.

Beantwoord

Waarom kan ik mijn facturen niet betalen via een Duitse bank?

  • 24 February 2018
  • 13 reacties
  • 798 Bekeken

Badge
Goedemiddag,

Ik heb ook een Duitse bankrekening (N26) en wil de automatische incasso voortaan via deze bank instellen om mijn Simyo facturen automatisch af te laten schrijven. Deze optie is echter niet via het keuzemenu mogelijk.

Sinds 1 augustus 2014 is Nederland over op IBAN. De overgang naar een uniforme Europese betaalmarkt (SEPA) is daarmee wettelijk een feit. Met een internationale Europees bankrekeningnummer moet het toch mogelijk zijn om zowel betalingen en automatische incasso binnen Nederland, als naar verschillende Europese landen te regelen?

Het lijkt er dus op dat Simyo incasso via een buitenlandse IBAN niet accepteert terwijl instellingen en organisaties volgens de nieuwe regeling wettelijk verplicht zijn IBAN's uit andere EU-lidstaten te accepteren.

Met vriendelijke groet,
(ook op 'conversatie' geplaatst)
icon

Beste antwoord door Niels 26 February 2018, 13:26

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Hi Wombat1948,

Ik kan begrijpen dat je ook met je Duitse bankrekening wilt kunnen betalen. Ik heb zojuist overlegd met onze financiële afdeling. Zij geven aan dat ze morgen met onze bank in gesprek gaan over deze situatie. Zodra ik meer weet, laat ik het je meteen weten! Heb je hier verder nog vragen over?

Groetjes,
Niels
Badge
Hi Niels,

Bedankt voor je snelle reactie.Goed dat je dit met jullie bank gaat bespreken. Steeds meer mensen switchen naar dit soort banken en ook zij zullen het zeker ook prettig vinden wanneer ook met dit soort banken facturen betaald kunnen worden.

Ik ben ook klant bij KPN en deze betalingswijze werd meteen geaccepteerd. Misschien heb je iets aan deze link als jullie in overleg gaan:

https://www.dnb.nl/nieuws/dnb-nieuwsbrieven/nieuwsbrief-betaalinstellingen/nieuwsbrief-betaalinstellingen-mei-2016/dnb341657.jsp

Groetjes,
Fred
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Fred,

Bedankt voor de link! Ik heb deze doorgestuurd naar de financiële afdeling.

Zodra Niels meer weet hierover, zal hij jou dit laten weten.

Ik wens je een fijne dag!

Groetjes,
Ashweeta
Reputatie 6
Badge +5
Hi Fred,

Goed nieuws! Het is inmiddels mogelijk om jouw Nederlandse rekeningnummer in een Duitse IBAN te veranderen 🙂 De kosten voor je Simyo abonnement worden dan van je Duitse rekening afgeschreven. Voor nu kunnen alleen mijn collega's deze wijziging doorvoeren. Als je een kopie van je Duitse bankpas en ID naar webcare@simyo.nl stuurt, gaan wij voor je aan de slag. Ik hoor graag of het is gelukt!

Groetjes,
Niels

Goedemiddag,

Is deze informatie nog actueel? Moet ik ID en IBAN naar webcare e-mail sturen om van een buitenlandse bank te betalen?

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Pocto,

 

Welkom op het Simyo Forum!

 

Deze informatie is nog actueel inderdaad. We zien je mailtje, met daarin een kopie van je Duitse bankpas en ID naar webcare@simyo.nl, graag tegemoet! :blush:

 

Groetjes,

Tessanne

Reputatie 7

@Tessanne Werkelijk??? Zie eens: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

En dan ook nog een kopie van een bankpas mailen???

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RicoK,

 

Goed dat je je zorgen uitspreekt, maar een kopie van de ID kaart sturen mag gerust zonder foto en BSN. Daarmee volgen wij nog steeds de regels. De kopie van de bankpas is nodig zodat wij kunnen controleren dat de klant de rechtmatige eigenaar is van de bankrekening (in vergelijking met de ID). 

 

Groetjes,

Tessanne

 

 

Reputatie 7

@Tessanne er zijn inderdaad mogelijkheden om een kopie ID bewijs fraude-proof te maken, maar wijs de mensen hier dan op! Er zijn hiervoor gratis apps verkrijgbaar.
Ik persoonlijk zou nimmer, ook al is het de webcare van Simyo de gegevens aanleveren zoals door jullie wordt gevraagd.

Ook wat betreft het bankpasje, een bankpas met het pas- en rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder zichtbaar is vragen om problemen. Vraag dan om een kopie bankafschrift, of een screendump van een bankapp, waarbij uiteraard de transacties en het saldo zijn doorgehaald met de IBAN en de naam van de rekeninghouder zichtbaar.

Reputatie 7
Badge +9

Ook wat betreft het bankpasje, een bankpas met het pas- en rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder zichtbaar is vragen om problemen.

Simyo wil juist naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer. Het kan ze waarschijnlijk niet boeien of het pasnummer erop staat. Op een bankafschrift staat doorgaans veel meer dan die 2 dingen en een screendump van een bankapp is weer heel onduidelijk voor de gebruiker. Hoe maak ik een screendump?

Wel ben ik het eens dat Simyo er op dient te wijzen wat ze precies willen minimaal nodig hebben als het gaat om bijvoorbeeld kopie ID en paspoort. En dingen, die ze liever afgeschermd ontvangen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RicoK en Groentjuh,

 

Wij accepteren ook een screenshot/kopie van een bankafschrift , als de IBAN en de naam van de rekeninghouder maar duidelijk te zien zijn. Wij doen inderdaad helemaal niets met het pasnummer. 

 

Als er naar gevraagd wordt door klanten dan wijzen wij er ook duidelijk op wat nodig is, maar ik vind het terecht dat jullie dit aanstippen dus ik zal deze instructie dan ook verder door gaan sturen.  De app is overigens wel bij mij bekend inderdaad: KopieID app van de rijksoverheid. 

 

Groetjes,

Tessanne

Reputatie 7

@Tessanne Ok! 
Inderdaad dat is de naam van de app. Deze staat notabene op mijn telefoon…...

Reputatie 7
Badge +6

Hoi RicoK,

 

Erg handig! :grin::thumbsup_tone1:

 

Groetjes,

Tessanne

Reageer