.

Vraag

Plots extreem hoog dataverbruik + afsluiting + geen service. Wat moet ik doen?


Goedemorgen,

Het topic komt vaker voor zie ik, maar heb op dit forum nog geen sluitende oplossing gezien, toch?

Ook ik werd gisteren verrast door een afsluiting van mijn SIM kaart door plotseling extreem hoog dataverbruik. Dataverbruik dat niet is te herleiden, ook niet door allerlei processen die door zouden gaan op de achtergrond waarbij wifi zou zijn uitgevallen. 

Het enorme verbruik zou volgens Simyo vanaf 9.30 uur hebben plaatsgevonden. Op dat moment was ik thuis en luisterde muziek via mijn hifi systeem dat echt alleen maar via wifi werkt. Wifi is dus niet per ongeluk uitgevallen. 
 

Je schrikt je een ongeluk: er staat meteen een rekening open van € 3000,-!! En je krijgt bericht dat je daar een aanbetaling op moet doen, anders word je SIM niet gedeblokkeerd. 

Eindeloos in de wacht bij de klantenservice, ene Rick getroffen en die zou het regelen. Heeft hij gedaan (moest toch nog €250,- aftikken op de volgende rekening, waarom?), maar het probleem ontstaat accuut weer als ik mijn iphone aanzet. Nu staat er wéér een torenhoge rekening, ben ik wéér geblokkeerd en is er geen coulance regeling meer.

Zelfs medewerker Rutger leek het geen goed idee om een aanbetaling te doen om de boel weer te deblokkeren, want dan zou het probleem acuut weer spelen. Ik moest maar naar de Apple specialist.

Daar heb ik contact mee gehad, maar die ziet geen app die extreme data verbruikt buiten wifi om. Hij gaf aan dat de e-SIM wel eens de boosdoener kon zijn, moet ik laten checken. Straks dus naar de Apple Store (40km rijden).

Ik deel het gevoel dat je eindeloos (steeds weer opnieuw dramatisch lang) moet wachten bij de klantenservice, om vervolgens te horen dat het aan je telefoon ligt. 

Ik heb géén activiteiten uitgevoerd op het moment van de dataexplosie, er zijn géén instellingen veranderd (ook niet per ongeluk) en ik had aantoonbaar connectie via wifi.

 

Ik ben compleet onthand, kan niets meer op de telefoon, terwijl ik er voor mijn werk van afhankelijk ben. En Simyo zou me terug bellen naar raadpleging technische dienst, maar niet dus.

alles wordt en blijft geblokkeerd door die extreem hoge rekening, en ik ben ten einde raad. 
iemand een goede suggestie?
 


47 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Fijn voor TS dat er een oplossing is. Alleen jammer dat “wij” die oplossing nooit zullen weten,
zoals eigenlijk meestal gebeurt bij buitenbundel problemen.

Reputatie 7
Badge +5

Ben benieuwd of er inmiddels al wat meer bekend is?

Hoi @Ron H,  alles is terug te lezen in dit topic. Zover ik weet zijn mijn leidinggevende en @Dick179 samen tot een oplossing gekomen en is het hiermee afgewikkeld.

Reputatie 7
Badge +6

Ben benieuwd of er inmiddels al wat meer bekend is?

Reputatie 7
Badge +5

Niks eigen schuld. In Nederland heeft iedere serviceprovider een bewaarplicht van financiële admin èn de plicht om die admin toegankelijk te houden.

ik begrijp goed dat ik hier nu de ‘enfant terrible’ ben geworden omdat ik maar blijf zeuren. Maar ik word er gewoon knettergek van…zit nu alweer 23 minuten in de wacht.

Het is op dit moment drukker dan normaal waardoor onze responstijd langer is dan je van ons gewend bent. Onze excuses hiervoor. Ik zie dat mijn collega Mitchell het inmiddels in orde heeft gemaakt. Als je nog vragen hebt hoor ik dat graag. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik zeg ook niet voor niets ook “kunnen vermijden”. 

 

Niks eigen schuld. In Nederland heeft iedere serviceprovider een bewaarplicht van financiële admin èn de plicht om die admin toegankelijk te houden.

ik begrijp goed dat ik hier nu de ‘enfant terrible’ ben geworden omdat ik maar blijf zeuren. Maar ik word er gewoon knettergek van…zit nu alweer 23 minuten in de wacht.

Reputatie 7
Badge +7

Hier is het toch een beetje eigen schuld, of minimaal iets wat je had kunnen vermijden.

Bankafschriften, facturen en dergelijke moet je directt downloaden naar een omgeving waar je zelf controle over hebt; en 

daarbij moet je dus niet afhankelijk zijn van een bank of een bedrijf. Ook al omdat die vaak slechts een beperkte terugkijk tijd

hebben. 

