.

Beantwoord

SMS: datalimiet bereikt EUR 60,50 buitenland (onmogelijk!!)

  • 27 July 2013
  • 8 reacties
  • 899 Bekeken

Badge
Hallo,

Ik ben deze week 9 dagen in Italië geweest.
Gezien de nu eindelijk enigszins acceptabele data-roaming kosten van 0,54ct per MB heb ik twee of drie keer (á 10 minuten) even data roaming aangezet om te kunnen whatsappen. Ik heb hierbij auto-sync en background-data uitgezet. Op deze manier gebruikt mijn mobiel op de achtergrond geen internet (krijg geen e-mail of updates) en werkt alleen het programma die ik open.

Ik kreeg tot mijn schrik na de derde keer (al na 3 dagen) een SMS van +1330 met het bericht dat ik mijn datalimiet van €60,50 heb bereikt!! Mijn internet werd ook meteen uitgeschakeld.
Dit is echter onmogelijk; dit zou betekenen dat ik ongeveer 112MB (€60,50/0,54) aan data heb verstookt in 3x 10minuutjes....dit verbruik ik in Nederland geeneens in een gehele week met continue online..

Voor de zekerheid heb nog even gekeken hoeveel data mijn mobiel heeft gemeten. Ik weet dat dit niet 100% overeenkomt met de provider, maar een factor 10 ernaast kan natuurlijk niet kloppen.



Ik ben overigens niet iemand die onbekend is met techniek of mobieltjes en per ongeluk een update gaat downloaden via data-roaming. Ik heb enkel een paar berichtjes gestuurd.

Zie hieronder het betreffende SMSje (zie overigens links bovenin het uitroepteken dat mijn achtergrond data is uitgeschakeld):



Ik denk eerder dat er iets fout is gegaan met het berekenen van de kosten. Zoals te lezen in het smsje staat er dat de prijs per MB €4,94 per MB is. Dit is uiteraard niet juist gezien de wettelijke maximum van 0,54 voor alle EU landen. Dit geldt dus ook voor Italië. (zie het smsje erboven op het plaatje!)

Ps. ik heb in Zwitserland noodgedwongen een adres opgezocht (alleen googlepagina, was 700kB). Ik weet dat de kosten in Zwisterland hoger liggen (wel €5/MB), maar de kosten hiervoor zijn nooit meer dan €5 (was letterlijk eenmalig 10seconden en minder dan 1 MB).

Alvast bedankt,

Wouter
icon

Beste antwoord door Charlene 30 July 2013, 16:46

Bekijk originele reactie

8 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hi Cvmathilde,

Lief dat je dit berichtje plaatst 🙂 Natuurlijk worden fouten toegegeven! Het belangrijkste is dat de fouten gecorrigeerd worden.

Groetjes,
Jihane
Ik vind dit ook professioneel en prettig: eindelijk een bedrijf dat vriendelijk en normaal kan reageren naar de klant toe. Andere bedrijven proberen alles om maar geen fout te hoeven toegeven. Zo is het veel fijner.
Badge +6
Hoi KPNfreak,

Dat vinden wij fijn om te horen! 🙂
Reputatie 1
Badge +2
Ik vind de reacties van Simyo op deze vraag zeer professioneel en prettig.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Doubleyoupee,

Nadat je 'JA' naar 1330 zou hebben gestuurd, had je inderdaad weer verder kunnen internetten. Maar eerlijk gezegd zou ik het zelf ook niet doen als ik dacht dat ik al €60,50 aan kosten zou hebben gemaakt.

Het aparte is dat niet bij alle landen de tarieven verkeerd berekend werden, dus het is voor onze IT afdeling nog best lastig uitzoeken waar het fout is gegaan. Maar nogmaals: bedankt voor het doorgeven!
Badge
Hallo, bedankt voor je reactie.

Het was waarschijnlijk niet zo dat data-roaming compleet niet meer werkte, maar deze werd geblokkeerd omdat ik zogenaamd een limiet had bereikt van € 60,50. Als ik toch door wilde gaan moest ik JA naar 1330 smsen. Na een dergelijk bericht met zo'n bedrag ga ik dit natuurlijk niet proberen! Geen JA gesmst dus.... zie onderstaande screenshot

Badge +8
Hallo,

Ik ben deze week 9 dagen in Italië geweest.
Gezien de nu eindelijk enigszins acceptabele data-roaming kosten van 0,54ct per MB heb ik twee of drie keer (á 10 minuten) even data roaming aangezet om te kunnen whatsappen. Ik heb hierbij auto-sync en background-data uitgezet. Op deze manier gebruikt mijn mobiel op de achtergrond geen internet (krijg geen e-mail of updates) en werkt alleen het programma die ik open.

