.

Beantwoord

Waarom krijg ik kosten als mijn bundel nog niet op is?

  • 18 April 2016
  • 9 reacties
  • 236 Bekeken

Badge
geacht forum,

ik heb een € 6,- euro abonnement, uitsluitend bellen ik bel weinig, hier heb ik ruim voldoende aan.
vanmorgen ontving ik mijn rekening, van de 300 belminuten heb ik er deze maand nog 250 over, dus ik ben nog lang niet aan mijn taks. toch moet ik € 0,28 bijbetalen.

ik ga hier niet failliet aan, heus niet, maar volgende maand zou dat een factor 1000 groter kunnen zijn. dan ga ik er (ik leef van een uitkerinkje) helemaal aan onderdoor. ik heb zojuist buitenland bellen uitgeschakeld.
ik gebruik geen internet (internet via een normale computer thuis)

waarom worden die paar centen niet van mijn bundel afgetrokken, voordat ik buiten mijn bundel treedt?

een waarschuwing voor gemaakte kosten buiten mijn bundel zou ook prettig zijn. ik weet het, wat zeur je over 28 cent, maar ik bedoel natuurlijk wanneer de bedragen groter worden, zou waarschuwen prettig zijn (een SMSje, of tijdens het gesprek een melding) ik ben een tevreden gebruiker, maar ik zou willen weten waarom ik als weinig-gebruiker toch moet bijbetalen.

groeten, Dré
icon

Beste antwoord door Angela 18 April 2016, 16:07

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Dréjansen,

Welkom op het Simyo Forum.

Dat er wat verwarring is ontstaan over je verbruik kan ik begrijpen. Juist als je nog genoeg minuten over hebt zou je verwachten dat je geen kosten hebt gemaakt.

Ik heb gelijk met je meegekeken naar je huidige verbruik. Hier zie ik dat je gebeld hebt met een 0900-servicenummer. Bellen naar deze nummers wordt op jouw factuur opgesplitst. De daadwerkelijke minuten die je gebeld hebt noemen we verkeerskosten en gaan gewoon uit je bundel. Daarnaast zijn er nog kosten die je betaalt vanwege het bellen naar een betaald nummer. Dit noemen we servicekosten. Om die reden betaal je €0.28 buiten je bundel.

Je kunt dit zelf ook terugvinden in de specificaties van je verbruik via Mijn Simyo 🙂 Heb je dit kunnen vinden?

Het klopt dat wij geen waarschuwingen sturen als jij over of buiten je belbundel gaat. Hiervoor zijn Mijn Simyo en de Mijn Simyo app ontwikkeld. Hierin kun je jouw verbruik in de gaten houden. Loopt het nu echt de spuigaten uit, dan zien wij dit wel naar voren komen en dan blokkeren we je aansluiting. Gebruik jij meer dan €100 per dag of €250 per week, zullen we jou op de hoogte stellen hiervan. Dit zijn natuurlijk fikse bedragen en er moet ook wel heel wat gebeuren voordat zoiets voorkomt. Het is niet mogelijk om je een sms'je te sturen als je buiten je belbundel dreigt te gaan.

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,
bedankt voor je reactie, ik heb de 28 cent gevonden, ik begrijp de opzet, jammer dat het niet van de bundel kan.

de grenzen van € 100,- per dag en € 250,- per week. kunnen deze bedragen omlaag worden bijgesteld?
bijvoorbeeld naar € 5,- per dag en € 20,- per week? dat is voor mij méér dan ruim voldoende speling.
als dát voorkomt, dan is er écht wat aan de hand, ik kan dan actie ondernemen. Als 63 jarige WWer, kom ik niet meer aan de bak, ik moet voorzichtig met mijn geld omgaan. 100 of 250 euro is problematisch.
groeten, Dré
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Drejansen,

Het is inderdaad jammer dat deze extra kosten in rekening worden gebracht. Wat misschien niet duidelijk naar voren komt in Angela haar bericht, is dat deze kosten door de partij waar je naartoe belt zijn bepaald en wij aan hen af staan 🙂. Anders zouden we dit natuurlijk volledig uit je bundel laten gaan.

Dan reageer ik nog graag over je verzoek om de 'hoogverbruik' tarieven bij te stellen. Helaas is deze mogelijkheid er niet. Dit is een systeem dat exorbitant verbruik registreert, dat gebruikers vaak niet door hebben. Wat ik je wel kan adviseren is het installeren van de Mijn Simyo app en er een gewoonte van maken het resterende tegoed met enige regelmaat te checken 🙂.

