.

Beantwoord

Data verbruikt op moment dat ik thuis op de wifi zat, hoe kan dat?

  • 3 April 2021
  • 7 reacties
  • 141 Bekeken

Ik heb al een paar jaar een abonnement bij Simyo maar heb nooit echt op het verbruik gelet omdat ik er altijd (ruim) onder bleef.

Omdat ik tevreden was met Simyo heb ik voor mijn zoon in maart ook een abonnement afgesloten. In die 1e maand heb ik regelmatig in de app gekeken hoeveel hij verbruikt aan MB's. Dit monitoren deed ik om te zien of we de juiste bundel hadden gekozen. Toen viel me op dat hij vaak in de ochtend data gebruikte. Daar heb ik hem op aangesproken daar hij op die tijdstippen altijd thuis was (lockdown=thuis online les) Hij zei dat mobiele gegevens echt uit staat als hij thuis is. In mijn eigen gegevens zag ik dat ik ook dat verbruikte terwijl ik thuis op de wifi zat, zelfs een keer midden in de nacht. In beide gevallen gaat het steeds om 5 mb ong. Maar dit klopt natuurlijk niet. Als je daardoor over je bundel gaat moet je flink bijbetalen. Ik heb geprobeerd om die slimme wifi uit te zetten op mijn en zijn telefoon maar die hebben wij niet. Samsung S9 en S7. Heeft iemand advies?

icon

Beste antwoord door Anonymous 5 April 2021, 10:23

Bekijk originele reactie

7 reacties

Fijn om te lezen dat ik heb kunnen helpen. En een fijne paashaas nog. 

Mijn dank is groot Friesian. Ik heb dit gedaan en inderdaad, op deze manier lukt het.

Zou er zelf niet opgekomen zijn! Nogmaals dank.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Stellabella,

 

Welkom op het Simyo forum! Leuk om te lezen dat je zo tevreden was dat je zoon ook een abonnement heeft! Ik kan me voorstellen dat je wilt weten waaraan de MB's worden verbruikt, wegen de privacywet kunnen wij dit niet in zien. Misschien heb je iets aan deze link: https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik-data-besparen-datalimiet/

 

Ik hoop dat je daarmee verder komt! Laat je het weten? Fijn Pasen! 🐰😊

 

Groetjes,

Daisy

 

Beste Daisy,

 

dank voor je reactie. Ik kom er echter niet mee verder daar het geen antwoord is op mijn vraag.

Ik hoef niet te weten waar de MB’s worden verbruikt.

Ik wil weten hoe het kan dat er MB’s worden berekend op het moment dat mijn zoon (en ik) thuis via de Wifi gebruik maakt van het internet. Zijn mobiele gegevens staan dan uit.

Na e.e.a. gelezen te hebben hierover zie ik dat het te maken kan hebben met het uitzetten van slimme wifi op de telefoon.

Deze functie staat ingeschakeld op zijn telefoon en kan ik zelf niet uitschakelen. Dit geldt ook voor mijn telefoon. Een vriend met dezelfde telefoon met een KPN abonnement kan dit wel. Heeft Simyo hier mogelijk invloed op?

Hallo Stellabella. 

Een telefoon maakt zoals een computer steeds verbindingen. Even een vraagje als controle, ik heb geen persoonlijke ervaring met de genoemde telefoons, maar…

Staat er als mobiel data is ingesteld bij instellingen, Wi-Fi, advanced (3 puntjes bovenin) geen smart network switch? 

Hallo Friesland,

 

Dat staat er wel. De bovenste functie is: automatisch overschakelen naar mobiele gegevens. Die functie staat ingeschakeld. En kan ik zelf niet uitschakelen. Dat is raar natuurlijk, zo heb ik geen controle over mijn eigen telefoon. 

En zoals ik eerder beschreef, een vriend met hetzelfde toestel maar andere provider kan deze functie wel zelf bedienen. Dus het ligt niet aan het toestel.

Dat is idd vreemd. Ik heb het nu even gecontroleerd op mijn A40 en ik kan dat in-/uitschakelen na het aanzetten van mobiele gegevens in de statusbalk. 

Reageer