.

Mobiel geklungel op de fiets verbieden?!

  • 28 September 2014
  • 99 reacties
  • 5292 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9
Moet gedoe met de mobiele telefoon verboden worden op de fiets?

Ik vind absoluut van wel!

Als veelfietser (ook woon-werkverkeer) zie ik dagelijks meerdere (vooral jongere) fietsers klungelen op/met hun mobiele telefoons op de fiets of zelfs bromfiets. En geloof me, de meeste van hen letten dan absoluut niet goed op. En slingeren zie ik meer dan eens. Bellen is tot daaraan toe maar vaak gaat het om heel andere dingen, zoals whats appen enz.
Zelf ben ik daar al eens het slachtoffer van geworden. Op een 2-baans fietspad kwam een whatsappende griet, die met haar neus in haar mobiel zat, mij tegemoet. Ze reed als een zombie.  Net op het moment dat ze ingehaald werd door een knul, begon ze door haar mobiel geklungel te slingeren. De knul begon daardoor ook te slingeren en reed vervolgens tegen mij aan. Ik ten val, de knul ten val en die domme griet fietste gewoon door. Had ook helemaal niets van het gebeuren gemerkt door haar verkeerd gefocuste gedrag,
Ik vind dat -met hun mobiel- klungelende fietsers beboet moeten kunnen worden. En een stevige boete. De politiek liet anders weten onlangs. Domme zet.

En is een -met zijn mobiele telefoon klungelende en absoluut niet op het verkeer lettende- fietser bij een aanrijding met een auto nog steeds de kwetsbare verkeersdeelnemer waardoor de automobilist aan het kortere eind trekt?

Wat vind jij?

Moet mobiel geklungel op de fiets verboden worden?


99 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Kijk, ik zal het nog één keer zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. In de middeleeuwen had je de pest. Voordat je er erg in had zat je onder de zwarte bulten en iedereen om je heen ook. Nu heb je mobielende fietsende klungels en ook dit grijpt snel om ons heen mensen, mede dankzij zaken als Pokemotje enz.
Het enige dat misschien zou kunnen helpen is terug naar datgene dat hielp. Al die klungels een snavel op en in Buddha's naam hopen dat dit tot stilstand gebracht kan worden.

Reputatie 5
Badge +10
Ach Alex, een mens doet ook maar zijn best. Maar ben wel bang dat het een eenzame strijd is...:P;)
Als ik om me heen kijk, zie ik steeds meer mensen met hun focus vooral op het ding en alleen op het ding. Het is een volksziekte zeg ik je........een volksziekte. :P:D
En of ik het zou kunnen? Met mijn foon wel, de iPad weet ik niet....

Goed punt trouwens van je, misschien dat mensen erop kunnen reageren?


Misschien is het leuk om zo'n oproep op onze Facebook pagina te zetten. Daar zal ik eens over nadenken. Verder hou ik wel van je rigoureuze aanpak. Gewoon meteen afstraffen 😉
Serieus, geloven jullie jezelf? Denken jullie echt dat dit gaat helpen? Hopen snavels in Budda's naam?

Ik geloof niet dat wanneer bromsnor of wie de dan ook klaar staat om mensen staande te houden en snavels uitdeelt dat dat ook maar iets helpt. Die mobiele klungels zien en horen niks. Ja alleen wat er gebeurt op enkele inches.

Nee, gewoon dur mobieltjuh op laten eten, dun dizzuh is al begonnen. Je ziet zelf wel hoe goed dat smaakt. Das zo bekend, bekender dan dat gladiolen met een snavel rond lopen te tikken, uhh pikken.:@



Gelukkig zijn dur nog die niet lopen te klungelen op de fiets!
:8

Reputatie 7
Badge +9


Misschien is het leuk om zo'n oproep op onze Facebook pagina te zetten. Daar zal ik eens over nadenken. Verder hou ik wel van je rigoureuze aanpak. Gewoon meteen afstraffen ;)


Kijk Alex, je snapt het. We zitten op één lijn.:D

Ik ben er ook sterk voor om overtreders gelijck in het schavot te steken (zoals de Vlamingen zeggen.). En beste boerenlui en elcken ander, begint u maar vast met het verzamelen van rotte tomaten en snotsla. 😛. Ge sult ze hart noodig hebben. 🆒
Reputatie 3
Badge +5
Ik lig in een deuk. Ocharme, wat is dit geweldig.

