.

Beantwoord

Data verkregen via Digitale reclameschermen van ExterionMedia op NS-stations bolkkeren?

  • 12 August 2020
  • 8 reacties
  • 300 Bekeken

Badge

Afgelopen week waren er enkele berichten, dat via Digitale reclameschermen data wordt verzameld van mijn privacy ( waar ik  ben, mijn route etc).

Ik wil, dat deze privacy gegevens niet gedeeld worden via mijn telefoon. Hoe kan ik dit blokkeren?

 

icon

Beste antwoord door Tessanne 12 August 2020, 14:20

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Somme 3, 

 

Welkom terug op het forum! 

 

Ik snap dat je je hier misschien wat zorgen om maakt, maar er zijn gelukkig een boel manieren om te voorkomen dat er ongevraagd gebruik wordt gemaakt van jouw gegevens. 

 

Ik wilde eerst een ding verduidelijken, de borden zelf zullen niet jouw gegevens verzamelen. Dit kan namelijk niet zonder de wet te overtreden als ze niet eerst expliciet om toestemming hebben gevraagd. De reclamezuil bedrijven kunnen wel de gegevens gaan opkopen van andere bedrijven waarbij jij toestemming hebt gegeven voor het delen van informatie. 

 

Wat kun je hier nu tegen doen? Je kan goed opletten welke apps jij toestemming geeft voor het delen van jouw locatie in dit geval. Dit vragen apps vaak bij het eerste gebruik nadat je ze hebt gedownload, maar achteraf kun je dit ook altijd nog wijzigen. Dit is ook zeker aan te raden als je niet wilt dat dergelijke gegevens worden gedeeld. 

 

Hopelijk heb ik je voldoende kunnen helpen en weet je nu wat je kunt doen. Mocht je nog vragen hebben reageer dan gerust! 

 

Groetjes,

Tessanne

 

 

Badge

Dag Tessanne,

 

Bedankt voor je snelle reactie en informatie. In het AD https://www.ad.nl/tech/bedrijf-voor-reclameborden-gaat-locatiedata-gebruiken-voor-gerichte-advertenties~a7746ac0a/

staat in het bericht: “ Wie niet gevolgd wil worden, kan zich volgens de woordvoerder bij zijn provider afmelden".

Is dit bij jullie bekend?

Groet,

Somme

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Somme, 

Ik ga even voor je uitzoeken hoe het precies zit! Dan kom ik er graag op terug als ik een volledig antwoord heb op je vraag :blush:

Wat heb je precies voor toestel? Naast het uitschakelen van locatievoorzieningen kun je namelijk ook gepersonaliseerde advertenties uitschakelen. Dan krijg je nog steeds advertenties, maar die zijn dan niet meer specifiek voor jou bedoeld. 

Kan ik je in de tussentijd nog ergens anders mee helpen? 

Groetjes, 
Bas

**Verwijderd door mij**

Reputatie 5
Badge +10

Hoi Somme,

 

Ik lees dit ook nog in het artikel 

Update 12/08
Clear Channel laat in een reactie weten dat de reclameborden zelf geen vorm van tracking bevatten, maar dat het Radar-platform gebruikt wordt om te kijken waar mensen uit bepaalde leeftijdsgroepen zich vaak bevinden. Zo kan het bedrijf doelgroepgericht reclames aanbieden via de digitale borden. Het Radar-softwareplatform maakt gebruik van anonieme locatiegegevens die verkregen zijn via derde partijen, zegt Clear Channel. Waar dat vandaan komt is onduidelijk. Dit stond foutief in dit artikel. Het artikel is hierop aangepast.

 

Als jurist wil ik toch even enkele kanttekeningen plaatsen.

