.

Beantwoord

Data bundel ineens op, hoe kan dit?

  • 4 October 2014
  • 45 reacties
  • 4780 Bekeken

Badge
Hoi. Gisteravond en vannacht is mijn bundel ineens opgegaan. Ik heb niks raars gedaan. Volgens watch dog is er veel data verzonden. Ik lees bij meer simyo klanten dat ze dat probleem gisteren hebben gehad. Ik neem dus aan dat het een storing/probleem van simyo is. Ik neem aan dat jullie dat ook oplossen? En dat ik mijn 500 Mb voor deze maand alsnog nog een keer krijg?!

Ik hoop op een spoedige oplossing
Gr Joris
icon

Beste antwoord door Kim 7 October 2014, 11:58

Bekijk originele reactie

45 reacties

Ook ik heb dit probleem zoals reeds op dit forum vermeld staat maar tot nu toe kom ik niet verder dan dat het mijn eigenschuld is.
Wat echter wel vreemd is dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben.
Badge
yep,hier ook meer dan 800MB binnen 1 uur
ik wacht nu op reactie van simyo
Badge +6
Hoi jvzandbeek, welkom op het forum van Simyo!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Internet, zodat we het overzicht op het forum kunnen bewaren.

Ik zie dat je Internetbundel voornamelijk op is, doordat op 3-10 van 21.08 uur t/m 21.53 uur er zo'n 470MB aan verbruik heeft plaatsgevonden via mobiel internet.

Ik begrijp uit je bericht dat je dit dataverbruik ook terug ziet in de datacounter app Watchdog? Kan je dan ook niet terugzien welke apps en/of achtergrondprocessen dit verbruik hebben veroorzaakt?
Ik zie dat je hier ook gisterochtend telefonisch contact met ons over hebt gehad en dat je een filmpje had gedownload dat blijkbaar groter was dan je had verwacht? 😕

Ik raad je aan om de rest van de maand zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi, omdat je op 1-11 je nieuwe Internetbundel krijgt en tot die tijd €0,15 per MB betaalt.
Badge +6
Ook ik heb dit probleem zoals reeds op dit forum vermeld staat maar tot nu toe kom ik niet verder dan dat het mijn eigenschuld is.
Wat echter wel vreemd is dat meerdere mensen hetzelfde probleem hebben.


yep,hier ook meer dan 800MB binnen 1 uur
ik wacht nu op reactie van simyo


Hoi Modeset & sylwester,

Ik zie dat jullie ook in dit topic een bericht hebben geplaatst en we daar inmiddels op hebben gereageerd.

Ik wil jullie vragen in dat topic te reageren, mochten jullie nog opmerkingen en/of vragen hebben hierover, zodat we het forum overzichtelijk kunnen houden 🙂
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb pm 500 MB, maar gebruik maandelijks zelf gemiddeld 300 MB (het enige wat ik op mijn mobiel gebruik is Whatsapp, Email en NU.nl app). En opeens krijg ik vandaag een sms dat ik mijn internetbundel van 500MB heb verbruikt. Hier klopt naar mijn inziens gewoon niets van, omdat ik gewoon dezelfde apps heb gebruikt als altijd.... (email en whatsapp en nu.nl), wel vervelend, aangezien ik nog ruim 3 weken heb tot ik weer tegoed heb...
Badge +6
Hoi sousann, welkom op het forum van Simyo :)

Ik zie dat er vooral op 5-10 veel internetverbruik heeft plaatsgevonden. op die dag heb je bijna de helft van je Internetbundel 500 verbruikt, namelijk zo'n 220MB.

Op Mijn Simyo kan je zelf onder het tabblad 'Verbruik' en vervolgens 'Oktober' precies zien welke hoeveelheid aan verbruik er wanneer heeft plaatsgevonden via mobiel internet.

Ik raad je aan om een datacounter app op je telefoon te installeren, zodat je zelf kan inzien wat er op je telefoon gebeurt: welke apps en/of achtergrondprocessen er actief zien en welk dataverbruik deze veroorzaken via WiFi en via mobiel internet.

Dit gaat helaas geen inzicht meer geven in het verbruik in het verleden, maar is wel handig voor in de toekomst om de boosdoeners te achterhalen en zo je dataverbruik zelf te kunnen beperken.

Ik raad je aan om onze Blog eens door te lezen voor tips over datacounter apps en andere handige ideeën om binnen je Internetbundel te kunnen blijven.

Helaas is het niet mogelijk om je bundels tussentijds op te hogen of een extra Internetbundel aan te schaffen, daarom raad ik je aan voor de rest van de maand zoveel mogelijk gebruik te maken van WiFi, omdat je €0,15 per MB buiten je bundel betaalt.

Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag! 🙂
Hi Kim,

bedankt voor uw antwoord. Toch blijf ik het vreemd vinden, ik weet namelijk 100% zeker dat ik niet zoveel data heb verbruikt. Heb pas sinds vorige maand (September) Simyo, dat ging normaal (ongeveer 250-300 MB) verbruikt en dan nu opeens in 9 dagen 500MB? Ik heb hiervoor 3 jaar lang Vodafone gehad en daar heb ik dit nog nooit meegemaakt, daar verbruikte ik gewoon maandelijk 250-300MB en echt niet hoger dan dat (ik kijk nauwelijks filmpjes, foto's, speel nooit spelletjes o.i.d. op mijn mobiel)

Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat er wat mis is met Simyo ipv dat ik zogenaamd zoveel data heb verbruikt en volgens mij hebben wel meerdere mensen dat. Jullie schuiven wel steeds de 'schuld' af op de mensen zelf, maar er wordt toch echt duidelijk aangegeven dat er opeens zoveel data weg is. Daarnaast heb ik inderdaad de Simyo app en ik ben echt BLIJ dat ik die smsjes van jullie ontvang, anders bleef ik nog steeds emailen en whatsappen en zou er dus weer 500MB op een wonderbaarlijke manier zijn verbruikt. Opvallend is ook dat ik deze hele week gewoon thuis ben gebleven (gebruik dan alleen whatsapp) en ik heb gewoon WiFi, Het is gewoon onmogelijk dat ik 500MB heb verbruikt.
Badge
ik kies om die reden andere provider die de snelheid verlaagd als bundel op is.
zo voorkom ik hoge kosten en dat ik internet uit moet zetten.

die mogelijkheid heeft simyo nog niet en ze zijn niet mee bezig,dus helaas.
ik kies om die reden andere provider die de snelheid verlaagd als bundel op is.
zo voorkom ik hoge kosten en dat ik internet uit moet zetten.

die mogelijkheid heeft simyo nog niet en ze zijn niet mee bezig,dus helaas.


Ja, had het ook graag gedaan, maar heb een 1-jarig contract, dus nog 10 maanden te gaan.
Badge
kan wel degelijk sousann,vraag even bij je rechtsbijstand of juridisch loket.
Reputatie 5
Badge +11
Hi sousann,

Je geeft aan dat er ineens veel data 'weg' is. Dat is niet het geval. Simyo laat je precies zien wanneer er welke hoeveelheden data verbruikt zijn.
Dat is verder ook exact hetgeen een provider mag zien van haar klanten.
Gelukkig sturen we inderdaad smsjes wanneer je bundel op is, anders had je zonder dat je het in de gaten had een hoge rekening gehad.

In de meeste telefoons zit tegenwoordig al standaard een verbruiksmeter geïnstalleerd. Zelf zet ik die elke 1e van de maand op 'nul', zodat ik gedurende de maand kan zien wat eventuele 'dataslurpers' zijn.

