.

Beantwoord

Waarom ben ik niet geblokkeerd bij hoge buiten de internetbundel kosten?

  • 25 January 2020
  • 9 reacties
  • 353 Bekeken

Hallo! 

Ik gebruik al jaren Simyo en ik heb nooit klachten ervaren. Mijn bundel kost maandelijks €20. In de nacht van 31-1 januari (oudjaar) ben ik voor wel €113 euro buiten mijn bundel gegaan. Ik begrijp helemaal niet hoe dit kan komen. Natuurlijk zijn er wel wat whatsappjes uit gegaan naar familie, maar zoveel in 1 avond… ik schrok er enorm van toen ik laatst de factuur kreeg. Natuurlijk is dit ook mijn eigen verantwoordelijkheid en had ik vaker mijn smsbox in de gaten moeten houden. Meteen na de factuur keek ik op mijn Simyo en zag ik dat ik mijn factuur voor de maand januari ook al 149 euro was! Ik ben 3,5 dag buiten mijn bundel gegaan. Dit was een dubbele klapper aangezien ik deze twee bedragen tegelijkertijd zag. In totaal moet ik met de kosten voor de normale bundel €280 euro betalen (dec+Jan). Ik schrok ik enorm van. Het is meer dan mijn maandsalaris (ik ben student). 
ik vroeg mij meteen af hoe ik dat sms’je heb kunnen missen. Toen zag ik naast het nummer een kleine maan staan. Blijkbaar had mijn telefoon dit nummer op ‘stil’ staan. Ik krijg hier dus geen meldingen van. Wel een sms, maar geen melding. Ik baal hier enorm van. En zeker ook mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik zag in eerdere forums dat de simkaart van klanten geblokkeerd word als je over de 100 euro gaat. Dit is bij mij niet gebeurd. Kan iemand van Simyo of iemand die dit weet dit bevestigen? Mijn vraag is: kan ik ergens instellen dat ik niet buiten mijn bundel kan gaan. Dat ik na de 8000 mb (wat super veel is!) niet verder kan. Normaals ik gebruik al jaren Simyo en ik weet dat zij zo werken met deze bedragen buiten je bundel, maar voor mij voelt het als onmacht. En ik vraag daarom of Simyo mij tegemoet zou kunnen komen in deze kosten. 
 

Met vriendelijke groet, 

Mirthe 

 

 

icon

Beste antwoord door Tessanne 25 January 2020, 12:26

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Mirthe,

 

Welkom op het Simyo Forum!

 

Wat ontzettend balen dat je 2x verrast bent door een hoge rekening! Het belangrijk in jouw situatie om er achter te komen waar het verbruik vandaan komt. In de instellingen van je telefoon kun je terugzien aan welke apps de mobiele data op is gegaan. Hoe je dit kunt vinden in je telefoon en andere tips over het beperken van ongewild MB verbruik, kun je hier vinden. In dezelfde blog vind je tips over het instellen van een datalimiet, deze kun je gebruiken als je een Android telefoon hebt.  

 

Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, zal Simyo je aansluiting uit voorzorg tijdelijk te blokkeren. Omdat dit bij jou niet het geval was is je aansluiting ook niet geblokkeerd. 
 

Omdat het nu weekend is kan ik niet het en ander voor je navragen, dit hou je dus nog van me tegoed. Maandag kan ik je hierover meer vertellen, ik zal je dan even een privé bericht sturen. 

 

Groetjes,

Tessanne 

Beste Tessanne, 

Dankjewel voor je reactie. Graag wil ik een misverstand verhelderen. Jij geeft in je reactie aan: “Als je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundel verbruikt, zal Simyo je aansluiting uit voorzorg tijdelijk te blokkeren. Omdat dit bij jou niet het geval was is je aansluiting ook niet geblokkeerd.”

Bij mij is dit wel het geval. Op 31 december ben ik voor 113 euro over mijn bundel heen gegaan. 11:00 tot 23:45. Dat is als ik me niet vergis, ongeveer 13 uur. Het is niet geblokkeerd. Zie hieronder de gegevens:

  Duur / Aantal Bedrag
31 december 2019, 11:07:07 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 14:25:11 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 14:38:04 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 14:46:17 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 15:22:03 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 19:58:01 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 20:34:17 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 21:29:56 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 21:39:18 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 22:11:21 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 22:37:08 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 23:20:47 31-12-2019, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
31 december 2019, 23:45:45 31-12-2019, Internet gebruik 49,89 MB € 7,48

Totaal € 112,96

 

De tweede maand (januari): Ik begon buiten mijn bundel op 19 januari rond 13:00. 24 uur later van die datum en tijd zit ik al over de 100 euro. Dan zou ik dus al op 20 januari geblokkeerd moeten worden. Echter is dit niet gebeurd en lopen de kosten voor 20, 21 en 22 op. Zie hieronder de gegevens:

