.

Deel hier je favoriete recept


Reputatie 5
Badge +10
  • Oud Community Manager
  • 6701 reacties
Hey allemaal,

Eten is heeeurlijk! Heb jij laatst nog een heel lekkere nieuwe schotel gemaakt of een overheerlijk recept ontdekt die je met ons wil delen? Laat het hier achter.

Ik ben zelf niet zo'n koker, dus de wereldgerechten rijzen de pan uit bij mij thuis. Maar ik ben niet te beroerd om wat van jullie te leren.

Wat is nou echt een aanrader?

81 reacties

Badge +7
Oooh tof! Dit is wel een leuk topic voor als ik weer eens Koos Inspiratieloos ben met eten :D

Ik heb laatst weer eens courgette lasagna gemaakt. Hiervoor heb je nodig:
- 2 courgettes
- een groot pakje Frito tomatensaus
- een potje rode pesto
- paprika
- geraspte kaas

Je begint met het maken van de courgette-lasagna plakjes. Dit doe je door met een kaasschaaf lange plakjes te maken.

Vervolgens doe je een laag tomatensaus in een ovenschaal. Hier doe je een laag courgette overheen. Deze smeer je in met rode pesto. Vervolgens doe je een laagje met stukjes paprika en daarna weer een laag met tomatensaus. Daar gaat een laag geraspte kaas overheen. Vervolgens weer een laag courgette, rode pesto en ga zo maar door.

En natuurlijk eindig je weer met de tomatensaus en een goede laag kaas. Dan nog 30-45 minuten in de oven en dan is het klaar 😃
Reputatie 7
Badge +9

Dus nu een mager receptje graag!



Deze zus?

du Pain rôti met kamillethee.

Benodigdheden:

- zakkie kamillethee merk maakt niet uit, zelfgeplukt mag ook
- 0,5 l ongekookt water
- waterkokurd
- snee wit brood
- broodroosturd

Kook het water in de waterkoker en laat even afkoelen.
Schenk dit in een ruim glas.
Hang de kamille erin maar niet langer dan 10 minuten.
Frot intussen de witte snee brood in de broodrooster en laat minimaal 2 minuten roosteren.
Af laten koelen.
Drapeer alles leuk op een groot bord met een takje peterselie.
Smullen maar! 😛
Reputatie 6
Badge +7
Wóóóó, een recepten-topic!

Bedankt voor het uppen Friesian. Ik ben echt van de recepten. Zal binnenkort eens wat lekkere recepten posten.

Groetjes,
Asma
Reputatie 6
Badge +7
Hoi allemaal,

Het is de Nationale Week Zonder Vlees. Ik heb dus een topic geopend met App tips en lekkere vegetarische recepten. Even geen inspiratie wat je wilt eten deze week? Klik dan hier.

Groetjes,
Asma
Reputatie 6
Badge +4
Ah kijk nog een mooi saladerecept Friesian! 🙂 Voor de vegetariërs onder ons kun je de ham ook vervangen door vegetarische hamstukjes, even voorbakken en klaar.

Dit recept vind ik ook erg lekker, maak het geregeld:

Gevulde parika's met geitenkaas, quinoa en cashewnoten

225g prei à la crème deelblokjes (diepvries, pak à 450 g)
4 el olijfolie
3 tenen knoflook
1 blik tomatenblokjes met basilicum (400 g)
1 rode paprika
1 oranje paprika
100g verse geitenkaas
275 g quinoa
75 g ongezouten cashewnoten
50 ml water
1 snufje zout
1 snufje peper
1 ovenschaal (inhoud 3 l)

