.

Beantwoord

Zeer hoog internet verbruik, hoe kan dat?


Beste ,
Ik verbruik normaliter nauwelijks internet (data). Nu heb ik op één dag (paar uur) ca. €40 buiten de bundel verbruikt. Dit zou zijn gebeurd op het moment dat ik in de auto zat en 's avonds tijdens een kookavond. Ik heb al meerdere keren gevraagd aan Simyo of zij meer specificaties kunnen geven omdat ik er zeker van ben dat er iets fout is. Dus wat en waar heb ik verbruikt. Ik krijg daar allemaal algemene antwoorden op met tips. Echter dat is mij bekend en zo is mijn toestel ook ingesteld. Het automatisch downloaden van Whatsapp foto's/filmpjes staat bijvoorbeeld uit, Youtube werkt alleen bij wifi etc.
Ik krijg dus een hoge factuur, ik kan het echter niet bestrijden omdat er geen inzicht is en ik niets krijg. Hebben er meer mensen hier last van en wat was/is jullie oplossing?
Ik heb Simyo inmiddels opgezegd.
icon

Beste antwoord door Ruud 22 June 2015, 16:59

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi ericvds,

Wat vervelend dat je geconfronteerd bent met hoog internet verbruik.:(
En jammer om te zien dat dit je heeft doen besluiten om ons te verlaten.

Ik zou je graag meer inzicht willen geven, echter hebben wij de door jou gevraagde gegevens simpelweg niet.
Wij kunnen alleen zien hoeveel MB er op een bepaald tijdstip is verbruikt. Wij kunnen niet zien waar het aan op is gegaan.
Gelukkig houdt je telefoon bij waar de MB's voor gebruikt. Wat voor telefoon heb je?

In het artikel over datagebruik en over je datalimiet kun je vinden hoe je dit in je telefoon terug vindt. Bij een Android telefoon kun je heel makkelijk de periode selecteren waar je informatie over wilt hebben.:D
In jou geval zou dat van 25-5 t/m 31-5 zijn. Dat was de periode dat je bundel op was.

Ik hoop dat je zo toch meer inzicht hebt gekregen in je verbruik. Ook al stap je over, is het fijn om te weten waar je MB's nu eigenlijk voor gebruikt worden.
Dat kan je ook helpen bij je volgende abonnement. Is het je zo duidelijker?
Uit mijn telefoon haal ik blijkbaar net zo weinig. Ik zie dat ik veel verbruikt heb qua WIFI en nauwelijks data via het mobiele netwerk. Mogelijk doe ik iets niet goed. Het betreft een Sony Xperia Z1 Compact. Zie ook schermweergave.

Reputatie 4
Badge +10
Hoi ericvds,

Bedankt voor de afbeelding 🙂 Dit geeft al iets meer inzicht in je verbruik. Ik zie op de afbeelding dat de meeste MB’s zijn verbruikt aan Youtube en Flickr.
In je verbruiksgegevens zie ik dat er op 26 mei een piek was. Er is op die dag tussen 9:10 uur en 20:10 uur ongeveer 262 MB gebruikt.

Kun je de datum 26 mei ook selecteren in je telefoon en hiervan een afbeelding plaatsen? 😳
Volgens de telefoon heb ik niets verbruikt via het mobiele netwerk. Dat is heel weinig, maar ik weet dat ik na de melding alles uitgezet heb. Wifi verbruik in die periode is wel zo'n 1,9GB. Zie printscreens
Reputatie 6
Badge +10
Hoi ericvds,

Er is dan zo te zien overduidelijk iets verkeerd gegaan in je telefoon. Het gebeurt namelijk niet zomaar dat we iets registreren en zeker niet als dit verbruik overeenkomt met wat je telefoon over wifi heeft verbruikt. Ook de KPN netwerkspecialisten geven aan, want die heb ik om bevestiging gevraagd, dat de datasessies echt via het mobiele netwerk zijn gegaan.

Ondanks dat het niet onze verantwoordelijkheid is, maar eigenlijk die van Sony in dit geval, wil ik je tegemoetkomen in de kosten. Ik zal je internet verbruikskosten verrekenen tegen een grotere internetbundel. Hoe we dit afhandelen, stuur ik je per e-mail 🙂.

Ben je blij met deze oplossing?

