.

[Discussie] NL-Alert bij grote evenementen?


Reputatie 7
Badge +9
Het zal niet iedereen ontgaan zijn dat er vanavond een voetbalwedstrijd plaats vond. Zoals diverse media melden liep deze wedstrijd niet gunstig af voor de Nederlandse fans.

Eén van de redenen waarom dit niet iedereen is ontgaan, is omdat Amsterdam kennelijk vol zat. Dat kan gebeuren.

Vorige week was er ook een groot voetbal evenement. Bij dat evenement bleek Rotterdam te klein.

Wat deze twee evenementen gemeen hebben is dat beiden NL-Alert werd ingezet. Zowel voor Rotterdam als voor Amsterdam werd de melding dat de (binnen)stad vol zat over NL-Alert verstuurd.

Voor de gene die NL-Alert niet kennen citeer ik graag hieronder een gedeelte van de uitleg over NL-Alert.
Met NL-Alert kan de overheid mensen heel gericht alarmeren en informeren tijdens een ramp bij hun in de buurt.
In welke situaties wordt NL-Alert gebruikt?
NL-Alert wordt ingezet bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties, zoals een grote brand, een terroristische aanslag, of noodweer.

Volgens bovenstaande uitleg zou in beide van de bovenstaande kennelijk een levens- en gezondheidsbedreigende situaties zijn. De stelling die ik graag in dit topic wil opgooien:

Is het gebruik van NL-alert voor de bovenstaande (voorbeeld) situaties goed?

12 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Het is niet levensbedreigend, maar denk ik wel belangrijk. Zolang dit soort meldingen niet te vaak voorkomen heb ik er geen probleem mee.
Volgens mij was het voldoende geweest om zoiets bijvoorbeeld via de radio te communiceren, Twitter. Maar om dit levensbedreigend, een terroristische aanslag betrekking te kunnen noemen. Nee... Stel je bent onderweg met de auto naar een van die locaties, handsfree is dan beter te blijven via de radio dan een tekstbericht. Ofschoon er parkeerplaatsen genoeg zijn schiet dit een beetje zijn doel voorbij. Volgende NL Alert als er heel veel mensen gaan shoppen?
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben wellicht een uitzondering, maar ik doe niet aan twitter en facebook. Een aankondiging via twitter zou ik dus gemist hebben. Op zich niet erg, want als Feyenoord fan ga ik toch geen voetbal kijken in 020.

En vorige week tijdens het Grote Feest in Rotterdam was ik in het buitenland.

Is deze NL alert trouwens door het hele land verstuurd?
Dat hoeft niet zo te zijn. Zoiets kan verstuurd worden aan nummers die in de buurt zijn. Gebeurt ook bij andere NL alerts.
Reputatie 7
Badge +7
Maar ik ben benieuwd of dit gebeurd is. Dus Friezen, Limburgers en andere mensen uit de buitengebieden: help me 🙂.
Ik heb niets ontvangen, maarja ben geen Fries.. Dus dat telt niet mee.;)
In het hele land schijnen mensen de berichten te hebben gekregen wat natuurlijk niet de bedoeling was. Ik was bij een vriend van me (In Amsterdam) en wij ontvingen hem 4x. Hij heeft een iPhone (Ben) en ik een Android toestel (Simyo), daarin zat dus geen verschil. Zijn zoon heeft ook een iPhone maar met Vodafone en die ontving niks.

Deze berichten waren gisteren verstuurd als preventief middel tegen mogelijke problemen door extreme drukte. In dat kader is/was het dus wel zinvol, het is namelijk altijd beter om te voorkomen dan te genezen. Alle pleinen in de stad waren overvol. Museum, Leidse, Rembrandts en de Dam.

Het probleem bij veel mensen is de hoeveelheid berichten er zijn gestuurd en zo vlak na Manchester. Deze ophef was er namelijk niet vorige week in Rotterdam. Want als dit bericht niet was verstuurd en er zou wel iets gebeurd zijn dan waren de klachten dat men niet is geïnformeerd. Mensen moeten namelijk altijd iets te klagen hebben, dat is een menselijk iets.

En ja, ik denk dat cell broadcast, waar NL Alert gebruik van maakt, en groter bereik heeft dan twitter, FB or de radio. Het geluid van de melding doet je immers direct alert zijn 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Hier een Ben (kreeg het bericht 1 keer) en een Simyo (een keer of vier).
In het hele land schijnen mensen de berichten te hebben gekregen wat natuurlijk niet de bedoeling was. Ik was bij een vriend van me (In Amsterdam) en wij ontvingen hem 4x. Hij heeft een iPhone (Ben) en ik een Android toestel (Simyo), daarin zat dus geen verschil. Zijn zoon heeft ook een iPhone maar met Vodafone en die ontving niks.

Deze berichten waren gisteren verstuurd als preventief middel tegen mogelijke problemen door extreme drukte. In dat kader is/was het dus wel zinvol, het is namelijk altijd beter om te voorkomen dan te genezen. Alle pleinen in de stad waren overvol. Museum, Leidse, Rembrandts en de Dam.

Het probleem bij veel mensen is de hoeveelheid berichten er zijn gestuurd en zo vlak na Manchester. Deze ophef was er namelijk niet vorige week in Rotterdam. Want als dit bericht niet was verstuurd en er zou wel iets gebeurd zijn dan waren de klachten dat men niet is geïnformeerd. Mensen moeten namelijk altijd iets te klagen hebben, dat is een menselijk iets.

En ja, ik denk dat cell broadcast, waar NL Alert gebruik van maakt, en groter bereik heeft dan twitter, FB or de radio. Het geluid van de melding doet je immers direct alert zijn :)

Voor jouw reactie valt zeker iets te zeggen Ray maar levensbedreigend...terroristische aanslag......:?
En het gaat ook om de juiste telefoon EN instelling.
Ik ben dan ook van mening dat de overheid de tekst op de site van NL alert moet aanpassen waarbij wordt uitgelegd dat het ook als preventief middel gebruikt kan worden bij evenementen zoals gisteren in Amsterdam en vorige week in Rotterdam.

Juiste instelling: Zorg voor gebruiker telefoon, niet voor de overheid. Zijn voldoende campagnes over geweest en die lopen nog steeds als er weer een test bericht komt. (En zelfs dan zijn er mensen die klagen over het krijgen, of juist niet). Mijn ontvangen berichten kwamen overigens binnen op m'n Lenovo P2 en die heb ik niet zelf in hoeven stellen, is dus puur automatisch gegaan nadat ik de simkaart plaatste.
Reputatie 7
Badge +9
De associatie van NL-Alert ligt bij luchtalarm. Dat is ook wat het over een paar jaar vervangt. Er zijn echter een paar verschillen:
- Luchtalarm gaat aan en hoor je gewoon. NL-Alert aanzetten en instellen!
- NL-Alert is nieuw en staat toch nog in de kinderschoenen. Het komt vaak niet aan, soms te vaak en kennelijk soms ook in gebieden waar het niet voor bedoeld was.
- Het luchtalarm kan zelf niet vertellen waar het alarm over gaat. Indien het afgaat moeten mensen zelf via internet/radio zoeken/luisteren waarom het luchtalarm af gaat. NL-Alert is een berichtje, waarmee dus gelijk vertelt kan worden wat er gaande is..

De NL-Alert vanuit Amsterdam werd kennelijk in een vrij ruime zone rond Amsterdam uitgezonden. Ik heb berichten gelezen dat mensen in Utrecht, Deventer en Den Haag het bericht kregen. Kennelijk was dat niet te bedoeling?! Oh en sommige mensen kregen hem ook 11 keer. Dat was ook niet de bedoeling.

NL-Alert moet heel erg oppassen dat het niet het weeralarm achterna gaat. Het weeralarm wordt door vele min of meer gewoon genegeerd, doordat het met enige regelmaat voor de mensen die hem lezen wordt gezien als een vals alarm. Ze kregen een weeralarm en uiteindelijk gebeurd er niets spannends.

Het bericht van Amsterdam is gestuurd naar waarschijnlijk enkele miljoenen mensen en was eigenlijk maar belangrijk voor een kleine groep, die hem ontving. Vele mensen waren totaal niet bezig met Amsterdam. Deze worden opgeschrikt door een NL-Alert. Bestuurders van auto's remmen spontaan flink af (Is leuk zo'n NL-Alert in een tunnel!). Andere krijgen bijna in hartverzakking door al het geweld waarmee de mobieltje het alarm aankondigen. En zodra ze het bericht lezen hebben vele zoiets van "Is dit nou die ramp/terroristische aanslag/noodweer?!" Ja, veel miljoenen mensen een alarm om te negeren!

Ik heb mijn les geleerd. "Oké google. Herinner mij om te besluiten of NL-alert weer aan gezet moet worden op 1 januari 2020!" Dan hebben even de tijd om te bedenken of dit vervanger van het luchtalarm wordt, of dat dit het volgende weeralarm wordt!
Reputatie 6
Badge +7
Hoi allemaal,

Interessant onderwerp! Ik was met een paar mensen, waarvan twee personen 'm tot acht keer ontvingen.

Ik snap enigszins wel dat zij dit hebben ingezet, maar aan de andere kant denk ik: zo'n sms weerhoudt mensen toch niet om naar Amsterdam te komen voor voetbal. Het zou inderdaad handiger zijn geweest als ze dit via de radio, nieuwssites en social media zouden communiceren. Op deze manier behoudt NL-Alert zijn functie voor levensbedreigende situaties.

Groetjes,
Asma

Reageer