.

Beantwoord

Waarom krijg ik een buitenlandfactuur terwijl ik niet in het buitenland zat

  • 18 October 2014
  • 12 reacties
  • 361 Bekeken

Goedemorgen!  

Zojuist zie ik mijn factuur van de maand september. 
De kosten zijn: 1 x abbonementskosten: 6 euro
                            109 x gesprekken binnen Nederland
                             156 x SMS binnen Nederland.

Het lijkt alsof hij die smsjes en de belminuten bovenop mijn abbonementskosten rekent terwijl dat gewoon ingebrepen in mijn abbonement zit. Het kan ook niet zijn dat ik op vakantie was, dat was ik namelijk niet.

Het bedrag wat over een paar dagen van mijn rekening wordt geschreven is: 43,57, terwijl ik in principe niet meer dan 6 hoeft te betalen. 

Ik hoop spoedig iets te horen.

Met vriendelijke groetjes,
Laura Olij
icon

Beste antwoord door Ernst 20 October 2014, 15:29

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoeveel belminuten heb jij voor die 6 euro Laura?
Ik heb hetzelfde ongemak. Normaliter betaal ik €13 voor 500 belminuten per maand. In september is de factuur echter €36. Het bedrag is zo hoog omdat ik kennelijk voor €23 buiten de belbundel heb gebeld.
Heel vreemd. Ik heb namelijk NIET in het buitenland gebeld. Ik ben echter wel een aantal weken in Cadzand geweest (tegen de Belgische grens). Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Zo ja, wat kan ik dan het beste doen om een correctie van de factuur te krijgen. En hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Hoeveel belminuten heb jij voor die 6 euro Laura?


Voor die 6 euro heb ik 300 belminuten of smsjes! Dat betekent da ik dus de grens ook niet bereikt heb: de smsjes opgeteld bij de belminuten is: 266 minuten/smsjes.

Daarnaast vind ik de factuur van juli en augustus ook buitensporig hoog. Toen was ik wel in het buitenland maar wellicht kan het ook een fout zijn?
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb hetzelfde ongemak. Normaliter betaal ik €13 voor 500 belminuten per maand. In september is de factuur echter €36. Het bedrag is zo hoog omdat ik kennelijk voor €23 buiten de belbundel heb gebeld.
Heel vreemd. Ik heb namelijk NIET in het buitenland gebeld. Ik ben echter wel een aantal weken in Cadzand geweest (tegen de Belgische grens). Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Zo ja, wat kan ik dan het beste doen om een correctie van de factuur te krijgen. En hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?


Vlak bij de grens is er een goede kans dat je ongemerkt via een buitenlands netwerk aan het bellen bent. Dit gebeurt als op jouw locatie het KPN netwerk een relatief zwak signaal heeft terwijl er een sterke zender vlak over de grens staat. Hoewel, het scherm van je telefoon zou dit moeten tonen maar misschien let je daar niet altijd op. De enige manier om dit in de toekomst te voorkomen is het uitzetten van de optie Bellen in en naar het Buitenland in Mijn Simyo.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Iggy Azalea, welkom op het forum van Simyo!

Ik heb dit topic met je vragen verplaatst naar het subforum Facturen. Daar past hij beter tussen en zo kunnen forumbezoekers met eenzelfde vraag nog makkelijker hun antwoord vinden.

Ik heb de specificatie van je factuur van september bekeken en ik zie eigenlijk enkel dat je meer dan 300 minuten/sms hebt verbruikt die maand.
Je hebt inderdaad 156 smsjes verstuurd, maar die 109 gesprekken zijn geen 109 minuten...
Alleen al aan gesprekstijd heb je 207 minuten. Tel daarbij op dat je telefoongesprekken afgerond worden op hele minuten en je komt veel te kort met de 300 minuten die je hebt.
Ik geef je dan ook als tip mee om je belbundel te verhogen.

