.

Puzzeltijd: rebus

  • 20 September 2018
  • 38 reacties
  • 3110 Bekeken

Reputatie 7
Badge +10
  • Oud community manager
  • 4797 reacties
Hoi lieve Forummers,

Wie houdt er niet van een rebus? De regels spreken voor zich: ik plaats nu een rebus. Deze heb ik lekker knullig met Microsoft Paint gemaakt, dus het hoeft allemaal niet heel ingewikkeld 😉 Degene die mijn puzzeltje als eerste oplost mag zelf een rebus maken. Dit mag een woord óf een zin zijn. Je mag het zo moeilijk of makkelijk maken als je wil.

Als iemand jouw rebus opgelost heeft, mag diegene weer een rebus bedenken enzovoorts.

Hier komt de allereerste rebus:


38 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Wat een geinige topic duikel ik hier op. Ik doe mee.😃
Is een aloude rebus uit SjangHai.😃
Ik zal alvast een beetje helpen, ergens rebust het:

”As een lopend vuurtje....”


Haha dit is wel héél next level! Ben benieuwd of iemand de oplossing weet 🙂 Is voor mij een gevalletje "al sla je me dood" namelijk!

Groetjes,

Bas
Reputatie 7
Badge +9
Ik kan in die rebus alleen de namen van 13 Sumoworstelaars uit het "oosten" en 14 Sumoworstelaar uit het "westen" vinden.

Daarnaast wordt de Sumoscheidsrechter: "Kimura Shōnosuke" daarin genoemd. Dat zie je gelijk aan:
  • de boom (=Ki)
  • het dorpje (=mura)
  • de rietpijp, die gebruikt voor hofmuziek in Japan (=shō)
  • veld (=no)
  • Als laatste zie je het bovenlichaam van "Sukeroku". Dat is een beroemde rol in kabuki. Omdat het alleen het bovenlichaam is, neem je alleen het eerste gedeelte van "Sukeroku" en dus "Suke"
En dat samen is dus: "Kimura Shōnosuke".

De namen van die andere 27 sumoworstelaars laat ik aan de rest over. Ik wil niet alle plezier afnemen van de puzzel fans hier. Die "Kimura Shōnosuke" was volgens mij ook de makkelijkste!

En ehm @L.Rozewater, waarom post jij een Japanse rebus? Ik geloof dat China en Japan elkaar toch niet zo lagen?
Reputatie 5
Badge +2
Wat een geinige topic duikel ik hier op. Ik doe mee.😃
Is een aloude rebus uit SjangHai.😃
Ik zal alvast een beetje helpen, ergens rebust het:

”As een lopend vuurtje....”

Reputatie 4
Badge +7
We wachten in spanning af.
Reputatie 4
Badge +7
ik denk dat niemand zin heeft om een nieuwe rebus te maken.
Reputatie 4
Badge +7
Ik ben benieuwd naar de volgende rebus! Ditmaal ga ik daar met frisse moed weer naar kijken!
@Jihane, de laatste staat hier. Hierboven waren Renoster en ik in ROT-n aan het communiceren over het antwoord, want ik ben te lui een nieuwe rebus te maken. @Groentjuh Jij hebt ROT gebruikt, en ik de Vignère, die lijkt wat op ROT, vandaar dat ik hem zo snel kon lezen. Jou oplossing is overigens helemaal goed, echter ik keur hem af omdat de letters niet overeenkomstig de regulere Nederlandse spelling is. De beurt is aan de rest van dit liguster gezelschap.


Afrikaans word ook deur my toegelaat, omdat ek ook daardie taal praat.
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben benieuwd naar de volgende rebus! Ditmaal ga ik daar met frisse moed weer naar kijken!
@Jihane, de laatste staat hier. Hierboven waren Renoster en ik in ROT-n aan het communiceren over het antwoord, want ik ben te lui een nieuwe rebus te maken.
Reputatie 7
Badge +10
Hahaha, oei oei oei, het lijkt erop dat ik vooral druk bezig gebleven ben met alle day to day dingen dat ik niet meer aan de rebus toekwam! Ik moet ook toegeven dat ik geen puzzelgraag wezentje ben hoor, dat zal er ook wel iets mee te maken gehad hebben. De puzzelboekjes waren nooit aan mij besteed.

Ik ben benieuwd naar de volgende rebus! Ditmaal ga ik daar met frisse moed weer naar kijken!

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Qr orfgr fghheyhv fgnna bc rra tebbg fpuvc.CDADR SDRST TQKTH RSZZM NODDM FQNNS RBGHO.
Ik zie niet helemaal hoe je daarbij komt. Wel dezelfde letters, maar toch anders... Ik wacht het antwoord van de andere forum bezoekers wel af.
Reputatie 4
Badge +7
Bijna goed Groentjuh. (geheimtaal heb ik gauw door).
CDADR SDRST TQKTH RSZZM NODDM FQNNS RBGHO.
Reputatie 7
Badge +9
Qr orfgr fghheyhv fgnna bc rra tebbg fpuvc. (=rot13 en waarschijnlijk het goede antwoord, maar iemand anders mag de beurt krijgen. De afgelopen 7 maanden was het al mijn beurt!)

Leuke rebus Renoster!
Reputatie 4
Badge +7
Daar issie dan. Doe je best. Het is een bestaand spreekwoord die ik hier en daar wat veranderd heb. Waarom??? Nou......dat vond ik toepasselijker.
Reputatie 4
Badge +7

Volgens mij mag je omdat je aan de beurt bent een rebus maken die op z'n Renosteriaans (Nasionale Krugerwildtuins) opgelost moet worden..🤔😅

Tot over 7 maanden en een dag.😉😀😎Minimaal....🙂
Reputatie 4
Badge +7
O jee, ik weer? Nou ja goed, a.s. maandag zal ik me er eens weer in verdiepen. Ik maak er zeker een, maar niet zo'n ingewikkelde. Vandaag is het moederdag. Ik zal die neus van het neushoornvrouwtje vandaag eens flink bewerken. Groeten Rino Renoster.
Reputatie 7
Badge +9
Na zeven maanden in afzondering hebben gezeten in mijn geliefde Nasionale Krugerwildtuin, om die rebus op te lossen, ben ik er nu dus uit. Ik wil de oplossing wel geven, maar.........er komen passages in voor die ik uit respect zelf nooit over mijn ma zou zeggen. Dit is het ongeveer. "Ik zou mijn moeder nog wel eens in die dikke Velsense vissersneus van haar willen knijpen, een neus die van geen ophouden wist, in tegenstelling tot mijn moeders nieren, die het begaven onder de druk van alle medicijnen, nu ja niet echt knijpen, want een beetje zoon knijpt zijn moeder niet, die eert het wijf dat moeder heet, maar die dikke kokkerd van een gok van haar, dus, tussen mijn wijs en middelvinger en duim pakken, zoals ik vroeger vaak deed, om te plagen, als een soortement van liefkneuzing, dat zou ik graag nog eens een keertje doen." (Ik heb de afbeelding 200% vergroot zodat de leestekens duidelijker zichtbaar waren, ik hoop dat ze op de juiste plek staan). Groeten Renoster.
Gezien de moeilijkheid en hoe dicht bij je zit reken hem goed. Je mist tussen "niet echt knijpen, want een beetje zoon" en "knijpt zijn moeder niet" het woord "die" (7de regel met afbeeldingen, 3de afbeelding: ei + d omgekeerd -> die). 7 maanden is goed genoeg voor deze rebel!

Nu even de oorsprong: Het was de beste literaire zin van het jaar 2012 (Tzumprijs gewonnen in 2012) en de zin telt 99 woorden. Ik zal niet meer 2018 doen. Die is ook lang maar minder woorden.

@Renoster, jouw beurt!

@Jihane jammer dat jij er niet aan toe was gekomen.
Reputatie 4
Badge +7
Na zeven maanden in afzondering hebben gezeten in mijn geliefde Nasionale Krugerwildtuin, om die rebus op te lossen, ben ik er nu dus uit. Ik wil de oplossing wel geven, maar.........er komen passages in voor die ik uit respect zelf nooit over mijn ma zou zeggen. Dit is het ongeveer. "Ik zou mijn moeder nog wel eens in die dikke Velsense vissersneus van haar willen knijpen, een neus die van geen ophouden wist, in tegenstelling tot mijn moeders nieren, die het begaven onder de druk van alle medicijnen, nu ja niet echt knijpen, want een beetje zoon knijpt zijn moeder niet, die eert het wijf dat moeder heet, maar die dikke kokkerd van een gok van haar, dus, tussen mijn wijs en middelvinger en duim pakken, zoals ik vroeger vaak deed, om te plagen, als een soortement van liefkneuzing, dat zou ik graag nog eens een keertje doen." (Ik heb de afbeelding 200% vergroot zodat de leestekens duidelijker zichtbaar waren, ik hoop dat ze op de juiste plek staan). Groeten Renoster.
Reputatie 6
Badge +5
Ik denk het niet, Friesian. Jihane was de afgelopen weken gewoon op kantoor 😉
Zou ze bedoelen in de gevangenis? 🤓😀
Reputatie 7
Badge +10
Hahaha, oei, sorry! Het is me eigenlijk compleet ontschoten in alle drukte. Tijd om hier morgen dus écht voor te zitten.
Hahahaha, wat een taak! Ik ga hier zo even voor zitten. Ik kan niet garanderen dat ik 'm af krijg, maar ik zal mijn voortgang tenminste wel delen ;)

Groetjes,
Jihane

∆ Je mag het zo moeilijk of makkelijk maken als je wil. ∆

Missie geslaagd!
😅
Hahahaha, wat een taak! Ik ga hier zo even voor zitten. Ik kan niet garanderen dat ik 'm af krijg, maar ik zal mijn voortgang tenminste wel delen ;)

Groetjes,
Jihane

En intussen zit Jihane na het eerste plaatje te verzuchten: Groentjuh wil je dit nooit meer doen? 😛😆😅
Reputatie 7
Badge +9
Hahahaha, wat een taak! Ik ga hier zo even voor zitten. Ik kan niet garanderen dat ik 'm af krijg, maar ik zal mijn voortgang tenminste wel delen ;)

Groetjes,
Jihane

Met de eerste 2 regels aan plaatjes kan Google hem vast wel aanvullen. (Net als met mijn hints...)
Reputatie 7
Badge +10
Hahahaha, wat een taak! Ik ga hier zo even voor zitten. Ik kan niet garanderen dat ik 'm af krijg, maar ik zal mijn voortgang tenminste wel delen 😉

Groetjes,
Jihane
Reputatie 7
Badge +9
Het zijn maar 99 woorden; 1 zin en het is Nederlandse literatuur. Dat zijn alle hints die ik geef!

Reageer