Bij mijn weten is het op grond van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) op dit moment niet mogelijk deze data te delen. Zoals je ook in het privacy statement van Simyo kunt lezen verwerken zij de locatiegegevens alleen indien daar een gerechtelijk verzoek voor is. Zij zijn echter in beginsel wel verplicht deze data te registeren en tijdelijk op te slaan. Deze gegevens zijn niet voor medewerkers inzichtelijk bij mijn weten. Tevens wordt niet je exacte locatie opgeslagen maar de locatie van de zendmast waarmee jij verbinding maakt. Dit heb ik gelezen in een vonnis van een klant van provider X die zijn gegevens bij die provider opvroeg. 

De progider zal echter niet deze gegevens zomaar delen met derden. Dit is op dit moment niet mogelijk.

Anders dan bij banken waarop basis van PSD2 het wel mogelijk is andere bedrijven toegang te geven tot je data. Een voorbeeld hiervan is Peaks van Rabobank. Zoals ik met het  voorbeeld stel is het daar wel mogelijk. Hierop is tevens een andere wetgeving van toepassing die het delen van data verplichte. Hier zitten echter wel zeer strenge eisen aan!

Het kan zijn dat apps je locatie registreren. Dit staat vermeldt in hun privacy statement. Wat ze registreren en meestal ook waarom en voor welke doeleinden kan je in hun privacy statement lezen. Alle bedrijven zijn verplicht er een te hebben.

Facebook registreert ook je locatie. Meestal dit via eigen opgave. Adverteerders hebben de mogelijkheid een regio te selecteren waar hun advertentie wordt getoond. Dit werkt op basis van de informatie die je zelf aan je Facebook account hebt toegevoegd. In het advertentiecentrum kunnen adverteerders data zien in grafieken over leeftijd en woonplaats als ik mij niet vergis. Maar ook hoevaak er op negeren is geklikt.

Hopelijk heb ik je met deze uitleg een klein beetje geholpen te hebben.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Somme, 

Ik heb inmiddels reactie vanuit KPN wat betreft het (niet) delen van locatiegegevens door je provider.  

Dit is bij ons niet aan de orde want wij delen géén mobiele verkeers- en locatiegegevens van klanten met derden. Dat is KPN-beleid en staat als zodanig ook in ons privacy statement. Bovendien is dit ook niet toegestaan zonder expliciete toestemming van de betrokkene volgens de Nederlandse telecommunicatiewet. 

Zoals Maikel aangeeft is het artikel inmiddels aangevuld (thanks voor je extra toelichting :smile: ). Het komt erop neer dat dit bedrijf met behulp van de locatiegegevens van heel veel mensen kan bepalen wat voor reclames het beste weergegeven kunnen worden op een bepaalde plek en tijd. Ze kunnen bijvoorbeeld zien dat veel jongeren 's avonds op het Leidseplein in Amsterdam komen en op dat moment de reclames daarop aanpassen. 

Hoe ze aan die locatiegegevens komen houden ze een beetje in het midden, maar ze krijgen ze in ieder geval niet van ons.

Heb je hier nog vragen over? Let me know :blush:

Groetjes, 
Bas

Badge

Dag Bas, Mijn toestel is Huawei P20 

Alvast bedankt voor al de reacties op mijn vraaag

Somme

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Somme, 

Ik ben helaas niet echt bekend met dat toestel!

Zelf gebruik ik een iPhone en daar kan ik in het menu gepersonaliseerde advertenties uitschakelen. Misschien dat het op jouw toestel ook kan, maar dat kon ik zelf niet terugvinden op internet. Overigens tackle je daarmee niet het probleem wat in het artikel wordt besproken. Om dat te voorkomen zou iedereen die een mobiele telefoon gebruikt bijvoorbeeld een aantal apps van z'n telefoon moeten verwijderen. Maar welke apps dat dan allemaal zijn, dat weten wij ook niet precies. Af en toe haalt er weer eentje het nieuws :sweat_smile:  

Heb je hier nog andere vragen over? Of kan ik je nog ergens anders mee helpen? 

Groetjes, 
Bas

Reageer