Vorige week heeft mijn moeder op een avond een kort telefoontje gepleegd van ca 30 seconden naar een vriendin van haar die op nog geen 100 meter afstand woont in de wijk. Hierbij werd mijn moeder geholpen door een verzorgende van het verpleeghuis.
Na kort met de vriendin te hebben gesproken, ongeveer een halve minuut, heeft haar vriendin het gesprek na 30 seconden beëindigd. Ik heb haar de volgende dag gebeld en zij heeft me bevestigd dat ze die avond nog twee andere telefoontjes heeft gevoerd. Mijn moeder en de verzorgende hebben waarschijnlijk verzuimd de "uit"-knop in te drukken zodat de verbinding, als die nog bestond, ook echt was verbroken.
De volgende dag kreeg ik van Simyo een berichtje op mijn mobiel met als titel "hoogverbruik". Omdat ik als contactpersoon genoemd sta voor mijn moeder, kreeg ik dit berichtje. Wat bleek op dat moment: het gevoerde gesprek van mijn moeder van ca. 30 seconden kostte toen al ruim Euro 111,00 en Simyo zou het nummer van mijn moeder gelijk de-activeren totdat er Euro 100,00 door ons zou worden voldaan. Wat schetst mijn grote verbazing.... kijk ik die avond op "mijn Simyo" en zie ik dat het nummer pas is ge-deactiveert toen de teller voor dit gesprek al op ruim Euro 156,00 stond.
Ik heb gelijk de cliëntenservice gebeld. Ik hoefde helemaal niet om een oplossing te vragen. De vriendelijke medewerkster van de cliëntenservice gaf aan dat de nota met 50% verlaagd zou kunnen worden uit coulance voor de hoge gesprekskosten. Ik vroeg nog wélke gesprekskosten, maar dat kon ze me niet aangeven. Resteert nog een bedrag te betalen door mijn moeder van een kleine Euro 80,00 aan gesprekskosten voor een gesprek van een paar seconden.
Afgezien van het feit dat ik het vreemd vond dat er gelijk 50 procent van het factuurbedrag kon worden gecrediteerd is het mij volstrekt onduidelijk hoe de belkosten voor mijn moeder door kunnen lopen, terwijl degene die zij gebeld heeft het gesprek na een halve minuut heeft verbroken. Iedere Nederlander denkt dan toch dat ook het gesprek van mijn moeder moet zijn beëindigd ondanks dat zij de uit-knop niet (goed)heeft ingedrukt?
Adviezen aan Simyo van "bouw een veiligheid in en verbreek een gesprek na twee uren" of "bouw een bovengrens in de abonnementskosten in" zijn volgens Simyo niet te realiseren. In ieder geval wilde men er niets over horen. Ik had sterk het idee dat men vaker dergelijke gesprekken zou willen hebben.
Nu bij mijn eigen telefoonprovider kan ik tot op de euro aangeven tot welk bedrag ik wil gaan in maandelijkse abonnementskosten en verbruikskosten.
U bent gewaarschuwd. Let er altijd op dat u actief uw verbinding verbreekt, anders heeft u de kans dat u bij Simyo voor erg vervelende consequenties komt te staan.
Simyo …… de beste mobiele provider van Nederland?? Hoe bedenken ze het!!!! Afgezien van de kosten, is men blijkbaar ongevoelig mee te denken aan oplossingen om dergelijke kwetsbare groepen te beschermen tegen dit soort "ongelukjes". Nee, dit geld is op deze wijze snel door hen verdiend. Hebben e nog een groter budget om hun prijzenkast te vergroten. Van mij ontvangen jullie een grote 0 en wellicht nog een koude douche.
Marcel.
Beste antwoord door Els
Bekijk originele reactie