Groetjes, Tiury
Beste Tiury,
Ik heb de oplossing per mail gekregen en ik kan mij daar in vinden. Bedankt voor de afhandeling en tegemoetkoming.
Mvg. Eric
Hallo allemaal,

Heel toevallig dat mijn dochter in excact dezelfde periode 26 mei tot 31 mei een hele hoge rekening kreeg omdat ze buiten d'r bundel was. Ze had in 5 dagen tijd €126,27 (!) mobiel internet gebruikt buiten haar bundel van 1500MB en dat is best veel voor een abonnement van €16,50/maand. Provider kan niets zien waar deze MB's voor zijn gebruikt, dat moet via de officier van justitie of de binnenlandse veiligheidsdienst, want de gegevens zijn er natuurlijk wel, Europesche richtlijnen, bewaarplicht, enz.
Wat mij hier eigenlijk het meeste stoort is dat Simyo hun systeem zo hebben "afgesteld" dat een simkaart pas geblokkeerd wordt als het verbruik boven de €100,= (!) per dag of €250,= per week wordt!
Dit is natuurlijk van de zotte en geheel buiten proporsies t.o.v. de meeste abonnementen!
Uiteraard heeft mijn dochter een waarschuwings SMS gekregen dat ze buiten d'r mobiele internetbundel ging komen als ze doorgaat. Maar zoals de meeste kinderen worden waarschuwingen weggeklikt en zelf direct verwijderd! Stom, inderdaad, heel stom.
Blijft toch het feit vind ik dat de "afstelling" van de Simyo-systemen best krapper gezet mogen worden en op bijv. op max. 1,5x maand-abonnementkosten per dag of €100,= per week.
Een paar jaar geleden werd men automatisch geblokkeerd als men in het buitenland (Europa) meer dan €59,50 had verbruikt in een maand maar dat kon dus ook al na een dag zijn. Het is gewoon een kwestie van instellingen en deze van Simyo is echt niet klantvriendelijk of "beste" provider waardig. 4x €249,99 = €999,96 in een maand en de systemen bij Simyo doen niets.
Mijn dochter is klantaf bij Simyo.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Klantaf, welkom op het Simyo forum.

We vinden het heel jammer om je reactie te lezen en zeker om te horen dat je dochter weggaat bij Simyo. Bij Simyo en in de moderne telefoons zijn er genoeg manier waarop je zelf kunt zorgen dat niet wordt geconfronteerd met een hoge rekening zoals je dochter heeft ontvangen. Natuurlijk is een stuk verantwoordelijkheid ook belangrijk, zoals het in acht nemen van waarschuwingsberichtjes zodra een provider ze stuurt.

Daarnaast kun je in de meeste telefoons instellen dat je na een bepaalde hoeveelheid geen internet meer kunt gebruiken, zoals ik zelf ook altijd heb ingesteld.

Helaas kunnen we het limiet niet omlaag halen, omdat dit een hoogverbruik limiet is. Dit geldt dus niet alleen voor internetverbruik, maar voor al het verbruik. Stel je voor dat je in het buitenland zit met paniek en we sluiten je bij €10,- al af. Dat mogen en gaan we ook niet doen.

Ik hoop dat je nu begrijp waarom we deze keuze hebben gemaakt.

Groetjes, Tiury
Hier eigenlijk hetzelfde, ik zou op 1 dag (31-05) aan €53,23. Ik heb 1GB in mijn abonnement en ben daar nog noóit overheen gegaan, gezien de datum (een zondag) was ik thuis waar ik gewoon altijd wifi heb. Er is geen storing geweest in de wifi. Echter heb ik een iPhone waarbij ik niet kan vinden waar je zo handig een overzicht kan zien van mijn verbruik. Toen ik de factuur goed bekeek kan ik mij niet voorstellen dat ik op deze momenten data heb verbruikt!

Lise Blanken
*€52,23 buiten bundel verbruikt bedoel ik dan
Hier ook hetzelfde. Ik gebruik dagelijks gemiddeld 6 mb internet, maar op 26-6 heb ik volgens Simyo opeens 328 mb verbruikt! Waardoor ik € 31,29 extra moet betalen. Ik heb daarna mijn mobiele data maar uitgeschakeld op mijn telefoon maar het is belachelijk dat zoiets gebeurd. Ik zit niet op youtube of andere apps en sites die zoveel mb verbruiken. Ook het automatisch downloaden van filmpjes en foto's van whatsapp staat uit. Ik vind dit echt absurd.
Ik bedoel op 23-6 en gebruik gemiddeld 12 mb per dag
Reputatie 3
Badge +7
Hoi LiseBlanken,

Ik kom je bericht nu pas tegen. Excuses voor de late reactie.

In de maand mei zo'n 350 MB's extra verbruikt. Het extra verbruik heeft plaatsgevonden op 31 mei. Zodra je bundel voor de helft verbruikt is ontvang je van ons een notificatiebericht. Deze is verstuurd op 23 mei.
Daarnaast hebben wij ook bij 80% verbruik een sms-bericht naar gestuurd. Dit was op 25 mei geweest. Op 31 mei was je bundel op en hebben wij je hiervan per sms op te gesteld.

Wij kunnen niet inzien waar het verbruik voor is geweest. We houden alleen de momenten bij waarop verbinding met het netwerk is geweest. Op de iPhone kan je onder Instellingen > Mobiel netwerk zelf je verbruik inzien.
Voor meer tips over het inzien van je verbruik kan je een kijkje nemen op dit artikel: Krijg inzicht in het datagebruik van je apps

Hoi jandegeusverweijen,

Ik zie dat je vraag al beantwoord is in dit topic.

Reageer