.

Vandaag zoveel jaar geleden…

  • 4 January 2017
  • 73 reacties
  • 1327 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8
  • Oud-moderator
  • 1912 reacties
Vandaag was de #Elfstedentocht trending op Twitter. Het had vannacht niet gevroren, althans niet in Krommenie, dus ik begreep niet meteen waar deze ‘Elfstedenkoorts’ vandaan kwam. Een Tweet van de NOS gaf duidelijkheid: Precies 20 jaar geleden ging nu de Elfstedentocht van start!

Op zaterdag 4 januari 1997 werd de vijftiende, en tot nu toe laatste, Elfstedentocht verreden. De kans op een nieuwe Elfstedentocht neemt elk jaar verder af, waardoor het nog specialer is als je dit live hebt meegemaakt.

De meeste forumleden van voor 1990 zullen nog wel herinneren waar ze waren toen dit werd uitgezonden. Bijna iedereen weet dat Erik Hulzebosch tweede werd, en een stuk minder mensen weten de naam van de winnaar…

Door al die mooie herinneringen en nostalgische gevoelens kwam ik op het idee om een ‘Vandaag zoveel jaar geleden…’ topic te starten.

Vandaag was het de Elfstedentocht van 1997, wat gebeurde er op 5 januari? En waar was je, en met wie?

Ik ben heel benieuwd!

Groetjes,
Sean


73 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Vandaag, 28 jaar geleden, werd het televisiespelletje Lingo voor het eerst uitgezonden. Presentator toen was Robert ten Brink. Kijk dat jonge koppie!

Reputatie 7
Badge +9
Vandaag is het zoals ieder jaar Driekoningen, in Rooms-Katholieke landen nog echt een feestdag. Op de Spaanse en Latijnse-Amerikaanse televisie lopen de kerstreclames ook door tot 6 januari.

Jaren geleden heb ik in Sevilla Driekoningen (dia de los Reyes Magos) meegemaakt, compleet met de parade op de avond van 5 januari - Cabalgata de los Reyes Magos - en de optochten en festiviteiten op de dag zelf. Een heerlijke ervaring.

In Italië viert men La Befana

Italia is in meerdere opzichten een bijzonder land. Sinterklaas komt er praktisch niet, Babbo Natale, de kerstman wel, maar het meest populair is toch wel La Befana. Een kleine, oude dame die al eeuwenlang in de nacht van 5 op 6 januari op haar bezemsteel cadeautjes, snoepjes en chocolaatjes brengt aan Italiaanse kinderen die zoet zijn geweest. Wie stout is krijgt van haar geen roe maar as en kolen! Kinderen hangen hun sokken aan de schoorsteenmantel, bij de open haard en zetten voor deze lieve oude vrouw een bord met een mandarijntje, een sinaasappel en een glas wijn klaar. De volgende ochtend is het maal door haar verorberd en staat haar handafdruk in as op het bord. De cadeautjes wachten in de sok, en altijd ligt er ook een beetje kolen of as onder in de sok, want geen enkel kind is het hele jaar door braaf geweest. Het bijbehorende versje vertelt dat ze 's nachts komt, getooid met een Romeinse hoed en met kapotte schoenen aan haar voeten:

http://www.italie.nl/La+Befana/2964/default.html
Badge +7
@franswon, Wow, ik wist niet dat Italië ook een eigen vorm van Sinterklaas/ de kerstman heeft!

Wist je trouwens dat het vandaag 42 jaar geleden is dat Nederland zijn laatste autoloze zondag had? Kun je het je voorstellen dat nu niemand de auto zou mogen pakken op zondag?

Reputatie 7
Badge +9
Ik weet dat nog goed, we reden toen stiekem op bromfietsen op de A58 🙂

Trouwens zonloze autodagen zijn er nog volop 🙂
Reputatie 7
Badge +9
10 januari 1967: Huwelijk Prinses Margriet en Prof.mr. Pieter van Vollenhoven - vandaag dus 50 jaar geleden!
Badge +7
@Franswon, Hoe noem je dat.. Een gouden huwelijk toch? Wel echt heel lang zeg!

Op 11 januari 1947 werd Mart Smeets geboren. Wie kent hem niet? Hij mag vandaag dus alweer 70 kaarsjes uitblazen.
Reputatie 7
Badge +9
10 januari 1967: Huwelijk Prinses Margriet en Prof.mr. Pieter van Vollenhoven - vandaag dus 50 jaar geleden!

Ze zeggen dat Beatrix stampvoetend door het paleis banjerde omdat hij maar een gewoon burgermannetje was. :8
Tja, ik ben wel een beetje een 'rooie' 😛 en vind wat van die hele dure paleizelijke poppenkast. Als ze lekker bruine bonen met uien gegeten hebben, ruften ze den volghenden daeg net zo hard als elk een ander. Geen enkel verschil hoor. 😛
Mart mag ik dat zeggen Smeets.. :)

Verder kun je op deze site van alles vinden op het gebied van "vandaag in de geschiedenis".
http://vandaagindegeschiedenis.nl/11-januari/

Zoals dat vandaag in 1787 de eerste 2 manen van Uranus (lees het in het Engels voor LOL 😛 ) was ontdekt door William Herschel. 🙂
Badge +7
@de leon Zo te horen was Beatrix dan niet heel blij met haar schoonbroer :)

@Raytje, die ja! Bedankt voor de link trouwens :)

Wist je dat op 12 januari 1995 het proces tegen OJ Simpson begon? Hij werd verdacht van de moord op zijn ex-vrouw Nicole Brown en haar vriend. Tijdens dit proces werd hij vrijgesproken, maar later werd hij uiteindelijk toch schuldig bevonden.
Reputatie 7
Badge +9
14 januari 1948 - Ans van Dijk wordt geëxecuteerd. Zij is de enige Nederlandse vrouw die dit na de Tweede Wereldoorlog overkomt.

Anna (Ans) van Dijk (Amsterdam, 24 december 1905 – Weesperkarspel, 14 januari 1948) was een Nederlands collaborateur en de enige Nederlandse vrouw die ter dood werd veroordeeld en waarbij ook het doodvonnis werd voltrokken wegens haar verraad van onderduikers tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Badge +7
Vandaag heel heel heeeeel lang geleden... liet Ivan Grozny zich tot de eerste tsaar van Rusland kronen. Zijn bijnaam is 'Ivan de Verschrikkelijke'. Kunnen jullie zijn naam nog van de geschiedenislessen herinneren?
Reputatie 7
Badge +9
Was misschien niet vandaag maar geinig is 'ie wel.:D
Reputatie 5
Badge +9
Wist je dat Josep Guardiola en Kevin Costner vandaag jarig zijn?

Happy birthday boys!

Reputatie 6
Badge +7
Even off- of eigenlijk toch wel on-topic.. Vandaag is het 38 jaar geleden dat mijn ouders zijn getrouwd.Tijd vliegt!

Reputatie 7
Badge +9
Gefeliciteerd Asma

19 januari, de verjaardag van Janis Joplin

‘Me and Bobby McGee’, iedereen kent wel die grote hit van de in 1943 geboren Janis Joplin. Vreemd genoeg is het de enige echte hit die de meesten van haar kennen, maar kennen doet vrijwel iedereen haar. De enige andere hit van Joplin, ‘Cry Baby’, is door de meesten al vergeten, maar vrijwel iedereen kent weer een van haar laatste opnames: ‘Mercedes Benz’, dat ze vlak voor ze in 1970 op 27-jarige leeftijd overleed opnam. Joplin trad daarmee als een van de oprichters toe tot de beroemde ‘Club van 27’, samen met o.a. Brian Jones, Alan Wilson, Jimi Hendrix, Jim Morrison en Amy Winehouse, die in korte tijd van elkaar allemaal op onnatuurlijke manier overleden

Reputatie 6
Badge +7
Bedankt franswon!

Oei, Forever 27.
Reputatie 5
Badge +8
Vandaag precies acht jaar geleden werd Barack Obama geïnaugureerd :)

Reputatie 6
Badge +7
Het waren acht mooie jaren!
Reputatie 7
Badge +9
Inderdaad, ik ben bang dat de volgende 4 jaren minder mooi zullen zijn. 😞
Reputatie 7
Badge +9
20 januari 1942 - 75 jaar geleden, het begin van de "Endlösung". Zwarte dag in de geschiedenis

De Wannseeconferentie was een op 20 januari 1942 op uitnodiging van nazileider Reinhard Heydrich gehouden bijeenkomst van vijftien hoge naziambtenaren in de aan de Wannsee bij Berlijn gelegen Villa Marlier.[1] Zij kwamen bijeen om te spreken over een 'definitieve oplossing' voor het 'Jodenvraagstuk' (Endlösung der Judenfrage). De bijeenkomst begon om 12.00 uur en duurde minder dan twee uur.

Van het begin af aan werd de conferentie gedomineerd door Reinhard Heydrich, de 'Slager van Praag'. Voor hem stond het vast dat de Joden op efficiënte wijze moesten worden uitgeroeid. Tijdens de conferentie werd de term uitroeien niet daadwerkelijk gebruikt, maar werd er gesproken over 'evacueren'. In de loop van de conferentie werd besproken hoe de Joden zouden moeten worden 'geëvacueerd' (uitgeroeid). Nadat de nieuwste resultaten waren besproken over het gebruik van het gifgas Zyklon B werd min of meer besloten dat de Joden zouden worden vergast. Hiertegen kwamen enkele deelnemers echter in opstand. Kritzinger bleef volhouden dat opsluiting van de Joden de juiste oplossing was. Wilhelm Stuckart bepleitte een massale sterilisatie. Josef Bühler, die voor het Generaal-gouvernement in Polen werkte, schaarde zich achter de vergassing, maar vroeg of eerst de Joden uit het getto van Warschau konden worden vermoord, omdat er daar grote kans was dat er besmettelijke ziekten zouden uitbreken. Bühler was niet bezorgd of de Joden ziek werden, maar hij vreesde voor de gezondheid van de SS'ers. Otto Hofmann ten slotte bepleitte sterilisatie van Joden die uit gemengde huwelijken waren voortgekomen (de zgn. Mischlinge). Uiteindelijk wist Heydrich alle deelnemers over de streep te halen, en men stemde eenstemmig in met de vergassing van en moord op het Joodse volk. Voor besloten werd tot het gebruik van gifgas was in Sachsenhausen vanaf augustus 1941 de nekschotmachine in gebruik, die daar ontwikkeld was omdat het handmatig doden van Joden door de Einsatzgruppen te langzaam ging en te veel mankracht vroeg.
Badge +7
@Franswon Oei, dat is inderdaad een zwarte bladzijde. Even heel erg off-topic: Ik vind dat je een leuke profielfoto hebt 😃 Ik heb thuis ook altijd dwerg-papegaaien gehad, eentje zag er ook zo uit 🙂

Weer even on-topic: Vandaag in 1933 werd de Afsluitdijk opengesteld 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Samantha,

Dwergpapegaaien zijn erg leuk, deze is wel heel erg leuk, zit meestal bij me, ergens in mijn trui of op mijn schouder. Zij Is wel erg egocentrisch, als ik de telefoon oppak begint ze te sissen en probeert in de telefoon te bijten. Verder is ze heel lief 🙂 Zij wordt deze maand 13!
Badge +7
@ Franswon Dat is al een mooie leeftijd voor zo'n beestje 🙂 Leuk dat ze altijd bij je komen zitten he? Met onze vorige dwergpapegaai kon ik ook alles doen 🙂 Dat van die telefoon is trouwens erg herkenbaar. Dat en toetsenborden van laptops vinden ze erg interessant.

Over andere 'beestjes' gesproken: Vandaag in 1972 verscheen Loeki de Leeuw voor het eerst op televisie :D

Reputatie 6
Badge +7
Wow, Samantha.. Is het alweer zo lang geleden!

Vandaag is het trouwens 14 jaar geleden dat Heineken-ontvoerder Cor van Hout op klaarlichte dag in Amstelveen is neergeschoten.

Loekie.. Ook wel bekend van "Nou Moe" en "Atjemenou" :D

Vandaag in 1908 richtte Robert Baden-Powell de scouting op..

Op 24 januari 1948 werd in Amsterdam de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) opgericht. De VVD ontstond door een fusie van de Partij van de Vrijheid (PvdV) en het Comité-Oud.

Reageer