.

Beantwoord

Waarom worden mijn hoge belkosten niet vergoed?

  • 8 August 2018
  • 3 reacties
  • 180 Bekeken

Mijn moeder is 91 jaar en woont in een verpleeghuis. Ze heeft al jarenlang een mobiele telefoon met een goedkoop abonnement van Simyo, omdat ze nagenoeg nooit belt en altijd zelf gebeld wordt. Tot vorige week ging alles naar volle tevredenheid.

Vorige week heeft mijn moeder op een avond een kort telefoontje gepleegd van ca 30 seconden naar een vriendin van haar die op nog geen 100 meter afstand woont in de wijk. Hierbij werd mijn moeder geholpen door een verzorgende van het verpleeghuis.

Na kort met de vriendin te hebben gesproken, ongeveer een halve minuut, heeft haar vriendin het gesprek na 30 seconden beëindigd. Ik heb haar de volgende dag gebeld en zij heeft me bevestigd dat ze die avond nog twee andere telefoontjes heeft gevoerd. Mijn moeder en de verzorgende hebben waarschijnlijk verzuimd de "uit"-knop in te drukken zodat de verbinding, als die nog bestond, ook echt was verbroken.

De volgende dag kreeg ik van Simyo een berichtje op mijn mobiel met als titel "hoogverbruik". Omdat ik als contactpersoon genoemd sta voor mijn moeder, kreeg ik dit berichtje. Wat bleek op dat moment: het gevoerde gesprek van mijn moeder van ca. 30 seconden kostte toen al ruim Euro 111,00 en Simyo zou het nummer van mijn moeder gelijk de-activeren totdat er Euro 100,00 door ons zou worden voldaan. Wat schetst mijn grote verbazing.... kijk ik die avond op "mijn Simyo" en zie ik dat het nummer pas is ge-deactiveert toen de teller voor dit gesprek al op ruim Euro 156,00 stond.

Ik heb gelijk de cliëntenservice gebeld. Ik hoefde helemaal niet om een oplossing te vragen. De vriendelijke medewerkster van de cliëntenservice gaf aan dat de nota met 50% verlaagd zou kunnen worden uit coulance voor de hoge gesprekskosten. Ik vroeg nog wélke gesprekskosten, maar dat kon ze me niet aangeven. Resteert nog een bedrag te betalen door mijn moeder van een kleine Euro 80,00 aan gesprekskosten voor een gesprek van een paar seconden.

Afgezien van het feit dat ik het vreemd vond dat er gelijk 50 procent van het factuurbedrag kon worden gecrediteerd is het mij volstrekt onduidelijk hoe de belkosten voor mijn moeder door kunnen lopen, terwijl degene die zij gebeld heeft het gesprek na een halve minuut heeft verbroken. Iedere Nederlander denkt dan toch dat ook het gesprek van mijn moeder moet zijn beëindigd ondanks dat zij de uit-knop niet (goed)heeft ingedrukt?

Adviezen aan Simyo van "bouw een veiligheid in en verbreek een gesprek na twee uren" of "bouw een bovengrens in de abonnementskosten in" zijn volgens Simyo niet te realiseren. In ieder geval wilde men er niets over horen. Ik had sterk het idee dat men vaker dergelijke gesprekken zou willen hebben.
Nu bij mijn eigen telefoonprovider kan ik tot op de euro aangeven tot welk bedrag ik wil gaan in maandelijkse abonnementskosten en verbruikskosten.

U bent gewaarschuwd. Let er altijd op dat u actief uw verbinding verbreekt, anders heeft u de kans dat u bij Simyo voor erg vervelende consequenties komt te staan.

Simyo …… de beste mobiele provider van Nederland?? Hoe bedenken ze het!!!! Afgezien van de kosten, is men blijkbaar ongevoelig mee te denken aan oplossingen om dergelijke kwetsbare groepen te beschermen tegen dit soort "ongelukjes". Nee, dit geld is op deze wijze snel door hen verdiend. Hebben e nog een groter budget om hun prijzenkast te vergroten. Van mij ontvangen jullie een grote 0 en wellicht nog een koude douche.

Marcel.
icon

Beste antwoord door Els 9 August 2018, 14:25

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Hoi Marcel100,

Welkom op het Simyo Forum. Wat ontzettend balen dat de factuur van je moeder plotseling zo hoog is geworden. Uiteraard kan ik me goed voorstellen dat jullie ontzettend zijn geschrokken van deze kosten. 😞

Op het moment dat een telefoongesprek wordt opgestart, loopt de verbinding tot deze actief verbroken wordt aan één van beide kanten. Op het moment dat beide aansluitingen niet goed ophangen, of een wisselgesprek opstarten terwijl de andere lijn nog actief is, blijft de teller doorlopen.

