.

Beantwoord

Verbruik buiten bundel onverklaarbaar nu heb ik een torenhoge rekening! Wat nu?

  • 16 August 2017
  • 13 reacties
  • 1174 Bekeken

Beste Simyo mensen,

Afgelopen maandag kreeg ik de schrik van mijn leven. Zondagochtend (13-08) zag ik jullie sms’jes waaruit bleek dat ik fors over mijn bundel gegaan was zonder dat te weten. In juni had ik ook een veel te hoog verbruik, maar dat had te maken met de ziekenhuisopname en het overlijden van mijn vader, extra communicatie met familie was toen helaas noodzakelijk.
Voor zover ik kan herleiden en op basis van m’n Whatsapp geschiedenis, is het volgende gebeurt; zaterdagavond (12-08) heb ik een filmpje gemaakt wat ik ’s nachts rond 01:30 probeerde te versturen naar mijn man die in het buitenland (buiten Europa) werkt. Ik zat niet op een plek met Wi-Fi en het lukt niet met de 3G. Ik heb nog een keer gedrukt op “send again” maar het filmpje werd niet verzonden. Daarna ging ik slapen.
Zondag eind van de ochtend zag ik dat jullie s ‘nachts om 02:38 uur 4 sms’jes verstuurd hadden dat m’n tegoed respectievelijk voor 80 en voor 100% verbruikt was.
Zondag 13-08 om 13:30 was ik thuis en had weer Wi-Fi, heb toen het filmpje alsnog verstuurd. Ik heb vanaf dat moment alleen nog op plekken met Wi-Fi geïnternet, ik wilde onnodig hoge/extra kosten immers voorkomen.
Maandag ontving ik een e-mail van jullie met daarin de mededeling dat m’n mobiele nummer geblokkeerd was en dat ik een rekening van € 295,59 open had staan. Mijn hemel, wat een bedrag! Vandaag heb ik de door jullie voorgestelde aanbetaling van € 147,79 gedaan.
Ook ben ik gaan kijken wat ik nu precies buiten mijn bundel verbruikt had, want ik snapte niet waar dat extreem hoge verbruik vandaan kom komen. Ik heb namelijk standaard alleen mobiele data aanstaan voor “kaarten”, “Whatsapp”, “Wordfeut” en “Zoek iPhone”.
Uit het overzicht blijkt dat op 13-08 tussen 02:38 uur en 06:15 uur maar liefst 32 x een zelfde verbruik van 58,59 Mb is gemeten, steeds met 8 minuten er tussen. Daarna is om 06:22 uur nog 39,21 Mb verbruik gemeten , om 14:22 uur 55,53 Mb en om 20:23 uur 0.52 Mb.
Op 13-08 sliep ik tussen 02:00 uur en 10:00 uur. Tussen 11:00 en 13:00 zat ik in de auto. Tussen 13:00 en 13:30 was ik thuis- met Wi-Fi – en heb zoals gezegd toen het filmpje alsnog verzonden. Dat zie ik ook terug in m’n Whatsapp. Van 13:30 tot 21:30 weer in de auto of op plekken zonder Wi-Fi, heb m’n telefoon toen niet gebruikt.
In eerste instantie dacht ik dat jullie / KPN in de nacht van 13-08 misschien waren blijven proberen het filmpje te versturen, of dat ik ergens op gedrukt had waardoor dit zou doorgaan. Maar dat is niet zo, immers, anders zou mijn man het filmpje ’s nachts 32 keer ontvangen hebben. En nu heb ik het nagekeken, het filmpje is (maar) 18Mb. Ook het gemeten verbruik om 06:22, 14:22 en 20:23 uur kan ik niet herleiden.
Ik vraag mij dus af waar dat extreem hoge verbruik vandaan kan komen? Wat kan die 58,59 Mb verbruik geweest zijn? En wat maakt dat het er 32 x (!!!) op staat met een keurige interval van 8 minuten?
In jullie mail schrijven jullie “Omdat wij je willen beschermen tegen hoge kosten, hebben wij je sim card geblokkeerd voor uitgaan gesprekken.” . Ik heb nu helemaal niet het gevoel dat dit zo is, immers, jullie reageren pas als ik tegen de € 300,- aan zit! Waarom blokkeren jullie niet eerder?!?

Ik hoop heel erg dat ik op coulance van jullie kant kan rekenen in deze situatie die voor mij onverklaarbaar is en financieel heel erg pijnlijk.

