.

Beantwoord

Waarom heb ik sinds 1 dec hoog internet verbruik?

  • 7 December 2014
  • 21 reacties
  • 562 Bekeken

Badge
Hallo
Ik heb een internetbundel van 200 mb, elke maand gebruik ik daar nog niet eens de helft van ( gebruik internet alleen voor whats app en ce symio app)

Terugkijkend op de maanden gebruik ik elke dag ongeveer 2MB

Vrijdag checkte ik weer mijn saldo, en tot mijn schrik had ik in 5 dagen opeens 80 MB gebruikt, vandaag check ik weer en in 2 dagen weer 20 MB eraf.
ben voor deze maand dus al de helft van mijn tegoed kwijt, terwijl mijn gebruik hetzelfde is gebleven

hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, aan de instelling van de telefoon heb ik niks gewijzigd.

Dit is uiteraard niet leuk op deze manier, en vreemd is het ook dat het opeens per 1 dec is begonnen
icon

Beste antwoord door pearle 7 December 2014, 09:50

Bekijk originele reactie

21 reacties


hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, aan de instelling van de telefoon heb ik niks gewijzigd.

Kleine controle.....
Gebruik je facebook? Controleer dat filmpjes op mobiel niet automatisch worden afgespeeld.

Wanneer je geen simyo data gebruikt, wanneer je Wi-Fi gebruikt........
Staat mobiele netwerken dan uit op je telefoon?

Groet,
Friesian.
Badge
Nee, facebook gebruik ik nooit op mobiel, alleen in mijn vakantie gebruikt en ook dat was via wifi in hotel

heb wat zitten kijken op telefoon en zie wel opeens dat op onverklaarbare wijze er geen contact was met mijn router, dus vermoed dat dat de boosdoener was

Heb zelfs de router even moeten resetten voor er weer verbinding kon zijn....

Heb het wifi icoontje wel zien staan maar het is me blijkbaar niet opgevallen dat er geen verbinding was

Hopelijk blijft de wifi thuis gewoon weer in stand 🙂

heb wat zitten kijken op telefoon en zie wel opeens dat op onverklaarbare wijze er geen contact was met mijn router dus vermoed dat dat de boosdoener was

Heb zelfs de router even moeten resetten voor er weer verbinding kon zijn....
Heb het wifi icoontje wel zien staan maar het is me blijkbaar niet opgevallen dat er geen verbinding was

Mijn advies moge duidelijk zijn.
Bij geen gebruik van Simyo data en bij Wi-Fi gebruik i.i.g. Mobiele netwerken uit op de telefoon.
Vertrouw nooit blindelings op Wi-Fi, neem ook terughoudendheid in acht m.b.t. gratis Wi-Fi onderweg.

Er zijn zelfs ook apps waarmee je mobiele netwerken uitzetten kan. (Battery Doctor)

Groet,
Friesian
Badge
je bedoeld elke keer als je thuiskomt mobiele netwerken uitzetten op telefoon?
je bedoeld elke keer als je thuiskomt mobiele netwerken uitzetten op telefoon?

Niet alleen thuis....... werk bijvoorbeeld. (Wi-Fi)
Badge +1
je bedoeld elke keer als je thuiskomt mobiele netwerken uitzetten op telefoon?

Advies:Ik heb standaard mobiel data altjd uit. Bij mij is wifi ookniet altijd betrouwbaar, vooral in de nacht wil men nog eens onderhoud plegen aan het net. Als je mbiel data aan hebt staan dan schakelt je toestel op mobiel data en verbruik je Mbs. Ik zet mijn mobiel data alleen aan als ik bui t en ben en geen wifi verbinding heb, en dan ben ik heel selectief met het gebruik van internte dus alleen email. whatsapp e.d.
vriendelijke groet,
Frans
Reputatie 4
Badge +8
Dan ben ik een uitzondering want ik zet mobiele data nooit uit.
Misschien ben ik een bofbips.
🙂
Badge +1
dan valt Wi-Fi bij jou zeker nooit uit. Als ik mobiel data aan heb staan zijn er dagen/nachten dat ik wel 300 Mb verbruik. De veroorzakers zijn dan actieve programma's die op de achtergrond blijven draaie Vriendelijke groet,
Frans
Reputatie 4
Badge +8
Nee Frans, tot heden nog niet! :D
Laat ik het afkloppen!
[img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a080.gif[/img]
Dan ben ik een uitzondering want ik zet mobiele data nooit uit.
Misschien ben ik een bofbips.
:)

