.

Beantwoord

Veel te hoge factuurkosten, hoe kan dat?

  • 19 October 2015
  • 11 reacties
  • 281 Bekeken

Hallo Simyo,

Ik heb voor de maand september een veelte hoge factuur gekregen. Het gaat om een bedrag van €59,50 terwijl, ik een abonnement heb van €21,- per maand. Wel heb ik deze maand 500mb extra gekocht waardoor ik op €26,- kom te zitten.

Nou zie ik als ik naar mijn specificatie kijk, dat ik nadat mijn internetbundel op was in 4 minuten meer dan 210 mb over mijn bundel heb verbruikt. Ten eerste heb ik zodra ik een sms'je kreeg met dat mijn bundel is overschreden gelijk mijn internet uitgezet, dus horen deze verbruikte mb's niet vergoed te worden onder vertraagde notificatie SMS? En ten tweede, hoe is het mogelijk dat er binnen 4 minuten meer dan 210 mb wordt verbruikt? Ik kijk nooit filmpjes of iets dergelijks terwijl ik op 3g zit en daarnaast ook al keek ik een filmpje in deze 4 minuten het zou niet kunnen dat dat zoveel mb's verbruikt.

Ik hoop dat jullie dit verder kunnen toelichten en alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,

Kaan
icon

Beste antwoord door Ernst 20 October 2015, 15:11

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Kaan, welkom op het Simyo forum!

Wat vervelend dat je nu verrast bent door deze onverwachte kosten :(
Om na te gaan hoe het nu precies zit, heb ik je gegevens nagekeken. Op 26 september, om 08.33u was je internet bundel volledig verbruikt.
Er zijn die ochtend twee stukje data buiten je bundel gratis geweest omdat de sms iets vertraagd was. Dit gebeurde helemaal automatisch omdat dit zo geprogrammeerd is.
Vanaf 08.33 is er inderdaad in vier minuten tijd zo'n 200 MB verbruikt. Dat betekent dat je een verbinding had met zo ongeveer de helft van de maximale snelheid. 15 Mbps kan namelijk 103 MB per minuut verbruiken.
We jammer van het geld, maar de verbinding was dus bij lange na niet optimaal.
Ik kan helaas nergens terugzien dat je op Mijn Simyo je internet uit hebt gezet toen. Dat is de enige manier van internet uitzetten waar wij iets op kunnen garanderen.

Op 28 september heb je vervolgens extra 500 MB bijgekocht, waarna je weer geïnternet hebt.

Heb ik het zo beter toegelicht voor je?
Hallo Ernst,

Dankjewel voor je toelichting.
Heel leuk dat ik de maximale capaciteiten niet heb verbruikt maar, mij ging het er om dat ik me niet kan voorstellen wat ik zou kunnen doen op mijn smartphone om zoveel mb binnen zo een korte tijdsbestek heb verbruikt vooral als ik al uitsluit dat ik geen video´s of iets dergelijks kijk als ik op 3g netwerk zit.
Ook valt het me nu pas op dat 26 september op een zaterdag valt. Had ik al gemeld dat ik op een zaterdag niet hoef te werken en lekker kan uitslapen tot in de middag? Nu wekt dat nog meer vragen bij mij op. Hoe kan het dat als ik thuis lig te slapen waarbij mijn telefoon ook nog eens is aangesloten op het wifi-netwerk thuis, zonder dat ik hem aanraak boven de 210mb aan internet verbruikt. Ook zie ik dat die op 26 september 's-morgens om 05.47 nog eens boven de 60mb aan internet heeft verbruikt terwijl ik zat te slapen. En als ik nog eens verder scroll in mijn specificatie zie ik dat er om de zoveel dagen 's-morgens rond een tijdstip 04.00/05.00 vaker gebeurt dat er opeens rond de 30/60mb wordt vebruikt. Ik moet zeggen dat ik een best wel stabiele wifi-netwerk thuis heb, ook van KPN. Dus het zou niet kunnen dat die telkens uitvalt. Daarnaast slaap ik ook nog eens op die tijdstippen dus het is wel allemaal heel vaag hoe het kan dat er zoveel mb wordt gebruikt zonder dat ik mijn telefoon aanraak. Ik heb mijn telefoon zodanig ingesteld dat er nauwelijks wat op de achtergrond blijft draaien. En al helemaal niet dat er zoveel mb gebruikt kan worden.

