.

Beantwoord

Hoe heb ik ineens zoveel kosten aan dataverbruik op mijn factuur?

  • 30 June 2016
  • 6 reacties
  • 177 Bekeken

Beste Simyo,

Afgelopen maand zag ik tot mijn schrik ineens een hele hoge rekening van Simyo en naar bleek heb ik ineens voor €92 (voor maar 600MB aan data!) verbruikt buiten mijn bundel. Ik ben inmiddels al een jaar klant en heb nog nooit erbuiten gezeten, terwijl afgelopen maand ik niks anders of speciaal gedaan heb (ik werk namelijk thuis!). Juist als ik de waarschuwings-SMS krijg let ik extra goed op buitenshuis.

Het lijkt er op dat er soms problemen zijn met mijn thuis verbinding, waardoor ik binnenshuis niet op wifi zit en ik dus data verbruik van mijn bundel. Helaas let ik daar niet altijd op en dan is 600MB natuurlijk snel verbruikt. Mijn vraag is ook of jullie daar iets aan willen doen? Ik had namelijk eenvoudig voor €9 1000MB bij kunnen kopen, wat nogal een aanzienlijk verschil is t.o.v. €92!

Hopelijk kunnen jullie hier iets voor regelen, ik zal in ieder geval goed gaan opletten vanaf nu.

grt Vief
icon

Beste antwoord door Angela 1 July 2016, 13:02

Bekijk originele reactie

6 reacties

Tip: Zet je data verbinding uit als je op Wifi zit. Kan je telefoon ook geen data verbruiken als je wifi weg valt.

Verder laat ik het aan Simyo over.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Vievie,

Welkom op het Simyo forum.

Dat je geschrokken bent van deze hoge factuur is te begrijpen. Op het moment dat je deze kosten niet verwacht, maakt dit het natuurlijk extra vervelend :(

Het komt helaas vaker voor dat er extra data verbruikt wordt op het moment dat je met wifi verbonden denkt te zijn. Jouw telefoon is zo gemaakt, dat er altijd wordt gezocht naar het sterkste en meest stabiele netwerk. Valt je wifi verbinding weg, of is de verbinding zwakker? Dan zal je telefoon automatisch verbinding zoeken met ons netwerk. Een goede tip om dit te voorkomen is degene die Raytje geeft. Zet de mobiele data uit op je telefoon zodat er niet geschakeld kan worden naar ons netwerk.

Om uit te vinden waaraan deze MB's precies verbruikt zijn, bekijk dan dit blog. We leggen hier precies uit hoe jij dit in je telefoon kunt achterhalen. Via dit blog leer je allerlei handige manieren om je dataverbruik onder controle te houden. Neem deze ook even goed door!

In ons systeem vind ik terug dat je op 6 mei al het 80% sms'je gekregen om 9:17 uur en het 100% om 9:24 uur. Hierna ben je de gehele maand verder gegaan met het gebruik van internet op je mobiel. Via Mijn Simyo kun je MB's bijkopen. Namelijk 500MB voor € 5,-. Dit mag je onbeperkt bijkopen. Je kunt eventueel ook overwegen om de internetoptie via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen aan te passen voor de rest van de maand. Je kunt dan alleen gebruik maken van wifi. Voor een volgende keer, raad ik je aan om actie te ondernemen zodra de sms'je verstuurd zijn.

De kosten zijn niet in 1 keer in een grote datasessie gemaakt. Dit is vanaf 6 mei tot 31 mei geleidelijk opgelopen. Maak je gebruik van de Mijn Simyo App? Hierin houden we dit verbruik namelijk voor je bij en ben je altijd op de hoogte van de eventuele extra kosten.

Heb je hier nog vragen over?

@Raytje, bedankt voor de tip!

Groetjes,
Angela
Beste Angela,

De tips zal ik zeker gaan bekijken, maar hiermee houdt ik nog steeds een hoge rekening. Steeds aan- en uitzetten van instellingen vind ik niet een echte oplossing, is nogal omslachtig en kan eenvoudig vergeten worden. Ik heb voor de overstap naar Simyo bekeken wat mijn verbruik was en dat zat toen ook altijd onder de 1Gb, net als het afgelopen jaar bij Simyo. Zoals al aangegeven is dit de eerste keer dat zoiets gebeurd is en ik had eigenlijk gehoopt dat Simyo mij als klant tegemoet zou willen komen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Simyo daadwerkelijk de kosten maakt die nu aan mij worden doorberekend.

Graag hoor ik wat jullie nog kunnen doen aan de rekening. Ik ben nu namelijk geneigd naar een veiligere oplossing gaan zoeken voor mijn abonnement, waarbij ik niet onverwacht tegen enorm hoge kosten op kan lopen.

grt
Vief
Reputatie 3
Badge +5
Hoi VieVie,

Wat vervelend dat je tegen hoge kosten bent aangelopen!

Je bent vanaf 6 mei tot 31 mei buiten de bundel gaan internetten, terwijl we tijdig hebben laten weten dat je internetbundel (bijna) op is. Hier moest adequaat op gereageerd worden door bijvoorbeeld een extra 500 MB bundel aan te schaffen of door de internetoptie uit te schakelen. We attenderen je hier ook op in dat sms'je. Je had de buitenbundelkosten kunnen voorkomen.

Bij het ontvangen van de sms kun je heel gemakkelijk via Mijn Simyo de optie 'Internet op je mobiel in Nederland' uitschakelen én je kunt ook nog de mobiele data op jouw toestel uitschakelen. Dit kan vergeten worden, maar daarom is een herinnering per sms ook heel handig. Hier kon je dus op reageren en kon je de kosten voorkomen.

De kosten voor het internetten buiten de bundel bedraagt € 0,15. Dit is zeker niet goedkoop, maar dat is hoe de kosten tot stand komen. Het aantal MB's * € 0,15. Een bundel is natuurlijk goedkoper, maar dat is hoe de tarieven in elkaar zitten.

Desalniettemin wil ik je tegemoet komen in de kosten die je hebt gemaakt buiten de bundel. We willen je niet met een hoge factuur laten zitten. Let erop dat we dit eenmalig aanbieden. Mocht dit dus nog een keer voorkomen, dan kunnen we hierin niets voor je betekenen. Het bedrag dat ik voor je zal vergoeden zal ik per e-mail communiceren. Je zult het binnen drie weken weer teruggestort krijgen op je rekening, omdat je al hebt voldaan aan de betaling.

Ik hoop dat we tot een gepaste oplossing zijn gekomen. Ik raad je echter aan in het vervolg adequaat te reageren op de sms'jes om dergelijke kosten te voorkomen.

Groetjes,
Ilias
Beste Ilias,

Bedankt voor je reactie. Het mailtje is inmiddels binnen en dit is een goede oplossing! Het was zoals gezegd nogal onverwacht en ik zal zeker gaan opletten in de toekomst!

grt
Vief
Reputatie 7
Badge +10
Hoi VieVie,

Fijn om te horen dat je blij bent met de gevonden oplossing! Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik dat graag :)

Groetjes,
Jihane

Reageer