Heb je van Simyo misschien een waag-het-niet-om-koorelle-boos-te-maken simkaart ontvangen?
Sommigen kunnen met een enkel gesproken vermanend woord bereiken dat de telefoon zelfs last van trillilitus heeft. :D
Reputatie 7
Badge +9
Ik gebruik een andere strategie om mijn mobiele dataverbruik binnen de perken te houden. In plaats van de nogal brute methode van het helemaal dichttimmeren van mobiel internet (op de website en/of op je telefoon), heb ik een tijd geleden vrij veel energie en tijd gestoken in het achterhalen van de oorzaken van het dataverbruik, door de verbruiksstatistieken op de iPhone te analyseren en vervolgens met de instellingen van de diverse apps en OS processen te "spelen". Ik noem de iPhone omdat ik die zelf gebruik, maar ik heb begrepen dat moderne versies van Android ook ingebouwde datatellers hebben. Dit heeft enige tijd gekost want je wilt het effekt zien van bepaalde instellingen op wat langere termijn, zeg 1-2 weken. Het gevolg is dat ik de laatste tijd nooit meer dan 500MB per maand verbruik (500MB is de bundel die ik momenteel heb bij Three UK). Behalve een paar maanden geleden toen ik in Canada aan het roamen was want dat viel buiten mijn bundel... :( Natuurlijk is je maandelijkse mobiele dataverbruik sterk afhankelijk van de manier waarop je je smartphone gebruikt, en zullen er veel mensen zijn voor wie 500MB niet genoeg is, maar waar het mij om gaat is het principe dat veel klachten over onverwacht hoog "spookverbruik" kunnen worden voorkomen door eens goed naar de instellingen van je smartphone te kijken. Dat is een redelijk tijdrovende procedure, maar als je eenmaal de "ideale" instellingen hebt gevonden die passen bij jouw internetgedrag, dan geeft dit veel voldoening. En het bespaart ergernis wanneer je weer eens een hoge rekening van je provider hebt gekregen.
Badge
Ik had mobiele data ook nooit uit, dat niet steeds aan en uit hoeven zetten hoort bij mij wel bij het gemak van een smartphone

Ik zou het jammer vinden dat iets wat gelukkig maanden is goed gegaan, nu anders zou moeten...

Ik heb een samsung ace 1, echt zo'n beetje de eerste modelletjes

Ik kan wel zien wat voor app er draaien, maar daar kan ik dan weer weinig mee

Iemand nog tips?

Updaten enzo staat al op alleen via Wifi

verder gebruik ik alleen whats app, en een heel enkele keer internet, maar dan moet je echt aan 2x in de maand buienrader of een info site

maar ik heb begrepen dat moderne versies van Android ook ingebouwde datatellers hebben.
 
Ik wil niets afdoen aan je reactie, maar het lijkt me zinvol om mensen er op te attenderen dat ingebouwde datatellers (gegevensgebruik), apps om data te monitoren, kunnen afwijken van het door de provider gemeten verbruik.
Daarom adviseer ik nadrukkelijk de limiet in te stellen op 75%.
Mocht je het nog niet hebben gedaan, zou ik adviseren, installeer 3G Watchdog
Onderschat niet het synchroniseren door je telefoon.

Groet,
Friesian.

