.

Medische ID toevoegen aan je smartphone [iOS & Android]

  • 30 September 2015
  • 21 reacties
  • 20893 Bekeken

Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties



Dat een telefoon goed van pas kan komen bij een noodgeval is bekend, maar wat als je zelf slachtoffer bent? Ook in dat geval kan je smartphone je helpen. Er is veel medische informatie nodig in een geval van nood. Denk hierbij aan allergieën, medicijngebruik en je bloedgroep. Vanaf iOS 8 kunnen omstanders direct deze informatie opvragen en doorspelen aan het ambulancepersoneel. Met Android kun je een ICE contact instellen.

iOS

Deze informatie kan worden opgevraagd zonder je ontgrendelingscode in te vullen. Via je lockscreen klikken omstanders op noodgeval en vervolgens klikken ze linksonder op je medische ID. Jij als eigenaar kan zelf je Medische ID aanvullen met al je belangrijke informatie. Daarnaast kan je aangeven welke personen er gebeld moeten worden in geval van nood. Om deze informatie in te stellen volg je de volgende stappen:

1. Ga naar de gezondheidsapp van Apple.
2. Druk vervolgens rechtsonderin op ‘Medische ID’.
3.Vervolgens kun je een Medische ID aanmaken.
4. Let op! Het schuifje bij ‘toon bij vergrendeling’ moet wel aan staan.

Android

Via Android kan je ook aangeven welke personen in geval van nood (ICE Contact) gebeld moeten worden. Wanneer een persoon in je lockscreen op noodgeval klikt, kan hij kiezen tussen 1-1-2 te bellen of je ICE contact. Je ICE contact stel je in via de volgende stappen:

1. Ga naar ‘Contacten’ en vervolgens naar ‘groepen’.
2. Vervolgens kun je nu zelf een contact toevoegen bij ‘ICE contact bij nood’.

Heb jij al ingesteld wie er als eerste gebeld moeten worden in geval van nood?

21 reacties

Ik heb een Windows telefoon en daar kan het dus weer niet mee?
En hoe doe je dit op een "normale" android telefoon ipv een samsung o.i.d? Ik zie nergens de mogelijkheid hem op het lockscreen te plaatsen, alleen als "snelcontact" in de gewone app lijst waar de eerste letter als logo gebruikt word ipv een egien foto
Ik zie geen "Groepen" in "Contacten".... (Motorola G, Androïd 5.0.2). 😞
Badge
Je kunt op een Android (Samsung) telefoon bij de ICE-contacten een extra veld invullen. Ga naar het ICE-contact, kies bewerken, kies 'veld toevoegen', kies dan 'notities' en schrijf daar je allergie of andere medische conditie op. En dan maar hopen dat je het nooit nodig zult hebben!
Badge +1
Ik zie geen ice contacten in mijn groepen, kan ik die zelf aanmaken of werkt het dan niet?
Badge
Ja, je moet zelf een nieuw contact maken dat je ICE noemt. Hulpdiensten weten dat ze met dat telefoonnummer contact moeten zoeken als er iets gebeurd is. Je kunt het telefoonnummer van je partner ICE noemen, of dat van je kinderen, je ouders, vrienden of je baas. Jij bepaalt dan zelf wie er gebeld wordt in geval van nood. ICE staat voor In Case of Emergency en is internationaal bekend.
Badge +1
Dank je voor je reactie. Ik heb dit contact aangemaakt, maar ik heb schermbeveiliging. Hoe kan iemand dan bij mijn ICE contacten als het scherm vergrendeld is? Als ik dit zelf uitprobeer, dan kan ik via noodoproep alleen een nummer kiezen, maar geen contact aanklikken,
Ik heb een Windows telefoon en daar kan het dus weer niet mee?

Ik heb zo een afspraak maar vanmiddag zal ik een uitleg plaatsen hoe dit kan bij Windows Phone. Een app is er volgens mij niet maar zonder app kun je wel bereiken wat je wilt. Even geduld aub 😃
Bij deze de ICE uitleg voor Windows Phone 8.1 (gebaseerd op mijn eigen telefoon)

1. Ga naar de store en download de app ICE Message

2. Open de App en je ziet een scherm met ICE Message line 1,2 en 2 (dat moet 3 zijn vermoed ik)

3. Vul in elke regel de gewenste tekst in. Dus bij Line 1: Bij nood bellen met, Line 2: naam + telefoonnr. etc)

4. Als je klaar bent druk je op Set Info Text Tip: Druk deze toets na elke regel, hij wist alles als je per ongeluk afsluit.