Mag ik jullie bedanken voor za amuzement on za butifoll sunny day?

Ja?

Dankjewel!!
Reputatie 5
Badge +10


Misschien is het leuk om zo'n oproep op onze Facebook pagina te zetten. Daar zal ik eens over nadenken. Verder hou ik wel van je rigoureuze aanpak. Gewoon meteen afstraffen ;)


Kijk Alex, je snapt het. We zitten op één lijn.:D

Ik ben er ook sterk voor om overtreders gelijck in het schavot te steken (zoals de Vlamingen zeggen.). En beste boerenlui en elcken ander, begint u maar vast met het verzamelen van rotte tomaten en snotsla. 😛. Ge sult ze hart noodig hebben. 🆒


- kielhalen
- onder de guillotine
- koperen stier

Wij zitten altijd op 1 lijn Leon. De techniek zal vast iets verzinnen om het gebruik van de telefoon op de fiets tegen te gaan.
Ter overdenking. ..

De Leon noemt boerenlui, Alex kielhalen. Zou het een tiepvoat zijn? Met carnaval zijn het niet alleen boerenlui die een KIEL HALEN. 😞
Beste luitjes

Ik zit te kijken naar HvN op SBS. En zie de pokémon jagers bezig.

Moet gedoe met de mobiele telefoon op de fiets verboden worden?
De openingszin in dit topic.

Maar hoe onbezonnen, hoe - sorry dat ik het zeg - kun je zo gek zijn om zonder op of om te kijken zelfs als voetganger over te steken.

Zou mobiel geklungel met de benenwagen ook verboden moeten worden? En behalve fietsende, mensen die met hun foon loops zijn:( ook ff een zwiepkuh gebruiken?
🆒
Reputatie 3
Badge +5
Ik vind het zo interessant om te zien dat men zo door het leven gaat. Kijkend op je toestel, zonder links en rechts te kijken of ook maar iets van de omgeving mee te krijgen. Als men iets van de omgeving meekrijgt, dan is het door middel van het telefoonschermpje waarop een Pikachu wordt weergegeven op weg.

Vroeger. Dat was nog eens een tijd. Vroeger. (Ben pas 22, maar goed)
Reputatie 7
Badge +9


- kielhalen
- onder de guillotine
- koperen stier

.


Waar vandaan deze mildheid, Alex!? :D:P

Met de mobiel overdwars in het mondbereik gestoken op een strontkar het dorp uit, is mij reeds genoeg. 😛
Reputatie 3
Badge +5
Alex, altijd mild geweest. Intrinsieke eigenschap van Alex.

Wauw, jullie zijn wel erg creatief daarmee. Ik houd jullie te vriend.
Reputatie 7
Badge +9
Tjonge jonge..de trieste balans opmakend van de afgelopen week; meerdere neusopfoonduikers gesignaleerd op de fiets en eentje lopend met zijn hond. Stak plotseling het fietspad over. Had hem bijna van zijn sokken gereden. Die vent zat zo met zijn kop in zijn foon dat 'ie waarschijnlijk nooit geweten zou hebben wat hem had gehit, als ik 'm niet in zijn oor geschreeuwd had dat 'ie uit moet kijken. Arme hond.....wat heb je nou aan zo'n baas die niet geïnteresseerd is in wat jij, vrolijke flapoor, doet.
Hier verderop woont er ook zo ene. Die zie ik regelmatig zijn hond uitlaten, nou ja uitlaten is een heel groot woord. De hond is een geinig beest maar baas ziet totaal niet wat de hond doet. Behalve dat 'ie hem kort houdt aan de lijn. Misschien dat de hond dan nog naast zijn foon in zijn blikveld te zien is. Ik weet het niet. De uitlaatservice duurt i.i.g. nooit langer dan enkele minuten. Het stramien ligt uiteraard altijd vast. Met je kopinjefoongedoken op goed geluk naar het grasveld moven en daar snel de hond zijn ding laten doen. Ook al zeikt die hond over zijn schoenen, hij merkt het toch niet. En daarna snel met je kopinjefoongedoken weer naarbinnen.
De Whatsapp conversaties van de fietsende pukkelhoofdjes zal waarschijnlijk ook niet verder komen dan "Zie je over 10 minuten....nee 9......O, nu nog maar 8 minuten bij de fietsenstalling...hallo ben er al. Toedeloe, zie je zo. "
Tjonge jonge....meer kan ik er ook niet meer over zeggen. :8:P
Reputatie 3
Badge +5
Hoi de leon,