Als ik jullie hulp niet zou hebben, zou ik zeggen dat 's-nachts feeën komen en met mijn telefoon spelen. Dus Ernst ik hoop dat jij dit verder kan toelichten en ik niet in feeën hoef te geloven.:)

Groetjes,

Kaan
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Kaan,

In de reactie van Ernst vind ik niet terug wat de mogelijkheden zijn waar dit verbruik vandaan komt. Ernst heeft daar een hele goede reden voor; hij houdt niet van speculeren. We kunnen niet zien waar je telefoon deze MB's aan heeft verbruikt. Wat hij wel had kunnen doen is je wijzen op deze blog. Met die blog kun je de boosdoener achterhalen.

Daarnaast heb ik nog even navraag gedaan bij de KPN netwerkspecialisten over dit geregistreerde verbruik. Die wist me te vertellen dat je telefoon al sinds de avond ervoor verbonden was met 3G, in plaats van wifi. Zet je thuis wel je 3G uit als je verbinding met wifi maakt of verwacht je dat dit altijd naadloos door elkaar over wordt genomen?

Groetjes, Tiury
Hallo Tiury,

Zoals ik al aangaf in mijn vorige reactie heb ik mijn smartphone zodanig ingesteld dat het nauwelijks wat op de achtergrond blijft draaien. Heb het aan de hand van jou link doorgekeken maar, helaas geeft het verbruik daar inclusief wifi-gebruik aan dus daar kan ik niks uithalen.

KPN geeft aan dat mijn telefoon sinds de avond daarvoor was verbonden met 3G, zegt u. Als u naar mijn rekening specificatie kijkt ziet u ook dat ik die hele avond éénmalig om 21.47 in totaal 486 kb heb verbruikt. Dit betekend niet dat ik geen gebruik van mijn telefoon heb gemaakt maar, dat betekent dat ik die avond ook thuis was en gewoon verbonden was op het wifi netwerk. Het klopt dat ik verwachtte dat 3G en wifi naadloos door elkaar over werden genomen en had tot ontvangst van deze factuur niet thuis uitgezet, vanaf heden doe ik dat wel. Niet omdat mijn wifi-netwerk niet te vertrouwen is maar, omdat KPN's 3G netwerk niet te vertrouwen is.

Nogmaals, hoe kan het dat ik terwijl ik niet gebruik maak van mijn telefoon (tijdens mijn slaap) dat er bijna 300 mb aan internet wordt verbruikt. Waarbij mijn telefoon zo is ingesteld om zo min mogelijk apps op de achtergrond te draaien en daarnaast ook nog eens op het wifi-netwerk is verbonden.

Ik kan met mijn hoofd er maar niet bij om dit te accepteren en ben nog niet tevreden over jullie toelichtingen hierover. Ik snap dat jullie niet kunnen speculeren maar, als jullie ook niet met een acceptabele toelichting kunnen komen ben ik bang dat ik in bezwaar moet gaan.

Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.

Groetjes, Kaan
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Kaan,

Dit is ook een mooie manier om zaken om te draaien:

vanaf heden doe ik dat wel. Niet omdat mijn wifi-netwerk niet te vertrouwen is maar, omdat KPN's 3G netwerk niet te vertrouwen is

Van welk apparaat is het nu de taak om te selecteren uit welke bron hij internet ophaalt (en bij voorkeur het snelst)? Is dat het netwerk dat verbinding toestaat en alleen je verbruik registreert, of je telefoon?

