.

Beantwoord

Waarom heb ik geen melding gehad voor het overschrijden van mijn bundel?

  • 23 June 2014
  • 7 reacties
  • 1107 Bekeken

  • Startend Simyaan
  • 0 reacties
Ik heb op mijn naam voor mijn dochter vorig jaar een abonnement afgesloten via simyo. Dit na zoeken voor de beste provider en provider die mij via mijn mail op de hoogte houd bij overschrijding van de bundels en ik direct kan ingrijpen om te voorkomen dat de rekening te hoog wordt.

Na veel goede berichten en goede recensies van de consumentenbond besloten simyo te nemen.
Na 10 maanden geen klachten en netjes berichten als het internet op 50procent zit of op is. Ik kan direct actie ondernemen en het internet uit zetten.

Nu krijg ik voor de maand mei de rekening binnen. Ik schrok, ipv rond de €15 moet ik ruim €75 betalen. Ik direct ingelogd en het blijkt dat mijn dochter ineens is gaan smsen. Ik heb geen bericht gehad van overschrijden van de bundel of een melding van ineens veel gebruik van sms!

Ik heb mijn dochter hierop direct aangesproken en het blijkt dat ze, na de val van haar telefoon en beschadiging problemen had met berichten versturen maar dat i-messaging wel goed werkte. Dat wist ik ook. Dom en naief als ik dus nu blijk te zijn, is i-messaging niet via het internet (waar volgens mij de i voor staat?) maar is gewoon een sms!
Ik was benieuwd wat de rekening voor juni  nu inmiddels is en heb weer ingelogd. Ik moet zeggen dat ik niet begrijp waarom niet direct op de eerste bladzijde het verbruik en het verbruik buiten de bundel te zien is!!
Ik moest even zoeken en onder rekening en daarna tabblad juni kon ik pas het verbruik vinden!! Bij Hi ,waar ik zelf bij zit,is het direct in 1 oogopslag duidelijk!!

Nu zakte ik bijna door mijn stoel!!!!!! De rekening is inmiddels al ruim €250!!!!!!!! Waarom ben ik hierover niet geinformeerd??? Het is alleen voor sms al €230........ natuurlijk is dan voor het bellen niets over en daar ook al €14.

Ik vind dit nogal een hele zure appel,. Vooral als ik simyo open en lees dat het weer als beste is getest door de consumenten bond.
Ik snap dat toch niet helemaal. Waarom ben in niet geinformeerd voor buitensporig verbruik en een mega hoge rekening????? Ik had dit kunnen voorkomen door heel simpel een bundel van €5 aan te zetten en 1000 smsjes te kopen... 

Mijn dochter moet alles buiten de €14.50 zelf betalen. Zij is zicht kapot geschrokken en ik weet zo ook niet waar we dit geld vandaag moet halen.
Ik vind dat simyo hier toch een melding had kunnen maken naar mij. Als het internet verbruik te hoog word, ook in het buitenland dan wordt het internet afgesloten boven de €55 volgens mij... Waarom is in mijn geval niets ondernomen door simyo??
icon

Beste antwoord door Charlene 24 June 2014, 15:13

Bekijk originele reactie

7 reacties

Badge
Beste

Dat is inderdaad erg rot.
Ik heb het even op gezocht en dit kwam ik tegen over I-messaging :

Berichten naar een andere iMessage-gebruiker zijn altijd gratis. Heeft de ontvanger geen iMessage, dan zal het bericht als SMS worden bezorgd en kan hij/zij ook weer berichten terugsturen via SMS. Dit komt bijvoorbeeld van pas wanneer je in het buitenland op vakantie bent en dataroaming hebt uitgeschakeld.

Qua kosten moet u even regelen met simyo hun zijn zeker de moeilijkste niet.

Wat u het beste kan doen is het internet een stukje hoger doen en Whatsapp er op zetten via Wifi.
Ik heb zelf 1000 mb internet en ik app alleen einde van de maand hou ik nog ongeveer 6 a 700mb over.

Als uw dochter liever smst dan misschien een bundel sms-en onbeperkt ik weet alleen niet mocht ze i-messaging gebruiken of dit dan ook onder onbeperkt valt.


Met vriendelijke groet

Alex
Reputatie 7
Badge +9
Simyo geeft helaas geen notificatie wanneer de bel- en SMS-bundel op is. Ik als klant snap ook niet waarom ze dit niet doen, maar feit blijft dat ze dat niet doen. Ik denk ook dat al vaker gevraagd is om ook bij de bel- en SMS-bundel ook een waarschuwing te SMSen of emailen.

Wat Simyo wel doet is bij een bepaalde bestending buiten de bundel in een bepaalde tijdsduur, de aansluiting blokkeren. Bij besteding van 75 per dag of 250 euro per week buiten de bundel blokkeert Simyo de aansluiting. Dat doen ze om nog hogere kosten te voorkomen. Helaas denk ik dat deze limieten niet overscheden zijn in dit geval.

Misschien kan mijn Simyo inderdaad nog wel wat werk besteden aan het duidelijk maken hoeveel kosten er buiten de bundel zijn gemaakt. Ook de link "Verbruik deze maand" verwijst naar de verbruiksgeschiedenis en NIET naar de pagina met het huidige verbruik (sub-tabblad ernaast). Ook in de app is niet duidelijk hoeveel er al deze maand is besteed buiten de bundel.