  Duur / Aantal Bedrag
22 januari 2020, 10:14:13 22-01-2020, Internet gebruik 0,08 MB € 0,01
22 januari 2020, 8:02:14 22-01-2020, Internet gebruik 2,77 MB € 0,42
22 januari 2020, 0:02:14 22-01-2020, Internet gebruik 8,79 MB € 1,32
21 januari 2020, 16:02:14 21-01-2020, Internet gebruik 28,35 MB € 4,25
21 januari 2020, 11:56:47 21-01-2020, Internet gebruik 55,50 MB € 8,32
21 januari 2020, 7:52:33 21-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
21 januari 2020, 7:50:30 21-01-2020, Internet gebruik 0,06 MB € 0,01
21 januari 2020, 0:32:21 21-01-2020, Internet gebruik 10,65 MB € 1,60
20 januari 2020, 16:32:21 20-01-2020, Internet gebruik 53,04 MB € 7,96
20 januari 2020, 13:16:07 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
20 januari 2020, 8:50:47 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
20 januari 2020, 8:43:33 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
20 januari 2020, 8:37:48 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
20 januari 2020, 8:30:37 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
20 januari 2020, 8:06:02 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
20 januari 2020, 6:44:20 20-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
19 januari 2020, 22:44:20 19-01-2020, Internet gebruik 0,07 MB € 0,01
19 januari 2020, 14:44:20 19-01-2020, Internet gebruik 55,49 MB € 8,32
19 januari 2020, 14:16:23 19-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
19 januari 2020, 13:53:23 19-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
19 januari 2020, 13:43:58 19-01-2020, Internet gebruik 58,59 MB € 8,79
Totaal € 128,91

 

Ik hoor graag in de loop van de werkweek hoe dit zit. Alvast bedankt. 

Reputatie 4
Badge +4

Hey Mirt,

 

Wat zuur dat je toestel zoveel internet heeft verbruikt. Voordat Tessanne of ik het een en ander voor je kunnen navragen is het wel belangrijk dat je in je toestel traceert waar het verbruik vandaan komt. Wil je daarom de stappen in deze link volgen om dit uit te zoeken?

 

Groetjes,

Ouael

Reputatie 7
Badge +9

Op 31 december tussen 22:37:08 en 23:20:47 bereikte je 100 euro buiten de bundel voor 31 december. Echter is dat verbruikt niet gelijk zichtbaar in Mijn Simyo en ook voor de systemen, die de blokkade regelen. Ik verwacht dat deze vertraging van maximaal 3 uur ervoor zorgde dat je op 31 december net niet bent geblokkeerd.

19 januari 2020, 13:43:58 naar 20 januari 2020, 13:16:07 was 96,23 euro buiten de bundel.
19 januari 2020, 22:44:20 naar 20 januari 2020, 16:32:21 was 69,50 euro buiten de bundel.

In de tweede tabel kwam je niet over de 100 euro per 24 uur als ik zo kijk!

In beiden gevallen je erg sneu en hopelijk kom je er samen met Simyo uit.

Hopelijk heb je een Android toestel waarop je zoals @Tessanne aangeeft een datalimiet in het toestel kunt instellen.

Reputatie 4
Badge +4

Hey Groentjuh,

 

Thanks voor je inbreng 😊! 

 

Groetjes,

Ouael

Hey Groentjuh,

 

Thanks voor je inbreng 😊! 

 

Groetjes,

Ouael

Ik lees de reactie van Groentjuh, maar zie dat hij niet alle bedragen binnen de 24 uur heeft gepakt. 


19 Jan 13:43:58 begin buiten bundel.


Hij zegt dat de laatste 20 Jan 13:16:07 is, maar dat klopt niet. Zoals je ziet valt deze hieronder ook nog binnen die 24 uur (20 jan 16:32:21). En als je deze daarbij optelt, kom je over de 100 euro.  

20 januari 2020, 16:32:21 20-01-2020, Internet gebruik 53,04 MB € 7,96
Reputatie 7
Badge +9

Hey Groentjuh,

 

Thanks voor je inbreng 😊! 

 

Groetjes,

Ouael

Ik lees de reactie van Groentjuh, maar zie dat hij niet alle bedragen binnen de 24 uur heeft gepakt. 


19 Jan 13:43:58 begin buiten bundel.


Hij zegt dat de laatste 20 Jan 13:16:07 is, maar dat klopt niet. Zoals je ziet valt deze hieronder ook nog binnen die 24 uur (20 jan 16:32:21). En als je deze daarbij optelt, kom je over de 100 euro.  

19 Jan 13:43:58 + 24 uur is: 20 Jan 13:43:58.

Het verschil tussen 20 jan 16:32:21 en 19 Jan 13:43:58 is 26 uur, 48 minuten en 23 seconde.

Ik heb precies alle bedragen binnen 24 uur gepakt. Daarom heb ik die 20 jan 16:32:21 niet meegerekend (want was 26 uur later) en daarna een tweede berekening gemaakt vanaf die regel naar het begin om zeker weten uit te kunnen sluiten dat je niet boven de 100 euro kwam.

Hoi Mirt.
 

Simyo heeft al deze cijfers al tot hun beschikking, een moderator, medewerker, kan ze dus inzien in de systemen. Zoals Groentjuh al aangeeft ontvangt Simyo ze met vertraging. Door deze vertraging kunnen de bedragen bij een blokkering hoger zijn dan de genoemde hoger dan €100,-/dag en €250,-/week.

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/mijn-simkaart-is-afgesloten-wegens-hoogverbru-285

Reputatie 7
Badge +6

Hoi Mirthe,

 

Groentjuh geeft een uitgebreide berekening van de situatie, hopelijk maakt dit het wat duidelijker voor je!  

 

Heb je inmiddels al kunnen achterhalen in het toestel waar het verbruik vandaan komt?

 

Bedankt  Groentjuh voor de berekening en Friesian voor de link! 

 

Groetjes,

Tessanne 

Reageer