5. Druk als laatst op Lock scr Settings en sluit de app.

6. Open Instellingen en dan vergrendelingsscherm. Bij Meldingen kies je voor ICE Message

Als je alles goed hebt gedaan staan jouw ingevoerde Nood-Nummers nu op je vergrendel scherm (Bij mij onderin)

Feedback is welkom, weet je een betere App dan deze graag delen.



@ Mods: Mag deze tekst ook onder het start bericht van Alex?
Badge
Helaas nog steeds niet voor windows phone?
Blijkbaar mijn uitleg boven jouw reactie niet gelezen 😉
Badge
Bedankt Raytje. Ik zal de volgende keer verder kijken dan mijn windowsneus lang is
Haha, ik heb een voorbeeldje gemaakt hoe het er ongeveer uitziet. Degene die Windows Mobile 10 (preview) al hebben kunnen hem ook gebruiken. Dit voorbeeld is gemaakt met een Lumia 535 met daarop Windows mobile 10 preview build: 14267.
Reputatie 7
Badge +9
Een nadeel van deze standaard in IOS optie vind ik dat iemand een aantal handelingen moet doen om bij jouw medische gegevens te komen. Iemand die die stappen niet weet, volgt ze dus ook niet.

Wat ik een stuk beter vind, is een speciale ICE app (uit de app store) die alle noodzakelijke gegevens zoals je naam, geboortedatum, bloedgroep, evt. ziektes en de te bellen nummers van familie duidelijk en centraal in je lock screen zet. Dus gewoon in jouw persoonlijke lockscherm en direct zichtbaar voor iedereen. Dat heb ik al een hele tijd op mijn iPhone.
Reputatie 6
Badge +10
Haha, ik heb een voorbeeldje gemaakt hoe het er ongeveer uitziet. Degene die Windows Mobile 10 (preview) al hebben kunnen hem ook gebruiken. Dit voorbeeld is gemaakt met een Lumia 535 met daarop Windows mobile 10 preview build: 14267.

Ziet er goed uit Raytje 🙂!


Wat ik een stuk beter vind, is een speciale ICE app (uit de app store) die alle noodzakelijke gegevens zoals je naam, geboortedatum, bloedgroep, evt. ziektes en de te bellen nummers van familie duidelijk en centraal in je lock screen zet. Dus gewoon in jouw persoonlijke lockscherm en direct zichtbaar voor iedereen. Dat heb ik al een hele tijd op mijn iPhone.

Laten we horen dat het niet nodig is, beste de leon, maar hartstikke bedankt voor deze aanvulling 🙂!
Ik heb een Windows telefoon en daar kan het dus weer niet mee? Koop een Apple en stel geen kinderachtige vragen...
Beste Edbuis,

Jouw reactie is ook niet echt volwassen te noemen. Daarbij is de bewuste opmerking reeds beantwoord met een uitleg hoe het dus wel kan.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Edbuis,

Leuk dat je reageert op het Simyo forum, maar ik wil je wel vragen het gezellig te houden. Het is juist goed dat Ikke26 deze vraag stelt, want dankzij de reactie van Raytje weten we nu dat het wel mogelijk is met een Windows Phone :D

Groetjes,
Sean

@Raytje, bedankt voor je reactie!
Reputatie 5
Badge +10
Wie gebruikt eigenlijk deze optie om de gegevens in de telefoon te zetten en wie weet eigenlijk hoe hij/zij erbij moet komen?

Op Apple IOS weet ik het wel en heb ik het ook maar zou iemand met Andriod het vragen zou ik het echt niet weten!
Staat in het start bericht 🙂
Badge +7
@maikel.twinnie
. Wanneer een persoon in je lockscreen op noodgeval klikt, kan hij kiezen tussen 1-1-2 te bellen of je ICE contact.

Is dit het antwoord op je vraag?

Overigens wist ik zelf niet eens dat dit kon. Weer wat geleerd 🆒 Heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel mensen dit gebruiken.

Reageer