Ik ben benieuwd wat Simyo hier gaat voorstellen. Alleen een Moderator kan daarover beslissen en die zullen vandaag of morgen antwoord geven.
Badge +8
Hoi rowen,

Welkom op het forum :)
Jammer dat het voor zo'n situatie is waar je uiteraard erg van geschrokken bent :(
Groentjuh en Alex32 hebben al het een en ander voor je kunnen toelichten. Bedankt daarvoor, heren.

Wat ik eerst even moet bevestigen is dat je bij Simyo geen melding krijgt van het overschrijden van je belbundel. Ik vind het heel vervelend dat jullie onder de veronderstelling waren dat dat wel het geval was. Voor internet krijg je die meldingen wel, omdat internetverbruik onbewust kan verlopen. Van bellen en sms'en ben je je als het goed is wel bewust. Hoe je je bundel zelf in de gaten kunt houden is door tijdens de maand af en toe eens in te loggen op Mijn Simyo. Of te kijken op de Mijn Simyo app. Daar kun je direct zien hoeveel minuten/smsjes er nog gebruikt kunnen worden binnen de bundel.
Erg vervelend dat jullie in de veronderstelling waren dat we jullie op de hoogte zouden brengen. Dat is dus helaas niet zo.

Over iMessage kan ik bevestigen wat alex32 zegt. Ben je in verbinding met internet en heeft de ander ook internet op dat moment, dan wordt je bericht als iMessage verstuurd. Dat is te herkennen aan de blauwe kleur van het berichtje. Wanneer er geen internetverbinding is, dan wordt het berichtje in het groen als een sms verstuurd. Er zijn nu bijna 750 smsjes verstuurd.
Met het versturen van zoveel smsjes, is het inderdaad verstandiger om een sms onbeperkt bundel aan te zetten. Dan heb je voor € 5 zoveel smsjes als je maar wilt versturen. Maar ik begrijp uit het verhaal dat jullie dachten dat het geen smsjes waren. Daar is het natuurlijk mis gegaan.
Ik zie dat zij andere maanden netjes binnen haar bundels bleef. In mei is het echter ook al mis gegaan. Daar is zij ook buiten haar bundel gaan bellen. Is er iets waardoor haar bel- en sms-gedrag zo veranderd is?

Wanneer je op Mijn Simyo het buiten bundel verbruik van de huidige maand wilt zien, dan klik je inderdaad op Verbruik, en dan op de naam van de maand. Ik zal jullie opmerkingen over de vindbaarheid hiervan doorgeven aan de makers van de website. Ik weet niet of dit op korte termijn aangepast kan worden, maar het is wellicht iets om over na te denken, als het zoveel moeite kost om het te vinden. Bedankt dat je dat doorgeeft dus.
In de app zijn buiten bundel kosten inderdaad nog niet te bekijken, Groentjuh. Dat daar vraag naar is, is al bekend bij de ontwikkelaars, maar goed dat jullie het nog even noemen.

De veiligheidsmaatregel dat je geblokkeerd wordt bij extreem veel verbruik ligt bij de grens die Groentjuh aangeeft. Dat is een automatische instelling. Je dochter heeft die grens niet gehaald.


Er zijn verschillende opties om zulke hoge facturen in de toekomst te voorkomen.

- Voor een paar euro meer kan zij haar bundel verhogen. Dan heeft ze meer dan 300 min/sms te besteden binnen haar bundel.
- Een onbeperkt sms bundel voorkomt dat smsjes van haar bundel gaan. Daarmee kan ze voor € 5 onbeperkt sms'en
- Een alternatief voor sms is bijv. whatsapp, zoals alex32 aanraadt. Dat kost maar heel weinig data per bericht en dan houdt ze ook meer van haar belbundel over.


Ik stuur je ook even een privébericht wat we nog meer kunnen doen.

Hebben we zo wat duidelijker kunnen maken wat er is gebeurd?

Groetjes, Charlene
Ik ben helemaal voor. Ook ik zou het heel fijn vinden als er een sms of mail werd verstuurd wanneer je bel bundel < een vaste waarde (10 minuten?) komt.
Beste Simyo, is dat te verwezelijken tegen niet al te hoge bedrijfskosten? Persoonlijk wil ik zelfs voor de sms betalen (bv. 50 cent).
Zijn jullie dit op korte termijn van plan?

Groeten Hannah
Reputatie 5
Badge +11
Hoi HannahK, dank je voor je bijdrage op ons forum :)

Op korte termijn zijn er geen plannen om dit soort notificaties te geven bij de belbundel. Wel hangt je idee op onze 'Wall of change' :D
Daar worden alle goede ideeën opgehangen, waarna beoordeeld wordt of het écht een goed idee is en hoe het zit met de haalbaarheid er van.
Hallo Ernst

Fijn om te weten dat dit idee op the wall of change hangt.
En nu maar hopen dat het idee ook na weging goed en haalbaar wordt bevonden.
Misschien helpt het als meer gebruikers laten weten hierin geinteresseerd te zijn?
Reputatie 5
Badge +11
Je kunt in elk geval altijd de app en Mijn Simyo raadplegen 😉

Reageer