Wauw! Wat ben ik blij dat het alsnog goed is gegaan en dat je reflexen goed genoeg zijn om de neusopfoonduiker te vermijden. Enorm vervelend zeg, zowel voor medeweggebruikers als voor de hond. Stel je eens voor dat je een hond was en je baasje geeft je geen aandacht. Hondsdolheid was het gevolg geweest.

Hahahahahaha, verder herken ik je verhalen echt. Ik zie ze dagelijks hier in Amsterdam. Ik ben benieuwd waarom men zo gekluisterd is aan diens telefoon. Is dat om de realiteit te ontvluchten naar een mooiere virtuele wereld waar je kan zijn wie je bent? Ik weet het niet.

Zelf ben ik het tegenovergestelde. Haast onbereikbaar, omdat mijn telefoon 9 van de 10 keer op stil zit of omdat ik vergeet om te kijken op mijn telefoon. Soms is mijn vrouwtje daar niet blij mee, hahaha. Maar goed :P

Ben benieuwd hoeveel neusopfoonduikers er op het Forum zitten.

😮 Nu ik eraan denk... Heb je deze reactie geschreven op de fiets? FOEI!
Reputatie 5
Badge +2
Hier in China is fietsen op je mobiel sowieso streng verboden. En zo hoort het. Je ziet niemand het doen ook daarom.
Laten ze daar in Nedrland maar es een voobeeld aannemen.
Reputatie 7
Badge +10
Ben je nog steeds druk aan het fietsen! Lijkt me goed om dit niet op je mobiel te doen, een reparatie in China zal niet veel goeds doen voor je telefoon 😉
Reputatie 5
Badge +2
Yep Angel, fiets nog steeds maar niet meer op me mobiel na dat laatste ongeluk.

Badge +7
Heel verstandig 😉 Nog een ongeluk zal nogal pijnlijk zijn.
Oh my .... hahahaha.. 😃
Ooh kom er eens kijken.......hahaha.
;);)

Even dit topic uit de mottenballen halen want als ik ingehaald wordt verschiet ik toch weer opnieuw. Ik hoor het niet, dus dan weer schrikken. Vooral nu met speedpedelec is het oppassen...

Over geklungel gesproken..... 

Reputatie 7
Badge +9

Moet gedoe met de mobiele telefoon verboden worden op de fiets?

Ik vind absoluut van wel!

Als veelfietser (ook woon-werkverkeer) zie ik dagelijks meerdere (vooral jongere) fietsers klungelen op/met hun mobiele telefoons op de fiets of zelfs bromfiets. En geloof me, de meeste van hen letten dan absoluut niet goed op. En slingeren zie ik meer dan eens. Bellen is tot daaraan toe maar vaak gaat het om heel andere dingen, zoals whats appen enz.
Zelf ben ik daar al eens het slachtoffer van geworden. Op een 2-baans fietspad kwam een whatsappende griet, die met haar neus in haar mobiel zat, mij tegemoet. Ze reed als een zombie.  Net op het moment dat ze ingehaald werd door een knul, begon ze door haar mobiel geklungel te slingeren. De knul begon daardoor ook te slingeren en reed vervolgens tegen mij aan. Ik ten val, de knul ten val en die domme griet fietste gewoon door. Had ook helemaal niets van het gebeuren gemerkt door haar verkeerd gefocuste gedrag,
Ik vind dat -met hun mobiel- klungelende fietsers beboet moeten kunnen worden. En een stevige boete. De politiek liet anders weten onlangs. Domme zet.

