hanteren duidelijk een ander business model dan Simyo.  Maar ik vind het wel een kwalijke zaak dat je met zulke absurd hoge rekeningen geconfronteerd kan worden als je/je kind over de internet-bundel heen gaat.

 

Het feit alleen al dat dit forum bomvol staat met meldingen over ‘hoog data verbruik buiten bundel/ineens enorm hoge kosten/wat nu?!!!’ moet toch wel enige alarmbellen doen rinkelen binnen Simyo zou je denken ?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @sjimmie1234,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt! Het is bij Simyo inderdaad niet mogelijk om een datalimiet in te stellen, zo ook staat dit vermeldt in onze algemene voorwaarden. Wat je zegt klopt inderdaad, wij hanteren een goedkope prijs met betrekking tot onze abonnementen. Er is daarom gekozen voor een buitenbundel tarief van €0,15 per mb. Echter raden wij het niet aan om een abonnement te nemen bij ons als je jonger bent dan 18 jaar. Vandaar dat je ook niet een bestelling kan plaatsen met een jaartal dat aangeeft dat je onder deze leeftijd zit. Dit doen wij uit voorzorg voor de klant. 

Op korte termijn zal hier geen verandering in komen maar wel zal ik jouw punten zeker voorleggen bij de desbetreffende afdeling. Bedankt voor het meedenken hierin!

Groetjes,
Amy

Goedenavond,

 

Ik kom net terug van een wedstrijd en zie dat ik om 20:06 een bericht kreeg dat mijn 4g op is (bundel van 10gig). Om 20:37 krijg ik een mail dat er een openstaande factuur staat van 100 euro en vlak daarna krijg ik nog een mail om 20:37 dat er een factuur van 250 euro open staat. Ik was in die tijd aan het voetballen, dus ik heb niet op mijn telefoon gezeten. Hierna keek ik thuis in de my simyo app en zie ik dat er een factuur openstaat van 1300,- terwijl ik na het bericht niet meer op mijn telefoon heb gezeten. Ik zal morgen bellen en ik hoop dat we er telefonisch uit kunnen komen, want om van zoveel geld een factuur open te zetten van 1300,- vind ik echt heel vreemd aangezien ik ook niet op mijn telefoon heb gezeten na het bericht van dat er 80% op is. 

 

Groetjes Jente

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Jente Ros,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je zulke hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel!

Heeft je telefoon misschien een update of download uitgevoerd? Je verbruikt dan namelijk heel veel MB's in een korte tijd. Wij kunnen vanwege de privacywetgeving niet inzien waar je MB's aan zijn verbuikt, dit kun je soms wel in je telefoon terugvinden via je instellingen. Ik zie dat je mij ook een privébericht hebt gestuurd. Ik help je hier dan graag mee verder via de privéchat.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer