.

Wifi op vakantie


Reputatie 7
Badge +9
Wifi op vakantie? Zo doe je dat veilig

Even een locatie opzoeken of een vakantiefoto op Instagram zetten. Als een camping of hotel wifi aanbiedt is dat fijn, als je maar oplet bij het gebruik ervan. Wout Funnekotter, hoofdredacteur van Tweakers, legt uit hoe je tijdens de vakantie veilig op internet kunt surfen.

Gebruik het vooral niet


Het goede nieuws is dat surfen via een openbaar wifi-netwerk volgens Funnekotter nauwelijks meer nodig is, nu er nieuwe regels zijn voor wat betreft roamingkosten. Toeristen kunnen vanaf deze zomer binnen de Europese Unie via hun bundel op internet surfen, zonder extra kosten. ,,Je bundel gebruiken is zeker geschikt voor 'klein spul', zoals een locatie zoeken of het checken van sociale media."


Ga je elke avond netflixen op je hotelkamer, dan is het volgens de Tweakers-hoofdredacteur een ander verhaal. De kosten buiten de bundel lopen, net als in Nederland, hoog op. Volgens hem is het gebruik in het buitenland al snel groter omdat we in Nederland gewend zijn om alleen onderweg de bundel te gebruiken. Thuis of op werk hebben we tenslotte wifi. ,,Maar als je moet kiezen tussen de bundel en een openbaar netwerk: ga gewoon lekker op 4G".


Kijk naar de beveiliging


Bij sommige campings en hotels is de verbinding zonder zorgen te gebruiken. ,,Als er een pop-up komt waar je een wachtwoord in kunt vullen, is het netwerk veilig", aldus Funnekotter.


In andere gevallen is het invullen van gegevens niet nodig en kan iedereen inloggen als 'gast'. Funnekotter windt er geen doekjes om: ,,Bij dit soort openbare netwerken is de beveiliging altijd een vergiet."


Hij raadt in dat geval aan om niet te veel persoonlijke informatie te versturen, bijvoorbeeld via sites als Facebook. Wil je dat toch? ,,Wacht dan liever tot bijvoorbeeld een barman in een plaatselijk café het wachtwoord kan geven van een beveiligde verbinding."


Gebruik in elk geval versleutelde websites


Als je dat te omslachtig vindt, dan raadt Funnekotter aan om op het vakantie-adres in elk geval kritisch te zijn op de sites die je gebruikt. Zo zijn versleutelde websites een stuk veiliger. Deze sites zijn te herkennen aan een groen sleuteltje dat verschijnt in het webadres. ,,Dat verkeer is moeilijker te tappen." Als voorbeeld van een versleutelde webpagina geeft Funnekotter de website van een bank, die sowieso voorzien is van beveiliging.


Bij mobiele apps is een versleuteling volgens de Tweakers-hoofdredacteur ook regelmatig aanwezig, maar zit deze verstopt onder de 'motorkap'. ,,Er verschijnt geen sleuteltje, dus weet je nooit of je daadwerkelijk op een beveiligde app zit." Bij de meest gebruikte, bekendste apps mag je er wel van uitgaan dat het goed zit.


Bron: ad.nl
Link: http://www.ad.nl/reizen/wifi-op-vakantie-zo-doe-je-dat-veilig~a334fd48/

20 reacties

Badge +7
Hoi Franswon,

Bedankt voor het delen! Hier staan zeker een hoop tips in die onze klanten zeker kunnen gebruiken. Al vind ik het wel apart dat ze zeggen: gebruik het vooral niet. Als je alles vanuit je bundel doet, gaat je bundel ook wel snel op ben ik bang. Zeker als mensen al hun vakantiefoto's gaan uploaden via Facebook.

Groetjes,
Samantha
Reputatie 7
Badge +9
Hier is vooral gelet op veiligheid. Op een onbeveiligd wifi netwerk kan iedereen het verkeer tussen jouw apparaat en de wifi-router lezen. Dan kan met een simpele laptop en misschien dat zelfs sommige mobieltjes en tablets dat ook kunnen.

Als je inlogt op sites zonder https op zo'n onbeveiligd netwerk, dan liggen je login gegevens op straat! En vele hergebruiken wachtwoorden! Wie heeft zoals ik zo'n 66+ wachtwoorden? Bij vele kun je met één login zowel facebook, twitter en email lezen! Daar kan je dus heel veel mee!

Bij bijvoorbeeld KPN's eigen hotspots (bijvoorbeeld in Center Parcs) wordt daarom bijvoorbeeld aangeraden om een VPN te gebruiken. Ik doe dat zelf dan ook op vakantie. Maarja, de meeste denken dan VPN? Wasdat! Hoe dan?!

Persoonlijk zou ik gaan voor: Let op! Alles zonder slotje wordt op de gevel naast je geprojecteerd, dus als je daar geen probleem mee hebt, dan ga je gang!

Niet iedereen zou zich thuis voelen op dit kamp, maar de wifi is daar in ieder geval veilig!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Groentjuh,

Snap ik! Een onbeveiligd wifi-netwerk is ook, nou, niet beveiligd. Telt een wifi mét wachtwoord maar wel op een openbare ruimte, ook als een onbeveiligd netwerk?

Soms ga ik bijvoorbeeld wel 's met mijn laptop in een koffiezaakje zitten. Dan staat er wel een wachtwoord op de verbinding, maar die kun je dan aan het personeel vragen. Is dat dan even slecht als zo'n compleet niet-beveiligd netwerk?

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Als je een wachtwoord moet invoeren, voordat je verbinding kunt maken met het draadloos netwerk, dan wordt de verbinding versleuteld. Daardoor kan een toevallig voorbij lopende/rijdende hacker niet zomaar er vandoor met logingegevens. Het is niet zo veilig als de wifi thuis, maar het risico is veel kleiner dat daar wat fout gaat doordat het toch wel versleuteld is.

Wifi-spots zoals bij bijvoorbeeld Ziggo zijn veiliger dan het netwerk van zo'n koffiezaakje. Daar heeft iedereen een eigen gebruikersnaam en wachtwoord, die men voordat hij/zij kan verbinden met het netwerk moet invoeren.

Bij het koffiezaakje zouden hackers op zich nog wel het een en ander kunnen doen, omdat ook zij redelijk makkelijk door klant te worden ook het wachtwoord kunnen krijgen. Je hacker moet zich dan wel echt richten op dat ene netwerk en die kans is een stuk kleiner!

Op openbare netwerken (versleuteld met enkele een wachtwoord of helemaal niet versleuteld) is het aan te raden om op te letten als je veel websites gebruikt zonder slotje. Op onbetrouwbare netwerken een VPN gebruiken is natuurlijk ook een optie!
Reputatie 7
Badge +10
Hi Groentjuh,

Aahhh kijk! 🙂 Handig om te weten, dit. Thanks!

Groetjes,
Jihane
Badge
Als je een wachtwoord voor Wifi moet invullen is het nu niet bepaald versleuteld.
Op een camping wordt vaak één wachtwoord gebruikt door iedereen.
Met bepaalde software, een sniffer, kan iedereen alsnog alle packets (data) "opvangen"
en b.v. via je toetsaanslgen herleiden wat je doet, b.v. wachtwoord bank online etc.
Reputatie 7
Badge +9
Als je een wachtwoord voor Wifi moet invullen is het nu niet bepaald versleuteld.
Op een camping wordt vaak één wachtwoord gebruikt door iedereen.
Met bepaalde software, een sniffer, kan iedereen alsnog alle packets (data) "opvangen"
en b.v. via je toetsaanslgen herleiden wat je doet, b.v. wachtwoord bank online etc.

Zoals ik al zei: ook zo'n publiek netwerk met wachtwoord is niet risicoloos. Menig thuisnetwerk is heeft ook beveiligingslekken. Hier zijn er zo al 3 netwerken waarvan het standaard wachtwoord bekend is. Nog diverse hebben mogelijk een lek via WPS-pin en veel gebruiken WPA(2)-TKIP. WPA2-AES is in theorie veilig zolang inderdaad niet iedereen het wachtwoord weet.

Eigenlijk heb je daar WPA2-enterprise nodig, maar niet alle apparatuur doet daar aan en het is voor de gebruiker veel moeilijker om daarmee te verbinden. Daarom zie je dat niet vaak op campings/andere plaatsen terug. Het is gewoonweg te gebruiksonvriendelijk.

Ik zet gewoon op alle netwerken, die ik niet vertrouw, ofwel mijn VPN-router ertussen(hotels/campings) of zet vanaf het apparaat een VPN-verbinding op. Samen met een firewall, ben ik dan vrij veilig.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Groentjuh,

Bedankt! Weer wat geleerd..

Ik ben helemaal niet zo bezig met beveiligde netwerken, maar het is natuurlijk wel erg belangrijk!
Reputatie 7
Badge +9
En sinds vandaag mag wifi weer even uit (als je één van vele apparaten hebt, die kwetsbaar is voor "KRACK") of natuurlijk VPN-over-wifi aan...

Beveiligingsonderzoekers hebben uitgevonden, hoe je met een trucje verkeer van een WPA(2) netwerk kan afluisteren. Hoe dat werkt is een beetje te technisch voor hier, dus dan maar de enige mogelijke waarschuwing: Pas op wat je over WIFI doet, misschien luistert er een hacker mee! Let op de slotjes als je ergens inlogt!

(Gelukkig heb ik allemaal kabels onder mijn huis liggen! Blijft beter om alles wat je van netwerkkabels kunt voorzien, te voorzien van bekabeld internettoegang!)
@Groentjuh In simpele bewoordingen over Krack. Het komt er dus op neer dat al mijn apparaten waarmee ik op Wifi zit een patch nodig hebben? Die patch zal nog gemaakt moeten worden, dus in die tijd opletten welke sites je bezoekt (https).

Nou heb ik momenteel 2 telefoons voorzien van de laatste security update (beide stock Android).
Ik heb een Chromebook met OS Versie 61.0.3163.120 (Officiële build) (64-bits).
Ik heb een Windows 10 laptop die volledig up tp date is.
En M'n home cinema systeem is met Wifi verbonden.

Al deze apparaten zullen dus een update moeten krijgen? 🤔
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Ray,

Alle apparatuur zal een patch moeten krijgen, alleen is het de vraag of alle apparatuur die patch ook krijgt.
Vooral oudere apparatuur loopt de kans dat de fabrikant geen update meer kan of wil uitbrengen.

Je kan het vergelijken met Windows XP en Vista, hiervoor worden ook geen beveiligingsupdates verstrekt (op enkele uitzonderingen na).
Dat idee had ik dus ook. Mijn Home cinema set zal ik dus op Lan moeten aansluiten.

Nog een kabel 🙄
Heb je veel kabels in huis @Ray? Wanneer ik alleen al kijk naar bij mij.... Televisie, soundbar, schotelapparatuur, DVD recorder. Ja ik ben zelf ook wel eens de weg kwijt waar wat thuishoort.
Ik het zat kabels. Gelukkig label ik ze wel, zo weet ik wat wat is.
Reputatie 7
Badge +9
Computers, laptops, tablets, smartphones, routers, access-points, televisies, home theater sets, NAS, koelkasten, wasmachines, stofzuigers, omvormers van zonnepanelen, babyfoons met wifi, auto's, lampen, etc etc etc. Ja, alles met wifi heeft een update nodig.

Nou kun je je wel afvragen of het verkeer van je home theater set, koelkast, wasmachine en stofzuiger zo gevoelig ligt.

Dat geeft ook aan hoe belangrijk het is, om te realiseren dat al deze 'slimme technologie' gedurende zijn hele levensduur beveiligingsupdates nodig hebben.

Ik ga maar weer verder met het afluisteren van het verkeer van mijn buren. 😮
Deed ik ook Ray, maar dan nog ging ik weleens de mist in. Nu heb ik zoiets van..... Gewoon beginnen bij het begin opnieuw.
Reputatie 7
Badge +9
Gelukkig heb ik een kabelsnelweg onder mijn bureau, waar alle die kabels van mijn computer zich in bevinden! Maarja, bij een desktopcomputer heb je meestal een kabel hoofdkwartier. Onderin de meterkast heb ik een patchkastje en in de helft van de kamers heb ik bedraad netwerk!
Reputatie 6
Badge +7
Jeetje, zo eng! Laatst was de Action babyfoon in het nieuws omdat er ineens een mannenstem uit kwam. Super eng, maar dit komt dus door een onveilige Wifi verbinding.
Reputatie 7
Badge +9
Vele babyfoons gebruiken geen wifi. Soms ook geen echte beveiliging.

Alles wat draadloos iets naar iets anders verstuurd, kan worden afgeluisterd. Het gaat dan immers gewoon door de lucht in de vorm van radio signalen. Als de beveiliging van deze communicatie dan niet op orde is, dan kan de gene die afluistert het ook nog begrijpen en soms ook wel eens dingen zelf toevoegen.

Mooie voorbeeld is dus hier te zien. De beveiliging van wifi is niet helemaal waterdicht gebleken, dus kan iemand anders meeluisteren!
Reputatie 6
Badge +7
Vind het maar een eng idee! Bedankt voor de informatie. 😄

Reageer