Ik zie graag een reactie van jullie kant tegemoet. Vriendelijke groet, Elsbeth
icon

Beste antwoord door franswon 16 August 2017, 20:10

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi M_Frederiks,

 

Welkom op het Simyo forum, jammer dat je om deze reden hier terecht bent gekomen.

 

Ik kan me voorstellen dat dit onbewust kan gebeuren, heb je inmiddels kunnen achterhalen waar het aan heeft gelegen? 

Kun je mij een privébericht sturen met jouw adresgegevens en mailadres? Dan kijk ik even me je mee naar het verbruik en de kosten. 😊

 

Groetjes,

Daisy

Vandaag mij nu ook overkomen! Ik ben thuis aan het werk (via Wifi) en kijk als gewoonte niet op mijn telefoon bij ieder piepje. Opeens krijg ik een SMS dat mijn Sim geblokkeerd is en ik een hoog bedrag aan mobiele data verbruikt heb, voorgaande SMS-jes die wel verstuurd zijn had ik dus niet opgemerkt. Ik ben al heel veel jaar klant bij Simyo met een heel stabiel verbruik. (het lukt mij eigenlijk iedere maand om binnen mijn bundel te blijven). Ik heb geen enkel idee wat er gebeurd kan zijn, maar zal dat zeker via de bovenstaande linkjes proberen te gaan uitpluizen. Heb nu het voorgestelde bedrag voldaan omdat ik familie heb die opgenomen is in de acute zorg waarvoor ik stand-by moet zijn en ook zakelijk bereikbaar moet blijven. Ik hoop snel weer bereikbaar te zijn en dat Simyo kan kijken of zij iets aan deze enorme kosten kunnen doen.

PS Ben inmiddels gelukkig weer bereikbaar!

 

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Ton, 

Welkom op ons forum!

Wat vervelend dat je zo verrast bent door de in rekening gebrachte kosten 😥

Zoals hierboven al wordt aangegeven kunnen wij niet inzien waar je internetbundel aan is opgegaan of waardoor de extra kosten zijn veroorzaakt in verband met privacywetgeving. Maar met behulp van het blog wat Groentjuh hierboven tipt (thanks Groentjuh!) zou je wel moeten kunnen achterhalen wat er gebeurd is en ook kunnen voorkomen dat dit in de toekomst nog een keer gebeurt. Ik weet uit ervaring dat iPhones automatisch overschakelen naar mobiel internet als ons netwerk sterker is dan je eigen WiFi (op sommige plekken in huis bijvoorbeeld) of als je toestel op standby staat. Heb je onze waarschuwingen over het hoofd gezien? We sturen namelijk SMS’jes op het moment dat 80% of 100% van je internetbundel verbruikt is. 

We begrijpen dat het niet je bedoeling was om deze kosten te maken, dus we komen je graag eenmalig tegemoet. Ik stuur je daarover nog even een privébericht!

Heb je hier nog vragen over, of kunnen we je nog ergens anders mee helpen? Reageer dan even op dit bericht 😊

Groetjes, 
Bas

Reputatie 7
Badge +9

Ik raad aan om de stappen en tips in dit blog te lezen en volgen. De meeste hedendaagse toestellen kunnen zo vertellen welke apps de grootverbruikers zijn.

Simyo houd heel netjes bij hoeveel data je toestel verbruikt, maar niet waaraan, want dat mogen ze niet omwille van de privacy.

Als je dat onacceptabel vind zou je alles wat data op een mobiel netwerk kan verbruiken moeten verbannen uit huis.

Maar via de instellingen kun je zelf achterhalen waar je data aan opgegaan is, je telefoon houd dit netjes bij, en 1 foutje in een instelling kan snel aardig wat data kosten, en Simyo is daar niet de goedkoopste in.

Het Simyo team 

Beste, Ik krijg zojuist een bericht van jullie waar ik erg van geschrokken ben. In een paar minuten zou ik zojuist voor meer dan €150.- internet verbruikt hebben en gister in een paar minuten €30,- en nu heb ik een achterstand van €180,- waarvan ik begrijp dat die nog gaat oplopen?! Ik maakte van 19:25 tot 19:34 niet eens gebruik van internet, heb in mijn iPhone alles zo ingesteld dat hij enkel updates uitvoert wanneer hij verbonden is met een WiFi netwerk. Ik luisterde tijdens het hardlopen muziek die al gedownload was. Ik lees op jullie forum van alles over hoe je dit zelf bij moet houden, hoe jullie hierin geen inzicht hebben. Alles goed en wel maar dit is onacceptabel. Ik hoor graag wat jullie hieraan kunnen doen zodat ik klant kan blijven. Vriendelijke groet, Dhr. Ton uit Hooglanderveen

Reputatie 5
Badge +5
Hoi Me-shell,

Ai, wat balen dat je ook te maken hebt gehad met een hoge factuur in het verleden.

