.

Beantwoord

Onterecht hoge telefoonrekening. Hoe kan dit?

  • 30 March 2016
  • 9 reacties
  • 1695 Bekeken

Hallo Simyo,

Ik heb in oktober een abonnement bij jullie afgesloten voor 16 euro in de maand.
De eerste maanden ging dit prima en was ik tevreden, tot februari.
Ik heb over de maand februari een telefoonrekening gekregen van 163,92 euro.
Nu over de maand maart een rekening van 302,27 euro.

Ik ben in mijn verbruiksoverzicht gaan kijken en de kosten die buiten mijn bundel gaan zijn puur alleen voor internet.
Echter, ik verbruik bijna geen internet.
Thuis heb ik ten alle tijden mijn wifi aanstaan en het dataverkeer voor de apps die veel internet verbruiken staat uit zodra ik zonder wifi zit.
Alleen whatsapp staat ten alle tijden aan en dit verbruikt bijna niets, dit kan ik opvragen.
Ik reset mijn data verbruik registreerder op mijn telefoon ook elke maand om in de gaten te houden hoeveel ik verbruik en ik zit bij lange na niet aan de gigantische hoeveelheid mb's die jullie zeggen dat ik heb verbruikt!!
Ook geeft mijn factuuroverzicht aan dat ik op de meest absurde tijden, vooral 's nachts, ontzettend veel data verbruik.
Tot wel 100 euro aan mb's in een halfuur tijd!!
Ook zijn de mb's die ik per minuut verbruik allemaal even hoog, dit klopt van geen ene kant!!
Het is ook onmogelijk gezien ik 's nachts slaap en er thuis onafgebroken wifi is.
Dit is ook terug te zien op het moment dat ik inlog in de router, die aangeeft al 205 dagen onafgebroken te verbonden zijn geweest.

Hiernaast zouden jullie meldingen maken zodra mijn data op was en ik data buiten mijn bundel zou verbruiken, deze heb ik in de afgelopen twee maanden dus niet gekregen!!
Dit data verbruik is onterecht, ik heb dit niet verbruikt!!
Ik ben hier ontzettend van geschrokken en ben vooral heel boos, verdrietig en teleurgesteld in jullie.
Heb ook per direct mijn abonnement bij jullie stop gezet, voor het geld wat ik nu moet betalen moet ik maandenlang voor werken bij mijn bijbaantje.
Ik heb de rekening van 163,92 netjes betaald de vorige maand, merendeels omdat ik niet wist wat ik moest doen en me vooral teveel schaamde het überhaupt aan mijn ouders te vertellen, bang voor hun reactie.
De rekening van deze maand kan ik onmogelijk betalen simpelweg omdat ik dit geld niet heb en weiger te betalen voor kosten die ik niet gemaakt heb!!

Het internet staat vol met topics soortgelijk aan die van mij, ik snap niet hoe dit mogelijk is en zeer zeker niet van zo'n grote provider als jullie!!
Als het hier gaat om klantenbehoud en service verlening gaat er toch iets flink mis aan jullie kant.

Ik hoop ten zeerste dat jullie mij tegemoet willen komen door de kosten van de maand maart kwijt te schelden en de kosten van februari te vergoeden, dit is het minste is wat jullie voor me kunnen doen.
Ik kan aantonen dat de kosten die gemaakt zijn onterecht zijn en ook hebben jullie als provider gefaald door geen smsjes te sturen toen mijn bundel op was.

In afwachting van jullie reactie,
Martijn
icon

Beste antwoord door Angela 31 March 2016, 12:50

Bekijk originele reactie

9 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Hoi Martijnmol,

Welkom op het Simyo Forum.

Dat je geschrokken bent van deze hoge facturen kan ik begrijpen. Ik snap dan ook goed dat je hier om uitleg komt vragen.

Allereerst heb ik contact opgenomen met de netwerkspecialisten van KPN. Ik zie namelijk om jouw factuur terug dat de sms'je om je te waarschuwen verzonden zijn. Nu wil ik dit niet zomaar gaan beweren en heb ik dus om bevestiging gevraag. Vorige maand is de 80% sms op 1 februari om 01:21 uur 's nachts al verzonden en de 100% sms op 4 februari om 16:01 uur. Ook voor deze maand heb ik het opgevraagd. De 80% sms is op 9 maart verzonden om 14:43 uur en de 100% sms is verzonden op 17 maart om 13:52 uur.

Net zoals voorgaande maanden, zijn deze sms'jes dus netjes verzonden en ben je op tijd gewaarschuwd voor eventuele extra kosten. Daarbij komt dat de sms'jes redelijk vroeg in de maand al verstuurd zijn. Je kunt via Mijn Simyo en de Mijn Simyo App jouw verbruik ook in de gaten houden. Hier had je de dag nadat je internetbundel op was, al kunnen zien dat er kosten berekend werden.

