.

Wist-je-dat'jes


Reputatie 7
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 5116 reacties
Feitjes waar je vaak niet zoveel aan hebt maar die wel leuk zijn om te weten. Soms zelfs feitjes waar je heel veel van leert. Dingen die jij vervolgens gaat door vertellen aan je vrienden omdat je eigenlijk niet kan geloven dat het waar is.

Heb jij nog leuke 'Wist-je-dat'jes'?

Laat ik beginnen:

Wisten jullie dat een vrouw gemiddeld 2 jaar van haar leven in een badkamer doorbrengt? Echt waar! Denk aan lang douchen, optutten en nog 10 keer checken of dat ene plukje haar nog goed zit 😉

416 reacties

Wist je dat hiermee ook het spelletje Snake weer terugkomt?
Yep en Jihane ook. :)
https://forum.simyo.nl/gewoon-slim-92/meest-spraakmakende-mobile-games-37334/index1.html#post156782

Wist je dat er voor heel veel geld wordt weggegooid?
Overschot eten bij een feest horeca bijvoorbeeld.
Wist je dat.......Angela mij bijna heeft ingehaald? :P
Tis muh toch wa mi dè durskuh uit Veenendaal. Hihi.
Reputatie 5
Badge +9
Daar zitten nog ruim 1000 reacties tussen dus je loopt nog wel even voor 😛
Wist je dat.....mensen soms denken dat ik een inwoner van Friesland ben? Geen idee waarom....
:S;);)
Reputatie 6
Badge +7
Friesian, hoe zou dat toch komen? 😛
Reputatie 7
Badge +9
Door zijn Friese taal natuurlijk 😃
Reputatie 6
Badge +4
Ander woord voor meisje:
Durske is Brabants en een Maedje is Limburgs 😳
Reputatie 7
Badge +9
En famke in het Fries(ians) 🙂
Wist je dat:8........waar ik vandaan kom tegen een kalf kuus wordt gezegd en (Charlene zal het wellicht weten mods) in Tilburg is een kuus een varken.?
Over dialect gesproken, kan lastig zijn zelfs plaatselijk dicht bijeen.
Reputatie 6
Badge +4
Wist je dat ze bij ons een varken "kuus" noemen ?
Wist je dat...... er bij 'ons' gesproken wordt over een ingat, familie zegt hekkegat, weer familie zegt slag? Uiteindelijk bedoelen we 1 en hetzelfde met die woorden. De draad los maken waar je met de tractor de wei in kunt. Dus ingat is eigenlijk ingang...
Reputatie 7
Badge +9
Hier op Walcheren kunnen veel mensen het dialect van een ander dorp niet begrijpen. Arnemuiden en Westkapelle zijn mooie voorbeelden hiervan.

Mijn grootvader kwam uit West Zeeuws-Vlaanderen, vlakbij de Belgische grens, wij hadden daar de meeste pret als hij woorden gebruikte die bij ons thuis 'vies' gevonden werden en daar doodnormaal waren. Omgekeerd kwam ook voor 🙂
Wat dat betreft heb ik dat met een woord op de kokschool gehad, franswon, ik ga echt niet zeggen welk woord dat was. 😉
Reputatie 6
Badge +4
@Franswon
@Friesian

Wat leuk al die verschillende dialecten ook zelfs binnen een provincie.
In Breda sprak het ene deel warm als "werm" uit en het andere deel weer "waaaarm"
Hier in Limburg ook onderling tussen de dorpen verschillende uitspraken voor het zelfde woord.
Toen ik hier kwam wonen vond ik het woord "box" het vreemdste, want dat betekent nl. broek!! 😉
Raad eens wat wij tegen onderbroek zeggen. 😉
Reputatie 6
Badge +4
Awel, ik laat me verrassen want na box sta ik nergens meer van te kijken :8
Reputatie 7
Badge +9
Ik zeg niets tegen een onderbroek, ik trek deze gewoon aan 🙂
Ik zeg niets tegen een onderbroek, ik trek deze gewoon aan :)
Jij gaat door voor de wasmachine. 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Kleine wasjes, grote wasjes, Doe ze in je wasmachine
Laat maar lekker draaien...
Reputatie 6
Badge +4
Zou het Billenvanger kunnen zijn ? Zou me niet verbazen 🆒
Wist je dat.....Frida nog verder mag gaan met raden? 🙂
Reputatie 6
Badge +4
Wist je dat......... ik nog 1 poging doe om een ander woord voor onderbroek te raden ;)

BATSEWERMER :8
Badge +7
Onderbox, zwembox, spiekerbox, joggingbox.

Kan iemand raden wat een boxetas is? Geen flauw idee hoef je het schrijft eigenlijk, maar je spreekt het uit als boksetes.
Broekzak

Wist je dat:8........ik zou kunnen vragen wat een kniepbeurs is? 🙂
Reputatie 7
Badge +10
Pff, al die dialecten. Ik praat gewoon Veens 😉

Reageer