Bereidingswijze

Ontdooi de prei in een steelpan op laag vuur. Verhit in een koekenpan de olijfolie. Fruit de knoflook 1 min. Voeg de tomatenblokjes met het water toe en breng tegen de kook aan.
Verwarm de oven voor tot 180 °C. Halveer de paprika’s in de lengte en verwijder de zaadlijsten. Draai het vuur laag en leg de paprika’s met de bolle kant in de saus. Voeg zout en peper naar smaak toe en stoof de paprika’s afgedekt 15 min.
Schep de paprika’s met de saus in de ovenschaal. Schep de prei in de paprika’s. Verkruimel de geitenkaas boven de prei en bak de paprika’s in de voorverwarmde oven in 25 min. helemaal gaar.
Kook intussen de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakking gaar. Giet het kookvocht af. Roer de cashewnoten door de quinoa.
Verdeel de paprika’s met de tomatensaus over 4 diepe borden en schep de quinoa erbij.

Enjoy!!
Hoi Alex.

Mijn favoriet zijn er eigenlijk meerdere, waaronder uiensoep, rösti en 1 pansmaaltijd.

De eenvoudigste is Rösti.

1 ui snipperen.
In een een grote sauteuse (je kent die beter als koekenpan) licht fruiten
1 Helft van een pakje gerookte, gezouten spekblokjes.
Dit mee sauteren.
Dan de rösti erbij en bakken, officieel tot een koek.
Maar ik doe het altijd meerdere keren omgooien.
Alles gebeurt op groot vuur.
Op het laatst wat zout toevoegen.

En smullen maar. 🆒
Ik ben vergeten te beginnen met....
Doe een scheut zonnebloemolie in de sauteuse.
Reputatie 5
Badge +11
Ingrediënten voor 4 persoons maaltijd

250 gram bloem
1 mespuntje zout
2 grote eieren
0.5 l melk
boter om te bakken

Bereidingswijze
Doe de bloem met het zout, de eieren en de helft van de melk in een kom en meng met de garde of met de mixer tot een glad beslag. Meng er de resterende melk door en laat het beslag circa 30 minuten rusten.
Verhit een klontje boter in een koekenpan met een dikke bodem en een anti-aanbaklaag. Schep een dun laagje beslag in de pan en draai de pan rond zodat het beslag gelijkmatig over de bodem kan uitlopen. Laat op middelhoog vuur circa 3 minuten bakken tot de onderkant gekleurd en de bovenkant droog is. Keer met behulp van een paletmes, een spatel of een pannendeksel om en laat de onderkant in circa 1 minuut goudbruin bakken.
Herhaal tot het beslag op is.
Hoi Ernst,

Ziet er goed uit.
Ik zou er een eetlepel suiker.
En 10 gram (zakje) vanillesuiker bij doen.
En beginnen op klein vuur om de bloem gaar te laten worden.
Reputatie 5
Badge +11
Hey Friesian,
Welke variant is dat?
Hey Friesian,
Welke variant is dat?


Dat is geen variant.
Ik zou zeggen probeer het maar eens, ben benieuwd wat je ervan vindt.
Het geeft een dosis extra smaak.
Reputatie 5
Badge +10
Leuk zo die recepten hier 🙂. Heeft iemand nog een geniaal vegetarisch recept?
Hoi Alex.

Dan heb ik nog iets waarmee je verschillende vegetarische salades kunt maken.

Franse dressing.

1 deel azijn
3 delen zonnebloemolie
zout
peper
gesnipperde 1/2 ui
 1/2 eetlepel peterselie
1 kwart eetlepel suiker
1 theelepel mosterd

Begin met 100 ml azijn en zout te mengen.
Let wel, nooit olie en zout als begin want dan gaat het vlokken.

Dan de rest er bij doen, goed mengen.(dus ook 300 ml zonnebloemolie)

Voorbeelden waar je dit een scheutje bij doet, wel goed schudden (fles) voordat je het erbij doet.
*Schijfjes komkommer > komkommersalade
*Schijfjes Tomaat > tomatensalade
*En julienne gesneden wortel >wortelsalade
*En julienne gesneden selderij (knolselderij) > selderijsalade
*Sla, en brunoise gesneden augurk, stukjes hardgekookt ei (10 min) zilveruitjes, eventueel kwart schijfjes tomaat.> slasalade

Dit zijn enkele van de vele voorbeelden die er zijn.