Hier kun je meer goeie tips vinden.
Badge
dat is wat ik nou bedoel.....mosterd na de maaltijd

gewoon snelheid beperken simyo,zodoende kun je jog wat zonder extra kosten.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi sylwester,

Wanneer je als klant vind dat het bedrijf waar je je diensten afneemt, andere diensten moet gaan aanbieden, kun je dat als idee opperen. En dat is allemaal heel goed. Sommige ideeën wordt iets mee gedaan, sommige niet en over andere ideeën wordt nog gepraat.

Als er dan niet of niet direct iets met je idee gedaan wordt heeft dat in dit specifieke geval te niet te maken met onwelwillendheid, maar met simpelweg een ander aanbod hebben dan waar jij om vraagt.
Het is nu eenmaal niet zo dat als jij zegt dat je iets wilt hebben, je dit ook meteen krijgt.

Toegegeven; je idee is nobel. Dat neemt alleen niet weg dat er hier geen beleid geldt van 'u vraagt, wij draaien'. Misschien zouden we dat wel willen, maar het kan nu eenmaal niet.
Er is weleens een forumgebruiker geweest die het volgende heeft geplaatst in een ander topic:
Als je bij een bakker bent en je wilt per se een tijgerbrood kopen en die bakker verkoopt dat niet, dan wordt je niet boos op die bakker. Dan ga je naar een andere bakker.
Reputatie 4
Badge +8
Volgens mij ken ik die forumgebruiker.
Een treffende vergelijking.
Laaste tijd was ik steeds ver over mijn bundel heen. Dit was nieuw voor mij, nu heb ik mijn bundel aangepast zodat ik hier niet over heen zou gaan maar nu ben ik al 3/4 door mij MB'S heen. En moet nu nog 18 dagen met 300 mb. Ik doe helemaal niks anders dan normaal, ben ook niet van plan om mijn bundel op nieuw aan te passen. Maak veel gebruik van het wifi netwerk, Hoop dat hier een verklaring voor is.
Groet
Hoi,
Ik zie meerdere berichten over veel data verbruik en dat opeens veel data wordt verbruikt. Kijk ook naar je instellingen m.b.t het updaten van Apps en het OS. Je kunt instellen dat je deze alleen installeert als je WiFi hebt of handmatig.
Zo zij deze maand updates van iOS uitgekomen welke erg groot zijn. Als je deze aan zet kan het sinds even duren voordat het downloaden start. Als je dan net van huis bent gegaan kan het hard gaan met je databundel.
@ Alwi

Dat klopt maar dat is niet het enige,  met de komst van 4G zou ik als warme bakker toch als de wiedeweerga ook tijgerbrood gaan bakken. En dan zoveel mogelijk, kans is groot dat mensen meer tijgerbrood nodig zullen hebben. Maar gelukkig weet Simyo dat ook. :)
Reputatie 5
Badge +11
Hoi MMBuitB en Alwi., welkom op het Simyo forum!

MMBuitB,
Er zit al een tijdje een stijgende lijn in je dataverbruik, dus op een bepaalde manier is er toch iets dat telkens meer data verbruikt.
Het hoeft ook niet per se iets te zijn wat je zelf doet.
Er kan ook een app zijn die onlangs een update heeft gehad en nu meer data stuurt of binnenhaalt.
Veel smartphones houden zelf al bij welke apps of welk deel van het besturingssysteem er hoeveel data verbruikt.
Enige dat je dient te doen is dat elke 1e van de maand op 'nul' te zetten, maar zo krijg je een redelijk inzicht wat de oorzaak is.
Ik kan je in elk geval geen verklaring g even waarom jou telefoon zoveel data verbruikt.
Er zit een simkaart in je telefoon die aan ons doorgeeft hoeveel data er verstuurd wordt via het mobiel netwerk en wanneer dat gebeurt, meer niet.

Alwi.,
In wat je aangeeft zit zeker een goed punt. de laatst tijd iOS 8, 8.01 en 8.02, allemaal 920 MB geloof ik.
Gelukkig ben ik nog geen gevallen tegengekomen waarbij alle updates via het mobiele netwerk lijken te zijn gegaan, maar een risico is het zeker.

Friesian,
4G zorgt door de snelheid zeker voor meer dataverbuik. We adviseren op www.simyo.nl/4g dan ook niet voor niets tenminste een 1500 MB bundel aan te schaffen bij 4G Flex.

@koorelle; je kent hem zeker 😉
Hoi -Ernst.

Vandaar mijn reactie, Maar gelukkig weet Simyo dat ook. 
Reputatie 2
Badge +6
Hoi Friesian,

We weten heel goed dat je met 4G sneller veel data kan verbruiken 😉 Ik geloof dat het niet helemaal duidelijk is, dat je telefoon ook data kan verbruiken zonder dat je het zelf door hebt. Data 'verdwijnt' niet zomaar, wat hier soms beweerd wordt.

Daarom raden we iedereen aan om deze blog goed door te lezen. Omdat we niet mogen zien waaraan de MB's verbruikt worden (wet bescherming persoonsgegevens) raden we klanten ook aan om een data monitor of MB meter te installeren. Zo kun je het zelf namelijk wel zien.

Onze tips zijn nooit bedoeld als 'mosterd na de maaltijd'. We hopen dat klanten weten wat voor apparaat ze hebben en hoe die werkt. Als er daarna veel data is verbruikt, is het nodig om meer informatie over je apparaat op te doen. Je koopt ook geen Ford GT40 om later te schrikken van het benzine verbruik 😉
Hoi Dries,
Het is mij duidelijk hoe het werkt met 3G t.o.v. 4G,  echt dat weet ik maar al te goed. Zelfs al ben ik geen garagist of warme bakker.
En ik geloof ook direct het verhaal van de mosterd aangezien ik als "15-jarige" :p weet waar de mosterd is.....
Maar wat betreft buiten bundel kosten door te hoog dataverbruik zou ik eerder kiezen voor een andere methode.
Maar let wel, ik ben GEEN provider  en heb hierin dus geen beslissende stem........
En er bestaat ook zoiets als een Schlüter.


http://www.trekkerweb.nl/assets/repository/archive/images/2008/09/10019547_y2080908.jpg
Groet,
Friesian
Ik ben harstikke boos. Heb soortgelijk verhaal. Altijd genoeg gehad aan 1000 mb. Vorige maand 2500 mb erdoor voor het einde van de maand
Schandalig! Krijg sms helft vam bundel verbruikt en binnen 10 min me hele bundel. Mag iemand mij vertellen welke app er 1250 mb doorheen kan knallen binnen 10 min.
Badge
Ik wil toch iets melden over het onbegrijpelijk internet gebruik van je databundel.
Ik en mijn huisgenote hebben indertijd, en dan spreek ik over eerder een jaar dan enkele maanden, eenzelfde probleem gehad.

Binnen een korte periode je hele databundel opgesoupeerd , en dat was nog in de tijd dat de meldings SMS'jes nog onbekend waren bij Simyo.
Wij hebben er indertijd alle count en controle app's op losgelaten en uiteindelijk was het gelijk aan de zijde van Simyo.

Er zijn meerdere app's die ongewild toch je databundel langzaam cq snel opgebruiken.
Een voorbeeld wat ons betrof, er werd een update van app's gemeld en wij zaten op een WiFinetwerk dus downloaden maar.
Wat gebeurde er nu een bekende game app bleef hangen in zijn update.
Het werd vanzelf tijd om de zaak (WiFinetwerk) te sluiten en lekker nog eventjes de stad in (3G) en de app bleef maar hangen in zijn update tot een paar Kb voor het eindresultaat en dan begon deze opnieuw van voor af aan. Dit heeft ons indertijd aardig wat data gekost.