En is een -met zijn mobiele telefoon klungelende en absoluut niet op het verkeer lettende- fietser bij een aanrijding met een auto nog steeds de kwetsbare verkeersdeelnemer waardoor de automobilist aan het kortere eind trekt?

Wat vind jij?

Graag haal ik deze topic weer even naar boven. Zeker nu duidelijk is, dat veel mensen zich niet houden aan het verboden mobiel gekloot op de fiets. Ondanks de boete van € 95,-. Ik kom er zoveel tegen…..

Tegen allen zou ik willen zeggen ‘Aangezien gij niet luistert en oplet, pleurt gij maar het beste met uw fiets en niet waterdichte mobiel de dichtstbijzijnde sloot in’ 🤬🤨🙄😁

En dan zou het mooi zijn als je kopje onder gaat met een bak eendenkroos op je giegel.

Fijne dag verder samen. 

😄

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb afgelopen jaar ruim 4000 kilometer gefietst aldus Google en ik gok dat ik tijdens het fietsen die mobiel netjes met rust laat.

Nou is dat geen kunst met veel fietskleding. Veelal zitten daarbij de zakken op de rug. In de winter trek ik daar regelmatig nog wel een of twee laagjes bovenop, waardoor het praktisch onmogelijk wordt om bij die mobiel te komen tijdens het fietsen.

Maar ja, ik herken het bijbehorende fietsgedrag al van een flinke afstand en moet wel glimlachen als zo iemand bijna van zijn fiets af valt als ik zo iemand toch gewoon inhaal ondanks dat voor hem een beetje rechts houden en een rechte koers rijden kennelijk onmogelijk is. Zo'n fietser kan dan wel zeggen: K*t "wielrenner” (en ja, ook over wielrenners is veel te zeggen), maar die letten echt wel veel beter op!

Ik heb tijdens mijn werk een Sony wi-510  headset bij me om wanneer nodig bereikbaar te zijn. En als ik uit wordt gelaten door het kooikerhondje, Billy, zie ik regelmatig jongeren op.de fiets met meer aandacht voor hun mobiel dan voor het verkeer. Gelukkig is er nog niemand de sloot in gefietst maar het zou kunnen gebeuren.  Dussssss….een mobiel klungelen mag nog steeds beboet worden.🤗

Reputatie 7
Badge +9

In Nederland betekent iets dat verboden is…….gewoon doen. Zo ook mobiel klungelen op de fiets en in de auto. Ik zie het vaak genoeg. Ondanks de vrij hoge boetes. Het is een kwestie van, aan de ene kant, er wordt toch niet gehandhaafd en aan de andere kant dé Nederlandse mentaliteit. 

Overigens, volgens de poll hier vindt een behoorlijke meerderheid (58% van de stemmers) dat er geen verbod zou moeten zijn. Dat klopt wel met het beeld dat ik heb. Veel fietsers die mobiel klungelen namelijk. Dus het verbaast me niet zo.
Misschien is bellen nog tolerabel. Van de rest is overtuigend bewezen dat het dermate afleidt dat de kans op ongelukken toeneemt daardoor. Ben je zelf met je kop op je mobiel de pisang…domme pech. Kan er geen medelijden mee hebben. Neem je iemand anders daarin mee, dan ben je dus echt een rund. En egoïstisch bezig. 
Het is ook onderzocht dat veel mensen die mobiel klungelen zichzelf vaak behoorlijk overschatten. Die denken dat ze alles wel genoeg in de gaten houden….🙄. NOT! 
Waar ik me aan erger is, dat die mensen anderen in gevaar brengen. Je zult maar iemand levenslang invalide maken (mobiel klungelen in de auto nog gevaarlijker).
En om terug te komen op mijn eerste posting. Was ik twee meter terug aangereden, dan was ik met mijn schouder vol op een betonnen rand geklapt met die gozer als extra gewicht om de zaak te verergeren. Gebroken schouder? Who knows. Wel een domme griet die waarschijnlijk op een even dom appje zo nodig moest reageren. 
Ik blijf gewoon doorgaan met roepen in de woestijn. Handhaven en fiks beboeten. Tweede is bereikt, eerste van geen kant. 

 

 

 

Reageer