.

Beantwoord

Waarom kreeg ik geen waarschuwing toen mijn belbundel op was?

  • 4 December 2018
  • 5 reacties
  • 232 Bekeken

Beste forumgebruikers,

Enkele jaren geleden heb ik twee flinke rekeningen gehad bij Simyo, van maar liefst 90 euro per stuk wegens hoog internetgebruik. Vanwege de verder prima service van Simyo heb dit toen voor lief genomen (dit was natuurlijk ook mijn eigen fout). Daarnaast heb ik toen ook waarschuwings-smsjes ingesteld voor buiten-bundelgebruik en een datamanager geïnstalleerd.

Vanwege recente langdurige ziekte, is mijn belverbruik de afgelopen twee maanden omhoog gegaan. Ik had daarom al mijn belbundel verhoogd, met het idee dat ik altijd nog minuten kon bijkopen als mijn bundel toch op zou raken.

Echter, tot mijn verbazing krijg ik nu een enorme rekening van 150 euro voor oktober, en nog een rekening van 90 euro voor november! Wat schetst nu mijn verbazing: de waarschuwings-smsjes gelden blijkbaar alléén voor dataverbruik en niet voor belminuten! Nu zit ik dus met extra kosten van meer dan 200 euro... een zeer onaangename verrassing, zeker naast alle ziektekosten en arbeidsongeschiktheid waar ik nu mee zit. Voor dat bedrag had ik een nieuwe telefoon kunnen kopen!

Het lijkt me toch niet onredelijk dat ik verwacht, dat als ik meldingen krijg wanneer mijn datalimiet overschreven wordt, ik deze óók krijg wanneer mijn belminuten op zijn? Als ik vandaag niet op mijn bankrekening had gekeken, was dit ook de komende maanden zonder waarschuwing doorgegaan. Ik heb nu mijn belbundel op onbeperkt gezet, maar dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd.

Ik moet bekennen dat ik me hier erg zuur bij voel. Ik heb ooit zelfs nog mijn ouders en zusje aangeraden om op Simyo over te stappen, vanwege het gemak en de service. Ik hoop dat ik niet te negatief overkom, en wil verder niks afdoen aan Simyo, voor de rest ben ik al jaren erg tevreden. Maar op dit moment voel ik me echt behoorlijk te kijk gezet als klant.

Is het niet te regelen dat er ook een waarschuwing komt voor overschrijding van belminuten? Technisch gezien moet dit toch haalbaar zijn? En zoniet, kan dit wellicht duidelijker worden aangegeven?

Alvast hartelijk bedankt voor de reactie(s).

M. Rahman
icon

Beste antwoord door Ray 4 December 2018, 07:39

Bekijk originele reactie

5 reacties

Simyo stuurt geen waarschuwingen bij bel/sms bundels omdat je die veel beter kan monitoren dan de internetbundels. Om die reden krijg je bij internet wel een waarschuwing bij 80 en 100%. Hier is Simyo dan ook transparant in.

Een uur internetten staat niet gelijk aan 60 MB. Een uur bellen staat wel gelijk aan 60 minuten van je belminuten mits je geen servicenummer (0900) belt. Deze service nummers zijn altijd buiten de bundel.

In uw geval was een onbeperkt bellen bundel goedkoper geweest.

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/krijg-ik-een-waarschuwing-als-ik-mijn-bundel-85
Ik zal morgen de klantenservice ook maar even conctacteren, ben benieuwd wat hun reactie is. Voelt toch wel erg zuur allemaal zo. Nogmaals dank voor je reactie in ieder geval!


Het antwoord van @Jihane, communicatie manager van Simyo, volstaat niet?
Reputatie 7
Badge +10
Hi M. Rahman,

Welkom op het Simyo Forum!

Dat is inderdaad even schrikken! Ik zal kort toelichten waarom we geen waarschuwingen sturen bij het bellen. Ray legt het allemaal al goed uit: dat bellen valt makkelijker te monitoren dan het internetten. Het internetten is en blijft een grijs gebied waarbij je nooit op eigen houtje zou kunnen bijhouden hoeveel MB's een bepaalde activiteit gekost heeft. Bij bellen ligt dat heel anders, omdat je dat zowel via de App als via je toestel in kunt zien.

Je kunt altijd extra belminuten bijkopen (€ 2,- voor 50 minuten!) of een onbeperkt bellen bundel nemen. Ik zie dat jij beiden intussen gedaan hebt.

Helaas kan ik je geen tegemoetkoming aanbieden, sorry! Wel kan ik je een betalingsregeling aanbieden, zodat je alles in termijnen kunt betalen. Zou dat een goede oplossing zijn?

@ Ray, dankjewel voor je antwoord!

Groetjes,
Jihane
@Ray Bedankt voor je reactie!

Ik begrijp inderdaad dat het bijhouden van belminuten makkelijker is dan internetgebruik. Echter, het lijkt me voor Simyo toch mogelijk om als service ook even een attentie te sturen wanneer de belminuten op zijn? Dan hoeft de klant niet voortdurend zijn resterende belminuten te monitoren. Nu zou ik dus blijkbaar voorafgaand aan elk telefoongesprek de app moeten openen om te kijken. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de redenatie achter het besluit om dit niet te aan te bieden.

Maar goed, als dat de spelregels zijn die Simyo hanteert dan zij dat zo. Ik vind het echter wel erg verwarrend dat dit niet explicieter vermeld wordt. Ik ging er (en dat is voor mijn gevoel toch wel een redelijke en natuurlijke redenering) vanuit dat, gezien ik altijd waarschuwingen kreeg over mb's, ik die ook wel zou krijgen voor belminuten.

Ik zal morgen de klantenservice ook maar even conctacteren, ben benieuwd wat hun reactie is. Voelt toch wel erg zuur allemaal zo. Nogmaals dank voor je reactie in ieder geval!
Reputatie 7
Badge +10
Hi M Rahman,

Ik snap dat dat zuur is! Echter hebben we nooit waarschuwingen verstuurd voor de belbundel. Wellicht dat dit in de toekomst zal gebeuren, maar zekerheid kan ik daarover niet bieden. Ik zie dat je contact hebt gehad met de klantenservice, en dat mijn collega aangeboden heeft om 50% van je oktober-factuur te vergoeden. Ze geeft ook aan dat de chatsessie verbroken is, dus ik wilde even met jou checken of alles helder is intussen!

@ Ray, dank voor je reactie!

Groetjes,
Jihane

Reageer