.

Beantwoord

Waar komt het extreme hoogverbruik vandaan?

  • 10 April 2018
  • 5 reacties
  • 214 Bekeken

Afgelopen maandag kreeg ik een zeer onaangename mededeling. Zondag kreeg ik om 12:43 een bericht dat ik op 80% van mijn bundel zat en direct aansluitend ook het bericht dat de bundel op was. We waren een weekend op vakantie en terwijl de rest van de familie aan het klimmen was heb ik na deze melding mijn mobiel niet meer gebruikt op deze locatie.

De volgende dag, maandagochtend om 06:47 kreeg ik een sms dat mijn aansluiting i.v.m. hoog verbruik was geblokkeerd voor uitgaand verkeerd. ik heb ingelogd op de app en zag tot mijn grote schrik een openstaand bedrag van 142,68 !! . Een bedrag dat meer is dan mijn hele jaar abonnement.

Uit het overzicht bleek dat ik in een tijdsbestek van enkele uren 15x een blok van 58,59 MB heb verbruikt waarvan enkele met minder dan 1 minuut aan tussentijd.

Ik heb direct gebeld naar jullie om te vragen wat er aan de hand is en direct werd gemeld dat dit betaald moet worden. Er is samen gekeken naar de instellingen van mijn telefoon en hieruit bleek dat er geen verklaarbare reden is waarom er ineens hoog verbruik heeft plaatsgevonden. De instellingen voor mobiel verbruik stonden alleen aan voor WhatsApp. Ook was inzichtelijk dat er sinds september 2017 geen aanpassingen waren gedaan aan deze instellingen. Ik ben ook altijd zeer alert op mijn dataverbruik, dit is ook terug te zien in mijn verbruik al sinds ik klant bij jullie ben. (jaren). Daar is te zien dat ik gemiddeld maar 30-40% van mijn bundel verbruik.

In de analyse van WhatsApp zie ik dat ik om 12:09 1 foto heb verstuurd, deze foto had een grootte van 1.1 MB. Op 12:23 heb ik een video verstuurd met een grootte van 15,4 MB. Op 12:35 heb ik een video verstuurd met een grootte van 2,3 MB, als laatste heb ik een om 12:37 foto verstuurd met een grootte van 1.1 MB. Enkele minuten later kreeg ik de sms van Simyo en heb ik de telefoon niet meer gebruikt. Deze is bij terugkomst weer gebruikt waarbij ik inmiddels op de WiFi was aangesloten van ons vakantiehuisje. Als ik deze data optel kom ik op 19,9 MB, dit staat in geen verhouding tot het verbruik dat mij op maandagochtend wordt gepresenteerd.

Ik vraag mij dus af waar dat extreem hoge verbruik vandaan kan komen? Wat kan die vele momenten van 58,59 Mb verbruik geweest zijn?

Ik hoop heel erg dat ik op coulance van jullie kant kan rekenen in deze situatie die voor mij onverklaarbaar is en daarnaast kijkend naar de vele jaren dat ik al klant bij jullie ben en daarin gemiddeld minder dan 400 MB verbruik en nog nooit boven 1000 MB ben uitgekomen waarbij dit onverklaarbare bedrag is meer is dan mijn gehele jaarabonnement (126 euro)

Ik zie graag een reactie van jullie kant tegemoet.
Annemieke Leppink
icon

Beste antwoord door Groentjuh 10 April 2018, 10:34

Bekijk originele reactie

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Simyo kan niet zien waar jouw MBs aan op zijn gegaan. Het beste kun je dat op je toestel zelfs zien. Lees dit blog om te zien via je toestel waaraan de MBs opgingen.

59MB en € 8,79 is de maximale datasessiegrootte bij KPN/Simyo. Als je een grotere datasessie hebt, dan word deze gesplitst. Als je bijvoorbeeld 200MB gebruikt zie je dat als 3 x 59MB en 1 x 23 MB.

Dit blog geeft je aanvullende tips deze situatie in de toekomst te voorkomen. Mogelijk heb je een gedeelte hiervan al gedaan, maar hopelijk kunnen aanvullende maatregelen van dat blog het toch voorkomen.

Ik en sommige andere klanten willen graag helpen om Simyo verbeteren. Hiervoor is het handig om te weten wat andere Simyo's klanten graag willen.

Als klanten zien wij dat regelmatig klanten ver buiten hun databundel komen met een zeer hoge rekening als gevolg. Zoals ook bij jou is gebeurd.

Vind jij de huidige werkwijze van Simyo een goede werkwijze? Als je een suggestie richting Simyo mag doen, wat zou je willen aanpassen op dit gebied?

Forum experts zijn, net als jij, klanten. Wij kunnen niets beslissen over coulance. Mocht je in aanmerking komen voor coulance, dan zal een moderator contact met je opnemen.
Forum experts zijn, net als jij, klanten. Wij kunnen niets beslissen over coulance. Mocht je in aanmerking komen voor coulance, dan zal een moderator contact met je opnemen.
Ik ben in verwachting van een reactie van een moderator gezien beschreven situatie.

Bedankt voor de uitgebreide tips en uitleg @Groentjuh
Reputatie 4
Badge +3
Hoi Annemieke,

Welkom op het Forum!

Ik snap heel goed dat je bent geschrokken van de kosten! Wij sturen de waarschuwings-sms'jes om te voorkomen dat klanten hoge kosten maken.

Zoals Groentjuh het al aangeeft, kunnen wij niet inzien waaraan de MB's verbruikt zijn. Dit is zo wegens privacy wetgeving. Maar het verbruik kan je altijd terugzien in je telefoon. Je telefoon registreert altijd hoeveel MB's een app of instelling verbruikt heeft. Zo kun je de verklaring van je verbruik achterhalen.

Ik heb je aansluiting erbij gepakt. Gisterochtend heeft je man telefonisch gesproken met mijn collega. Hij heeft toen samen met je man de instellingen in je telefoon doorlopen. Al gauw waren zij erachter dankzij welke instelling 15 x 58,59 MB heeft verbruikt. Dat was de instelling 'Wifi-assistentie'. Deze instelling zorgt ervoor dat je telefoon automatisch verbinding maakt met het mobiele netwerk als je verbonden bent met een wifi verbinding die uitvalt of slechte verbinding heeft. Omdat deze instelling aanstond, heeft je telefoon veel MB's verbruikt.

Ondertussen is er weer een telefonisch contact geweest. Mijn collega heeft je man teruggebeld en zij zijn samen tot een oplossing gekomen.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag van je!

@Groentjuh Super bedankt voor het meedenken!

Ik wens je een fijne dag!

Groetjes,
Ashweeta
Ondertussen is er weer een telefonisch contact geweest. Mijn collega heeft je man teruggebeld en zij zijn samen tot een oplossing gekomen.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag van je!

@Groentjuh Super bedankt voor het meedenken!

Ik wens je een fijne dag!

Groetjes,
Ashweeta

Hoi Ashweeta, de geboden oplossing is naar tevredenheid ontvangen. bedankt.👍
Reputatie 6
Badge +4
Hallo Annemieke,

Graag gedaan. En hartstikke mooi dat je naar tevredenheid geholpen bent!

Bedankt voor je berichtje en terugkoppeling. Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden! 😉

Groetjes,
Thomas

Reageer