.

Beantwoord

Data verbruik ondanks wifi

  • 1 November 2013
  • 7 reacties
  • 7195 Bekeken

Ik heb een vraag;

Ik heb 4 Simyo abonnementen voor ons gezin. Onlangs ben ik mij even gaan verdiepen in het dataverbruik.
Ik constateerde dat er ondanks wij een WIFI netwerk hebben thuis er toch internet verbruik wordt verbruikt. We zijn toen 1 voor 1 zaken gaan uitsluiten.

Eerst hebben we een nieuwe Wifi Router gekocht die goed werkt. Daarna op alles telefoons gekeken naar de instellingen Roaming op alle telefoons uitgezet.
Echter wordt er nog steeds data verbruikt, zelfs midden in de nacht als iedereen slaapt.

Vervolgens hebben we 1 telefoon ter test meegeven aan een familielid die ook Wifi heeft, en ook nu werd er data verbruikt ondanks wifi bereik. Mijn vraag is uiteraard hoe dit mogelijk is. Binnen het gezin hebben we ook een Vodafone abonnement en die heeft het probleem totaal niet.



2013-10-02 00:22:41  

Internet gebruik (6 kB)

00:00:00

€0.00



2013-10-02 08:02:44

Internet gebruik (490 kB)

00:00:00

€0.00



2013-10-02 20:05:50

Internet gebruik (29 kB)

00:00:00

€0.00
icon

Beste antwoord door Scotsman 1 November 2013, 12:58

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Heel herkenbare tijdstippen....... heb ik ook enorme last van! Dagelijks wordt op de tijdstippen die jij noemt 'sluipgebruik' geconstateerd. Ook bij mij thuis terwijl ik thuis op een zeer stabiel draadloos netwerk zit!

Nu ben ik de deze forumpost tegengekomen op het iCulture forum. Wat ik hierin lees, is dat een iPhone in standby modus géén gebruik maakt of kan maken van WiFi, maar alleen via de databundel. Ik weet niet of dit waar is, heb ik nog niet onderzocht, maar het zet je wel aan het denken.
Ik had inmiddels wat meer over deze kwestie gelezen binnen dit forum. Telkens wordt geschermd met "te weinig wifi bereik" helaas gaat deze vlieger niet op aangezien wij op de telefoons hebben ingesteld dat er geen gebruik gemaakt mag worden van het mobiele data netwerk als er geen wifi verbinding is.

En daarnaast is het vreemd dat Vodafone in hetzelfde toestel hier totaal geen last van heeft.
Reputatie 7
Badge +9
Ik had inmiddels wat meer over deze kwestie gelezen binnen dit forum. Telkens wordt geschermd met "te weinig wifi bereik" helaas gaat deze vlieger niet op aangezien wij op de telefoons hebben ingesteld dat er geen gebruik gemaakt mag worden van het mobiele data netwerk als er geen wifi verbinding is.
De ervaring leert dat een iPhone zich daar niet helemaal aan houdt. Ook al zet je dat uit, er wordt toch onder bepaalde omstandigheden contact gemaakt met het internet via 3G. Vraag Apple maar waarom...
Reputatie 7
Badge +9

En daarnaast is het vreemd dat Vodafone in hetzelfde toestel hier totaal geen last van heeft.

Provider Three (UK) weer wel...
Zoals we hier zeggen: the mystery deepens...
Het gaat hier om verschillende toestellen:

1 x Samsung Galaxy S versie 1
1 x Samsung Activ S (windows phone)
1 x Samsung Galaxy S versie 3
1 x Apple Iphone 3S

Al deze gebruikers hebben last van data gebruik binnen wifi (ook op extern Wifi netwerk)

Zelf gebruik ik een Iphone 5 met Vodafone en hier totaal geen data gebruik binnen wifi netwerk.
Reputatie 7
Badge +9
Er zijn hier te veel variabelen in het spel om te achterhalen wat nu precies de reden of de trigger is die leidt tot dataverbruik via 3G ook al is er goed WiFi bereik. Zolang het om kleine data hoeveelheden gaat heb ik me er wat mijn eigen situatie betreft maar bij neergelegd. Life is too short. Maar ik volg de discussie wel want ik ben toch benieuwd of we er ooit uitkomen...  Ben er overigens wel van overtuigd dat dit issue niet specifiek Simyo betreft.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi vansoomeren, en welkom op het Simyo forum :)

Deze geluiden bereiken ons vaker, en de heren Scotsman en RicoK geven het eigenlijk al aan; het gebeurt bij meer providers en komt omdat veel telefoons geen gebruik maken van WiFi als ze op stand-by staan en er ondertussen wel apps zijn die data verbruiken.

Feit is dat dit bij alle providers gebeurt of kan gebeuren. Het is namelijk niet de simkaart die verbinding maakt, maar de telefoon die dat doet...
Roaming uit zetten heeft overigens niet veel zin ben ik bang, dat heeft enkel effect op je dataverbinding in het buitenland, wanneer je aan het 'roamen' bent.
Als je zeker wil weten dat er geen data verbruikt gaat worden, kun je op Mijn Simyo de optie 'internet op je mobiel' uitzetten.

Reageer