Ik kreeg tot mijn schrik na de derde keer (al na 3 dagen) een SMS van +1330 met het bericht dat ik mijn datalimiet van €60,50 heb bereikt!! Mijn internet werd ook meteen uitgeschakeld.
Dit is echter onmogelijk; dit zou betekenen dat ik ongeveer 112MB (€60,50/0,54) aan data heb verstookt in 3x 10minuutjes....dit verbruik ik in Nederland geeneens in een gehele week met continue online..

Voor de zekerheid heb nog even gekeken hoeveel data mijn mobiel heeft gemeten. Ik weet dat dit niet 100% overeenkomt met de provider, maar een factor 10 ernaast kan natuurlijk niet kloppen.


Ik ben overigens niet iemand die onbekend is met techniek of mobieltjes en per ongeluk een update gaat downloaden via data-roaming. Ik heb enkel een paar berichtjes gestuurd.

Zie hieronder het betreffende SMSje (zie overigens links bovenin het uitroepteken dat mijn achtergrond data is uitgeschakeld):

Ik denk eerder dat er iets fout is gegaan met het berekenen van de kosten. Zoals te lezen in het smsje staat er dat de prijs per MB €4,94 per MB is. Dit is uiteraard niet juist gezien de wettelijke maximum van 0,54 voor alle EU landen. Dit geldt dus ook voor Italië. (zie het smsje erboven op het plaatje!)

Ps. ik heb in Zwitserland noodgedwongen een adres opgezocht (alleen googlepagina, was 700kB). Ik weet dat de kosten in Zwisterland hoger liggen (wel €5/MB), maar de kosten hiervoor zijn nooit meer dan €5 (was letterlijk eenmalig 10seconden en minder dan 1 MB).

Alvast bedankt,

Wouter
Zo juist (onverwacht) door de wachtrij van de klantenservice gekomen. Mevrouw vertelde mij dat de SMS onjuist Is omdat waarschijnlijk de Italiaanse provider nog verkeerde tarieven gebruikt. De kosten op mijn simyo (11euro, dat Is inderdaad realistisch) zouden moeten kloppen. Misschien handig dit te vermelden op de site, want ik heb hierdoor geen internet gehad voor de rest van mijn vakantie. Ik ga er van uit dat de kosten op mijnsimyo kloppen,  want ik binnenkort weer op vakantie. Kan iemand bevestigen dat de SMS onjuist Is?

Bedankt


Hoi Doubleyoupee,

Gelukkig heb je al iemand gesproken, maar ook ik kan je verzekeren dat het totaal van je internetkosten in het Buitenland nu €11,84 is. Ik heb het ook even uitgerekend: Italië is tegen het juiste tarief berekend.
Maar ik ben heel blij dat je de berichtjes hebt doorgestuurd, want dat heeft je natuurlijk helemaal op het verkeerde been gezet 😞 en dat mag niet meer gebeuren. Ik vind het ook erg vervelend dat de dienst geblokkeerd is geraakt. Onze excuses daarvoor.
Ik ga laten onderzoeken wat er is gebeurd. Zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Nogmaals bedankt voor het signaleren.

Groetjes,
Charlene
Badge
Zo juist (onverwacht) door de wachtrij van de klantenservice gekomen. Mevrouw vertelde mij dat de SMS onjuist Is omdat waarschijnlijk de Italiaanse provider nog verkeerde tarieven gebruikt. De kosten op mijn simyo (11euro, dat Is inderdaad realistisch) zouden moeten kloppen. Misschien handig dit te vermelden op de site, want ik heb hierdoor geen internet gehad voor de rest van mijn vakantie. Ik ga er van uit dat de kosten op mijnsimyo kloppen,  want ik binnenkort weer op vakantie. Kan iemand bevestigen dat de SMS onjuist Is?

Bedankt

Reageer