Dan het volgende, er zijn drie soorten app's van Onavo. De een geeft aan dat het dataverbruik beperkt wordt, de tweede houdt het data gebruik per app bij en de derde is een VPN server onder het mom dat je beschermd bent . Dus alle voorbeeldige app's.
Maar via diverse site vond ik de volgende info over de betreffende Onavo app's. In de nachtelijke uren wordt je mobiel gescreend.
Maar dat gebeurd met de 3G verbinding.
Nu zullen er vele zijn die zeggen s'nachts lig ik in de bekende kamer met een WiFinetwerk maar Onavo blijkt zelfs bij deze verbinding over te schakelen naar het 3G mobiele datanetwerk en dat kost weer data.

Tevens wil ik nog melding maken over mijn ervaring met diverse VPN verbindingen dat de beloftes geven men afgeschermde buitenlandse internetsites zou kunnen gebruiken zoals RTL.de, BBC en meerdere VS sites terwijl dit vaak niet op gaat en tevens maakt je data snelheid een duik naar een vermindering bij mij geconstateerd van de snelheid van 28 Mbps naar 3 á 4 Mbps.
Nog een voorbeeld, laat je mobieldata 3G op een WiFi netwerk een hele nacht aanstaan en je zult zien dat er toch 3G data verbruikt is terwijl je slaapt.
Dat is gewoon een teken dat de huidige mobieletelefoons toch een eigen leven leiden.
Met bovenstaande wil ik aangeven dat het zogenaamde spook verbruik als oorzaak toch aan het gebruik van de klagende ligt en niet aan de provider. Men moet er alleen achter zien te komen.
@ Beko

Wat je schrijft dat kan ik alleen maar beamen, wanneer je alleen al uitgaat van hoeveel apps op de achtergrond actief zijn d.m.v. synchronisatie waarbij je kunt denken aan Gmail, email, WhatsApp,  Facebook en zo zijn er nog meer te noemen. Ook dat synchroniseren geeft dataverbruik evenals simpelweg het besturingssysteem. 

@ mas

Ik ben geen expert, ik ben net als jij een medeklant van Simyo. Ook ik kan net als Simyo niet zien wat er precies gebeurt bij jou op je telefoon.
Dat 1 app voor een dergelijk dataverbruik verantwoordelijk is kan ik bijn niet geloven. Voor mezelf geloof ik veel eerder dat er bij jouw telefoon iets niet werkt zoals het moet, dat een aantal processen op de achtergrond blijven werken.
Heb je al eens geprobeerd? Na een backup van je contacten je toestel teruggezet naar fabrieksinstelling, en bijvoorbeeld ook aangesloten op je computer om te controleren of het systeem up to date is?

Kijk voor meer info ook maar eens naar.......dit alles en scroll daarbij naar beneden voor enkele cijfers.

Wel vervelend om mee te maken,kost nogal wat, ik ga er vanuit dat er geen opzet is, maar zoals gezegd dat iets op je toestel niet goed staat te werken.
Een moderator zal zich nog melden en die kan wat dat betreft namens Simyo extra info geven.

Groet,
Friesian
Ik vind het ook heel raar! Ben zins juli bij jullie. Eerste rekening ging goed 2de rekening ineens heel veel erover heen, terwijl ik overal op wifi zit en mijn netwerk dan uit heb staan. 3de rekening, ik heb nog belminuten +mb maar ben wel over mijn abbo heen, hoe dan? Heb hiervoor jaren bij hi gezeten ik kon over mijn mb heen gaan en ik merkte het geen eens als de factuur binnen kwam. Dacht nu heb goeie telefoon, dus neem een simonly bij simyo. Zit 3 maanden bij jullie en stress mij om hoe ik mijn rekening moet betalen, omdat ik er gewoon van schrok een abbo van 17 euro wat nu boven de 100 is... ik vind het heel raar vooral, omdat ik alleen maar op wifi zit zowat en buiten op straat niet eens op internet zit, alleen whatsapp en af en toe even door facebook bladeren, maar dat kan niet in 1x 1500 mb wegzuigen lijkt mij. Hoop dat dit snel opgelost word, want hier word ik niet vrolijk van.

Reageer