Afgelopen maandag kreeg ik de schrik van mijn leven. Zondagochtend (13-08) zag ik jullie smsâjes waaruit bleek dat ik fors over mijn bundel gegaan was zonder dat te weten. In juni had ik ook een veel te hoog verbruik, maar dat had te maken met de ziekenhuisopname en het overlijden van mijn vader, extra communicatie met familie was toen helaas noodzakelijk.
Voor zover ik kan herleiden en op basis van mân Whatsapp geschiedenis, is het volgende gebeurt; zaterdagavond (12-08) heb ik een filmpje gemaakt wat ik âs nachts rond 01:30 probeerde te versturen naar mijn man die in het buitenland (buiten Europa) werkt. Ik zat niet op een plek met Wi-Fi en het lukt niet met de 3G. Ik heb nog een keer gedrukt op âsend againâ maar het filmpje werd niet verzonden. Daarna ging ik slapen.
Zondag eind van de ochtend zag ik dat jullie s ânachts om 02:38 uur 4 smsâjes verstuurd hadden dat mân tegoed respectievelijk voor 80 en voor 100% verbruikt was.
Zondag 13-08 om 13:30 was ik thuis en had weer Wi-Fi, heb toen het filmpje alsnog verstuurd. Ik heb vanaf dat moment alleen nog op plekken met Wi-Fi geĂŻnternet, ik wilde onnodig hoge/extra kosten immers voorkomen.
Maandag ontving ik een e-mail van jullie met daarin de mededeling dat mân mobiele nummer geblokkeerd was en dat ik een rekening van ⏠295,59 open had staan. Mijn hemel, wat een bedrag! Vandaag heb ik de door jullie voorgestelde aanbetaling van ⏠147,79 gedaan.
Ook ben ik gaan kijken wat ik nu precies buiten mijn bundel verbruikt had, want ik snapte niet waar dat extreem hoge verbruik vandaan kom komen. Ik heb namelijk standaard alleen mobiele data aanstaan voor âkaartenâ, âWhatsappâ, âWordfeutâ en âZoek iPhoneâ.
Uit het overzicht blijkt dat op 13-08 tussen 02:38 uur en 06:15 uur maar liefst 32 x een zelfde verbruik van 58,59 Mb is gemeten, steeds met 8 minuten er tussen. Daarna is om 06:22 uur nog 39,21 Mb verbruik gemeten , om 14:22 uur 55,53 Mb en om 20:23 uur 0.52 Mb.
Op 13-08 sliep ik tussen 02:00 uur en 10:00 uur. Tussen 11:00 en 13:00 zat ik in de auto. Tussen 13:00 en 13:30 was ik thuis- met Wi-Fi â en heb zoals gezegd toen het filmpje alsnog verzonden. Dat zie ik ook terug in mân Whatsapp. Van 13:30 tot 21:30 weer in de auto of op plekken zonder Wi-Fi, heb mân telefoon toen niet gebruikt.
In eerste instantie dacht ik dat jullie / KPN in de nacht van 13-08 misschien waren blijven proberen het filmpje te versturen, of dat ik ergens op gedrukt had waardoor dit zou doorgaan. Maar dat is niet zo, immers, anders zou mijn man het filmpje âs nachts 32 keer ontvangen hebben. En nu heb ik het nagekeken, het filmpje is (maar) 18Mb. Ook het gemeten verbruik om 06:22, 14:22 en 20:23 uur kan ik niet herleiden.
Ik vraag mij dus af waar dat extreem hoge verbruik vandaan kan komen? Wat kan die 58,59 Mb verbruik geweest zijn? En wat maakt dat het er 32 x (!!!) op staat met een keurige interval van 8 minuten?
In jullie mail schrijven jullie âOmdat wij je willen beschermen tegen hoge kosten, hebben wij je sim card geblokkeerd voor uitgaan gesprekken.â . Ik heb nu helemaal niet het gevoel dat dit zo is, immers, jullie reageren pas als ik tegen de ⏠300,- aan zit! Waarom blokkeren jullie niet eerder?!?
Ik hoop heel erg dat ik op coulance van jullie kant kan rekenen in deze situatie die voor mij onverklaarbaar is en financieel heel erg pijnlijk.
Ik zie graag een reactie van jullie kant tegemoet. Vriendelijke groet, Elsbeth
Beste antwoord door franswon
Bekijk originele reactie