.

Beantwoord

SMS bundel overschrijding komt er een waarschuwing?

  • 27 December 2015
  • 6 reacties
  • 491 Bekeken

Wanneer komt de SMS functionaliteit die je waarschuwt op het moment dat je een (bel en / of SMS) bundel overschrijd of de mogelijkheid om een plafond in te stellen? Hoe gaat Simyo om met abonnementen waarbij er plotsklaps sprake is van afwijkend hoog bel/SMS gedrag?

Voor beide kinderen heb ik al geruime tijd geledeneen abonnement afgesloten ter waarde van €5,- per maand (200 minuten bellen of SMS-en). Het verbruik heb ik maandenlang trouw gecontroleerd en dat ging steeds goed; ze bleven keurig en ruim binnen de belbundel.

Op een gegeven moment wordt je dan als ouder iets minder waakzaam. Dat ging ook steeds goed tot afgelopen september. Toen waren de kosten voor 1 kind opeens €164,03 voor 1 maand! Het zou in dit geval heel netjes zijn dat dit soort overschrijdingen (164,03/5=33X overschrijding van bundel!) actief worden teruggekoppeld naar de abonnementhouder. Simyo beschikt over mijn email adres en weet exact wat er verbruikt wordt. Dat lijkt een kleine moeite om ongewenste kosten bij de klant te voorkomen. Bovendien blijkt ook dat mijn kind als directe gebruiker zelf geen enkel bericht of waarschuwing heeft gehad.

Ik kan niet anders bedenken dan dat deze functionaliteiten allang technologisch mogelijk zijn, maar dat Simyo hier vanuit het perspectief van verdienmodel geen gebruik van maakt. Dat betreur ik zeer, aangezien ik het geen prettige (pro-actieve, meedenkende) houding richting de klant vindt. Ik zal Simyo daarom niet snel aan ouders met kinderen aanbevelen en ĂĽberhaupt
richting vrienden en kennissen aangeven dat dit een aanbieder met 'aanzienlijke risico's' is.

Ik besef me terdege dat de klant ook zijn verantwoordelijkheid heeft, maar waarom geen functionaliteit aanbieden die al lang mogelijk is om de klant te behoeden voor fouten die bij een mobiel abonnement zo gemaakt zijn en zo frequent voorkomen? Ik zit er serieus over te denken om deze materie nog eens sterk bij de Consumentenbond onder de aandacht te brengen. Zoekend op Internet zie ik dat meer Simyo gebruikers met deze vragen/problemen zitten en ik vraag me af op welk punt Simyo haar verantwoordelijkheid op dit vlak gaat nemen?!? Het zou in ieder geval al chique zijn wanneer Simyo coulant om gaat met het in rekening brengen van zeer hoge bedragen in gevallen waar duidelijk sprake is van plotseling 'buitensporig buiten-bundel gedrag'.....

Dit forum lijkt me in ieder geval een uitstekend startpunt om deze issues bespreekbaar te maken. Graag verneem ik de reactie vanuit Simyo op deze vragen.
icon

Beste antwoord door Naomi 28 December 2015, 20:35

Bekijk originele reactie

6 reacties

Reputatie 4
Badge +10
Hoi G. Jongeneel, welkom op het Simyo forum!

Ik begrijp dat je vragen hebt over het overschrijden van een belbundel. Bij een belbundel ontvang je inderdaad geen sms die aangeeft dat je 100 % hebt verbruikt. Sms’en en bellen is iets wat bewuster gebeurd, dan internetten. Alleen bij een internetbundel krijg je op dit moment een 80 % en 100 % sms. Bij ons kun je geen plafond instellen. Onze abonnementen zitten zo in elkaar dat je je bundels kan aanpassen aan de hand van je verbruik.

Op Mijn Simyo kun je altijd zien hoeveel belminuten je nog over hebt. In je gegevens zie ik dat de belbundel op 13 december al op was. Helaas is hierna nog veel ge-sms’t en gebeld. Hierdoor zijn de kosten hoger geworden. Het is altijd verstandig om even te kijken op Mijn Simyo. Op die manier krijg je veel inzicht in je eigen verbruik.
Ook je kinderen kunnen dit heel makkelijk doen door in te loggen met hun 06-nummer en wachtwoord. Ze hebben de mogelijkheid om de Simyo app te downloaden of een widget te plaatsen op hun telefoon als ze gebruikmaken van een smartphone.

Stel dat je er achter komt dat je toch veel verbruikt, dan kun je altijd een aanpassing doen. Een bundelwijziging gaat de eerst volgende maand in. Daarbij kun je ook een Onbeperkt SMS Bundel aanvragen. Deze gaat altijd meteen in zodra je het voor de eerste keer aanvraagt. Al de sms’jes die je vanaf dat moment stuurt, vallen dan binnen deze Onbeperkt SMS Bundel. Deze bundel kost € 3 per maand.

Ik neem je feedback mee over het aanbieden van een sms zodra de belbundel is verbruikt. Ik heb het nagevraagd. Wanneer ik hier een terugkoppeling over heb gekregen, dan geef ik het aan je door.