Groetjes, Tiury
Badge
Hoi Tiury,

bedankt voor je antwoord, het betalen van externe kosten uit de bundel zou toch kunnen door een evenredig beltegoed af te schrijven. ik maak mijn bundel zelden of nooit op.

in de TV programma's kassa en radar heb ik gehoord dat die extreme belkosten door buitenlandse terroristen worden veroorzaakt. natuurlijk kan dat ook in Nederland worden gedaan, maar voor de zekerheid heb ik buitenland afgesloten.
deze kosten worden vaak 'snachts gemaakt, ik schakel te telefoon automatisch uit voor de nacht, kan ik rustig ongestoord slapen en voorkom ik bovenstaande problemen.

toch blijf ik het vreemd vinden dat de 'alarm' bedragen zo hoog zijn.
dat moet toch omlaag kunnen, een kwestie van de juiste programmeur aan het werk zetten!
en inderdaad, ik zal regelmatig checken, maar als in één dag zo'n hoog bedrag wordt afgeschreven, ben ik al de pineut. Een vriendelijk, maar dringend verzoek om de alarmbedragen naar beneden bij te stellen.

groeten, Dré Jansen
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Dréjansen,

Zoals Tiury heeft uitgelegd in zijn bericht, dragen wij deze kosten af aan de betreffende dienst. In dit geval bepalen zij deze kosten en kunnen deze dus niet binnen de bundel berekend worden. Minuten kunnen niet doorberekend worden aan een externe dienst. Om die reden worden zulke diensten altijd buiten bundel berekend.

Heel goed om te zien dat je de nodige maatregelen neemt wat betreft het voorkomen van hoge kosten. Let er op dat inkomende gesprekken vanuit het buitenland niet geblokkeerd kunnen worden vanuit ons. Als je dit vanuit jouw telefoon hebt gedaan, dan is dit helemaal goed 🙂

Helaas kunnen wij deze bedragen buiten bundel niet verlagen. Precies zoals Tiury in zijn bericht heeft aangegeven. Dit systeem valt niet aan te passen per gebruiker en is dus een algemeen 'alarmsysteem'. Sorry dat ik je hier niet mee kan helpen.

Als je de app goed in de gaten houdt, kan het eigenlijk niet mis gaan wat betreft je belverbruik. Het is makkelijk om hier controle over te houden gelukkig 🙂 Er zijn een aantal diensten die standaard buiten je bundel vallen. Als je het gebruik van deze diensten beperkt, hoef jij je geen zorgen te maken over extreem hoge kosten.

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Badge
Hoi Angela,

helemaal duidelijk, jammer dat de alarm-bedragen per abonnee niet omlaag kunnen.
voor mij zijn heel lage bedragen voldoende, maar hoeveel minuten moet je bellen om € 100,- op te maken?
ik denk dat je met (24 x 60 🙂 1440 minuten nog niet aan dat bedrag komt.
wat mogelijk wel kan, is om voor ALLE klanten het bedrag omlaag brengen.
er zullen maar heel weinig klanten zijn die per dag voor € 100,-bellen.
ik denk dat deze mensen wel iets anders hebben bedacht voor dergelijke gesprekken
via internet is ook heel veel mogelijk.

ik heb tijdelijk het buitenland weer aan gezet, morgen ga ik naar Duitsland, daarna zet ik het buitenland weer uit.
bedankt voor je bemoeienis, uiteraard hou ik mijn telefoonkosten in de gaten

groeten, Dré
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Drejansen,

Er is een poos geleden al een verlaging geweest in deze hoogverbruik limieten. Hierop is afgewogen dat mensen die in de problemen komen in het buitenland, niet om de haverklap worden afgesloten (het moment dat de meeste hoogverbruik gevallen zijn). Het is daarom goed dat je zélf nu de telefoon kosten goed in de gaten houdt. Dit zou al voldoende moeten zijn om deze kosten te voorkomen 🙂.

Groetjes, Tiury
Badge
Ben het helemaal met Dré eens, van mij mag de limiet ook wel flink naar beneden worden bijgesteld, de door Dré benoemde bedragen lijken mij ook akkoord voor vele mensen.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi jannuh,

Natuurlijk ook bedankt voor je reactie in dit topic 🙂. Weetje wat, omdat jullie die allebei aangeven, wil ik hier natuurlijk wel iets mee doen. Ik heb het zojuist opgehangen op onze 'Wall of Change'. Hier kijken de productmanagers op voor ideeën en verbeterpunten voor Simyo. Misschien gaan we hier binnenkort dan wel iets aan doen.

Groetjes, Tiury

Reageer