Ik wil ook graag even inhaken op de aantal MB's die je hebt verbruikt.

Ook zijn de mb's die ik per minuut verbruik allemaal even hoog, dit klopt van geen ene kant!! Het is ook onmogelijk gezien ik 's nachts slaap en er thuis onafgebroken wifi is.


De 2 dingen die jij hier aangeeft kloppen niet helemaal. Het is niet onmogelijk om data te verbruiken terwijl je slaapt. Jij slaapt maar jouw telefoon helemaal niet. Juist 's nachts worden er vaak updates uitgevoerd of bestanden en gegevens gesynchroniseerd. Ook al doe jij niets met je telefoon, kan hij nog met van alles bezig zijn. De gelijke MB's die jij ziet staan kloppen ook. Het is niet mogelijk om 1 grote sessie van bijvoorbeeld 200MB in 1 keer op je factuur te zetten. Dit wordt vanuit het netwerk en op jouw factuur berekend in maximale sessie van +/- 60MB. Als we dus praten over een sessie van 200MB, zie jij 3 keer 60MB staan en 1 keer 20 MB.

Als laatste wil ik even ingaan op het feit dat je altijd op wifi aangemeld bent. Veel mensen vertrouwen blind op hun wifi verbinding terwijl dit niet altijd terecht is. Zodra de verbinding hapert of misschien wat zwakker is, zal jou telefoon zelf zoeken naar ons netwerk om dit aan te vullen. De verbinding hoeft dus niet verbroken te zijn met wifi om alsnog ondersteuning te krijgen van ons netwerk.

Ik wil je vragen om dit blog te bekijken. Hier leggen we uit hoe je precies je verbruik in je telefoon kunt bekijken. Als je een iPhone hebt is het verstandig om ook het tabje 'systeem' te bekijken. Hier zie je precies wat er op de achtergrond verbruikt is.

Als laatste vind ik het jammer dat je direct hebt besloten om jouw abonnement op te zeggen 😞 Mocht je nog vragen hebben, laat je het dan weten?

Groetjes,
Angela
Hallo Simyo,

Ik snap dat het niet onmogelijk is om data te verbruiken terwijl ik slaap en dat s' nachts de meeste updates worden uitgevoerd. Ik snap alleen niet hoe het kan dat ik geen van de smsjes heb ontvangen, en dat het eerste smsje al op 1 februari om 01:21 uur 's nachts is verzonden. Dit is nog geen twee uur nadat de nieuwe maand is begonnen en dan zou ik al bijna door mijn bundel heen zijn.

Ook vind ik het heel raar dat ik in de nacht van 27 Februari binnen een half uur 100 euro aan MB' s heb verbruikt.
In mijn telefoon staat de instelling ''Alleen updaten op WIFI'' aangevinkt, en alle mobiele data (behalve WhatsApp) staat uitgevinkt. Ook kan ik aantonen dat de router voor 205 dagen niet offline is geweest, dus aangezien ik thuis WIFI gebruik zou er dus geen data van mijn bundel af kunnen gaan.

''Als laatste wil ik even ingaan op het feit dat je altijd op wifi aangemeld bent. Veel mensen vertrouwen blind op hun wifi verbinding terwijl dit niet altijd terecht is. Zodra de verbinding hapert of misschien wat zakker is, zal jou telefoon zelf zoeken naar ons netwerk om dit aan te vullen. De verbinding hoeft dus niet verbroken te zijn met wifi om alsnog ondersteuning te krijgen van ons netwerk.''

Als dit geval voor is gekomen, en mijn telefoon automatisch zou overschakelen op netwerk, dan zou hij geen updates doen aangezien hij dan niet op de WIFI zit.

Ook zou ik graag van jullie willen weten of jullie mijn datagebruik kunnen achterhalen zodat ik kan zien waar alle MB' s aan zijn opgegaan. Kunnen jullie dit niet, dan moet ik helaas verdere stappen ondernemen aangezien ik alle bewijs heb dat ik die data niet heb gebruikt.

Mvg.

Martijn
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Martijnmol,

Wat jammer om te lezen dat je na de uitgebreide reactie van Angela nog met veel vragen zit. Natuurlijk snap ik dit wel, want niemand wordt blij van zo'n hoge factuur.

Zoals je hopelijk begrijpt, kunnen wij bij Simyo niet inzien waar jouw MB's aan op zijn gegaan, anders hadden we je dit natuurlijk meteen op een presenteerblaadje gegeven. Helaas zie ik in je bericht dat je vast blijft houden aan 'updates alleen via Wifi', omdat je geen idee hebt waar de MB's aan op zijn gegaan. Het kan namelijk ook in een hele andere hoek zitten dan deze updates. Angela legt uitgebreid uit in haar berichtje hoe je zelf kunt achterhalen waar deze MB's aan zijn verbruikt, met behulp van een blog die we hier voor hebben geschreven.