Ik ben overigens erg nieuwsgierig naar welke telefoon je gebruikt. Kun je dat laten weten?

Groetjes, Tiury
Hoi Tiury,

Wat fijn dat je dat je kijkt naar de hele context van mijn verhaal en er een klein zeurpuntje eruit haalt. Ik sta vanaf het begin al achter één standpunt, die jullie nog steeds niet hebben kunnen toelichten. Ik kom hier met vragen over een rekening die ik van jullie krijg en vraag netjes jullie hulp hierbij en jij gaat mij beschuldigen dat ik de zaken omdraai hier?

Ik gebruik een iPhone 5, dus vlugge japie laat je IOS expertise spreken en kom nou eens met een toelichting.

Groetjes, Kaan
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Kaan,

Ik vind het jammer om te lezen dat het zo bij je over komt. Het is niet onze bedoeling om je te beschuldigen van iets. Sorry dat het zo is overgekomen.

In verband met privacy kan ik niet zien waar de MB’s aan zijn besteed. Helaas kan ik deze gegevens niet opvragen. In een iPhone 5 zit een ingebouwde datameter. Vaak kun je daar het één en ander uithalen 🙂 Wil je gaan naar Instellingen > Mobiel netwerk? Als je naar beneden scrollt dan zie je daar app’s staan en kun je terugzien hoeveel data ze hebben besteed.

Reset je deze ingebouwde datameter ook regelmatig? Als je hem namelijk niet reset dan zie je al je dataverbruik vanaf het eerste begin dat je de iPhone hebt gebruikt. Helemaal onderin zie je vanaf wanneer hij het verbruik heeft bijgehouden.

Wil je ook een printscreen maken van je datameter en deze toevoegen in je reactie?
Hallo Naomi,

Helaas heb ik deze nooit gereset en zoals je kunt zien onderaan de toegevoegde foto, houdt die het dataverbruik sinds 28 mei 2014 bij. Dus is het niet betrouwbaar om het op die manier te controleren.

Hoop dat we het op een andere manier kunnen oplossen.

Groetjes,

Kaan
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Kaan,

Ai, helaas kunnen we jou op geen andere manier helpen met het inzien van jouw dataverbruik. Zoals aangegeven door Naomi, kan dit niet wegens jouw privacy. Wij kunnen alleen inzien wat er op het netwerk gebeurt. Dit betekent dat ik kan zien wanneer je hoeveel data hebt verbruikt. Helaas kan ik verder niets voor je betekenen hierin.

Ik raad je aan deze meters te resetten zodat je het voortaan wel kunt bijhouden. Ik zet standaard een herinnering op de 1e van de maand in mijn telefoon. Zo vergeet ik hem niet de resetten als mijn nieuwe bundels ingaan. Laat je het weten als je nog vragen hebt?

Groetjes,
Angela
Hoi Angela,

Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag hoe het kan dat er zoveel data is verbruikt op tijdstippen waarin ik geen gebruik maak van mijn mobiele telefoon. Aangezien jullie dit niet kunnen toelichten ga ik in bezwaar en dus ga ik een vergoeding aanvragen van de door jullie onterecht toegerekende kosten.

Met vriendelijke groet,

Kaan Güler
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Kaan,

Je wilt weten waar je MB's aan zijn besteed. Daar hebben we niet het antwoord op dat je graag wilt horen. We hebben de informatie niet waar je MB's aan zijn verbruikt. Dit betekent niet dat de kosten onterecht zijn. Het enige wat niet duidelijk is, is waar het aan is verbruikt. De simkaart registreert al het verbruik meteen vanaf het netwerk. Er heeft dus internetverbruik plaatsgevonden.

Als je bezwaar wilt maken, dan is dat een mogelijkheid. Mocht je nog iets willen weten, dan weet je het forum te vinden.

Reageer