Over aantal reactie heb je geen klagen, nietwaar pearl. En dat na vrijdag jongstleden.. :D 
Badge +1
Hoi Pearl,
Goed advies van Friesian Watchdog te installeren. Ik gebruik het ook. Deze app heeft een widget die een aan/uit data knop op je start pagina aan maakt.
Het aan en uit zetten van mobiel data gebeurt met Ă©Ă©n klik. Hoeveel moeite is dat nou.
Vriendelijke groet,
 Frans
Reputatie 7
Badge +9
Kennelijk bevalt 3G Watchdog goed afgaand op reakties op dit forum, maar die is er niet voor iOS (en Pearl heeft niet gezegd welke smartphone hij/zij heeft). Ook ik heb uiteraard met datamonitors voor iOS geexperimenteerd en hoewel die zeer nuttig zijn (ondanks dat het bekend is dat zij niet alle verbruikte MBs registreren), gebruik ik ze de laatste tijd niet meer, omdat zoals hierboven aangegeven ik een combinatie van instellingen heb gevonden die ervoor zorgt dat ik steevast binnen mijn maandelijks MB rantsoen blijf.

Ik heb een samsung ace 1, echt zo'n beetje de eerste modelletjes

Even teruglezen, Scotsman. :) 
Badge +1
citaat Scotsman
..............omdat zoals hierboven aangegeven ik een combinatie van instellingen heb gevonden die ervoor zorgt dat ik steevast binnen mijn maandelijks MB rantsoen blijf.
einde citaat

Ik heb niet zo'n uitgebreid onderzoek gedaan zoals jij omschrijft. Chapeau trouwens,
Ik heb Android en kan ook zien welke acties de boosdoeners zijn van het data verbruik. Een aantal heb ik innderdaad ook kunnen beperken, maar je kunt althans in Android niet alles beperken. zo zijn d e belangrijkste acties die van Google Services en het Android besturings systeem. Simpel voorgesteld vind de volgende heen en weer communicatie plaats:
Toestel > internet: "Is er wat binnen te halen?"
internet > toestel: "nee, niets"
toestel > internet: " oke"
Dit proces gaat achterelkaar door. Nu zijn dit maar een aantal Kb's maar vele Kb's worden o p d den duur Mb's. Dus ik bedoel maar.
Vriendelijke groet,
Frans.

Ik heb Android en kan ook zien welke acties de boosdoeners zijn van het data verbruik. 

Ik zou Battery Doctor installeren, Frans.
Verlengt werking batterij, en daarmee sluit je echt heel veel processen af.

Groet,
Friesian.
Badge +1
Ik heb een vergelijkbare app. Du Battry. Doet nagenoeg hetzelfde,
vriendelijke groet,
Frans
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb niet zo'n uitgebreid onderzoek gedaan zoals jij omschrijft. Chapeau trouwens,
Ik heb Android en kan ook zien welke acties de boosdoeners zijn van het data verbruik. Een aantal heb ik innderdaad ook kunnen beperken, maar je kunt althans in Android niet alles beperken. zo zijn d e belangrijkste acties die van Google Services en het Android besturings systeem. Simpel voorgesteld vind de volgende heen en weer communicatie plaats:
Toestel > internet: "Is er wat binnen te halen?"
internet > toestel: "nee, niets"
toestel > internet: " oke"
Dit proces gaat achterelkaar door. Nu zijn dit maar een aantal Kb's maar vele Kb's worden o p d den duur Mb's. Dus ik bedoel maar.
Vriendelijke groet,
Frans.


Ik zie zo gauw niet iets wat daar op lijkt in iOS. Wat wel kan is voor elke app instellen of er "Background App Refresh" plaatsvindt, dat staat bij mij uit voor alle apps.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Pearle,

Goed dat je hier je vraag stelt over je internetverbruik.

Ik begrijp dat het vervelend is achter te komen dat je niet verbonden was met je Wi-Fi.

Hopelijk helpen de tips van Friesian, Frans Steffin, koorelle en Scotsman jou om een soortgelijke situatie te voorkomen. Allen bedankt hiervoor 🙂

Overigens hebben de meeste smartphones een ingebouwde datamonitor waarmee ook zelf ingestelde waarschuwingen verstuurd kunnen worden.

In ons handige blog lees je meer informatie erover. In dit artikel vind je meer info over hoe je ongewenst dataverbruik kunt voorkomen.

Heb je hier misschien iets aan?

Reageer