Zeker met iPhones (want ik begrijp uit de 'Updates alleen via wifi' dat je die gebruikt) zijn er tal van opties die er voor kunnen zorgen dat je telefoon toch overschakelt naar een mobiel netwerk. De telefoon heeft dan vervolgens vrij spel om te downloaden, synchroniseren waar hij zin in heeft. Zo heb je de 'nachtkast modus', die inschakelt wordt zodra je de telefoon op de oplader legt. Om sneller op te laden, zet de telefoon wifi uit en alles wat je ontvangt komt binnen via 3G. Zo hebben we meerdere technische verklaringen gehoord vanuit Apple dat er ondanks dit er toch een update binnen is gekomen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Omdat je aangeeft alle bewijs te hebben dat je de data niet hebt verbruikt, ben ik daar wel erg geïnteresseerd in. Want op dit moment hou je informatie achter waar wij eventueel de oorzaak uit kunnen halen, om je zo wél aan te geven waar het door komt. Kun je ons vertellen wat dit voor bewijs is én kun je checken in je telefoon of je hier nog verbruik terugvindt met behulp van deze blog?

Groetjes, Tiury
Hallo Simyo,

Ik heb helaas geen iPhone maar een Huawei P8 Lite, maar ook op deze telefoon is te zien waar je MB's aan opgaan en hoeveel. Echter, de telefoon geeft aan dat de meeste MB's zijn opgegaan aan WhatsApp, Snapchat, en Facebook. Dit sluit ook aan met mijn verhaal, want deze applicaties zijn de enige die ik aan heb staan bij Mobiele data. Het totaal MB's zit ver onder mijn bundel, wat dus heel raar is aangezien hij op jullie site aangeef dat ik er ver ver boven zit. Hier spreek ik over de rekening van vorige maand.

Ook heb ik printscreens van alle instellingen in mijn telefoon, waar duidelijk is te zien dat het gewoon onmogelijk is om data te verbruiken met deze hoeveelheden in zo'n korte tijd. Het zou inderdaad iets anders dan de updates kunnen zijn maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Wat me ook is opgevallen is dat het eerste smsje schijnbaar is verzonden op 1 februari om 01:21 uur 's nachts. Dit is letterlijk 1 uur en 20 minuten nadat mijn nieuwe abonnement is ingegaan, dit was op een maandagnacht en aangezien ik doordeweeks gewoon naar school moet lig ik dan te slapen. Ook is het heel raar dat ik zo snel door mijn abonnement heen zou zijn aangezien ik met mijn bundel rond de 50.000 WhatsApp berichten zou kunnen versturen voordat ik door mijn bundel heen zou zijn.

Het is gewoon onmogelijk dat in zo'n kort tijdbestek al mijn MB's erdoorheen zijn gegaan aangezien ik alles in mijn telefoon gewoon goed heb ingesteld en het dus onmogelijk is om zoveel MB's in zo'n korte tijd te verbruiken.

Zoals ik al eerder heb genoemd, heb ik dus even gechecked of de router misschien zwak signaal heeft gehad of volledig eruit is geweest. Dit is niet het geval en ook hier heb ik zwart op wit bewijs van.

Ik heb nu bijna een half jaar bij jullie een abonnement en de eerste 4 maanden ben ik netjes onder mijn bundel gebleven dus het is zeer opmerkelijk dat ik nu in totaal 460 euro erboven zou zitten terwijl ik gewoon hetzelfde ben omgegaan met mijn MB's als normaal. Ik zou heel teleurgesteld zijn als wij niet samen tot een oplossing kunnen komen, en ik vind het persoonlijk jammer dat jullie hier zo luchtig over doen en gewoon de schuld in mijn schoenen schuiven. Als ik nou een euro of 50 zou moeten betalen dan zou ik daar geen probleem mee hebben, maar 460 is gewoon absurd en dit klopt gewoon niet!!

Desondanks dit alles hoop ik dat we samen tot een fatsoendelijke conclusie kunnen komen.

Mvg

Martijn
Reputatie 7
Badge +9

Zoals ik al eerder heb genoemd, heb ik dus even gechecked of de router misschien zwak signaal heeft gehad of volledig eruit is geweest. Dit is niet het geval en ook hier heb ik zwart op wit bewijs van.



Ik wil me niet inhoudelijk met deze discussie bemoeien, maar dit is iets wat me uit technisch oogpunt wel interesseert. Hoe kun je dit achteraf vaststellen? En hoe sluit je uit dat de internetverbinding via je ISP niet is onderbroken? Ik weet uit ervaring dat mijn broadband internetverbinding regelmatig "uit de lucht" is want dat merk ik meteen als mijn internetradio ophoudt met spelen.

