.

Mobiel geklungel op de fiets verbieden?!

  • 28 September 2014
  • 99 reacties
  • 5292 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Moet gedoe met de mobiele telefoon verboden worden op de fiets?

Ik vind absoluut van wel!

Als veelfietser (ook woon-werkverkeer) zie ik dagelijks meerdere (vooral jongere) fietsers klungelen op/met hun mobiele telefoons op de fiets of zelfs bromfiets. En geloof me, de meeste van hen letten dan absoluut niet goed op. En slingeren zie ik meer dan eens. Bellen is tot daaraan toe maar vaak gaat het om heel andere dingen, zoals whats appen enz.
Zelf ben ik daar al eens het slachtoffer van geworden. Op een 2-baans fietspad kwam een whatsappende griet, die met haar neus in haar mobiel zat, mij tegemoet. Ze reed als een zombie.  Net op het moment dat ze ingehaald werd door een knul, begon ze door haar mobiel geklungel te slingeren. De knul begon daardoor ook te slingeren en reed vervolgens tegen mij aan. Ik ten val, de knul ten val en die domme griet fietste gewoon door. Had ook helemaal niets van het gebeuren gemerkt door haar verkeerd gefocuste gedrag,
Ik vind dat -met hun mobiel- klungelende fietsers beboet moeten kunnen worden. En een stevige boete. De politiek liet anders weten onlangs. Domme zet.

En is een -met zijn mobiele telefoon klungelende en absoluut niet op het verkeer lettende- fietser bij een aanrijding met een auto nog steeds de kwetsbare verkeersdeelnemer waardoor de automobilist aan het kortere eind trekt?

Wat vind jij?

Moet mobiel geklungel op de fiets verboden worden?


99 reacties

Heey de leon,

Dat is toevallig, onlangs heb ik een soortgelijk topic gestart met dezelfde gedachte.
Smartphone en verkeer... 🆒

Ik heb ook op Ja geklikt.


Men is er mee bezig......... Kijk maar.:)

Of dat speciaal voor jou is weet ik niet, misschien voor die griet met haar neus.....:p

Groet,
Friesian
Reputatie 7
Badge +9
Dat mag mooi zijn zo'n campagne:

"De campagne 'Aandacht op de weg' roept fietsers dan ook op om even op een veilige plek stil te gaan staan als ze iets op internet willen opzoeken of zich willen verdiepen in de sociale media. Automobilisten werden al langer gesommeerd een parkeerplaats op te zoeken of een (handsfree) telefoongesprek zo kort mogelijk te houden."

En dat geleufde gij? ;)
Ik ben voor de campagne: "Fietser, handen aan het stuur en ogen op de weg!! Zien we beiden hangen aan je mobiel, 300 Euro dokken."
En deze tekst geplaatst op een grote poster met Bromsnor erop of anders vervaarlijk kijkende ogen der wet. ;)

http://zeeland.blog.nl/files/2011/06/bromsnor-blog.jpg


En dat geleufde gij? ;)

As gu niks gluifd wa hè du dan....?:p
Nie veul perru werd, hè?
http://dimasplace.files.wordpress.com/2010/12/ik-geloof-boomerang.jpg
Ik zal je het nog sterker maken, In China gaan ze nog een stuk verder.
Wat men allemaal niet verzint.......
http://www.mobilecowboys.nl/raarmaarwaar/19522
Reputatie 7
Badge +9
Wat een gekkigheid. :p
Dan moeten ze hier ook maar aparte fietspaden voor mobiel gebruikende fietsers aanleggen.............fietspaden rechtstreeks de sloot in. 😃. Ik zie dat helemaal voor me. Iemand die whatsappend op de fiets stilstaat in de sloot met een hoop kroos / waterpest op z'n kop en een paling in z'n neus.
Reputatie 7
Badge +9
WVW artikel 5:

Artikel 5 - Kapstokartikel
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

De omschrijving "eenieder" geeft aan dat hetgeen in artikel 5 vermeld staat voor iedereen geldt. Ook als je niet zelf direct aan het verkeer deelneemt kan je gedrag van invloed zijn op de veiligheid van anderen binnen het verkeer. Bijvoorbeeld: voetballend op straat, of takken verbranden in je tuin, waardoor het zicht wordt belemmerd. Maar ook rijdend in je auto als situaties niet geregeld zijn mag je de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen. Niet geregelde situaties vallen onder verkeersinzicht

Dit artikel geeft altijd ruimte om (o.a.) een fietser met een mobiel te bestraffen, ondanks dat het gebruik op zich niet verboden is.
Ik ben wel voorstander van een verbod!

Op dit moment is het in de hand hebben van een mobiele telefoon voor bijna alle bestuurders verboden..... een tablet mag dus wel (als artikel 5 niet wordt toegepast) zolang deze tablet niet geschikt is om te bellen.

Op mijn scooter kom ik regelmatig groepen scholieren, met 5/6 naast elkaar, op het fietspad tegen, mobiel in de hand, koptelefoon op (stel je voor dat je gehinderd wordt door een claxon of sirene).
Zelfs op die dag met die 3 aanrijdingen met 150 auto's/motoren en 2 dodelijke slachtoffers op de A58 reden ze, in de mist, zonder (voldoende) verlichting en al mobiel actief op de fietspaden vlakbij deze ongevallen. 1 geluk, ze zullen de sirenes etc. niet gehoord hebben 😞
Reputatie 4
Badge +7
Moet gedoe met de mobiele telefoon verboden worden op de fiets?

Ik vind absoluut van wel!

Als veelfietser (ook woon-werkverkeer) zie ik dagelijks meerdere (vooral jongere) fietsers klungelen op/met hun mobiele telefoons op de fiets of zelfs bromfiets. En geloof me, de meeste van hen letten dan absoluut niet goed op. En slingeren zie ik meer dan eens. Bellen is tot daaraan toe maar vaak gaat het om heel andere dingen, zoals whats appen enz.
Zelf ben ik daar al eens het slachtoffer van geworden. Op een 2-baans fietspad kwam een whatsappende griet, die met haar neus in haar mobiel zat, mij tegemoet. Ze reed als een zombie.  Net op het moment dat ze ingehaald werd door een knul, begon ze door haar mobiel geklungel te slingeren. De knul begon daardoor ook te slingeren en reed vervolgens tegen mij aan. Ik ten val, de knul ten val en die domme griet fietste gewoon door. Had ook helemaal niets van het gebeuren gemerkt door haar verkeerd gefocuste gedrag,
Ik vind dat -met hun mobiel- klungelende fietsers beboet moeten kunnen worden. En een stevige boete. De politiek liet anders weten onlangs. Domme zet.

En is een -met zijn mobiele telefoon klungelende en absoluut niet op het verkeer lettende- fietser bij een aanrijding met een auto nog steeds de kwetsbare verkeersdeelnemer waardoor de automobilist aan het kortere eind trekt?

Wat vind jij?


Het slaat helemaal nergens op, als voetganger ben je vogelvrij. Zelf woon ik tegenover een vrij grote middelbare school. En geloof me, daar zie je het massaal en zelfs de leerkrachten maken zich er schuldig aan. Wanneer de school aan gaat, zie je ze massaal met gebogen hoofd op de fiets zitten en botsen zelfs tegen elkaar. Je kan om die tijd niet even je hond uitlaten, want er wordt ook massaal over het trottoir gefietst en gewoon aan de kant gedonderd, want ze zien je toch niet. Een klacht indienen helpt niet, want ook de leerkrachten maken zich er schuldig aan. De politie heeft geen tijd en bla bla bla ...... zo kan je nog wel even doorgaan. Geen leven hier voor een renoster. Overweeg toch maar weer naar m'n natuurpark in Limpopo terug te gaan.
Reputatie 5
Badge +11
Hier, in het Amsterdamse heeft men al wat sneller lak aan regels, dus een Whatsapp verbod of iets dergelijks zal echt niet heel veel uithalen hier.
Fietsers fietsen overal, automobilisten parkeren overal en rood licht bestaat voor niemand.
Maar waar ik me echt heel druk over kan maken zijn toeristen.
Persoonlijk ben ik er een voorstander van dat er 1 basisverkeersregel wordt uitgelegd in het vliegtuig naar Schiphol:
Die brede roze streep langs de weg is geen stoep!
Fiets je nietsvermoedend door de stad (netjes 2 handjes aan het stuur) moet je je best doen om onwetende toeristen te ontwijken die met hun rug naar de rijrichting schuin oversteken. En waar wij opgroeien met het geluid van een fietsbel, herkent de gemiddelde Aziaat of Amerikaan dat dus niet...
Reputatie 1
Badge +8
Ik heb ook Ja gestemd. Net als de 5 andere dus :)

Het is een nobel idee om mobiel gebruik op de fiets te verbieden, ik ben alleen bang dat het niet te handhaven is.
Zoals franswon al aangeeft, de politie heeft Art 5 al om dit aan te pakken, dus een wetswijziging zal er niet in zitten denk ik. 
Ik vraag me alleen af wat de sancties kunnen zijn. Voor automobilisten kan direct het rijbewijs ingenomen worden, daar of je een fiets/scooter wilt confisqueren? Dat wordt wat lastiger denk ik. Ik ben wel benieuwed of en wat er nog gaat gebeuren vanuit Den Haag.
Reputatie 7
Badge +9
Hier, in het Amsterdamse heeft men al wat sneller lak aan regels, dus een Whatsapp verbod of iets dergelijks zal echt niet heel veel uithalen hier.
Fietsers fietsen overal,



In Amsterdam zou er sowieso een algeheel verbod op verkeer moeten komen. Ook op fietsers, die peddelen als bezetenen...haha. Lijkt wel of ze allemaal paddo's of pilletjes gebruiken daar..... :D:p 
..
Reputatie 6
Badge +10
Bedoel je dit, de leon? ;)

Reputatie 7
Badge +9
Bedoel je dit, de leon? ;)


 
Yep exactum. Het gezicht van de 4e persoon in het blauw spreekt boekdelen. Gevalletje van ouderwetse arretjes spacecake. 😃
Reputatie 5
Badge +11
Gevalletje van ouderwetse arretjes spacecake.

Bedankt voor de tip!
Reputatie 4
Badge +8
JA gestemd.
Vind ook dat ze het bij scootmobielerikjes moeten verbieden.
Reputatie 7
Badge +9
Van de week een vrachtwagenchauffeur, rijdend, met z'n zendapparatuur zien klungelen, terwijl hij met z'n grote combinatie ongeveer 80/uur reed. Hij was duidelijk niet aan het praten/luisteren, maar z'n bakje aan het afstellen. Nadien zag ik, op de achterkant, dat hij ook nog gevaarlijke stoffen vervoerde.

Van de weg met zo'n chauffeur, zo'n combinatie kan een ongeleid projectiel worden.

Hij had net zijn tank laten vullen bij de BASF in Antwerpen, kenteken Litouwen, ik heb de 'blauwe lijn' (politie Antwerpen) gebeld, reactie bedankt voor de melding, maar we hebben het erg druk :mad: en waarschijnlijk kunnen we hem niets maken, zodra we hem te pakken heben zal de zender het wel doen en misschien zelfs uitstaan.
Reputatie 7
Badge +9
Yep, als je zelf door roekeloos 'zit tijdens het rijden gewoon ergens mee te spelen maakt niet uit met wat...:p' gedrag de plomp in wilt rijden, dikke bult door eigen schuld. 🆒. En blijf daar maar lekker liggen ook. Maar belast dus niet een ander ermee. Helaas is dat maar al te vaak wel het geval. En dat maakt het geheel uiterst onfraai. :mad:
Reputatie 5
Badge +11
En daar zou zo'n Artikel 5 weer voor gebruikt kunnen worden
Reputatie 7
Badge +9
Het was in België, zullen ze ook wel zo'n artikel hebben denk ik.
Reputatie 5
Badge +11
Het was in België, zullen ze ook wel zo'n artikel hebben denk ik.
Ik wilde aanvankelijk heel enthousiast iets als 'Vast wel!' typen, maar België...? 😉
Reputatie 7
Badge +9
Jij denkt ook: "Ik heb m'n twijfels over België....."
Reputatie 4
Badge +8
Hahahaha:)
De topictitel had volgens mijn bescheiden mening ook kunnen zijn, mobiel geklungel tijdens het mobiel zijn.  🆒😕
Reputatie 5
Badge +11
"Geklungel op de fiets verbieden tijdens het mobiel bezig zijn"?
Reputatie 7
Badge +9
"De mobiel verbieden tijdens geklungel aan de fiets"?
Reputatie 7
Badge +9
"Het is verboden voor klungels om tijdens het fietsen mobiel bezig te zijn."
Reputatie 7
Badge +9
:mad: 't Is weer zover. Geklungel met de paraplu op de fiets. Met tegenwind voor je houden dat je amper wat ziet aankomen en maar zwieberen. Koop een regenpak, lui! :mad:

Reageer