En voor wie het niet weet.
En julienne is in kleine reepjes. (zoals lucifers)
En brunoise is in kleine blokjes. 🆒

Groet,
Friesian
Reputatie 5
Badge +2
uiensoep

http://smilies.sofrayt.com/^/aiw/stinker.gif
Ik begrijp uit je reactie dat je een recept wil van uiensoep.
Wat je nodig hebt is. (voor 2 liter soep)

5 uien
boter
2 eetlepels bloem
2 liter koud water
4 runderbouillonblokken
2 theelepels sambal
ketjap
vetsin
worcestershiresaus
1 1/4 eetlepel geraspte parmesaanse kaas

Snijd de uien in halve ringen. (dus uit elkaar halen daarna)
Fruit ze in boter (niet te veel en niet te weinig) tot ze een beetje bruin worden. (op groot vuur)
Dan de bloem toevoegen, op klein vuur een roux maken en zorg dat die goed gaar is!!! (ongeveer 4 a 5 minuten en goed in beweging houden en ook met bijvoorbeeld een spatel uit elkaar drukken)
Koud water toevoegen, aan de kook brengen, regelmatig roeren
Wanneer het bijna kookt:
bouillonblokken, sambal en een beetje vetsin toevoegen
Ketjap toevoegen tot het geheel een beetje bruin (niet lichtbruin maar net iets meer) wordt (zorg dat ketjap niet overheerst Qua smaak)
Als laatste de parmesaanse kaas toevoegen, en zachtje laten "trekken" tot de kaas helemaal is gesmolten. (kan een half uur duren, regelmatig roeren)
En wil je de soep pittiger, je kent de werking van sambal, voorzichtig dus.

Groet,
Friesian
Reputatie 5
Badge +2
http://smilies.sofrayt.com/%5E/_950/fart.gif
Reputatie 4
Badge +7
Ik begrijp uit je reactie dat je een recept wil van uiensoep.
Wat je nodig hebt is. (voor 2 liter soep)

5 uien
boter
2 eetlepels bloem
2 liter koud water
4 runderbouillonblokken
2 theelepels sambal
ketjap
vetsin
worcestershiresaus
1 1/4 eetlepel geraspte parmesaanse kaas

Snijd de uien in halve ringen. (dus uit elkaar halen daarna)
Fruit ze in boter (niet te veel en niet te weinig) tot ze een beetje bruin worden. (op groot vuur)
Dan de bloem toevoegen, op klein vuur een roux maken en zorg dat die goed gaar is!!! (ongeveer 4 a 5 minuten en goed in beweging houden en ook met bijvoorbeeld een spatel uit elkaar drukken)
Koud water toevoegen, aan de kook brengen, regelmatig roeren
Wanneer het bijna kookt:
bouillonblokken, sambal en een beetje vetsin toevoegen
Ketjap toevoegen tot het geheel een beetje bruin (niet lichtbruin maar net iets meer) wordt (zorg dat ketjap niet overheerst Qua smaak)
Als laatste de parmesaanse kaas toevoegen, en zachtje laten "trekken" tot de kaas helemaal is gesmolten. (kan een half uur duren, regelmatig roeren)
En wil je de soep pittiger, je kent de werking van sambal, voorzichtig dus.

Groet,
Friesian


Om het nog lekkerder te maken, gebruiken wij Kampernaren uitsluitend Kamper uien. De soep dient bij ons als voorgerecht bij de beroemde (en waar Kampen om bekend staat) Kamper steur.
Hey allemaal,

Eten is heeeurlijk! Heb jij laatst nog een heel lekkere nieuwe schotel gemaakt of een overheerlijk recept ontdekt die je met ons wil delen? Laat het hier achter.

