.

Beantwoord

Waar komt dit dataverbruik vandaan?

  • 27 December 2016
  • 3 reacties
  • 113 Bekeken

Mijn vrouw heeft een abonnement op Simyo en heeft daar normaal gesproken geen klachten over. De factuur is normaal gesproken rond de 11 - 15 euro. Tot onze verbazing waren de kosten over oktober 98,26 euro !!.

Bij inspectie van de factuur komt naar boven dat mijn vrouw volgens de specificatie veel downloads heeft gedaan van precies 60001 Kb of 60002 Kb van rond de 9 euro per stuk.

Mijn vrouw is thuis en heeft constant wifi aan, de tijden dat deze downloads zijn gedaan is zij gewoon thuis dus het is onlogisch dat de telefoon het mobiele netwerk op zou gaan om updates binnen te halen, immers dat kan gewoon via wifi, want dat is altijd de 'preferred method'.

Bij wat rondgooglen blijkt dat er veel meer mensen zijn met dit probleem (ook de updates van 60001 en 60002 kb) en is het reeds bij radar bekend:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=127433

Graag hoor ik jullie oplossing?

Met vriendelijke groet,

D.J. de Groot
icon

Beste antwoord door Ray 27 December 2016, 12:13

Bekijk originele reactie

3 reacties

Jammer dat mensen altijd de weg naar Radar enzo wel weten te vinden. U doet dat gelukkig niet en geeft Simyo een eerlijke kans.

Om het heel bot te zeggen, het zijn geregistreerde MB's. En 9,9 x van de 10 komt het door verkeerde instellingen van de telefoon.

Klanten van Simyo krijgen een waarschuwing vanuit het netwerk bij 80 en 100% verbruik. Dit bericht komt binnen als een SMS. Deze berichten zijn verplicht.

Die blokjes van 60001 Kb of 60002 Kb dient u bij elkaar op te tellen. Simyo geeft het weer in blokjes omdat het niet anders kan. Meestal gaat het dan om een download van 300 tot 600 MB wat weer neer komt op een (firmware) update van de telefoon of een verzameling updates voor de apps op het toestel.

Dat Wifi het netwerk was waarmee verbonden was zegt helaas ook niks. Wifi is een instabiele verbinding. Zelf als het lijkt dat men vol bereik heb dan kan er toch sprake zijn van verbindingsverlies. Als wiffi assistent of iets soortgelijks aan staat dan ben je de spreekwoordelijke sigaar. Maar zelf zonder die opties kan het al gebeuren. Als Wifi wegvalt en mobiele data staat ook aan kun je ook zo'n sigaar zijn.

Mijn steeds terugkerend advies is.

- Wifi aan, mobiele data uit.

- Maak gebruik van een data manager zoals Onavo count, daar kan ook een limiet op worden ingesteld (kunnen sommige telefoons zelf ook.

- Lees dit en dit even door.

Simyo zal een een oplossing bieden.

Die links en overige adviezen zijn om preventief te kunnen handelen tegen hoogverbruik.
We hebben inmiddels de telefooninstellingen aangepast en ook de instellingen op simyo. Ik weet inmiddels dat wifi soms ondersteund wordt door cellular, die instelling heb ik ook aangepast. De oplossing die ik zoek van Simyo is een 'settlement' zoals ze dat ook in andere gevallen hebben gedaan, als ik zo lees.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi DJdeGroot,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat jammer dat de kosten van je vrouw in oktober zo hoog uitgevallen zijn 😞 Ik kan me echt goed voorstellen dat jullie hiervan geschrokken zijn. Zoals Raytje hierboven ook aangeeft, is het geen kwestie van of het verbruik plaatsvond, maar wel een kwestie van hoe dit toch heeft kunnen gebeuren. Er zijn een hele hoop instellingen die zo ingesteld kunnen staan, waardoor je toestel het mobiele netwerk prefereert over het wifi-netwerk. Je vindt hier allerlei tips om zo verstandig mogelijk met de databundel om te gaan.

Ook krijg je altijd een sms als je op 80% en op 100% van je internetbundel zit. Merk je dat je bundel op is, maar dat je nog graag verder wilt internetten? Dan kun je ervoor kiezen om 500 extra MB's te kopen, ter waarde van € 5,-. Je bundel wordt dan uitgebreid met nogmaals 500 MB!

De aloude tip om je mobiele data uit te zetten als je thuis bent is ook een hele goede 🙂 Zo voorkom je dat eventuele updates of ander verbruik het wifi-netwerk omzeilen. Als mobiele data uit staat, dan is er namelijk geen keus meer behalve wifi!

Zoals je vast wel gezien hebt, hebben wij ook een reactie geplaatst op het Radar Forum. Als je hierop klikt, kom je meteen bij onze reactie terecht. Daar leggen we ook netjes uit wat er allemaal aan de hand is. Het is echt geen groot mysterie, dat internetverbruik. Alles is verklaarbaar.

Ik wil jou een coulance aanbieden, omdat ik zie dat zoiets nooit eerder heeft plaatsgevonden. Ik wil met jou afspreken dat het bedrag betaald wordt, en dat wij de tegemoetkoming dan terugstorten. Het verbruik wordt verrekend tegen het kopen van extra MB-bundels. Je krijgt via e-mail een uitgebreide uitleg hierover. Het belangrijkste hiervan is dat je meeneemt dat dit verbruik wel heeft plaatsgevonden en dat het voorkomen kan worden in de toekomst. Verantwoordelijkheid is in deze belangrijk, want alleen dan worden instellingen gewijzigd en wordt er beter op het verbruik gelet. Ik hoop dus ook heel erg dat alles helemaal helder is! 🙂

Laat je 't weten als je hier nog vragen over hebt?

@ Raytje, dankjewel voor al je hulp!

Groetjes,
Jihane

Reageer