Heb je hier nog vragen over?
Beste Naomi,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Het lijkt echter wel een standaardantwoord op dit type vragen; we hebben het gehoord en we gaan ermee aan de slag. Vervolgens vindt er geen enkele feedback meer plaats. Dat geldt ook voor eerdere opmerkingen/vragen ten aanzien van deze ontbrekende functionaliteit. Zoals jullie ongetwijfeld ook weten komt deze vraag of een variant daarop vrij regelmatig terug op dit forum incl. veel ontevreden geluiden. Lijkt me voldoende grond om dit echt eens concreet op te pakken. Ik verneem dan ook graag de concrete termijn waarop dit soort zaken binnen Simyo geadresseerd kan worden. Waar een wil is, is een weg.

Vooralsnog heb ik het abonnement geblokkeerd zodat ik een ander abonnement bij een andere leverancier kan uitzoeken. Datzelfde zal waarschijnlijk ook gaan gelden voor een ander Simyo abonnement. Het risico is gewoonweg te groot. Ik ben geen voorstander van een abonnement waarbij ik steeds op mijn hoede moet zijn dat er geen overschrijding plaats vindt, terwijl er m.i. voldoende mogelijkheden zijn om dat vanuit de provider proactief op te pakken. Zeker een overschrijding van 33x de bundel is zodanig veel, dat ook de provider hierin een verantwoordelijkheid heeft. En ik vindt het vreemd dat Simyo die niet neemt. Enige coulance of tegemoetkoming in deze zou klantvriendelijk zijn en in die zin ben ik benieuwd naar wat jullie concreet (!) kunnen aanbieden.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi G. Jongeneel,

Ik vind het jammer om te lezen dat je dit idee krijgt. We proberen juist zoveel mogelijk de feedback van onze klanten mee te nemen. Ik kan niet aangeven of we alle feedback ook uitvoeren, maar we stellen het in ieder geval op prijs en nemen alles door. Wat jij hebt voorstelt heb ik ook doorgezet. In dit geval laat het even op zich wachten. Je ontvangt van mij nog een terugkoppeling op het moment dat ik meer weet. Ik ga er achteraan en deze week zal ik je nog een keer op de hoogte brengen.

In de gegevens zie ik terug dat je het abonnement hebt geblokkeerd. Het is verstandig dat je kijkt naar een provider die het beste bij je past. Als je voor je kinderen graag zo’n functionaliteit wilt, dan is dat niet apart. Op dit moment bieden we dat niet in ieder geval niet aan.
Ik heb met mijn collega’s van de Backoffice de situatie besproken. We komen helaas niet in de kosten tegemoet. De manier waarop onze abonnementen in elkaar zitten is duidelijk. Ook het feit dat er geen sms’jes worden gestuurd over je belbundel. De andere tools die we aanbieden zoals de Mijn Simyo app en Mijn Simyo pagina zijn handig om te gebruiken. Daarbij heb je de mogelijkheid om bundels aan te passen. Onder andere deze mogelijkheden hebben ervoor gezorgd dat dit besluit is gekomen. Ik heb helaas geen beter nieuws voor je.

Als je hierover vragen hebt, laat je het dan weten?
Reputatie 4
Badge +10
Hoi G. Jongeneel,

Ik heb een terugkoppeling ontvangen van mijn collega's. Helaas is het voor jou minder goed nieuws, maar je hebt in ieder geval wel meer duidelijkheid. Er is gekeken of we ook voor een belbundel een 100 % sms kunnen sturen. Een sms die we dus realtime kunnen verzenden zodra je belbundel op is. Op dit moment is dit technisch gezien niet mogelijk in ons systeem. We blijven zeker zoeken naar mogelijkheden waarop we onze klanten steeds goed op de hoogte kunnen houden, dankjewel voor je feedback hierover.
G. Jongeneel, ben het helemaal met u eens, we zijn een jaar verder en er is niets veranderd bij Simyo. Ik heb precies hetzelfde probleem nu met mijn zoon. Ineens van 5 euro naar 125 euro. Maar ik zeg op. Bij Hollandse nieuwe kun je wel een plafond instellen. Jammer Simyo dat je op deze manier je klanten kwijt raakt.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Zuhalugurozbek,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat jammer dat je zo ontevreden bent 😞 Ik heb je aansluiting erbij gepakt en ik zie inderdaad dat er in juni € 120,59 buiten de bundel gebeld is. Op deze aansluiting staat een belbundel van 100 minuten. Er is, simpel gezegd, meer gebeld dan de bundel groot was. Bij je belbundel krijg je ook geen waarschuwing via sms, omdat het makkelijker bij te houden is. Bij het internetten weet je bijvoorbeeld nooit hoeveel MB's een online activiteit precies verbruikt.

Bovendien kun je altijd Mijn Simyo in de gaten houden.

Dit probleem is ook oplosbaar 😉 Als je nooit meer buiten je bundel wilt bellen, kun je ervoor kiezen om een Onbeperkt Bellen-bundel te nemen. Je kunt deze wijziging doen door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Abonnement > Bundels aanpassen.

Zou je het liefst een belplafond willen hebben? Bellen is namelijk best een bewuste activiteit. Als je op Mijn Simyo ziet staan dat je geen belminuten meer hebt, kun je er ook voor kiezen om niet meer te bellen.

Groetjes,
Jihane

Reageer