Maar je kritiek op de moeizame communicatie is wel terecht.

En nu wordt na 25 minuten de verbinding plotseling verbroken…..zucht

Nog een nabrandertje mbt het verhaal van de extreme mobiele databom.

Zoals gezegd ben ik ZZP-er. Sinds de zaak met Simyo is afgerond is ook meteen Mijn Simyo afgesloten. Ik kan dus ook mijn facturen niet meer raadplegen en die heb ik wel nodig voor de BTW aangifte.

Gisteren weer eindeloos aan de telefoon zitten wachten om iemand te spreken. Toen ik die eindelijk sprak, bleken mijn facturen vanaf 1 januari 2021 spoorloos verdwenen. Na flink aandringen zijn ze toch gevonden en zouden me per mail worden toegestuurd.

Eerst kreeg ik een mail zonder bijlagen. Na mijn reactie daarop kreeg ik een mail met slechts de factuur van één maand. Wederom verzocht om ALLE facturen vanaf 1 januari 2022 toe te sturen, maar daar krijg ik geen reactie meer op. 

Ik zit nu alweer 20 minuten in de wacht en gebruik die tijd maar om deze post te schrijven….

Prima Seren,

Ik denk dat jullie moeten begrijpen dat ik koos voor het forum omdat ik telefonisch onmogelijk goed contact kon krijgen. En als ik dan iemand aan de lijn kreeg kon die niets op oplossen. 
Op mail werd stomweg niet gereageerd, en de chat is bij echte problemen net zo zinloos als frustrerend.

Groeten,

Dick

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Dick179 ,

Bedankt voor je bericht. Zelf denk ik niet dat ik jou nog verder kan helpen dit omdat er via meerdere kanalen een reactie is geplaatst (Klacht.nl, Geschillencommissie etc.). Dat gaat helaas echt buiten mij om. Het is wel belangrijk om te begrijpen dat berichten die publiekelijk geplaatst worden ook publiekelijk worden opgelost.

Persoonlijk contact is overigens geen enkel probleem. Ik heb jouw verzoek gedeeld met mijn leidinggevende, hij zal morgen contact met jou opnemen.

Groetjes,
Seren

Nou mensen, klacht ingediend bij Klacht.nl èn bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Bizar dat het zo moet, want Simyo zoekt geen persoonlijk contact…

Nee, ze gaan natuurlijk niet vooruitlopen op een beslissing. Maar ze hebben het me ook niet afgeraden…

Reputatie 7
Badge +7

Heeft de geschillencommisie nog iets gezegd over je kansen?

Net contact gehad met de Geschillencommissie Telecommunicatie. Voor alle zekerheid eerst nog een klacht ingediend bij Klacht.nl, om zo de klacht bij de Geschillencommissie kracht bij te zetten. Ik hou jullie op de hoogte…

Ik ben niet van de loze dreigementen; als ik zoiets zeg, doe ik het ook. Ja het kost tijd en wat geld, maar dat heb ik er graag voor over. Ik ben té nieuwsgierig naar de uitkomst en bovendien zie ik teveel hierop gelijkende gevallen langskomen. 
En nogmaals: dit tart mijn gevoel voor rechtvaardigheid; ik heb nu zo’n 30 jaar een mobiele telefoon waarvan een aanzienlijk deel met dataverkeer. Dit is me nog nooit overkomen en ik heb reden om aan te nemen dat dit gewoon niet klopt.

Reputatie 7
Badge +7

Ik wil me er niet tussen mengen (maar doe het toch).

Ik denk dat een gang naar de geschillencommissie alleen zin heeft als je dat tot het einde doorzet. 

Dat betekent dat er veel tijd en moeite in moet steken, en dan nog is de uitkomst onzeker. 

De afweging zal je zelf moeten maken. Volgens mij was je jurist, dus ik zou ook oude uitspraken gaan doorlezen om je kansen in te schatten als ik jou was, Ook als je geen jurist bent is dat nooit een slecht idee trouwens.

Hi Seren,

Duidelijk, en dank voor het schenken van de afkoop. Maar….als jullie volharden in die rekening van € 121,-, dan zet ik ook die geschillencommissie door. Ik vind het oprecht niet terecht dat jullie dat handhaven. Het druist in tegen mijn gevoel voor rechtvaardigheid. 

Groeten,

Dick

Reputatie 7
Badge +7

Je hebt gelijk, ik reken niet goed. Sorry voor de verwarring die ik veroorzaak,

Reputatie 7
Badge +5

Ik blijf een ongemakkelijk gevoel houden aan deze case.

Jouw iPhone geeft een veel lager verbruik dan Simyo. Dat is vreemd, en blijft onverklaard.

Wat bedoel je hier precies mee? Er is ongeveer 20 GB buiten de bundel verbruikt. Waar zie jij dat dit niet overeenkomt met wat in zijn iPhone staat…? 
 