Wel heel fijn om te horen dat je weer terug bent bij ons en tevreden bent over de diensten die je gebruikt! 🙂 Dat is altijd fijn om te horen.

Groetjes,
Els
Mij ook 2 keer overkomen, enkel bij Simyo. Daarna naar het duurdere KPN gegaan & nu weer terug naar Simyo, maar enkel voor bellen. Ben daar tevreden over.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Elsbeth,

Heel graag gedaan!

Ik ben blij om te horen dat je ons tips gelijk hebt toegepast. :D

Alvast een heel fijn weekend toegewenst.

Groetjes,
Asma
Hoi Frans (Franwon)

Ook jij bedankt voor je tips!

groetjes Elsbeth
Beste Asma

Bedankt voor je reactie en voor de coulance! Fijn dat het zo opgelost kan worden. Ik heb inmiddels m'n instellingen opnieuw kritisch bekeken en aangepast waar nodig. Ook een app geïnstalleerd die me een waarschuwing geeft als ik buiten m'n bundel dreig te gaan. Moet goed gaan nu!

groetjes Elsbeth
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Elsbeth Flevoland,

Welkom op het Forum!

Jeetje, ik vind het ontzettend vervelend dat je factuur zo hoog uit is gevallen. 😞 Ik kan me goed voorstellen dat je erg bent geschrokken!

Ik had graag voor je willen kijken wat er allemaal is verbruikt, alleen kunnen wij dit niet inzien. Je verbruik mag namelijk niet bijgehouden worden in verband met de Wet bescherming persoonsgegevens. Wij zien alleen hoeveel MB er is verbruik Balen dat er zoveel onduidelijkheid is over jullie internetverbruik!

Zoals Franswon aangaf wordt een groot internetsessie opgesplitst in datasessies van 60 MB. Dit betekent niet dat je elke acht minuten exact 60 MB hebt verbruikt. Gelukkig kun je op je telefoon precies achterhalen wat dit verbruik precies tot stand heeft gebracht. Het verschilt per besturingssysteem waar je dit kunt vinden. Om deze reden adviseer ik je dit artikel van onze blog te lezen.

Ik snap heel goed dat jij je afvraagt waarom je aansluiting niet eerder is geblokkeerd. Ik geef je hier graag meer uitleg over! Je verbruik wordt vertraagd door ons verwerkt. Op het moment dat wij opmerken dat je meer dan € 100,- verbruikt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart automatisch. Het lastige is dat jij binnen een korte periode veel internet hebt verbruikt, waardoor deze blokkade pas actief werd op het moment dat je ruim € 300,- had verbruikt.

Maak je vooral geen zorgen, ik zal als eenmalige coulance de gemaakte kosten verrekenen tegen een extra internetbundel. Deze vergoeding zal pas op je augustus factuur (rond 12 september) voor je zichtbaar zijn op Mijn Simyo. De tussentijdse betaling zullen wij overigens aan je terugstorten. Dit bedrag ontvang je binnen drie werkdagen.

Om een dergelijke situatie te voorkomen in de toekomst, is het aan te raden om DataEye of Onavo Count te downloaden. Voor meer informatie hierover kun je hier op klikken.

Vind je dat een goede oplossing?

@ Franswon, bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Asma
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Elsbeth,

Dat is zeker schrikken, een moderator zal je informeren over een eventuele coulance.

Eerst een uitleg over de blokken van 58,59 MB, in werkelijkheid is dat 1 aaneengesloten blok van 32 x 60.000 KB, om technische redenen worden die blokken zo geregistreerd, ik weet dat het verwarrend is, maar het is de methodiek van KPN/Simyo.

Uiteraard kan ik niet zien waar het gebruik aan opgegaan is.

Het belangrijkste is het voorkomen dat internetgebruik uit de hand loopt. Veel nieuwere Android-toestellen hebben de mogelijkheid om het gegevensgebruik te maximeren, in de diverse stores zijn er ook apps die dit doen.
Hiermee voorkom je dat de mobiel teveel data verbruikt, bij het ingestelde maximum stopt de telefoon gewoon met internetverbruik buitenom Wi-Fi.
Ook is het handig om de telefoon zodanig in te stellen dat updates alleen via Wi-Fi kunnen gebeuren.

Verdere info vind je hier https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/hoe-kan-ik-hoogverbruik-voorkomen-283

Reageer