.

Beantwoord

Waarom is er zo laat ingegrepen bij mijn hoge kosten?

  • 4 December 2017
  • 17 reacties
  • 213 Bekeken

Ik werd vorige week geconfronteerd met de mededeling dat mijn abonnement te maken heeft met hoge kosten. Blijkt mijn zoon de Wifi uit hebben te staan. Stom natuurlijk, maar waar ik behoorlijk pissig over ben is de mededeling in de e-mail 'Omdat wij je willen beschermen tegen hoge kosten, hebben wij je simkaart geblokkeerd voor uitgaande gesprekken.' Jaja, je laat de kosten eerst oplopen tot 300 euro en dan pas grijp je in om mij te beschermen. Ik heb dit abonnement afgesloten voor mijn zoon omdat je voor weinig kosten veel terug krijgt. Maar die 300 euro zijn dus 23 maanden abonnementskosten.! Bijna twee jaar! Weg goedkoop abonnement. Ik heb hier echt een enorme vieze smaak van in de mond. Het zou jullie sieren als je na 50 euro overschrijden ingrijpt, zoals ooit bij buitenlands dataverbruik het geval was.
icon

Beste antwoord door rhertogs 5 December 2017, 09:34

Bekijk originele reactie

17 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, dan spreekt Simyo pas van hoogverbruik. In deze gevallen denkt Simyo dat je onbedoeld veel buiten de bundel aan het verbruiken bent.

Die 100 euro komt neer op zo'n 5 uur en 23 minuten bellen buiten de bundel, 323 SMSjes sturen of 667 MB verbruiken op één dag. 250 euro per week komt neer op 13 uur en 27 minuten bellen, 807 SMSjes versturen en 1667MB verbruiken in één week.

667MB is zeker niet gek veel. (100 euro is blijft dat wel.) Iemand met een bundel van 8000MB (4000MB + Simyo Compleet) mag per dag 258MB verbruiken. Buiten de bundel zit zo iemand al snel tegen die limieten aan als deze buiten de bundel op zijn normale manier doorgaat. Niet te beginnen over bellen naar bijvoorbeeld het buitenland. Na 22 minuten bellen naar landen in zone 4 op één dag, heb je al hoogverbruik.

Daar moet een beetje een balans in gevonden worden. € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week is volgens Simyo die balans.

In dit geval denk ik dat je pech hebt, dat er niet genoeg werd verbruikt om tegen de 100 euro limiet aan te lopen. Daarnaast is waarschijnlijk niet op het toestel ingesteld om na een bepaalde hoeveelheid data de dataverbinding uit te zetten. Op de meeste android toestellen kan dit. Op Iphone kun je dat met applicaties ook redelijk doen. Deze blog bevat meer informatie daarover.

Heeft u zoon SMSjes ontvangen dat de bundel op was? Deze zouden moeten verstuurd worden op het moment dat een databundel op is. Ook op 80% van de bundel gebeurd dat.

Misschien dat een moderator u beter kan helpen. Zij kunnen in sommige gevallen (eenmalig) coulance aanbieden.
Dank voor je reactie. Hoe kom ik in contact met een moderator?
PS: Die limiet is inmiddels juist ingesteld op z'n toestel...
Groentjuh heeft geen inzage op Uw telefoon noch op die van een ander, lees het als tip. Goed dat U die ter harte neemt..
De moderator meldt zich bij U via dit topic.

*edit*
@rhertogs
Voor de zekerheid, staat, kan verschillen in benaming, Wifi assist / slimme netwerkwissel uit bij de Wifi instellingen?
Kweenie wie die *edit* heeft uitgevoerd, maar het antwoord is dat ik die instellingen überhaupt niet kan vinden op de Samsung van mijn zoon. Dus...
Kweenie of U überhaupt mijn hulp op prijs stelt. Dus...

Fijne avond.
Jawel hoor, maar ik kan de instellingen niet vinden, da's alles.
In het lijstje met verschillende wifi acces punten ga je naar instellingen. Daar staat als het goed is een soort gelijkend iets.

Elk merk geeft er een eigen naampje aan.
Eerst even dit. Wanneer ik iets toevoeg op het door mij geplaatste geef ik dat aan als *edit*. Anders geeft dit voor mijn gevoel een onzuiver beeld bij een quote.

*edit*
Bijlage is ter ondersteuning van wat @Ray schreef.

Fijne avond.
Ik zal er later op de avond eens dieper in duiken. Nogmaals dank.
Deze kwestie is inmiddels naar alle tevredenheid van mijn kant opgelost door Simyo. Zij hadden naast de tips die ik hier heb gelezen nog wat aanvullende tips. Iedereen dank voor de moeite!
Reputatie 5
Badge +5
Hoi rhertogs,

Welkom op het Simyo Forum! Goed dat je hier je vraag stelt. Ik kan me goed voorstellen dat je ontzettend baalde van die hoge kosten.

Fijn om te lezen dat je inmiddels naar tevredenheid bent geholpen door mijn collega. Heel goed dat je de tips nog even ter harte hebt genomen, zo voorkom je een verrassing als deze in de toekomst. :)

Laat je het me weten als je nog vragen hebt?

@ Friesian, Ray en Groentjuh, bedankt voor jullie input!

Groetjes,
Els
Geen verdere vragen! Of ja, toch nog een vraag: die optie om automatisch te switchen van WiFi naar 3G ken ik van mijn iPhone en daar staat ie netjes uit. Maar weet iemand toevallig of die optie er überhaupt op zit op een Samsung J3? Kan namelijk nergens iets vinden dat daar op lijkt. Alvast bedankt!
Doel je op Iphone wifi assist? Op de Samsung heet dit slimme netwerkwissel.
Wi-Fi instellingen..
Ja die bedoel ik. Maar dat is op de J3 van mijn zoon niet te vinden. Maakt ook niet zo veel uit, de limiet staat op z'n toestel nu goed ingesteld, dus feitelijk kan er niet zo veel meer gebeuren.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi rhertogs,

Goede vraag 😃 Je vindt die optie door op je Samsung te gaan naar Instellingen > Verbindingen > Wi-fi > Slimme netwerkwissel. Kun je 'm niet vinden? Dan heeft je telefoon die optie niet. Niks aan de hand dan!

Lukt dat zo?

@ Friesian, dank voor je hulp!

Groetjes,
Jihane
Ik had de conclusie zelf ook al getrokken en dit is dus de bevestiging: optie zit niet in het toestel. Nogmaals dank voor de moeite!
Reputatie 6
Badge +5
Hi rhertogs,

Jammer dat de optie niet in het toestel zit. Goed om te lezen dat het limiet nu in ieder geval goed staat ingesteld 🙂 Namens Jihane graag gedaan!

Groetjes,
Niels

Reageer