​​​​@Seren : inderdaad jammer dat het zo moet lopen. Ook nog steeds jammer dat een en ander technisch niet opgelost is, dat had ik graag voor andere Simyo klanten anders gezien. En jammer dat het niet mogelijk bleek om gewoon telefonisch de problemen te bespreken en - bijvoorbeeld met een troubleshooter - stap voor stap mijn probleem aan te pakken.

Over fatsoen: ik heb geen enkele directe reactie gezien op mijn bullets. En dat terwijl ik echt aan heb gegeven diep in de shit te zitten.

Maar mooi dat ik nu dus direct kan overstappen, zonder verder nog kosten. Ik ga er van uit dat ik verder dus geen facturen meer hoef te verwachten.

Wellicht had dit wel gekund inderdaad. Echter heb ik in eerste instantie geïnformeerd over het verbruik en de aangeleverde documenten. Voor het troubleshooten heeft @Friesian een handige blog doorgestuurd waar ik in mijn eerste reactie ook naar refereer. Op dit moment staat er nog één factuur open van de maand juni (€121,00 waar wij het ook eerder over hebben gehad). Deze word aan het einde van juli afgeschreven. De afkoopsom word zoals afgesproken niet in rekening gebracht. Dit is dan ook gelijk jouw laatste factuur bij ons. 

Groetjes,
Seren

Reputatie 7
Badge +7

Ik blijf een ongemakkelijk gevoel houden aan deze case.

Jouw iPhone geeft een veel lager verbruik dan Simyo. Dat is vreemd, en blijft onverklaard.

Dat is ook een verschil met veel andere cases die we hier zien. Brakke Wifi, “slimme netwerk wissel” of in slaap vallen tijdens Netflixen zijn zaken waarvan je kan zeggen: “Niet zo handig, en waarom heeft Simyo geen data plafond oid”. 

Niets van dat alles hier.

Hi @wimj12 ,

Ik stap over naar T-Mobile; het had ook Vodafone kunnen zijn, maar ach….ik wil voorkomen dat hrt in KPN zit. Ik krijg van hen een fysieke sim (dus een kaartje), zal ook nog een factory reset doen and hope for the best….

Reputatie 7
Badge +7

Ik begrijp dat je gaat overstappen nu. Ik vind het merkwaardig dat de AH sim geen problemen geeft. 

Maar het lijkt, mede door je overstap, niet verder mogelijk om de Simyo sim (of Esim) verder te onderzoeken. En ook zonder overstap had dit natuurlijk een risico volle stap geweest. 

Wat er nu verder aan de hand is geweest kan ik alleen maar naar raden. Wil je delen naar welke provider je gaat en (vooral) of je daar een esim hebt of niet? Want Esim of niet is een van de verschillen tussen je Simyo sim en je AH sim.

@wimj12 : dank voor het meedenken! Ik heb inderdaad al een AH sim geplaatst en er gebeurt dan niets geks. Met het toestel is niets mis, dat is mij zo langzamerhand wel duidelijk.

 

@Seren : inderdaad jammer dat het zo moet lopen. Ook nog steeds jammer dat een en ander technisch niet opgelost is, dat had ik graag voor andere Simyo klanten anders gezien. En jammer dat het niet mogelijk bleek om gewoon telefonisch de problemen te bespreken en - bijvoorbeeld met een troubleshooter - stap voor stap mijn probleem aan te pakken.

Over fatsoen: ik heb geen enkele directe reactie gezien op mijn bullets. En dat terwijl ik echt aan heb gegeven diep in de shit te zitten.

Maar mooi dat ik nu dus direct kan overstappen, zonder verder nog kosten. Ik ga er van uit dat ik verder dus geen facturen meer hoef te verwachten.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Dick179,

Jammer om te lezen dat je aangeeft dat ik niet direct met jou communiceer. Vanaf het begin heb ik zowel via het Forum als via mail contact met jou gehad. Mag ik vragen wat je niet fatsoenlijk vind aan de communicatie via het Forum? Ten slotte heb jij dit topic zelf geopend en is het mijn taak om hier op te reageren (op een transparante manier, onder jouw topic). Ook ben ik van mening dat wij wel degelijk hebben geantwoord op jouw vragen en met een goede tegemoetkoming zijn gekomen (jouw buitenbundel kosten van €3000 naar €121,00 verlaagd). 

Erg spijtig om te vernemen dat je wilt opzeggen, maar dat kan ik mij goed voorstellen. Het verzoek om voortijdig je contract te beëindigen heb ik bij deze voor je kunnen regelen. Je einddatum is zojuist verwijderd van het contract en je kunt kosteloos overstappen. Ondanks alles wil ik je veel succes wensen met je nieuwe provider.

Groetjes,
Seren

Reageer