Voor je facturen van juli en augustus heb ik ook je specificaties bekeken en je hebt ook best wat kosten gemaakt in het buitenland.
Je bent in een zone 3 land geweest, en bellen kost daar €2,54 per minuut.
Ook daar is geen fout gemaakt op je factuur.

Heb je zelf al eens de specificaties van je facturen gezien? En ken je Mijn Simyo? Daar kun je, wanneer je wilt, de stand van je belbundel in de gaten houden.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Hub,

In jouw geval lijkt het antwoord van Scotsman van toepassing. Als je je specificatie download van Mijn Simyo zie je dat er aardig van gesprekken vanaf het Belgische netwerk zijn geweest.
Nu kan ik niet zien waar die zijn geweest in België, maar als je vlakbij de grens was kan het zo zijn dat je nét op het Belgische netwerk zat.
Heb je niet op je telefoon gezien dat er geen KPN of Simyo meer als provider stond? Ook krijg je een SMS info bericht wanneer je op het buitenlandse netwerk komt (tenzij je dat al eens uitgezet hebt), heb je die niet gekregen?
Ik let inderdaad niet op mijn schermpje om te zien van welke provider ik gebruik maak. Ik kan mij niet herinneren dat ik een waarschuwing heb gekregen. Het moet dan inderdaad zo zijn dat mijn telefoontjes automatisch via een provider uit België zijn gegaan.
Ik ben gewaarschuwd voor een volgende keer. Maar wat zijn de opties om de extra kosten te voorkomen?
Een tip is dus bellen in en naarhet buitenland uitzetten ( via Mijn Simyo). Iemand heeft een tweede optie; de dichtstbijzijnde zender HANDMATIG zoeken. Kan dat en zo ja hoe.
Bedankt voor de reactie.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Hub,

Het advies is inderdaad "bellen in en naar het buitenland" uit te zetten. Dan kun je absoluut niet meer per ongeluk contact maken met buitenlandse netwerken. Mocht je toch vaak bellen naar het buitenland, zet je de netwerkselectie op handmatig.

Hoe je dit precies doet, is afhankelijk van je telefoon! Van welke telefoon maak je momenteel gebruik? 🙂
Ja makelijk praten, kun je net zo goed je gsm thuis laten, waarom heb je een gsm, Berijkbaarheid toch,
Tja dat je via een buitenlands net werk belt of internet is toch het zelfde als dat je in het binnenland belt/ internet.
Ik werk zelf dagelijks in belgie 3 Km over de grens ik moet continu data verkeer in de houden, Jammer genoeg moet ik voor het stukje dat ik naar huis (totaal 34 Km) belt dan ook nog extra bij betalen om dat dit buiten de bundel valt, ongelooflijk als ik thuis naar groningen belt meer dan 200 Km valt dit binnen de bundel. Belachelijk wederom worden wij hier in de grens streek Zeeuws-Vlaanderen ook hierin gediscrimineerd te betalen voor een dergelijke belachelijke regeling, tijd dat dit eens klaar gaat zijn!
Reputatie 4
Badge +8
Tja.... het is me wat met die grenzen Globegrabber..
Helaas dat Simyo hier niets in te zeggen heeft.
Is een zaak van land afspraken.
Dus! We wachten op 1 Europa!
Ha ha
Reputatie 7
Badge +9
Of Zeeuws Vlaanderen aan de Belgen schenken....

Aan de andere kant worden de roamingkosten binnen de EU binnen afzienbare tijd afgeschaft. Dan maakt het niet meer uit aan welke kant van de grens je telefoneert.
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Globegrabber,

Welkom op het Simyo forum.

Ik begrijp dat je een mobiele telefoon gebruikt om overal bereikbaar te zijn, maar aan de tarieven kan ik niks veranderen. Binnen Nederland hanteren wij een bepaald tarief, waarbij de afstand geen verschil maakt. Hetzelfde geldt voor bellen in het buitenland. Gelukkig voor jou klopt het wat Scotsman zegt en worden vanaf 2017 de roamingskosten binnen de EU afgeschaft.

Groetjes,
Sean

Reageer