Ik ben zelf niet zo'n koker, dus de wereldgerechten rijzen de pan uit bij mij thuis. Maar ik ben niet te beroerd om wat van jullie te leren.

Wat is nou echt een aanrader?

@ Alex

Zijn/waren de recepten uitgetest?

Even dit.
Voor de veiligheid (eenvoud) heb ik niks gezegd over Omelette Siberienne of Omelette Vesuvius :D

@ -Naomi.

@Friesian: haha, het is een kwestie van tijd wanneer je mijn favoriete recept hier aantreft

Do you remember? 🆒
Reputatie 5
Badge +11
Ja, -Naomi... Waar blijft jóuw recept?
We horen wel dat je zo goed bezig bent met kokkerellen de laatste tijd, maar recepten 'ho maar'...
Reputatie 7
Badge +9

We horen wel dat je zo goed bezig bent met kokkerellen.


Horen dat iemand goed bezig is met kokkerellen zegt nog niks over de feitelijke situatie natuurlijk..:p

http://www.cruiselawnews.com/uploads/image/Dirty%20Kitchen.jpg
Reputatie 4
Badge +8
Je keuken ziet er nog hetzelfde uit als 4 jaar gelee....
Doe d'r nou eens iets aan broer.

enfin, een makkelijk receptje voor een avondje met vrienden of gewoon zo bij een versgebakken broodje tussen de middag.

Zakje Conimex Nasikruiden, niet alleen dat poeder maar ook met gedroogde groenten d'r in.
200/250 gram mager rundergehakt liefst biologisch.
Nasikruiden even wellen volgens de bruksanvisnung op het pakje in een steelpannetje met wat water.
Goed doorroeren en laten afkoelen.

Gehakt met de kruiderijen en theelepel kerrie doorkneden en een beschuit erdoor kruimelen (heel fijn)
Kleine balletjes van maken met een doorsnee van ongeveer 3 cm.
Je houdt ongeveer 24 balletjes over op deze manier.
De helft hiervan op hoogste stand in de magnetron in daarvoor geschikt bakje doen met deksel erop.
2 minuten. Eruithalen en op zeefje laten afkoelen.
Tweede lading erin en ook laten afkoelen.

Daarna op het door jou gewenste tijdstip opeten nadat je ze even hebt opgewarmd in de magnetron,
of gelijk na de bereiding bij de borrel geven.

Is niet alleen vetarm, maar ook nog eens berenlekker.
Reputatie 5
Badge +11
Klinkt goed, koorelle!
Enne, de leon; ruim je keuken eens op 😛
Klinkt goed, koorelle!
Enne, de leon; ruim je keuken eens op :p

Idd, wie weet straks komt deze persoon langs! Brrrr. 🆒

http://cdn.omgfacts.com/2014/7/13/f7dba577ffda263b3519ae1bcf61bd59.jpg
Wel wat meer werk dan het recept van koorelle, maar toch.

Huzarensalade

200 gram aardappelen                           - aardappelen en brunoise snijden
100 gram gekookte ham                        - blancheren, daarna afspoelen onder koud water, op een doek laten afkoelen
100 gram augurken                               - gekookte ham, augurken, uien en appel in blokjes snijden.
100 gram appel                                     - aardappelen, ham, uien en appel mengen met eerder gemelde Franse dressing                                                                                                                                                             (met mate)
50 gram uien                                        
 mayonaise                                            dresseren op een bord met sla, augurk, zilveruitjes, plakjes ei en stukjes tomaat.                                            
1 krop sla

Als garnituur.                                                 Over de salade wat mayonaise en bestrooien met gehakte peterselie.
12 zilveruitjes
4 plakjes augurk                                **********************************************
2 eieren                                    Eveneens
8 plakjes tomaat                                Berenlekker 🆒
Reputatie 4
Badge +8
Wies die vent Friesian???

Reageer