Zoals ik al eerder heb genoemd, heb ik dus even gechecked of de router misschien zwak signaal heeft gehad of volledig eruit is geweest. Dit is niet het geval en ook hier heb ik zwart op wit bewijs van.



Ik wil me niet inhoudelijk met deze discussie bemoeien, maar dit is iets wat me uit technisch oogpunt wel interesseert. Hoe kun je dit achteraf vaststellen? En hoe sluit je uit dat de internetverbinding via je ISP niet is onderbroken? Ik weet uit ervaring dat mijn broadband internetverbinding regelmatig "uit de lucht" is want dat merk ik meteen als mijn internetradio ophoudt met spelen.


Ik wil me er ook niet inhoudelijk mee bemoeien of iemand per definitie gelijk geven. Maar actieve modem / router zegt niks over de verbinding tussen modem / router en telefoon.

Ik zag dat je bij de instellingen van Updater het schuifje op alleen Wifi hebt staan. Ik heb de P8 Lite ook en wil vragen of je dit ook hebt gedaan in de Play Store bij instellingen?

Bij instellingen - accounts staat de menu optie. Hier kun je gegevens automatisch synchroniseren aan of uit zetten. Er is ook een versnelde mogelijkheid via je sneltoetsen vanaf het startscherm. Als de optie aanstaat word er geen onderscheid gemaakt tussen Wifi of Data.

Misschien dat deze 2 opties nog aan stonden maar niet als verbruik zijn geregistreerd.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Martijn,

Het is zeker niet ons doel om 'de schuld in jouw schoenen te schuiven' of om luchtig te doen over dit bedrag. Ik ben het zeker met je eens, het is niet zomaar een bedrag en ik begrijp dat je een oplossing wilt hiervoor.

Ik hoop dat jij op jouw beurt ook begrijpt dat we achter een oorzaak moeten komen voordat we kunnen overgaan naar eventuele oplossingen. Op dit moment is het voor jou en voor ons helemaal onduidelijk waaraan je MB's opgegaan zijn. Dit betekent dat het in de toekomst nog eens voor zou kunnen komen. Als we in dit geval dan een oplossing voor je maken, kunnen we dit niet elke keer doen als je hoge kosten maakt. Begrijp je dat we moeten uitzoeken waar dit vandaan is gekomen?

Heb je iets aan de tips die Scotsman en Raytje jou geven?

Groetjes,
Angela
Hallo Simyo,

Ik ben inderdaad even nagegaan wat Raytje zei; ''

Ik zag dat je bij de instellingen van Updater het schuifje op alleen Wifi hebt staan. Ik heb de P8 Lite ook en wil vragen of je dit ook hebt gedaan in de Play Store bij instellingen?

Bij instellingen - accounts staat de menu optie. Hier kun je gegevens automatisch synchroniseren aan of uit zetten. Er is ook een versnelde mogelijkheid via je sneltoetsen vanaf het startscherm. Als de optie aanstaat word er geen onderscheid gemaakt tussen Wifi of Data.''

Deze opties staat bij mij uit. Nogmaals, voor de rest staan alle andere instellingen m.b.t mobiele data ook uit behalve Whatsapp, en aangezien jullie niet kunnen nakijken waar het dataverbruik aan op is gegaan heb ik geen idee wat hier nou de oorzaak van is.

Mvg

Martijn
Reputatie 5
Badge +9
Hoi Martijn,

Wat een vervelende situatie is dit voor je. Je hebt nog steeds geen idee waar de MB's vandaan komen en je zit opgescheept met een hoge rekening.

We hebben alles geprobeerd om samen te achterhalen waar het MB verbruik vandaan komt. Helaas is dit niet gelukt. Ik raad je aan om hier alsnog achteraan te gaan zodat je achter de boosdoener komt van je hoge internetverbruik. Lees onze berichten en de meegestuurde blog nog eens goed door en misschien word je er deze keer wel wijzer van.

Ik zie dat je je abonnement opgezegd hebt, wat wij natuurlijk erg jammer vinden. Aan de ene kant begrijpelijk omdat je zo een hoge rekening hebt gekregen, maar het ligt aan je telefoon dat je zoveel internet hebt verbruikt en niet aan Simyo.

Angela had het eerder al over een oplossing. Deze heb ik je zojuist gegeven in de vorm van een coulance. Je hebt hier een e-mail over ontvangen waarin precies staat hoe deze coulance in zijn werking gaat.

Ik hoop dat je blij bent met de coulance, maar ik hoop vooral dat je erachter komt waardoor je zoveel MB's hebt verbruikt om in de toekomst dit soort situaties te voorkomen!

Groetjes,
Caspar

Reageer