In het verbruik kan ik inderdaad zien dat er op één augustus een gesprek is gevoerd, welke enkele uren heeft geduurd. Ook onze technische afdeling ziet dat de simkaart op die tijden een actieve verbinding heeft gehad via het KPN-netwerk. Dit verbruik is rechtstreeks vanaf de zendmast doorgestuurd. Vanwege de wetgeving rondom privacy mogen wij de inhoud van gesprekken niet registreren. Het is in dit geval dus niet mogelijk om terug te luisteren wat er precies is gebeurd tijdens deze verbinding.

Ter controle heb ik zojuist contact opgenomen met de netwerkspecialisten van KPN. Zij geven aan dat het netwerk geen automatische tijdsgrens heeft, omdat men de vrijheid moet hebben om zelf te bepalen hoelang diegene belt. Ondanks dat we we snappen dat het misschien niet de bedoeling is geweest om zo'n lang te voeren, kunnen we dit vooraf niet voor iedereen bepalen. Simyo heeft als bescherming wel een blokkade voor hoogverbruik ingesteld. Hierbij blokkeren we aansluitingen die in korte tijd veel kosten maken. Het is hierbij niet mogelijk om deze grens zelf in te stellen. Natuurlijk snappen we dat dit in het geval van jouw moeder geen fijne situatie is. Om deze reden willen we jullie graag tegemoetkomen met de aangeboden coulance. Omdat de verbinding daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, is het helaas niet mogelijk om alle kosten kwijt te schelden.

Om dit soort lange verbindingen in de toekomst te voorkomen, zou je kunnen nagaan of het instellen van zo'n gespreksduur mogelijk is in haar telefoon. Ook bestaan hiervoor verschillende apps zoals bijvoorbeeld deze. Zou dit een mogelijkheid zijn in haar telefoon?

Groetjes,
Els
Dag Els,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het erg gek dat er een actieve verbinding gedurende die uren moet zijn geweest. Ik heb vanmiddag de zoon gesproken van de mevrouw die mijn moeder heeft gebeld. Hij heeft die avond nadien ruim een uur lang met zijn moeder telefonisch gesproken. Mijns inziens kan er dan geen actieve verbinding meer aanwezig zijn geweest, Althans een verbinding die mijn moeder nu wordt aangerekend. Maar dat zal altijd een ja/nee-tje blijven.

Een coulanceregeling, hoe aardig ook bedoelt, verzacht alleen het factuurbedrag. Ik heb mijn moeder maar niet verteld wat ze moet betalen. Ik moest echter met onmiddellijke ingang haar telefoonabonnement opzeggen omdat ze bang was dat dit weer zou gebeuren. Ze heeft overigens al jaren dit abonnement en heeft maandelijks nog geen 10 minuten verbruikt van haar belminuten.

Overigens heeft KPN of Deutsche Telekom wel een dergelijke zekerheid ingebouwd. Ik bel regelmatig met een vriendin in Duitsland. Aangezien ik 's avonds gratis ook naar Duitsland bel, kan een gesprek wat langer duren. Echter exact twee uur nadat de verbinding tot stand is gebracht, verbreekt KPN of Deutsche Telekom automatisch de verbinding. Moet een gesprek langer duren, ben je verplicht zelf het nummer opnieuw te bellen. Dat zou in deze casus een goede oplossing zijn geweest.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Marcel
Reputatie 6
Badge +4
Hi Marcel100,

Begrijpelijk dat je hier duidelijkheid over wil hebben. Wij kunnen helaas niet zien wat er precies gebeurd is. Het enige dat wij kunnen zien is dat er lange tijd een verbinding is geweest. Met de tips die Els in haar berichtje gegeven heeft kunnen in ieder geval helpen bij het voorkomen van zoiets in de toekomst. Of je moeder bij ons een abonnement heeft of bij een andere provider, het blijft belangrijk om de verbinding te verbreken nadat je klaar bent met bellen om kosten te voorkomen. Een gespreksbeperkende optie zoals Deutsche Telekom die vind ik het een heel mooi idee dat ik graag bij ons op de Wall of Change ophang. Dit is de plek waar we ideeën van klanten en collega's verzamelen en inventariseren. Bedankt voor de suggestie.

Namens Els heel graag gedaan.

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Thomas

Reageer